Nekromanti Första och senaste rollspelet

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,145
Location
Göteborg
Första: Tom Moldvays Dungeons & Dragons (purpurlådan) 1981 eller 1982. Senaste: Oldtimers Dunder & Drakar att skänka till en vän.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Det första rollspelet jag köpte för egna pengar var nog Rune Quest 3rd edition deluxe. Men annars, det första rollspelet jag hade i min ägo var Drakar och demoner, den svarta boxen.
Nu senast: Starfinder.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Första spelet jag fick var DoD87 (DoD3). Senaste spelet är nog Blades in the Dark. (Svårt att hålla reda på när kickstarterböckerna egentligen dyker upp.)
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Första spelet jag kan komma ihåg att jag köpte för egna pengar vat nog nån version av Eon.

Senaste, symbaroum eventuellt
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Jag måste uppdatera mitt svar eftersom jag härom dan gick och mer eller mindre spontanköpte Fiasco i pappersform.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,226
Location
Örebro
1. Drakar och Demoner... något. Fick DoD 3.0 i födelsedagspresent, men det första jag köpte var Drakar och Demoner Expert (och Enhörningshornet). Tror den första regelversionen jag köpte själv dock var DoD 2.1.

2. Changeling: The Dreaming. Begagnat av en vän. :)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
MandaWall;n263603 said:
Senaste jag köpte var nya Mutant
Jag misstänker att du med "nya Mutant" menar Mutant År Noll? Frågar bara utifall att någon sammanställer svaren, så att det inte blandas ihop med det Mutant som kom i en svart låda för ~30 år sedan. Det är ju fortfarande ohemult många som kallar det för "Nya Mutant", för att det där med utgåvor och namn är skitkrångligt :D (Jag har för mig att det var det som egentligen hette "Mutant 2089", men jag är inte helt säker)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Björn Wärmedal;n263605 said:
Jag misstänker att du med "nya Mutant" menar Mutant År Noll?
NEJ, för bövelen! Nya Mutant kom i en svart låda, utspelade sig kring 2089 och avhandlade cyberpunk. Basta!

Specifikt hette det Mutant och inte ett dyft mer. Nya Mutant eller Mutant 2089 är de etablerade namn folk givit det.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Mutant 2089 / svarta mutant tycker jag är namnen som gäller, efter som det finns i alla fall två (tre med RYMD, fyra med Chronicels) nyare Mutant som kan förvirra.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Svarta Mutant, eller Cyber-Mutant som jag också sett nämnas här på forumet, är inga namn som förekommit i mina kretsar. Där är de etablerade beteckningarna istället "gamla" och "nya", precis som bibelns testamenten. Senare versioner är då inte "nya" utan RYMD, UA och År 0. Chronicles pratar vi i princip aldrig om ty det tillhör en i våra ögon förlorad era. Slut på rant och OT.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Först: Advanced Dungeons and Dragons (1st ed), någon gång i början av 80-talet.

Senast: Cthulhu Dark landade som PDF i min läsplatta igår, och senaste fysiska spel är WhiteHack (2nd ed) - jag köper knappt fysiska böcker längre, men WhiteHack finns ju inte som PDF...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Första var Mutant: Undergångens arvatager. Jag hade spelat en del mutant vid det laget med lånade böcker och var mycket förtjust i världen. Så när det plötsligt dök upp en ny version köpte jag det genast.

Senaste spelet jag köpte var Labryinth: The adventure game. Jag har alltid tyckt väldigt mycket om den filmen, och upplägget på boken tilltalade mig väldigt mycket efter att ha sett en genombläddring på youtube. Det är mer mysfantasy, vilket verkligen kändes uppfriskande i dessa tider när allt tydligen måste vara så dark och edgy.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Första: Mutant, '84 års utgåva. Fick den bättre begagnad i julklapp. Första jag köpte själv var nog Mutant Chronicles, eller Warhammer Fantasy Role Play.
Senaste: Köpte på mig begagnade saker till 2300AD, som intresserat mig under en tid. Framförallt efter att @luddwig berättade om Kafer-kampanjen.
 
Last edited:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
1. RuneQuest 3, Deluxe Boxed Edition. Hade sedan tidigare införskaffat Monster-boxen till Drakar och Demoner (främst för de fantasieggande bilderna) men hade inte köpt något spel. Snubblade över ett rollspel med rätt fränt omslag och ett supplement med rätt fränt omslag för £5 på en second hand-affär i London. Slog till.

2. Elysium (Mutant: År Noll). Fick kolla internetbanken för att lista ut vilket som var senast. Köpt för att komplettera när jag ändå hade rabatt på spelbutiken. Står nu tillsammans med alla de andra År Noll-boxarna (samtliga fortfarande inplastade) och väntar på att säljas för odrägliga pengar när de är out of print, eller att spelas skiten ur. Framtiden får utvisa vilket.
Senaste jag la pengar på nu torde vara Troubleshooters även om det inte landat än. Annars... Ökenros? :gremwhistle:

(Mutant-boxarna är fortfarande inplastade, till salu för hutlösa överpriser)
 
Top