Alltså, först måste du försvara tidsdimensionerna som du har lekt med! Hur f-n kan du ha skapat denna tråd nästan exakt en timme före jag postade min i FW tråden (som jag började på vid typ 8 tiden i morse)?
Hur som helst, om du pratar om de visuella runda hjulen, så ja, de kommer väl från doomsday clock eller nått sånt, ingen höjdare oavsett.
Men representationen är skitsamma, det är reglerna kring dem som är det geniala.
Nu blir det sammandrag av vad jag skrev i en tidsbubbla i denna tråd:
https://www.rollspel.nu/threads/fantasy-world.81616/post-1324451
Man kan skapa klockorna individuellt utan att bry sig om något annat, eller om de är logiska eller om de sabbar världen. De fokuserar på en tråd som om den får fortsätta kommer att bli skit för rollpersonerna. De tvingar spelarna att agera, de skapar action, spänning och agerande!
Det blir ett härligt jädra kaos när klockor börjar aktiveras, och jag som SL har ingen aning om vad som kommer att hända. Spelarna har ingen aning om vad som kommer att hända, de erbjuder allt man vill ha av ett spelmöte!
Man behöver inte planera så mycket mer, och klockor är skitenkla att skapa! Ergo. planerandet blir enkelt!
Det är också så enkelt att få något att hända. Välj en klocka, dra upp den ett steg, beskriv. Har man gjort allt rätt så har skit träffat fläkten och rollpersonernas tillvaro börja se ut som dragen efter en dyngspridare.
Klockor är ju egentligen inte så mycket, mest bara ett kondenserat tips till SL om hur man ska tänka och spela för att göra det lättare att planera och få intressanta saker att hända. Men det är ett bra tips till SL!