Första tiden med nyfött barn

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Här hemma väntas tillskott! Vilken dag som helst kommer en framtida rollspelare att komma till världen 😊❤ Det är min och frugans första barn, så vi söker tips och råd från alla håll och kanter. Och då det verkar som att en hel del personer här har barn kastar jag ut frågan.

Vad tycker ni är viktigt att tänka på den första tiden man får barn, typ de första veckorna?

Vi har inhandlat allt vi behöver och lite till. Vi kommer båda finnas på plats. Vi har lagat stora lass med mat till oss själva och fryst in. Vi har gått på kurser och läst böcker. Möblerat så att det ska passa barnet. Stålsatt oss på minimalt med sömn.

Stort tack på förhand 😊❤
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Vi förberedde oss inte mer än att köpa lite kläder, och en bilstol så att vi fick hem ungen. Resten improviserade vi, eller fixade efter behov.

Låter som att ni är väl förberedda. Det kommer att gå fint! Det kommer säkert att bli ett helvete, men allt löser sig.

Lycka till!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Vad tycker ni är viktigt att tänka på den första tiden man får barn, typ de första veckorna?
Lite trist svar, men here goes: nej. Min erfarenhet (som blev pappa redan som 24-åring) är att "det löser sig". Så länge man är en hyfsat vettig människa och inte fast i ett helt orimligt förhållande så löser det sig. Man får inte sova så mycket och sådär, men det verkar finnas en ganska stor tank med extraresurser att plocka av när man ska ta hand om en bäbis. Det fixar ni!
 

Dr Blue

Veteran
Joined
19 Jun 2020
Messages
67
Först: stort grattis! :)

Sedan: se till att din fru får sova. Första tiden var vår unge klistrad vid min fru och behövde äta varje eller varannan timme, dygnet runt typ. Hon försökte pumpa men gick inte så bra. Det var inte förrän vi började med mjölkersättning som jag kunde mata sonen och min fru kunde få en längre sammanhängande sömn.

när man får barn får man ju som pappa 2 veckor ledigt. Jag tog en extra vecka ledigt utöver det.I efterhand önskar jag att jag tagit mer tid. Allt är så nytt och det är en väldigt speciell tid ihop ♥

boka inte in en massa besök i förväg. Känn ingen press att ta emot folk. Gör det bara om ni själva vill det. Det är ert barn, er familj och era önskningar och välmående går först. Känn ingen stress över att göra andra glada genom att ta emot demnär ni inte orkar/vill.

handla via nätet, beställ hem mat,lägg pengar på saker som underlättar livet. Låt fokuset vara på att hjälpas åt och vila när ni kan. Det kommer vara ansträngande nog, gör inte en massa tråkiga andra måsten.

önskar er allt det bästa och hoppas det blir en fantastisk tid för er ♥
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
311
Wow, grattis! Ni verkar helt klart väl förberedda! Ta hand om och lyssna på varandra.

Det kan vara osannolikt jobbigt att vara ensam med ett barn längre perioder (ibland), vilket kan vara värt att tänka på kanske främst när en av er börjar jobba.

Prova olika nappar.

Inotyol är den bästa krämen.

Det finns mjölkersättning, det är inte så dumt. Whatever works. :)
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Grattis!

Som alla skriver kommer de gå galant. Om möjligt så ta några extra dagar utöver de där 10 som pappan får. Jag var hemma en månad.

Sen är det jobbigt, jobbigare än man förstår. Och vi upplevde att vi bara fick höra ”Åh njut av bebisbubblan” men vi njöt inte. Överlev bebisbubblan! Vi tycker allt blir bättre och roligare för varje månad som går :)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Grattis!

Alla barn är olika, så t.ex. rådet "söv barnet på sätt X" kan vara allt mellan jättebra och uselt. Prova.

Om barnet skriker högt 03 på natten och din partner tar det så ska du inte vara sympativaken (och vice versa). En av er måste sova.

Vi har (med alla tre barn tror jag, frun minns sånt här mycket bättre än jag) kört med natt-taktiken (ungefära klockslag):
* frun ammar klockan 21 och går sedan och sover
* jag flaskmatar kl 23 och går sedan och sover
* frun ammar kl 03
Minns givetvis inte åldersintervallet på barnen, men de sov längre efter flaskmatningen än vid amning så det gav frun ett långt sovpass. Det här är typexemplet på vad jag skrev tidigare. Det funkade toppen för oss, men har mängder av bekanta där amning inte fungerat alls och då blir det ju en helt annan spelplan.

