God45
#PrayersForBahakan
Oavsett om detta var det alla pratade om eller inte så är det en viktig sak att tänka på.
Jag läste en gång på nåt engelskspråkigt forum en lång tråd om så kallade bait and switch-kampanjer. Exempelvis att spelledaren pitchar en rymdkampanj och spelarna kommer med förväntningar om att flyga rymdskepp mellan olika stjärnsystem, men de blir spelmöte 1 skeppsbrutna på en primitiv planet och det visar sig vara en Robinson Crusoe-kampanj istället.
Sällan har jag sett sådan samstämmighet på nätet när nästan alla i tråden sa ”gör inte detta”. Spelarna kommer med förväntan om A men de får B utan att ha tillfrågats, och överraskningseffekten är i min erfarenhet djupt överskattad.
Jag kan tänka mig att bait and switch funkat i vissa grupper men jag skulle inte försöka mig på det om jag inte kände gruppen väl och var övertygad om att det kommer landa rätt.
Nu kanske detta var något av att sidospår med tanke på att diskussionen är avknoppad från vad är ok i standardfantasy-tråden. Men även där kan det vara bra att inte överskatta överraskningseffekten.
Kampanjen där vi var från det mänskliga kungariket och skulle hata alverna. Och så hade alverna kidnappat vår.. Prins eller något. Men sedan var twisten att alverna var goda och inte alls hade gjort en kidnappning utan prinsen hade blivit kär i en alv och tvisten skulle vara att våra shitty rasist karaktärer skulle lära oss acceptans varpå vi skulle questa för art stoppa hatet mellan raserna. Istället mördade vi prinsen (han var en alvälskare och förrädare!) och sade att alverna gjort det för att eskalera konflikten till fullt krig där vi skulle kunna få mer makt och xp.
Det blev ingen mer kampanj! Hade spelledaren bara berättat för oss vad hon ville hade det varit fine! Men vi hade byggt hatfulla jävlar till karaktärer!
Urk, eller kampanjen där vi tvingades skriva långa backstorys och läsa på om regionen vi skulle spela i. Sedan var ploten session 1 att inte-vikingar skulle kidnappa oss till en helt annan del av världen varpå hela kampanjen skulle vara resan hem! Jag är fortfarande lite irriterad! ”Ni skulle läsa på för att vilja komma hem igen” var förklaringen. Uuuurrrrrkkkk! Det blev inte mer kampanj där heller.
Eller spelledaren som insisterade på att det skulle vara 5e D&D fastän bara jag av spelarna kunde det och alla andra behövde hjälp med att göra karaktärer. Men sedan ville han inte använda reglerna! FUCK YOU! Jag har minmaxat 4 karaktärer åt folk och lärt dem spela med systemet DU INSISTERADE PÅ och nu vill du ta bort 2-weapon fighting och ändra initiativsystemet och ”Vi kan gå på känsla”?! Fuuuck oofff! Varför kör vi det här tunga skrället av ett system på level 5 då?!