Nekromanti Första och senaste rollspelet

Först: Metamorphosis Alpha. Det var enda SF-rollspel som fanns på marknaden 1977 och jag föredrog att spelleda SF framför fantasy. Det var förfadern till Gamma World och Mutant och utspelade sig ombord på ett enormt rymdskepp där allt möjligt har gått snett. I ruinerna lever människor, mutanter och robotar. Ett alldeles för tunt spel men klurigt tänkt, särskilt med tanke på att hobbyn var så ny. MA har givits ut flera gånger därefter i mer välgjorda versioner.

Senast: Igår köpte jag The One Ring -- jag är intresserad av att se hur det spelet hanterar den särpräglade Midgårdsmiljön, eftersom några kompisar och jag planerar en Isengård-baserad kampanj som utspelar sig strax innan Saruman hamnade under Saurons dominans.
 
Första: Drakar och Demoner Chronopia samt en hög gamla Drakar och Demoner böcker som gick att köpa i en bundle.

Senast: Forbidden Lands (Fast på svenska)
 
Första: Drakar och Demoner, någon av versionerna med svart regelbok (1985 bör det ha varit)

Senaste: Ensamma vargen, för att använda spelvärlden till Hjältarnas tid (Något som aldrig blivit av)
 
Minns inte vilket jag först köpte för egna pengar, Call 5:th ed kanske. Första jag fick var i alla fall DoD 91.
Senaste: Blades in the Dark, tror jag i alla fall. Veins of the earth är ju LotfP brandat men kommer med eget rollformulär osv, så det kanske kan räknas?
 
1. Drakar och demoner (1987). Köptes nån gång under 1989, men julen 88 hade jag redan fått Stjärnornas Krig.

2. Kutulu, hade tänkt köpa det tidigare och efter att ha läst det är jag glad att jag äntligen slog till.
 
1. Drakar och Demoner -84, det var helt självklart att jag skulle köpa nya utgåvan, den måste ju vara bättre! En klasskamrat hade -82, och gissa om jag önskar att jag hade köpt den när det begav sig.

2. Kutulu, jag var ju med på ett litet hörn där (baksidetexten tror jag) och var nyfiken på resultatet. Jag har lovat mig själv att recensera det här, men jag vet inte om det blir av.
 
Första var Drakar & Demoner, första utgåvan (blå boxen).Det andra var Dungeons & Dragons ("expert"-boxen? röda boxen?) - Båda fick jag i julklapp - helt magiskt för en liten kille i tioårsåldern :)

Sista var nog fantasy! - Köper ju knappt några rollspel nuförtiden - eller läsbara saker öht - när kommer rollspel som ljudböcker?
 
Första: Drakar och Demoner (1984).

Senaste: Om Adventures in Middle-Earth räknas som ett eget spel så var det det. Annars Hjältarnas tid.
 
Första rollspelet var James Bond 007: Role-Playing In Her Majesty's Secret Service. Köptes 1985 efter en annons presenterade spelet i seriemagasinet "James Bond". Ett fantastiskt spel, modernt som satan och klurig design. Jag fattade inte så mycket då (dels var konceptet "rollspel" helt nytt, dels var det mycket termer på engelska som var utmanande, men med hjälp av lexikon och envetenhet så kämpade jag mig igenom allt, flera gånger om. Spelets smarthet är något jag förundras av varje gång jag återvänder till det, nu på senare tid. Mycket av konceptet föll på plats när jag köpte spel #2 - svenska Chock.

Senaste spelet är The Veil. Ett känslobaserat cyberpunk-rollspel. Av olika skäl har det blivit mycket cyberpunk på sistone.
 
Big Marco;n262550 said:
Första rollspelet var James Bond 007: Role-Playing In Her Majesty's Secret Service. Köptes 1985 efter en annons presenterade spelet i seriemagasinet "James Bond". Ett fantastiskt spel, modernt som satan och klurig design. Jag fattade inte så mycket då (dels var konceptet "rollspel" helt nytt, dels var det mycket termer på engelska som var utmanande, men med hjälp av lexikon och envetenhet så kämpade jag mig igenom allt, flera gånger om. Spelets smarthet är något jag förundras av varje gång jag återvänder till det, nu på senare tid. Mycket av konceptet föll på plats när jag köpte spel #2 - svenska Chock.

