Nekromanti Förslag för NT-inlägg

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
När man lämnar innehållsrutan tom och skriver NT på något vis i ämnesraden så hajar ju forumet att inlägget är tomt, och skriver själv till "NT = No Text" som inläggets innehåll.

Nu vill jag komma med ett förslag (så får vi se hur folk tar det).
Istället för att ersätta det tomma innehållet med textsträngen NT = No Text så skapar man ett inlägg utan länk i forumet. Alltså bara oklickbar text som inläggstiteln.
Min tanke är att, eftersom inlägget ändå är ett tomt inlägg så behövs ju inte möjligheten att öppna inlägget.
Folk tenderar ju ändå att klicka på NT-inlägg av någon skum anledning (jag brukar göra det i alla fall).

Nå. Skulle det spara på forumetsresurser, eller är det bara mycket stök för ingenting?

/Naug
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Folk tenderar ju ändå att klicka på NT-inlägg av någon skum anledning (jag brukar göra det i alla fall).
Jag klickar för att markera det som läst. Dessutom så skriver folk saker ändå...

Nå. Skulle det spara på forumetsresurser, eller är det bara mycket stök för ingenting?
Spontant skulle jag säga att det antagligen är suboptimering. Man kan nog få mycket bättre effekt på nedlagt arbete på andra ställen.

Vill man spara resurser så skulle jag säga att det första jag skulle göra är att ta bort listan med skribenter i denna tråd. Det skulle ta bort en databassökning varje gång någon tittar på ett inlägg och jag har aldrig förstått vad den ska användas till.

Det går säkert att hitta andra liknande saker man kan spara på. Finns det statistik på vad folk klickar på? Det skulle vara användbart för att analysera sånt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Bra förslag.

"Nu vill jag komma med ett förslag (så får vi se hur folk tar det).
Istället för att ersätta det tomma innehållet med textsträngen NT = No Text så skapar man ett inlägg utan länk i forumet. Alltså bara oklickbar text som inläggstiteln."


Det tycker jag var ett bra förslag. Om inlägget dessutom var markerat som "läst" (trots att det inte går att läsa det) så skulle det bli ännu bättre, eftersom det annars kunde se irriterande ut med ett oläst inlägg man inte kan "få bort".

Nu för tiden skriver jag visserligen alltid något i mina NT-inlägg, men det vore verkligen skönt att kunna använda den automatiska funktionen och slippa det. Om automatiska NT-inlägg hade de finesser som du föreslagit skulle jag definitivt använda det någon gång (och jag skulle tycka att det vore bra skönt att slippa klicka på andras meningslösa NT-inlägg bara för att få markera dem som lästa). Dessutom så skulle alla fatta vad NT betydde, vilket man absolut inte gör idag (när det verkligen står en massa saker i NT-inläggen).

Bra klur, Naug.

/Rising
som förresten skulle vilja ha en snabblänk högst upp till "Senaste Inlägg" - alltså samma sak som om man trycker på "Visa meddelanden de senaste 24 timmarna", och när man var inne på den sidan så skulle det stå "Visar senaste inlägg" på Inloggade-sidan, så skulle jag slippa få privata meddelanden som undrar vad jag söker efter, eftersom det idag står att jag är inne på söksidan.

Dessutom tycker jag att bården där det står var man är någonstans (exempelvis "Officiella forum >> Eon" borde finnas kvar när man skriver ett inlägg, för det är ofta som jag behöver backa när jag håller på att skriva ett inlägg och vill tillbaka till forumet jag var på, och då vill jag kunna högerklicka på dessa länkar och öppna ett nytt fönster som tar mig tillbaka till alla trådar. Fast det är kanske inte såååå viktigt)

Och så skulle jag vilja att Användarlistan började i läget "Antal skrivna inlägg/ Fallande", men jag är kanske jävig eftersom det i så fall skulle visa mitt namn på startskärmen...

...och så tycker jag att Liststart och Listslut lägger in ett radbyte för mycket.

