Första tiden med nyfött barn

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
516
Det mesta känns ju väldigt sagt så jag säger stort grattis!

Och vill bara påminna om att saker aldrig är statiska med bäbisar, vilket jag ofta tänkte med vår äldsta, vilket kan vara lite jobbigt. Typ "Åhnej nu har han sovit dåligt i fem nätter, det varar antagligen för evigt!" "Eller jag har inte hunnit träffa folk jag vill träffa på flera veckor jag antar att det kommer att vara såhär i många år framöver"

Det visade sig att det inte var så, det blir som något nytt mest hela tiden
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Det var snart tjugo år sedan vår minsting kom till världen så mina minnesbilder är inte glasklara. Jag rekommenderar en välbäddad vuxensäng i ett annat rum. Det är fantastiskt att kunna dra sig tillbaka, stänga dörren och sova några timmar i fred.

Vi hade tur -- min svärmor var nypensionerad änka när minstingen kom och ställde upp jättemycket. En underbar tant som visste hur man gjorde och avlastade oss så att jag kunde ägna mer tid åt de äldre barnens behov. Svärmor och jag kom hela tiden utmärkt överens.
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Vi hade tur -- min svärmor var nypensionerad änka när minstingen kom och ställde upp jättemycket. En underbar tant som visste hur man gjorde och avlastade oss så att jag kunde ägna mer tid åt de äldre barnens behov. Svärmor och jag kom hela tiden utmärkt överens.
Bygga vidare på det här:
- använda era föräldrar till hjälp så mycket de är villiga
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Din fru kommer att få en parasit som är egocentrerad, manipulativ, högljudd och luktar illa. Den kommer att dränera henne på energi och uppsluka all hennes tid. Parasiten är också helt underbar. Din uppgift kommer vara att stötta din fru på alla sätt du någonsin kan komma på. Det kommer att dränera din energi så se till att sova och ladda batterierna när du kan. Så småningom vänjer man sig vid kaoset och livet blir normalt igen och allt kommer att te sig som en ganska kul, galen episod där allt var upp och ner. Och plötsligt har idén om "aldrig mer" istället blivit "kanske skaffa en till?".

Grattis och lycka till!
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Som en liten anekdot kan nämnas att vi utsattes för en veckotimma Barnkunskap när jag gick i nian (för tusen år sedan). Där fick man lära sig exakt hur alla barn fungerar utan undantag. :ROFLMAO:
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Många bra saker har sagts, tre saker jag vill addera.

1. Det är ok att barn skriker så länge de kommer bli tröstade. Att ni tar 20s längre på er för att torka er på toa innan ni tar barnet ger inget trauma.

2. Lyft och bär på skonsamma vis. Försök göra en vana av att sitta på golvet med barnet snarare än lyfta upp det. Så gör de på förskolor ofta för att slippa rygg- och knäproblem. Jag lyckades skada knäet med barn 1 och ryggen med barn 2, så jag är vis av erfarenhet.

3. Ni behöver inte ”njuta” av första tiden som vissa kan få för sig att uppmana en. Ni behöver bara ta er igenom den och ta hand om varandra på vägen. Det är normalt att det känns förjävligt och alla har tillfällen då de i stunden ifrågasätter om det här var rätt beslut.

Edit:
Och just det! Om ni bor i Sthlm, ställ barnet i bostadskö.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Några reflektioner om bebisens kognitiva utveckling (baserat på mina naiva förväntningar och min bebis):

Första dagarna öppnar bebisen knappt ögonen. Första veckorna (ungefär) fick jag ingen ögonkontakt. Man blir nästan orolig.

Första tiden är bebisen otroligt ointresserad av ljud. Det enda den regerade på är när den blir skrämd (alltså en dörr slår igen eller en sopkvast ramlar i marken). Man blir nästan orolig.

Bebisens känslogregister är otroligt trubbigt ibörjan. Det är ungefär som olycka på en skala:
0 - ingen olycka
1 - visst missnöje
2 - gråter och är olycklig
3 - skriker som ett litet djur som tror man ska ta livet av det
Det går på några sekunder.