Hmmm, om jag skall ta och leta upp min gamla version av James Bond och läsa det. Jag minns mest någon maffig tabell på formuläret där man satt in sin färdighet och sedan en svårighetsgrad(?) och läste ut någon sorts värde. Kanske procent att slå under med en t100. Men om det är så fett som du säger måste jag läsa om det nu i modern tid :)

Cog.
 
cogitare;n262577 said:
Hmmm, om jag skall ta och leta upp min gamla version av James Bond och läsa det. Jag minns mest någon maffig tabell på formuläret där man satt in sin färdighet och sedan en svårighetsgrad(?) och läste ut någon sorts värde. Kanske procent att slå under med en t100. Men om det är så fett som du säger måste jag läsa om det nu i modern tid :)

Cog.


Det stämmer - multiplikationstabellen är i sig självt en avskräckare, men när man inser att man, genom så som ens rollformulär ser ut, inte behöver räkna, utan bara kolla upp värden så är det en baggis. Och utfallen som ges, med de olika kvalitetsgraderna är rätt elegant designade. Andra bra grejer är Hero Points, mekaniken för Fame (James Bond, tex, har högt i Fame då han aldrig använder alias längre stunder, så skurkarna känner ofta till hans närvaro när han dyker upp nära deras nefariska planer), de binära kunskapsfärdigheterna eller budgivningen vid biljakter. Och mycket mer.

Sedan finns en grundbult i hela spelet som sällan syns i andra rollspel, och det är att rollpersonerna oftast är bättre (värdemässigt) än de motståndare som finns under uppdragen. Inga murder-hobos som fummlar runt likt clowner. Detta då spelet är tänkt att oftast spelas med GM +1-2 (max 3) spelare.
 
Första: Mutant 2089 nån gång under 90-talet.
Senaste: Vete fasen. Har inte köpt många rollspel på senare år. Har mest spelet egenproducerat eller andras ägodelar. Antar att jag införskaffade Eon (första utgåvan) nån gång under väldigt tidigt 2000-tal. Och Ur Varselklotet backade jag iofs. Annars...öh, senaste regelrätta rollspelet jag (försökte) köpa var Västmark.
 
Första: Det första rollspelet jag köpte med egna pengar var Kult 1ed precis när det släpptes. Innan dess hade jag fått olika DoD och Western 1 i julklapp/present.

Senaste: Jag är lite osäker på om Unknown Armies 3 eller Ur Varselklotet var det senaste som jag fick hem.
 
Big Marco;n262583 said:
Detta då spelet är tänkt att oftast spelas med GM +1-2 (max 3) spelare.
Nu var det länge sedan jag öppnade boken, men rätt säker på att de själva sa 1-4 spelare +spelledaren.D.v.s. att balansen, lite grovt räknat, är att en "00X motsvarar två "07XX" eller fyra "11XX".

Fyra 11XX på ett uppdrag skapat för en 00X blir lite mer Mission Impossible, eftersom rollpersonerna måste nischa sig och samarbeta på ett helt annat sätt.

cogitare;n262577 said:
Hmmm, om jag skall ta och leta upp min gamla version av James Bond och läsa det. Jag minns mest någon maffig tabell på formuläret där man satt in sin färdighet och sedan en svårighetsgrad(?) och läste ut någon sorts värde. Kanske procent att slå under med en t100.
"Kvaliten" på ett färdighetsslag läser man ut på en annan tabell, som också är multiplikationsbaserad. Kvalitet 1-4, misslyckat, fummel.

Men om det är så fett som du säger måste jag läsa om det nu i modern tid :)
Själv så tycker jag att det verkligen stödde att skapa stämningen, och även om biddingen för biljakter känns speligt vid första anblick, så gav det bra flyt. Bästa fordonsjaktregler som jag sett i något rollspel.
 
1 - Drakar & Demoner Chronopia (snyltspelade 91-boxen från -93/-94 tills den kom)
2 - Tails of Equestria
 
1. Wastelands, Hade spelat massor med Drakar och Mutant under 80-talet, men när det var dags för mig att testa SL-rollen så föll mitt val på Wastelands, vilket fortfarande är det objektivt bästa rollspelet som gjorts.

2. M-Space, Har inte hunnit spelleda detta ännu men det ser lovande ut.
 
Back
Top