...annars kan jag inte komma på något som skulle göra sidan bättre. Jo, en filterfunktion så att man kunde välja forum/ forumiter som man inte ville läsa något ifrån, och sedan skulle man ha en röd/grön lampa som visade om man hade filtret på eller av, och när filtret var på så kunde man inte läsa något inlägg från de filtrerade. Med en sådan funktion så skulle jag filtrera bort Eonforumet från "senaste inlägg" när jag varit borta länge och inte vill vada genom tusen och åter tusen inlägg som jag är ointresserad av att läsa. Sedan kunde jag slå av filtret igen när jag ville kolla vad som hade hänt på Eon-fronten.

(men det här är drömmar mer än önskemål, jag klarar mig rätt bra som det är)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
bra poäng. [nt]

NT = No Text (Ingen text)
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Vi vet ju hur ändlösa nt-diskussioner slutar..[nt]

<center> :gremgrin: </center>
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Den lilla förändring detta skulle ske (något färre antal visningar av showthreaded) skulle ganska säkert uppvägas av det faktum att mer beräkningar måste göras varje gång scripten showflat, showthreaded och postlist ska visas. Så det skulle nog bli för mycket stök för en väldigt liten chans att det skulle snabba upp någonting. Dessutom är jag av den bestämda åsikten att NT-inlägg ska motarbetas, inte uppmuntras ännu mer.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Skribenter i tråden är något som har efterfrågats, därför la jag in det. Jag själv använder det ofta, för att få en snabb överblick över vilka som har varit aktiva i en tråd. Nu är det förvisso till mest nytta för mig i moderator och redaktionsforumen, men har jag nytta av det har säkert andra det också. Den första versionen av den funktionen la inte till några extra sql-frågor, men då det i denna version innebar att man inte fick med all information så gjorde jag om den så att den gör en till förfrågan. Empiriska tester visade att det inte gav mycket extra belastning, informationen som läses är ju ändå redan cachad av dbm:en.

Statistik finns naturligtvis, tyvärr förvisso blandad med statistiken för Utvecklaren.com och ShrechNET:s forum, men de tar inte upp så stor plats och kan sorteras bort om jag så skulle önska (orka).

De saker som ger mest hastighetsökning är sånt som att slå av inläggsräknare på huvudsidan (som ju visas väldigt ofta och är väldigt beräkningstung) samt att ställa in så att endast trådar aktiva senaste x dagarna är inställt som default. Det gör nämligen att de flesta sökningar görs i en väldigt begränsad del av inläggstabellen vilket ökar hastigheten avsevärt. Tyvärr tycker jag det inte är en så rolig inställning så jag har velat undvika att göra det så långt det är möjligt.
Ytterligare uppsnabbningar kommer ske när jag uppgraderar till senaste forumsystemet, som på grund av förbättrad databasstruktur bör vara snabbare.

Andra saker som kan ge belastningsminskningar är sånt som att stänga av sökning för oregistrerade, ställa in kategorier som huvudsida (så att man bara visar forumen i en kategori åt gången).

Till sist måste jag luska ut varför servern får dubbla requests från många besökare, jag tror jag vet vad problemet är, men har inte haft tid att undersöka det närmare.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Själv tycker jag att de små sakerna folk skriver i sina NT-inlägg är guldgruvor och så klickar jag alltid på NT-inlägg ändå för att få bort den irriterande röda mappen.

Kanske skulle det kunna vara frivilligt, att lägga in en UBBCode-tagg för det? typ [NT]Detta är ett NT-inlägg[/NT] och med de taggarna så spawnas '[NT]' längst bak i ämnesraden automatiskt medans inlägget blir oklickbart, och då kan man också skriva dit [NT] i ämnesraden utan att ha NT-taggarna i inlägget och då kan man skriva roliga saker som folk kan ha glädje av och fortsätta irritera folk med röda mappar.

Fast det kanske leder till kaos och anarki.

