Första coola rollspelet

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
"Classic" Traveller kom 1977 och använder ett lifepath-system för att skapa rollpersonen, och det är upp till dig (och lite på slumpen) hur många år du av rollpersonens liv du vill spendera under själva skapandet. Så i praktiken kan du skapa en så erfaren rollperson som du vill (med vissa nackdelar på grund av högre ålder, så klart) och under den tiden kan du samla på dig resurser och grejer så du kan, med lite tur, skapa en erfaren rymdkapten med sitt eget skepp.
Om man hade flyt med tärningarna kunde ens figur gå ut i spel som hög adelsman med eget rymdskepp och de andra figurerna som sitt entourage.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Om man hade flyt med tärningarna kunde ens figur gå ut i spel som hög adelsman med eget rymdskepp och de andra figurerna som sitt entourage.
Vi hamnade en gång i en situation där vi hade just en adelsman med eget rymdskepp, och en köpman med egen rymdskepp och ett jäkla bråk om vilket skepp vi skulle ta.

(SL gillade inte att vi skulle dela upp oss på två skepp, och hade av någon anledning inte brytt sig om att göra något åt saken redan vid karaktärsskapningen).
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Just ja, Pendragon. Där du från början spelar riddare vid Kung Arthurs hov. Och så Ars Magica, där du från början spelar en mäktig magiker som står över alla dödliga med dina magiska krafter.

Båda de spelen tar sin början där många spel slutar.
En ny rollfigur i Pendragon är förvisso en dödsmaskin jämför med bönder och pikter, men kan dö mot en vanlig saxare och är inte i närheten av de verkliga hjältarna, de i litteraturen. En rollfigurer i KAP börjar bli bra efter tio spelmöten än och är riktigt bra efter 20.

@Mogger nämnde Western I. Det minns jag inte. Men i Western3 kunde man göra en rätt bra revolverperson, men den gubben var då fullständigt inkompetent på allt annat. Typ, man var cool i fajterna, men behövde hjälp att knäppa gylfen efter toabesök.
 
Last edited:

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Minns att det inte var något problem att skapa oöverträffad och oövervinnerlig hjälte i DoD (svarta). Men om vi pratar om rollspel där det explicit står i reglerna att man startar som (super)hjälte så är det färre. Känns som mitten av 90-talet är brytpunkten, äldre än det bör det ju finnas ett par till. Även om allt inte är World of Zynnibarr.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Jag har inte läst Conan-rollspelet, men dess bakomliggande genre betonar coola barbarkrigare. Hur förhåller det sig i det spelet?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag har inte läst Conan-rollspelet, men dess bakomliggande genre betonar coola barbarkrigare. Hur förhåller det sig i det spelet?
Om vi talar om TSRs Conan från 1985 är jag inte så imponerad.
Det ska använda samma regelmotor som Marvel Super Heroes (jag inte läst Marvel, så jag kan inte uttala mig).
Det är ett %-system och man jämför det man slagit mot en stor matris-tabell i fyra färger.
Regelhäftet är bara på 32 sidor - men det beror på att det inte finns några magi-regler.
"Cool" är INTE ordet jag skulle använda för att beskriva TSRs Conan-version, faktum är att jag skulle välja precis vilket annat Conanspel som helst än TSR-versionen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,923
Kan…inte…hålla mig!!!

Det första coola rollspelet vet jag inte, men det första cola rollspelet måste ju vara Burk Krig!

Jag hittar ut själv…
 

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
Bara man siktade in sig på färdigheter med grundkostnad 1 i DoD.

Strandsatt jih-punisk samuraj i Trakorien med främsta FV i poesi. Coolt för en själv ensam på ny kontinent.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Den förste coola/mäktiga rollfigur jag spelade var en femte generationens Lasombra-kardinal. Mitten av 90-talet? Men hon var ju verkligen inte gjord efter grundreglerna i Vampire. Som mer var ”gör en kass gubbe som kanske får hänga med de cool vampyrerna”.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
En ny rollfigur i Pendragon är förvisso en dödsmaskin jämför med bönder och pikter, men kan dö mot en vanlig saxare och är inte i närheten av de verkliga hjältarna, de i litteraturen. En rollfigurer i KAP börjar bli bra efter tio spelmöten än och är riktigt bra efter 20.
Hur är det, går det att komma upp i klass med de riktigt coola SLP-na?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Hur är det, går det att komma upp i klass med de riktigt coola SLP-na?
Inte de absoluta topparna som Lancelot, Gawain eller Galahad, men nivån under borde gå. Att få en plats vid Runda bordet är definitivt möjligt.

Smarta spelar-riddare gör som en del av riddarna gör redan hos Malory, och håller sig borta från tornerspel som Lancelot deltar i. Det finns en sekvens i tGPC där Lancelot kommer farande för att rädda Guinevere efter att ha crittat sin Love (Guinevere) och har motsvarande 400% i stridsfärdigheter, och då är det rimliga alternativet att kasta sig ur vägen och ta en liten smäll på sin Honor.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Ja, det @JohanL sa. Lancelot, Lamorak, Gawain, Tristan och Galahad råt man inte på. Men skiktet under dem kan en rollperson nå. Någonstans i 40-årsåldern.
Pendragon är alltså inte coolt. I ett coolt Kung Arthur-rollspel spelar man naturligtvis Lancelot et al.

Precis som att det inte finns några coola Sagan om ringen-rollspel
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Precis som att det inte finns några coola Sagan om ringen-rollspel
En kan ju också fråga sig om ett coolt Sagan om ringen-rollspel är ett där en har en god chans att spöa en Nazgul eller om det är så att det är ett spel där även en liten hobbit av rang 5 faktiskt har en möjlighet att utdela ett dödligt hugg och väljer att försöka....
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
En kan ju också fråga sig om ett coolt Sagan om ringen-rollspel är ett där en har en god chans att spöa en Nazgul eller om det är så att det är ett spel där även en liten hobbit av rang 5 faktiskt har en möjlighet att utdela ett dödligt hugg och väljer att försöka....
Nu har du läst för mycket Ohlmarks ;) Om man kan spela en högrankad rohirrisk prinsessa som kan döda nazguler är jag nöjd. EvilSpook verkar ha hittat den hemliga såsen.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Pendragon är alltså inte coolt. I ett coolt Kung Arthur-rollspel spelar man naturligtvis Lancelot et al.

Precis som att det inte finns några coola Sagan om ringen-rollspel
För att man inte kan ta Sauron man-mot-man? :)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Jag tror faktiskt jag landar i att jag tycker Champions kan vara det första. Varför? Inte så mycket kompetens kanske, men det också, men istället för att det jag tycker är koolt med en karaktär efter en stunds spelande är för att de är någon, jag vet vilka de är och de är indragna i skit. De är inte så "blanka". Men Champions med sina Disadvantages skapar faktiskt en karaktär som känns som att den "är" någon redan, du kan ha spelledarpersoner som är beroende av dig och som du själv bryr dig om, du kan vara jagad av allt från individer till mäktiga organisationer, du kan ha psykologiska begränsningar och drivkrafter som påverkar hur du beter dig, är din identitet hemlig eller ej osv osv. Alla dessa saker gör att vi kan få en karaktär som har en familj, en hemlig identitet, jagad och efterlyst av säkerhetstjänsten, osv... någon som är mitt upp i något och drivs av passion och hat..
 
Top