Nekromanti Första och senaste rollspelet

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Port Kad, The Rim
Först: Metamorphosis Alpha. Det var enda SF-rollspel som fanns på marknaden 1977 och jag föredrog att spelleda SF framför fantasy. Det var förfadern till Gamma World och Mutant och utspelade sig ombord på ett enormt rymdskepp där allt möjligt har gått snett. I ruinerna lever människor, mutanter och robotar. Ett alldeles för tunt spel men klurigt tänkt, särskilt med tanke på att hobbyn var så ny. MA har givits ut flera gånger därefter i mer välgjorda versioner.

Senast: Igår köpte jag The One Ring -- jag är intresserad av att se hur det spelet hanterar den särpräglade Midgårdsmiljön, eftersom några kompisar och jag planerar en Isengård-baserad kampanj som utspelar sig strax innan Saruman hamnade under Saurons dominans.
 

SiggeX

Veteran
Joined
7 Oct 2016
Messages
44
Första: Drakar och Demoner Chronopia samt en hög gamla Drakar och Demoner böcker som gick att köpa i en bundle.

Senast: Forbidden Lands (Fast på svenska)
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Första: Drakar och Demoner, någon av versionerna med svart regelbok (1985 bör det ha varit)

Senaste: Ensamma vargen, för att använda spelvärlden till Hjältarnas tid (Något som aldrig blivit av)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Minns inte vilket jag först köpte för egna pengar, Call 5:th ed kanske. Första jag fick var i alla fall DoD 91.
Senaste: Blades in the Dark, tror jag i alla fall. Veins of the earth är ju LotfP brandat men kommer med eget rollformulär osv, så det kanske kan räknas?
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,651
Location
Demokratiska Republiken Latveria
1. Drakar och demoner (1987). Köptes nån gång under 1989, men julen 88 hade jag redan fått Stjärnornas Krig.

2. Kutulu, hade tänkt köpa det tidigare och efter att ha läst det är jag glad att jag äntligen slog till.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
1. Drakar och Demoner -84, det var helt självklart att jag skulle köpa nya utgåvan, den måste ju vara bättre! En klasskamrat hade -82, och gissa om jag önskar att jag hade köpt den när det begav sig.

2. Kutulu, jag var ju med på ett litet hörn där (baksidetexten tror jag) och var nyfiken på resultatet. Jag har lovat mig själv att recensera det här, men jag vet inte om det blir av.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
Första var Drakar & Demoner, första utgåvan (blå boxen).Det andra var Dungeons & Dragons ("expert"-boxen? röda boxen?) - Båda fick jag i julklapp - helt magiskt för en liten kille i tioårsåldern :)

Sista var nog fantasy! - Köper ju knappt några rollspel nuförtiden - eller läsbara saker öht - när kommer rollspel som ljudböcker?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,863
Location
Stockholm
Första: Drakar och Demoner (1984).

Senaste: Om Adventures in Middle-Earth räknas som ett eget spel så var det det. Annars Hjältarnas tid.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Första rollspelet var James Bond 007: Role-Playing In Her Majesty's Secret Service. Köptes 1985 efter en annons presenterade spelet i seriemagasinet "James Bond". Ett fantastiskt spel, modernt som satan och klurig design. Jag fattade inte så mycket då (dels var konceptet "rollspel" helt nytt, dels var det mycket termer på engelska som var utmanande, men med hjälp av lexikon och envetenhet så kämpade jag mig igenom allt, flera gånger om. Spelets smarthet är något jag förundras av varje gång jag återvänder till det, nu på senare tid. Mycket av konceptet föll på plats när jag köpte spel #2 - svenska Chock.

Senaste spelet är The Veil. Ett känslobaserat cyberpunk-rollspel. Av olika skäl har det blivit mycket cyberpunk på sistone.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Big Marco;n262550 said:
Första rollspelet var James Bond 007: Role-Playing In Her Majesty's Secret Service. Köptes 1985 efter en annons presenterade spelet i seriemagasinet "James Bond". Ett fantastiskt spel, modernt som satan och klurig design. Jag fattade inte så mycket då (dels var konceptet "rollspel" helt nytt, dels var det mycket termer på engelska som var utmanande, men med hjälp av lexikon och envetenhet så kämpade jag mig igenom allt, flera gånger om. Spelets smarthet är något jag förundras av varje gång jag återvänder till det, nu på senare tid. Mycket av konceptet föll på plats när jag köpte spel #2 - svenska Chock.
Hmmm, om jag skall ta och leta upp min gamla version av James Bond och läsa det. Jag minns mest någon maffig tabell på formuläret där man satt in sin färdighet och sedan en svårighetsgrad(?) och läste ut någon sorts värde. Kanske procent att slå under med en t100. Men om det är så fett som du säger måste jag läsa om det nu i modern tid :)