Det är ett smart sätt att visa för oss NT-freaks var det finns saker att hämta och var det står 'NT = No Text (Ingen Text)' iallafall.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Bra förslag.

om förresten skulle vilja ha en snabblänk högst upp till "Senaste Inlägg" - alltså samma sak som om man trycker på "Visa meddelanden de senaste 24 timmarna", och när man var inne på den sidan så skulle det stå "Visar senaste inlägg" på Inloggade-sidan, så skulle jag slippa få privata meddelanden som undrar vad jag söker efter, eftersom det idag står att jag är inne på söksidan.
Om du inte orkar scrolla ner, alternativt klicka på End-tangenten, så kan du väl göra en bookmark för sidan? Tror det skulle bli alldeles för plottrigt att lägga alla funktioner som olika folk skulle tycka vara praktiskt längst upp på sidan. Folk som är vana forumbesökare vet ändå hur man gör, medan det som är intressant för nytillkomna är vilka forum som finns.

Vet inte hur jag skulle göra för att det skulle stå något annat på inloggade-sidan än att man är på söksidan eftersom man är på just söksidan. Skulle förvisso kunna intercepta det scriptet och via argumenten luska ut att man gör en sökning över senaste inlägg, men det är inte helt smidigt och skulle även resultera i att det står så när man gör en sökning enligt samma kriterier. Andra alternativ, som en kopierad söksida för att lista senaste inlägg eller att skicka med ett argument som betyder att det ska stå något annat på inloggade-sidan känns också lite omständiga. Framförallt tycker jag det är onödigt mycket jobb för att det ska vara intressant när det är en så totalt onödig ändring.

Dessutom tycker jag att bården där det står var man är någonstans (exempelvis "Officiella forum >> Eon" borde finnas kvar när man skriver ett inlägg, för det är ofta som jag behöver backa när jag håller på att skriva ett inlägg och vill tillbaka till forumet jag var på, och då vill jag kunna högerklicka på dessa länkar och öppna ett nytt fönster som tar mig tillbaka till alla trådar. Fast det är kanske inte såååå viktigt)
Jo, det brukar jag också irritera mig över att det inte finns. En vacker dag kanske jag lägger in det.

Och så skulle jag vilja att Användarlistan började i läget "Antal skrivna inlägg/ Fallande", men jag är kanske jävig eftersom det i så fall skulle visa mitt namn på startskärmen...
Som sagt, det är omöjligt att göra alla glada och olika personer tycker det är olika saker som är mest intressant att sortera efter. Gör en bookmark om du använder den ofta.

...och så tycker jag att Liststart och Listslut lägger in ett radbyte för mycket.
Jag tror att det är du som gör det. =] Problemet är att en radbrytning måste ingå i html-koden för listor för att systemet ska kunna särskilja det mot andra saker, det är nog svårt att komma undan. Den extra radbrytningen i början av citat-taggar däremot är helt onödig, men skulle jag ändra det så skulle det strula upp med ändringen av befintliga citat-taggar så det är ingen höjdare.

...annars kan jag inte komma på något som skulle göra sidan bättre. Jo, en filterfunktion så att man kunde välja forum/ forumiter som man inte ville läsa något ifrån, och sedan skulle man ha en röd/grön lampa som visade om man hade filtret på eller av, och när filtret var på så kunde man inte läsa något inlägg från de filtrerade.
Ett problem med ett filter för användare är att trådlistan blir väldigt konstig, och att det också blir en massa (en del iaf, vet inte riktigt hur mycket) extra beräkningar för att hålla koll på vad som ska visas och inte. Det finns en mod för att filtrera bort användares inlägg, så att innehållet i inläggen inte visas, vilket är mest praktiskt vid platt visning. Men den tar inte hand om sökresultat och liknande, och det skulle bli ännu jobbigare för servern. Att ta bort forum från sökning däremot skulle öka hastigheten avsevärt då det blir färre inlägg att söka bland. Ska se om jag kan ordna detta på något sätt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Bra förslag.

"Om du inte orkar scrolla ner, alternativt klicka på End-tangenten, så kan du väl göra en bookmark för sidan?"

Men jag vill inte gå till huvudsidan för att komma till "visa senaste inlägg", utan den vill jag nå ifrån sidor som "Inloggade", "Infosidan" och de olika forumen. Målet är att aldrig behöva använda Huvudsidan. Men okej, jag kan väl bookmarka... grejen är att "Visa senaste" är så förbannat bra, snabbaste sättet att se vad som händer på forumet. Vi som är här sitter ju och hänger på forumet medan det kommer nya inlägg att läsa, så "visa senaste inlägg" är ju en funktion som passar våra behov perfekt. Det är iaf lugnt en mkt bättre och mer använd sida än "Användarlista" som finns där uppe.

