Första coola rollspelet

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
En sak jag märkt är att om en persons första rollspel man spelat är DnD5 kan det vara svårt att introducera denne till OSR.
Denne är van vid att kunna skapa coola rollpersoner från början - och i OSR blir man för det mesta en skitig murder hobo, vilket faktiskt inte är så coolt.
Att det sedan finns fantastiska OSR-äventyr och föremål som fullkomligt kommer att förändra rollpersonerna och göra dem jättecoola om de överlever är en helt annan sak.

Vilket fick mig att fundera: vilket var/är det första/äldsta coola rollspelet? Det första rollspelet där man kunde skapa coola rollpersoner från början?
DnD från 1970- och 80-talet går bort. Även om några av mina coolaste rollpersoner kommer från de spelen var de rollpersonerna definitivt inte coola från början.
Sedan kom Chaosium och BRP - och det är INTE coolt. Återigen samma sak här: jag har sett ett par CoC/RQ-rollpersoner bli coola efter slutet av en lång kampanj - men de var definitivt inte coola från början.

Vilket var det första rollspelet som lät en skapa coola rollpersoner från början?
Vampire the Masquerade? Jag vet inte: kan verkligen en 12:e generations Vampyr vara cool? Och om det är Vampire, så kom det hela 17 år efter DnD.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,121
Location
Stockholm
Att det sedan finns fantastiska OSR-äventyr och föremål som fullkomligt kommer att förändra rollpersonerna och göra dem jättecoola om de överlever är en helt annan sak
Som...? Ge några exempel, de OSR äventyr jag har läst har i praktiken bara den där "om de överlever" delen, utan egentligen något som skulle göra RP:na coola.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Som...? Ge några exempel, de OSR äventyr jag har läst har i praktiken bara den där "om de överlever" delen, utan egentligen något som skulle göra RP:na coola.
Snälla.
Släpp OSR.
De äldsta OSR-produkterna kom c:a 2005.
Jag vill ha spel från 1970- och 80-talen.

Jag kan ge exempel på håftiga OSR-äventyr, men det är OT.
Skapa en ny tråd så ska jag tipsa. :)
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Jag vet inte riktigt vad som räknas som coolt, men jag har svårt att se att en Dnd5 rollperson är särskilt cool på lvl 1, då de kan dödas av en 5åring med pinne. Jag tycker att man kan göra riktigt coola rollpersoner i BRP då det inte är så stor skillnad mellan en ny karaktär och en erfaren, så då kan man göra en cool bakgrundshistoria till en nyskapad karaktär.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,934
Cyberpunk 2013 kanske? Eller var striderna kanske lite för dödliga för att ens rollperson ska kännas cool där? Å andra sidan, en rollperson i en cyberpunksetting är nästan alltid cool 😎
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag vet inte riktigt vad som räknas som coolt, men jag har svårt att se att en Dnd5 rollperson är särskilt cool på lvl 1, då de kan dödas av en 5åring med pinne. Jag tycker att man kan göra riktigt coola rollpersoner i BRP då det inte är så stor skillnad mellan en ny karaktär och en erfaren, så då kan man göra en cool bakgrundshistoria till en nyskapad karaktär.
Du har delvis rätt.
Det är när man läser DnD5 PHB och ser vilka häftiga förmågor rollpersonerna kan få vid högre levels.
Vilket jag menar saknas i OSR - för det coola i OSR kommer från äventyren, inte från grundreglerna.
Samma sak med en cool bakgrundshistoria - det är du som skrivit bakgrundshistorian som är cool, inte reglerna.

Jag är ute efter det äldsta rollspelet som hade regler som lät en skapa coola rollpersoner.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag har inte koll på de tidiga superhjälterollspelen, men jag misstänker att man, förutom att kunna skapa egna rollpersoner, kunde välja att spela Läderlappen eller Spindelmannen, och det borde vara coolt nog.
Jag var inne på det.
Och även point buy-system som GURPS, just för att de låter en skapa superhjältar från början.