Cog.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
cogitare;n262577 said:
Hmmm, om jag skall ta och leta upp min gamla version av James Bond och läsa det. Jag minns mest någon maffig tabell på formuläret där man satt in sin färdighet och sedan en svårighetsgrad(?) och läste ut någon sorts värde. Kanske procent att slå under med en t100. Men om det är så fett som du säger måste jag läsa om det nu i modern tid :)

Cog.

Det stämmer - multiplikationstabellen är i sig självt en avskräckare, men när man inser att man, genom så som ens rollformulär ser ut, inte behöver räkna, utan bara kolla upp värden så är det en baggis. Och utfallen som ges, med de olika kvalitetsgraderna är rätt elegant designade. Andra bra grejer är Hero Points, mekaniken för Fame (James Bond, tex, har högt i Fame då han aldrig använder alias längre stunder, så skurkarna känner ofta till hans närvaro när han dyker upp nära deras nefariska planer), de binära kunskapsfärdigheterna eller budgivningen vid biljakter. Och mycket mer.

Sedan finns en grundbult i hela spelet som sällan syns i andra rollspel, och det är att rollpersonerna oftast är bättre (värdemässigt) än de motståndare som finns under uppdragen. Inga murder-hobos som fummlar runt likt clowner. Detta då spelet är tänkt att oftast spelas med GM +1-2 (max 3) spelare.
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Första: Mutant 2089 nån gång under 90-talet.
Senaste: Vete fasen. Har inte köpt många rollspel på senare år. Har mest spelet egenproducerat eller andras ägodelar. Antar att jag införskaffade Eon (första utgåvan) nån gång under väldigt tidigt 2000-tal. Och Ur Varselklotet backade jag iofs. Annars...öh, senaste regelrätta rollspelet jag (försökte) köpa var Västmark.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Första: Det första rollspelet jag köpte med egna pengar var Kult 1ed precis när det släpptes. Innan dess hade jag fått olika DoD och Western 1 i julklapp/present.

Senaste: Jag är lite osäker på om Unknown Armies 3 eller Ur Varselklotet var det senaste som jag fick hem.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Big Marco;n262583 said:
Detta då spelet är tänkt att oftast spelas med GM +1-2 (max 3) spelare.
Nu var det länge sedan jag öppnade boken, men rätt säker på att de själva sa 1-4 spelare +spelledaren.D.v.s. att balansen, lite grovt räknat, är att en "00X motsvarar två "07XX" eller fyra "11XX".

Fyra 11XX på ett uppdrag skapat för en 00X blir lite mer Mission Impossible, eftersom rollpersonerna måste nischa sig och samarbeta på ett helt annat sätt.

cogitare;n262577 said:
Hmmm, om jag skall ta och leta upp min gamla version av James Bond och läsa det. Jag minns mest någon maffig tabell på formuläret där man satt in sin färdighet och sedan en svårighetsgrad(?) och läste ut någon sorts värde. Kanske procent att slå under med en t100.
"Kvaliten" på ett färdighetsslag läser man ut på en annan tabell, som också är multiplikationsbaserad. Kvalitet 1-4, misslyckat, fummel.

Men om det är så fett som du säger måste jag läsa om det nu i modern tid :)
Själv så tycker jag att det verkligen stödde att skapa stämningen, och även om biddingen för biljakter känns speligt vid första anblick, så gav det bra flyt. Bästa fordonsjaktregler som jag sett i något rollspel.
 

Paco

Veteran
Joined
12 Oct 2016
Messages
114
1 - Drakar & Demoner Chronopia (snyltspelade 91-boxen från -93/-94 tills den kom)
2 - Tails of Equestria
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
180
Location
Södertälje
1. Wastelands, Hade spelat massor med Drakar och Mutant under 80-talet, men när det var dags för mig att testa SL-rollen så föll mitt val på Wastelands, vilket fortfarande är det objektivt bästa rollspelet som gjorts.

2. M-Space, Har inte hunnit spelleda detta ännu men det ser lovande ut.
 
Top