"Framförallt tycker jag det är onödigt mycket jobb för att det ska vara intressant när det är en så totalt onödig ändring."

Okej. Det var inte ett särskilt seriöst förslag, men något jag verkligen skulle vilja ha är om det fanns en slumpgenerator som ibland slumpade ut ett roligt meddelande på Inloggade-sidan istället för vad användaren verkligen håller på med. "Pillar sig i näsan", "Porrsurfar", "Tittar på din profil och dreglar", "Kollar vilka som är inloggade, och vinkar åt dig!" osv. Tänk vad kul om det kring Jul kunde stå särskilda saker som "Lyssnar på Marcoolio-CD'n från farmor", "Sparkar på hunden som kissat på julgranen", "Har fått för mycket glögg" osv... Hö hö hö...

"Jag tror att det är du som gör det. =]"

Ah, yes, så är det förstås. Man vill så ogärna sätta två UBB-koder på samma rad, så jag gör väl ett dumt radbyte själv. Okej, får väl sluta med det då.

"Ett problem med ett filter för användare är att trådlistan blir väldigt konstig, och att det också blir en massa (en del iaf, vet inte riktigt hur mycket) extra beräkningar för att hålla koll på vad som ska visas och inte."

Jo, det var mest önsketänkande.

"Att ta bort forum från sökning däremot skulle öka hastigheten avsevärt då det blir färre inlägg att söka bland. Ska se om jag kan ordna detta på något sätt. "

På tal om sätt att förbättra sökningar: ibland vill jag söka på inlägg ÄLDRE än ett år. Alltså, jag vet att det är ett gammalt inlägg, men jag vill inte riktigt söka på alla inlägg på hela forumet. Det är kanske en funktion som kunde snabba upp sökningarna?

/Rising
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Bra förslag.

Men jag vill inte gå till huvudsidan för att komma till "visa senaste inlägg", utan den vill jag nå ifrån sidor som "Inloggade", "Infosidan" och de olika forumen. Målet är att aldrig behöva använda Huvudsidan. Men okej, jag kan väl bookmarka... grejen är att "Visa senaste" är så förbannat bra, snabbaste sättet att se vad som händer på forumet. Vi som är här sitter ju och hänger på forumet medan det kommer nya inlägg att läsa, så "visa senaste inlägg" är ju en funktion som passar våra behov perfekt. Det är iaf lugnt en mkt bättre och mer använd sida än "Användarlista" som finns där uppe.
Det är nog mycket möjligt, huvudmenyn skulle nog kunna ändras om en del. Nu har jag en stark misstanke om att 6.4 av systemet kommer innebära en del sådana förändringar, så jag vill iaf se vilka nyheter som kommer komma i det innan jag börjar ändra i menyn här. Den informationen bör dyka upp ganska snart.

På tal om sätt att förbättra sökningar: ibland vill jag söka på inlägg ÄLDRE än ett år. Alltså, jag vet att det är ett gammalt inlägg, men jag vill inte riktigt söka på alla inlägg på hela forumet. Det är kanske en funktion som kunde snabba upp sökningarna?
Jo, det vore väldigt bra, dels ur användarsynpunkt men framförallt just för att underlätta för servern. Dock så är jag nästan helt säker på att just sökningen är något som skrivs om totalt till v6.4 så jag vill väldigt ogärna ändra mer där. Men förhoppningsvis kommer just sådana saker att komma med i sökningen då.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Bra förslag.

<blockquote><font class="small">Citat Gardener:</font><hr />
Den extra radbrytningen i början av citat-taggar däremot är helt onödig, men skulle jag ändra det så skulle det strula upp med ändringen av befintliga citat-taggar så det är ingen höjdare. [/quote]
Apropå citat-taggar så finns det en liten funktion som i alla fall jag saknar: "svara med citat". Det skulle då leda till att svaret börjar med hela det föregående inlägget citerat redan, gärna då med en referens till den som skrev det (som det här inlägget förhoppningsvis ser ut).