Hitta andra småbarnsföräldrar att hänga med. Du kommer vilja diskutera bajsblöjor och hur man bäst torkar upp utnyst bebismat och andra småbarnsföräldrar kommer älska ämnena, medan övriga människor grimascherar och hellre pratar om hur man bygger altaner och sånt mök.

Vi andra föräldrar vet inte vad vi håller på med heller. Man växer in i det. Minstingen blev 4 år idag för övrigt, så det här med nyfödd känns rätt avlägset (berättarrösten: sen sa han "åh vad tiden går fort").
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Grattis! Ta vara på er, ha kul i all sömnlöshet och tumult och lyssna inte för mycket på andra - varje barn är unikt

Det finns mjölkersättning, det är inte så dumt. Whatever works. :)
Detta! Vi körde rätt hårt på bröstmjölk och det var nog ganska ovärt såhär i efterhand - det kan vara riktigt tufft för mamma, gör det svårare att dela på bördorna och det kan vara svårt att gå över till ersättning när barnet väl vant sig. Sedan finns det ju hälsofördelar och så där, det här är bara min erfarenhet och det är nog klokt att lyssna på någon som faktiskt vet vad hen pratar om också ;)

P.S blandningen bröst och flaska som t.ex. Fleuflux nämner är vad vi tänker vi borde gjort såhär i efterhand

P.P.S. Det är alldrig för tidigt att börja bekanta din lilla älskling för motståndstabellen!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Tack så jättemycket för alla tips hittills, ni är bäst!!! 😊❤ Angående amning så är nuvarande plan att frun ammar på dagen, men att vi kör flaska nattetid så att vi kan hjälpas åt 🙂 Men sen räknar vi helt med att det kan bli på annat sätt också, då typ det vanligaste (och väldigt bra ) rådet vi fått är att vara beredd på att det aldrig blir som man planerat 😄
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,810
Ni verkar förberedda och det är det bästa man kan göra. Förr oss (har en 17 månaders) så var första veckorna inga problem alls. Kom ihåg att jag tänkte: "Är det inte jobbigare än så här?" Hon sov eller åt, så vi kollade på netflix mest hela tiden.
Det jobbiga för oss kom typ vid 2-4 månader, då var det gnäll som fan. Så alla barn är olika.

Amning är typ ett problem för alla kvinnor, det är krångligt att få till. Min fästmö körde med amningskupor hela tiden, det funkade för henne, utan dem var det alltid jobbigt.

Ni verkar ha köpt det mesta, något vi hade nytta av var små handdukar. Bebisar tenderar kräkas jämt efter varje måltid, jobbigt att använda papper hela tiden.

"Växa och upptäcka världen" är en grym app där man kan läsa om barnets utveckling och de olika språng de gör. Väldigt bra när man undrar varför de från ena veckan till nästa så ändras allt.

I övrigt så försök etablera rutiner, men är svårt de allra första veckorna.

Sen en grej som oftast inte nämns:
Från film och annan media så hade jag fått för mig att jag skulle bli något helt överöst med kärlekskänslor sekunden som de kommer ut. Så var det inte, iaf inte för mig. Jag blev mest förvirrad och mycket var jobbigt, först efter ett tag så fick jag djupare käbslor för min dotter (nu är honndet bästa i hela världen).
Har hört från andra som säger samma sak, så bli inte rädd ifall du inte blir helt golvad av kärlek första dagen.

Lycka till!
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Några lösryckta från en fembarnsfar.

Sov på olika platser och dela upp dygnet. Det är ingen skam i att gå undan och sova, åtminstone i bland.
Bädda åt dig på golvet så bebisen och mamman får sängen. Det blir lättare att manövrera vid amning då.
Köp hem panodil suppositorium.
Köp gungtassar till barnsängen när den lille skall börja sova i egen säng. De är fantastiska.
Ta hjälp av vänner och släktingar om det behövs. En timmes promenad kan vara himmelsk vila.
Njut.
och grattis!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Då jag inte har några barn själv så kan jag inte komma med några råd men kan ändå säga grattis och framföra mina lyckönskningar .

Hoppas allt kommer gå bra på förlossningen och att ni kommer trivas i rollen som nyblivna föräldrar .😊
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,305
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag har två barn, en dotter och en son och de är och har alltid varit väldigt olika. Så som någon nämnde så är verkligen alla barn helt unika. Min dotter var ett energimonster från dag ett och krävde väldigt mycket av mig och min fru redan direkt efter hemkomsten. Det var jobbigt, men inte så jobbigt och svårt som alla hade sagt att det skulle vara. Det var också kul och verkligen början på en helt ny livssituation som jag verkligen inte vill byta mot något! Min dotter är nu elva år.

