Första coola rollspelet

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,454
Det är förvisso sant, jag är för indoktrinerad i den översättnigen för att fixa annan, men det var inte riktigt poängen. :)
Jag menar bara att små hober inte dödar nazguler, ens i böckerna :)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,993
Location
Umeå
Jag menar bara att små hober inte dödar nazguler, ens i böckerna :)
Fullt medveten om det. :) Men det är väl ingen som spelar rollspel för att återupprepa vad som sker i böcker? En vill ju uppleva nya annorlunda saker!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,778
Location
Göteborg
Okej, så coolhet handlar ju i den här tråden om hur bra man är på att döda folk. Yes? Men en viktig del av det är ju vad det är för folk man stöter på! Så i till exempel Vampire spelar man en vampyr som är mycket bättre på mord än vanliga människor (vilket alltså är coolt), men man stöter mest på ännu mäktigare vampyrer i spel, så i praktiken är man inte cool ändå.

Så för att vi ska kunna kora ett rollspel som coolt måste vi alltså ta hänsyn till hur lätt det är för nyskapade rollpersoner att lemlästa de personer (eller varelser) de rimligtvis stöter på under spelets gång. Det här känns som ett vanligt problem, att de rollspel som säljer in sig som att man får spela coola rollpersoner gör dem ocoola genom att se till att det finns en massa ännu coolare spelledarpersoner, och att rollpersonernas våldsyttringar därför riskerar att ha reella konsekvenser (inte coolt). I Nobilis har man ju rent sinnessjuka krafter, men det har många av de personer man interagerar med också!

Så vilket är det coolaste rollspelet? Motsvarigheten till Wanpanman. Vilket rollspel ger rollpersonerna mest möjligheter att utöva våld på sin omgivning utan att riskera sitt eget liv? Det är ju rimligen det coolaste rollspelet (även om det såklart inte var först med att vara coolt).
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,332
Ok nu tror jag att jag förstår jag lite mer vad coolhet betyder, för jag upptäckte nyss serien AXE COP, skriven av en femåring och illustrerad av en 29-åring. Det är bad ass, absurt, och bara ren ohindrad kreativitet. Undrar om det finns något liknande i nåt spel?
 
Last edited:

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Så vilket är det coolaste rollspelet? Motsvarigheten till Wanpanman. Vilket rollspel ger rollpersonerna mest möjligheter att utöva våld på sin omgivning utan att riskera sitt eget liv? Det är ju rimligen det coolaste rollspelet (även om det såklart inte var först med att vara coolt).
Ytterligare en viktig coolhetsfaktor är att få SE cool ut och anses cool av de SLP du möter. Tex. med en häftig läderrock, en megarustning, eller en fedora. Detta vilar dock mer på spelledarens approach… men kan nog påverkas av vad spelet ger för förslag till äventyr och spelledar-råd. 13-åriga Zeedox hade haft nytta av att läsa ”Be a fan of the player characters”, kan jag säga. Och mer intressanta äventyr inkluderade i spelen som erbjöd lika coola scener som jag drömde om i huvudet.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Coolhet är ganska relativt.

I Star wars D6 så är hjältarna 50-200% bättre än en genomsnittlig person. De karaktärer som har bra Styrka bounchar en hel del av inkommande skada och kan traska hyfsat oberörda genom allt utom tung eldgivning. Men sedan så är ju de bad guys som de möter på anpassade för att det skall bli spännande ändå.

I vanlig vanilj-DoD så handlar en hel del om hur fort hjältarna kan komma upp i bra pansar och få tillgång till Hela. En helt nyskapad karaktär med en Ringbrynja och bra Smidighet är rejät tanky i en bonde/by-miljö. Sedan lägger man på estetik i form av en cool huva, snirkligt mönster på stridsyxan osv.

Det kommer alltid finnas en skala för vad som är coolt och kompetent, men nog finns det alltid några man kan bete sig som man vill mot och andra som kan bete sig som de vill mot mig men utöver det så är det mesta andra mest coola visuella effekter.
 
Top