Men frågan kvarstår: vilket är det äldsta coola superhjälterollspelet?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Cyberpunk 2013 kanske? Eller var striderna kanske lite för dödliga för att ens rollperson ska kännas cool där? Å andra sidan, en rollperson i en cyberpunksetting är nästan alltid cool 😎
Jag var också inne på Cyberpunk 2013 från 1988, eller Shadowrun från 1989.
Men det är fortfarande 14 år efter DnD släpptes.
Kom det verkligen inget coolt rollspel tidigare?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,934
Kan West End Games’ Star Wars vara en kanditat? Var inte det systemet upplagt för att rollpersonerna skulle vara kompetenta och meja ner stormtroopers lite på samma sätt som i filmerna? Har inte spelat spelet själv men det är vad jag hört?

EDIT: Läste just ditt svar @anth om att Cyberpunk 2013 kom ut så sent som 1988 och Star Wars kom ju i och för sig ut bara ett år tidigare..
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,847
Location
Off grid
Det är när man läser DnD5 PHB och ser vilka häftiga förmågor rollpersonerna kan få vid högre levels.
Vilket jag menar saknas i OSR - för det coola i OSR kommer från äventyren, inte från grundreglerna.
Samma sak med en cool bakgrundshistoria - det är du som skrivit bakgrundshistorian som är cool, inte reglerna.
Spell Law (Rolemaster) kom som D&D hack 1981 och alla besvärjelselistor hade besvärjelser upp till Level 50 (vilket är OP).
Nyskapade rollpersoner var såklart fortfarande Lvl 1, men redan runt Lvl 10 blev Magiker "coola".
Så det var inte en omöjlig sak att ha en cool rollperson, men du var fortfarande tvungen att spela den för att komma dit.
Men jag är osäker på om det var det som faktiskt efterfrågas i tråden?

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Spell Law (Rolemaster) kom som D&D hack 1981 och alla besvärjelselistor hade besvärjelser upp till Level 50 (vilket är OP).
Nyskapade rollpersoner var såklart fortfarande Lvl 1, men redan runt Lvl 10 blev Magiker "coola".
Så det var inte en omöjlig sak att ha en cool rollperson, men du var fortfarande tvungen att spela den för att komma dit.
Men jag är osäker på om det var det som faktiskt efterfrågas i tråden?

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
Det är väl gränsfall - kanske.
Spelet Rolemaster kom 1980, så det var tidigt.

Rolemasters level 50 spells är väl lite som att säga att en DnD Magic-User är "cool" för den kan kasta Wish vid level 18.

Det var decennier sen jag spelade Rolemaster och jag kommer ihåg att man kunde bli massor med coola saker.
Men hur lång tid tog det att ta sig till level 10?
Det jag kommer ihåg var att Rolemaster var dödligt, men det kan ha berott på att vår spelledare ville ta livet av våra rollpersoner - så level 10 var ouppnåligt när vi spelade.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Klassiska Mutant? (Och i så fall antagligen Gamma World före det.)
Nya rollpersoner var iofs lika inkompetenta som i andra BRP spel, men de olika mutationerna gjorde att man ändå kunde vara rätt cool från början.
Nu börjar det likna något.
Det är helt rätt att man kunde bli cool med mutationer (det är ju lite som superkrafter).
Gamma World kom så tidigt som 1978, men det byggde på det ännu tidigare spelet Metamorphosis Alpha från 1976.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,934
Klassiska Mutant? (Och i så fall antagligen Gamma World före det.)
Nya rollpersoner var iofs lika inkompetenta som i andra BRP spel, men de olika mutationerna gjorde att man ändå kunde vara rätt cool från början.
Och att kunna spela muterat djur var ju jättecoolt i sig! Jag gjorde alltid samma rollperson, en muterad varg som personlighetsmässigt var en kopia av Snake Plissken 😂 Det kändes coolt när man var elva år i alla fall 😂
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Jag är tyvärr jättedålig på Traveller så jag behöver lite hjälp här.
Jag har något Traveller-spel i bokhyllan, men det är definitivt tryckt efter år 2000.
Vad var coolt med Traveller från 1981?
"Classic" Traveller kom 1977 och använder ett lifepath-system för att skapa rollpersonen, och det är upp till dig (och lite på slumpen) hur många år du av rollpersonens liv du vill spendera under själva skapandet. Så i praktiken kan du skapa en så erfaren rollperson som du vill (med vissa nackdelar på grund av högre ålder, så klart) och under den tiden kan du samla på dig resurser och grejer så du kan, med lite tur, skapa en erfaren rymdkapten med sitt eget skepp.
 
Top