Min son var lugnet själv, vaknade alltid samma tider utan att föra speciellt mycket väsen av sig och var väldigt lugn. Detta gjorde mig och min fru oroliga i början då kontrasten mot dottern var så extrem. Nu är sonen åtta och han har verkligen tagit igen den energi han inte använde som spädbarn och är nu överallt samtidigt. Att skaffa barn är mitt och min frus bästa beslut, det förändrar livet men om du och din fru har ett stabilt förhållande så har ni inget att oroa er för! Saker löser sig och man lär sig genom att själv tillgodose sig erfarenhet.

Om jag får ge ett råd, det absolut viktigaste rådet är att ni inte förvandlas till att BARA vara föräldrar. Håll era andra intressen vid liv och se till att skapa tid för varandra. Min erfarenhet är att de som förvandlas till att bli endast föräldrar och slutar med sina intressen och negligerar sin partner, snart inte har någon partner eller vänner kvar. Sen så är det självklart så att barn tar upp massor av tid, tid som är väl investerad och som är kul som förälder.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Grattis!

Ta det rätt chill. Det kan visa sig att alla de här råden är uppåt väggarna fel för er.

Vad ni än gör kommer någon tycka det är fel. Amningsförespråkare kommer att tycka ni ammar för lite om ni använder ersättning, osv osv. Gör det som funkar för er och försök att rycka på axlarna åt alla som vet bättre (men lyssna med ett extra öra på vårdpersonal, förstås). För oss var amningen svår med första barnet, tex. De andra två sov hela nätterna de första tre veckorna, till BBs stora förtret ("De måste äta var fjärde timme!!"), men de ammade bra under dagarna och mådde fint.

Åh, just det! Sök ALDRIG svar på familjeliv.se! Du kommer att baxna av den dåliga modereringen och alla som tvärsäkert kläcker ur sig udda saker som om de vore sanning. Med första barnet undrade jag tex hur det var att få barn att sluta med napp. Hittade en tråd där OP sagt "vår fyraåring har fortfarande napp men nu vill vi att hen ska sluta. Hur gör vi?" och hälften av svaren var av typen "En fyraåring ska inte ha napp!" Jag ville banna mer än hälften av användarna i tråden för att de betedde sig som pretentiösa idioter.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Grattis och hurra!

Det där om familjeliv.se, som BW sade ovan, stämmer till 100%. Undvik den sidan som pesten.

Med första barnet fick min fru mjölkstockning i bröstet, vilket var ett rent helvete med feber, brutala smärtor och annat jäkligt. Det går att lösa ganska enkelt, men håll utkik! Första gången vet man ju inte ens att det är en grej.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Stort grattis! Det här kommer bli bra.

  • Din kvalitet som förälder kan vara avhängig ditt koffeinintag om sömnen varit dålig.
  • Omvänt gäller även att din sömn kan bli dålig om ditt koffeinintag varit bra!
  • Noise-cancellation-hörlurar som kan vara en räddning. Kan användas för att någon ska kunna sova trots skrik, eller för att någon inte ska behöva bli galen om barnet drabbas av spädbarnskolik.
  • Om en av er har svårt och den andra lätt för att somna om efter att något ärende måste göras mitt i natten är det mer lämpligt att den som snabbt somnar om tar mer ansvar nattetid.
  • Det går att mata med flaska samtidigt som du som matar sover. Det finns bildbevis.
  • Köp inte för mycket kläder, och om du köper kläder se om ni kan hitta "klädpaket" på Blocket. Det mesta går att köpa begagnat och sen säljas vidare för ungefär samma som du själv betalade så länge det är helt och rent.
  • En bärsele är en fantastisk uppfinning!
  • Skriv anteckningar / noteringar eller dagbok över allt ni är med om under första året, tänk scrapbooking utan scrapbookandet. Eventuellt kommer försa året vara ett dunkel pga bajs och utebliven sömn, och böckerna får er att minnas allt det fantastiska. Det är också mysigt att 11 år senare, när ungen skriker "du har förstört mitt liv!" och smäller sin dörr så betongväggen är nära på att gå sönder -- för att du talat om att det är läggdags och skoldag imorgon. Då finns boken där för att försäkra dig om att du faktiskt älskar den lilla skiten.
  • När du träffar bekanta eller är på jobbet, fall inte i fällan att bara prata om ditt barn. Du är också en människa så tappa inte bort dig själv. Gör inte heller misstaget att isolera dig från dina vänner, dina hobbys eller ditt tidigare liv -- för att du går in 100% i papparollen.
  • Lämpligt startdatum för föräldraledighet är 21 november 2022!

Lite mer allvarligt vill jag tipsa om boken Smakäventyret av Ann Fernholm.
 
Top