På samma sätt är bebisens känsla för hunger otroligt trubbig. Man kan mata en vanlig portion. Totalt olycklig. Så gör man en liten flaska till, och så äter bebisen 10ml och kräks 15ml, och är sedan helt nöjd.

För mig tog det några veckor innan bebisen slutade gråta av att jag tog upp och höll den i famnen. Det gjorde mig glad när det började fungera.

När bebisen var i magen så brukade vi "rationalisera" dess beteende. Bebisen uttråkad och vill ha mat. Den där musiken tröttnade bebisen på, och somnade. Sådana saker. Och det var kanske mest trams. Så kommer bebisen ut, och så fortsätter man rationalisera, och så slås man av att det här är ingen hundvalp man har att göra med. En sådan här obehaglig sak som att byta blöja, plötligt verkar bebisen tacksam! Eller när man ger koksaltlösning i näsan så är det som att bebisen efter några gånger förstår att det gör nytta även om det är lite obehagligt. Eller man säger till bebisen, du ska få mat, jag behöver gå på toaletten först och göra mat... så går man iväg och bebisen slutar gråta och verkar "förstå" att det kommer något bra. Eller jag säger till bebisen; vi byter blöja först och så får du mat sen, och så ser den otroligt olycklig ut. Jag vet ju inte vad min bebis tänker, men jag har en känsla att det är mer än jag kan ana.

Pojkar förväntas vara intresserade av "prylar" och flickor av människor. Min pojke är bara intresserad av mammas och pappas ansikte och att prata med dem. Än så länge. De säger att intresset för grävmaskiner kommer, jag behöver inte oroa mig.

Bebisar är fantastiskt gulliga och roliga och fulla av överaskningar.

Era bebisar kanske är helt annorlunda!
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,234
Tror det mesta vettiga redan har sagts, så här kommer en liten bonusgrej istället:
Egengjord glass med bröstmjölk i är en upplevelse.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Frun säger att det kan jag se mig om på månen efter :ROFLMAO:
Då är din chans att hon får jättemycket mjölk, så att hela kylen, frysen är fulla med flaskor, burkar, vaser, ampuller, kanyler med bröstmjölk!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Då är din chans att hon får jättemycket mjölk, så att hela kylen, frysen är fulla med flaskor, burkar, vaser, ampuller, kanyler med bröstmjölk!
Hm, hon kanske vill ha all mjölkglass för sig själv…? 🤔
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
En CD med vaggvisor är nog en bra idé, för då kan ni lyssna tillsammans, skaffa en med låttexterna så man lättare kan sjunga med för ungen eller sjunga dem när man inte har skivan med.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det anses vara lugnande med "white noise" för bebiar. Man kan köpa iPhone-appar för ohemula pengar som kan spela upp brus :p

Men spotify har mängder av white noise tracks.

Jag hade en gammal iPhone liggande, så den kör vi musik på till bebisen. Det här med att få för sig att sätta upp ett Apple-konto eller ett Gmail-konto till ett spädbarn för att det ska bli rätt... gör det en dag när ni känner att ni orkar med 2-3 extra psykbryt.

Nu har bebisen Spotify For Kidz (vanliga Spotify får man inte köra om man inte är vuxen...), som går under min hustrus Familje-spotify (så det kostar inget extra). Det är naturligtvis otroligt lyxigt att ge sin bebis en iPhone, men vi gick inte och köpte en.

Generellt tycker jag att Spotify for Kidz suger. Men det finns en del enkla lättillgängliga spellistor; white noise, skogsljud, lugn pianomusik, lugn gitarrmusik, och så. Lite lugnande för föräldrarna också. Man kan inte hitta all musik på Spotify For Kidz, men man kan dela spellistor från sin egen spotify. Vår bebis lyssnar på klassisk musik och på rock. Det är roligt att dansa/digga/rocka med bebisen. Another One Bites the Dust med Queen är en favorit här. Vi hoppas att han får sin mammas och inte sin pappas taktkänsla.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Ett annat tips är att när man är på gränsen mellan två blöj-storlekar, så är det bättre att köpa de större.
 
Top