Första tiden med nyfött barn

folketsfiende

drömvändare
Joined
5 Nov 2021
Messages
89
Location
Stockholm
Har inte orkat läsa hela tråden, men vill dela med mig av några bra grejer:
1) Spädisar har ofta lite krångel med matsmältning i början - kolla upp magmassage! Det hjälper ofta.
2) Checka bärställningen "tigern i trädet" - grymt bra för barn med magont.
3) Tänk på att variera vilken sida barnet ligger på så att inte huvudet formas ojämnt - det är en grej på riktigt. Min dotter fick vi ge behandling och specialgymnastik för att det skulle bli bättre.

Ha det fint, och lycka till!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Så småningom, när väl barnet har fått in amningrutiner kan det göra under för allas sömn att ganska tidigt vänja dem vid att sova i en egen säng. Det är inte alltid lätt så klart men för min del var otroligt mycket vunnet när vi lyckades ta det steget. I alla fall någonstans där omkring 4-6 månader, när de slutar helamma, kan äta lite mer på kvällen och inte vaknar för att de är hungriga. Att gå från uppbruten nattsömn till 5-6 timmar i rad är fantastiskt.
 
Last edited:

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
271
Här hemma väntas tillskott! Vilken dag som helst kommer en framtida rollspelare att komma till världen 😊❤ Det är min och frugans första barn, så vi söker tips och råd från alla håll och kanter. Och då det verkar som att en hel del personer här har barn kastar jag ut frågan.

Vad tycker ni är viktigt att tänka på den första tiden man får barn, typ de första veckorna?

Vi har inhandlat allt vi behöver och lite till. Vi kommer båda finnas på plats. Vi har lagat stora lass med mat till oss själva och fryst in. Vi har gått på kurser och läst böcker. Möblerat så att det ska passa barnet. Stålsatt oss på minimalt med sömn.

Stort tack på förhand 😊❤
Kanske inte direkt. Men en av oss sover i annat rum och så byter vi av. Onödigt att 2 ska paja sömnen. Jag var inte så mycket till nytta nattetid när barnet mest behövde amma.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
... tidigt vänja dem vid att sova i en egen säng....
Oooh, här har vi en grej som kan generera många höjda skeptiska ögonbryn hos folk! Googla Femminutersmetoden och kommer kvickt hitta starka åsikter! Jag och frun har med alla tre barnen varit tidiga med att lägga dem i egen säng och för oss har det funkat jättebra, och tycker man fem minuter är länge så kör kortare intervall.

Sen var det ju det där med att alla barn är olika så ingen garanti för att det passar er, men för oss var det rätt väg. Däremot har vi varit rätt ensamma om taktiken.

Och jo, vi vaknar om barnet skriker även om vi sover i annat rum. (I vanlig ordning minns jag inte vid vilken ålder vi körde igång med det här, men länken ovan säger 6 månader som riktmärke... så kanske inte bästa rådet i en tråd om nyfödda...) En egen säng i ett eget rum för den vuxne som inte har nattjouren har redan nämnts i tråden så har ni rum som det räcker är det ett starkt tips.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
Angående säng så har vi en babysäng som man kan fälla ner sidan på (fast inte nödvändigtvis hela vägen ner så att det kan bli farligt) så att den sidan kan vara jämsides med vår säng. Vår säng är alldeles för trång för att han ska få plats med båda oss i den. Men vi är helt förberedda på att en av oss kan behöva ta soffan ibland också 🙂
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Grattis!

En kul grej är att när/om barn no2 dyker upp så tänker man "vilken jävla semester det var när vi bara hade en!"

Vilket dock är omöjligt att fatta :) Men 2-3 barnsföräldrar ser på 1-barnsföräldrar som värsta glidare som inte vet hur bra dom har det!

Sen ordnar det upp sig i tonåren ;)
Det märkliga är att det typ är en större föränding med två barm än inget om man redan är "vuxen" och inte måste sluta vara 20-nånting storm und drang. Sen är det typ inte så mycket mer att göra med barn tre. Eller klart det är mer. men inte alls samma.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,467
Location
Stockholm
3) Tänk på att variera vilken sida barnet ligger på så att inte huvudet formas ojämnt - det är en grej på riktigt. Min dotter fick vi ge behandling och specialgymnastik för att det skulle bli bättre.
Verkligen. Ingen varnar en för hur snabbt det här går.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,234
Angående säng så har vi en babysäng som man kan fälla ner sidan på (fast inte nödvändigtvis hela vägen ner så att det kan bli farligt) så att den sidan kan vara jämsides med vår säng. Vår säng är alldeles för trång för att han ska få plats med båda oss i den. Men vi är helt förberedda på att en av oss kan behöva ta soffan ibland också 🙂
Vi anvönde inte ens vår spjälsäng under typ hela första året. Ungen sov oftast i en babysitter istället.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Vi anvönde inte ens vår spjälsäng under typ hela första året. Ungen sov oftast i en babysitter istället.
Första barnen älskade babysittern och satt och gjorde fart med bensprattel. Barn två och tre var helt ointresserade. (Värst vad den här tråden genererade flashbacks då...)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Mitt enda tips är: spela alla dataspel du kan innan det är försent!
Nja, men se till att hitta ett dataspel som går att pausa! MMOs och MOBAs är inte så smidigt ("sorry lagkamrater, bäbisen kräktes precis så jag måste rusa!") men Crusaders Kings går bra.

(Men visst, mängden tillgänglig tid för spel går förstås ner så jag förstår ju vad Lemur menar.)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Är på BB nu, så det är för sent tyvärr!! 😂❤
Inte alls. Första halvåret är rätt lugnt, om man står ut med sömnbristen och alla är friska. Men sen … säg farväl till din fritid och din ork. (Fast du verka vara rätt ung. Rekommenderar ingen att bli pappa när man är över 40, som jag blev).
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
Glhf och sluta surfa på telefonen!
Ingen fara, vin är här för igångsättning och värkarna har inte börjat. Så vi sitter här i rummet och pysslar med vårt 🙂 Skulle aldrig sitta här på forumet mitt i förlossningen 😂
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,234
Ingen fara, vin är här för igångsättning och värkarna har inte börjat. Så vi sitter här i rummet och pysslar med vårt 🙂 Skulle aldrig sitta här på forumet mitt i förlossningen 😂
Vi blev också igångsatta och när det väl kickade igång så tog det inte mer än 20 minuter innan ungen var ute, så var beredd ;)
 
Top