Nekromanti Första och senaste rollspelet

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
DoD Chronopia var det första egenköpta rollspelet , innan dess spelade vi med ett hopkok av DoD-böcker vi lånat av storebröder och kusiner och kompisar .

Det senaste inköpta rollspelet är Alien Rpg av fria ligan .
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Mitt första köp är fortfarande Drakar och Demoner (86).
Mitt senaste, som jag fått i handen, tror jag bör vara Pariah, ett oerhört häftigt psykedelsikt-shamanistiskt spel om den neolitiska revolutionen.
 

Dr Blue

Veteran
Joined
19 Jun 2020
Messages
67
Första: DoD Chronopia. Hade spelat lite DoD -91 på ett sommarlov när jag bodde hos några kompisar några veckor. Så fort jag kom hem åkte jag med pappa till Stockholm och gick till Target Games. Där köpte jag Chronopiaboken. Minns att jag började läsa den redan i bilen på vägen hem och sen slutade jag inte läsa förrän jag hade läst igenom hela boken. Tror faktiskt jag läste igenom hela natten och när nästa dag började gry så satt jag och gjorde mina första gubbar.

senaste: Rotsystem. En nördbutik här i stan la ner och hade utförsäljning. Hittade dåRotsystem för en billig peng så passade på att köpa det.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Första: Drakar och Demoner, andra utgåvan i julklapp 1984.

Senaste: Äventyrssamlingen till Nordiska väsen (som jag korrekturläst)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Första:
Drakar och Demoner 84
(Fick ett använt ex av min morbror)
Första jag köpte själv kan ha varit första versionen av Eon (som jag inte fattade någonting av).

Senaste:
Svärdets Sång
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Det första rollspelet jag minns att jag köpte var nog DoD6. Kan dock ha hänt att jag köpte något annat tidigare; jag hade ju spelat i många år vid det laget. Var Shadowrun före? Minnet är luddigt.

Senaste rollspelet jag köpte är också svårt att minnas. Tror inte jag köpt något i år. Det måste ha varit på OctoGônes i oktober i fjol, där jag köpte Motel Dragonfly, Happy Together och Terres de sang. Alla tre var väl investerade pengar, men Motel Dragonfly var nog bäst. Det har tagit titeln från Prosopopée som ”knarkigaste franska flumspel”.
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
1. Första var Eon (första upplagan).
2. Senaste jag köpte var Dystopia Rising. Men har efter det gått med i två kickstarters (Legendlore och They Came from Beyond the Grave). Sen har jag fått två gratis efter det (Alien och The Came from Beneath the Sea).
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Första:
Neogames Viking - jag hade redan spelat rollspel i flera år, men alltid med egentillverkade eller med kompisars (eller deras storebrorsors) spel.

Senaste:
Väsen
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Första rollspelsboken var Drakar till Drakar och Demoner -91. Den köpte jag på en leksaksbutik i Gullänget utanför Övik.
Första grundregelbok var CoC 5.5ed, den köpte jag på Fantasia i Umeå.

Senaste var Mörk Borg, tror jag. Det var förra helgen.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
1. Första spelet jag hade grundbox till var SRR, det fick jag dock i present. Tror min första egen inköpta grundregelbok var antingen Star Ward D6 (den svenska utgåvan) eller DoD Expert.

2. Senaste grund regelbok är antingen Band of Blades eller AW 2nd ed.

jaha ännu en urgammal tråd
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Haha jag tänkte väl att det var en gammal tråd...

1. Första var (fortfarande) Drakar och Demoner 2.1 (Svart låda med Spindelkonungens Pyramid/Skelettbyns hemlighet). Födelsedagspresents 10-11 års åldern.
2. Senaste är numera Nordiska Väsen-rollspelet, men jag vill också skjuta in Mother´s Love till The Chulhu Hack som jag klickade hem igår och som är nominerat till bästa äventyr på UK Games Expo 2020.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag gillar att nya forumets nya favorithobby "trådnekromanti" fortsätter vara poppis…

Första är fortfarande såhär:

Jag tror att jag köpte grundboken till Mutant Chronicles begagnad när han som ägde den skaffade andra utgåvan.

Varför? För att det var det vi spelade.

Annars var mitt första butiksköp Rifts och In Nomine.

Varför? För att de hade snygga omslag, och jag gillade känslan när jag bläddrade i dem. Det var bara In Nomine som faktiskt blev spelat...
Senaste fysiska rollspelet jag köpte var nog Silent Legions, tror jag. För att nån sa att det var bra på… minnet sviker, men det var något slags system eller mekanik jag var nyfiken på. Minns inte, och har inte läst spelet än.

Senaste digitala var nog svenska versionen av Flodskörden. Jag hade redan engelsk PDF, men vi skulle spela på svenska så… (Jag undrar varför jag skaffade den på engelska tidigare? Jag gör så mycket konstiga saker…).

Räknar man bara spel jag köpte digitalt och inte redan ägde på ett annat språk blir det Fria Ligans Alien-rollspel. För att jag var nyfiken och tyckte det verkade ha fina bilder.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Första: Nya Mutant (1989). Inte mitt första rollspel, men det första som jag betalade för själv. Skulle spela det rakt av än idag, även om jag tycker att Cyber M/77 gör grejen bättre.

Senaste: Twilight 2000 2ed. Hade redan ett ex, men det här hade en hög med medföljande äventyr som jag inte hade sedan tidigare. Jag hade en lstig plan om att hacka ihop det till ett OSR-lir. Noterade att fler fått samma idé. Jag tror mitt blir bättre, men det lär komma ut på en mättad marknad, så jag tror inte jag får råd att illustrera det som det förtjänar.
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
222
Sagan om ringen
Vi hade spelat Drakar och Demoner och detta var de första spel jag köpt själv. Som 9-10 åring förstod jag inget av reglerna och spelade de nog aldrig. Men vad jag älskade att bläddra i de och drömma mig bort.

Väsen
Backade de och fick hem de för ett tag sen. Ser riktigt fint ut men oklart om de kommer att spelas.
 

Taogoli

Veteran
Joined
11 Dec 2010
Messages
100
Location
Norrköping
Spelade med kompisar 1:a versionen av drakar och demoner (blå lådan) på torsdagen, gick helgen efter med morsan till leksaksaffären och köpte 2:a versionen (svarta boken/lådan) till morsans stora förskräckelse. (Blev lugn senare då vi var och förblev normala ungar trots allt) sedan rasslade det på med mutant, chock, expert osv.

Senaste rollspelet jag köpte var ett nostalgi köp, Warhammer 2:a versionen som vi spelat med under sommaren.
 
Top