Hmm... nu när jag förhandsgranskat inlägget så ser jag att funktionen [ citat="Gardener"] inte fungerar så snyggt... kanske vore en ide att ändra så att det står "Citat av Gardener" eller "Gardener skrev" i stället för "Citat 'Gardener' "? Kanske inte så hög prioritet, men ändå...

Och ytterligare en grej... vore trevligt om det fanns något sätt att negera en specifik UB-tag, så man kan diskutera taggarna i fråga i inlägg utan att använda fusk som att stoppa in mellanslag i taggarna som jag gjorde ovan. Alternativt, om det finns ett sådant sätt, så borde det stå i hjälp-filen :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Skribenter i tråden är något som har efterfrågats, därför la jag in det. Jag själv använder det ofta, för att få en snabb överblick över vilka som har varit aktiva i en tråd. Nu är det förvisso till mest nytta för mig i moderator och redaktionsforumen, men har jag nytta av det har säkert andra det också. Den första versionen av den funktionen la inte till några extra sql-frågor, men då det i denna version innebar att man inte fick med all information så gjorde jag om den så att den gör en till förfrågan. Empiriska tester visade att det inte gav mycket extra belastning, informationen som läses är ju ändå redan cachad av dbm:en.
Det var mest menat som ett exempel på var jag skulle börjat leta efter prestandavinster snarare än ett konkret förslag.

Statistik finns naturligtvis, tyvärr förvisso blandad med statistiken för Utvecklaren.com och ShrechNET:s forum, men de tar inte upp så stor plats och kan sorteras bort om jag så skulle önska (orka).
Sånt ger i alla fall en möjlighet att se vad som inte används.

Ytterligare uppsnabbningar kommer ske när jag uppgraderar till senaste forumsystemet, som på grund av förbättrad databasstruktur bör vara snabbare.
Jo, där brukar man kunna tjäna mycket. Rätt index, altid numeriska primärnycklar och viss denormalisering brukar vara mitt recept.

Till sist måste jag luska ut varför servern får dubbla requests från många besökare, jag tror jag vet vad problemet är, men har inte haft tid att undersöka det närmare.
Låter definitivt som en prioriterad fråga i prestandasammanhang.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Bra förslag.

Själv tycker jag det är urbota dumt, eftersom hela inlägget redan finns att läsa, ska man citera något ska man citera en del av ett inlägg för att visa att man svarar på just det. Därför vill jag inte heller lägga in något automatciterande, dessutom är det med i den senaste versionen av systemet.

Att det inte står något i stil med "Gardener skrev" har att göra med samma html-kod ska kunna användas för både med och utan text så att konverteringen till/från UBBCode fungerar som det ska. Dessutom kan man ju själv lägga till fnuttar eller 'av' om man vill det.

Kan inte vanliga användare välja i droplistan ovanför inlägget att man inte vill att UBBCode-taggar ska konverteras?

Dessutom kan man hitta följande i hjälpen:
[code] text [/code] = Används för att visa källkod, inga märkningar förutom färg-märkningen byts ut och html visas som det är skrivet.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
En liten fråga... [ot]

Dessutom kan man ju själv lägga till fnuttar eller 'av' om man vill det.

lite nyfiken och ovetande (dålig kombination så jag hoppas du kan bota mig :gremwink: ), hur lägger man till "av Person X"?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Men, det dödar ju det roliga med NT-presenter?[NT]

Så som roliga länkar:

continuitypages.com

En superbra länk för serietidningsfans som är nere med onödiga såväl som oumbärliga fakta.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: En liten fråga... [ot]

<blockquote><font class="small">Citat av 'Yassilus':</font><hr />

ite nyfiken och ovetande (dålig kombination så jag hoppas du kan bota mig ), hur lägger man till "av Person X"?
[/quote]

Man gör så som Staffan skrev i sitt inlägg:
[citat=av 'Yassilus'] asdfasdf [/citat]

Ser att det inte står i FAQ:n, ska lägga till det nån dag.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Bra förslag.

Själv tycker jag det är urbota dumt, eftersom hela inlägget redan finns att läsa, ska man citera något ska man citera en del av ett inlägg för att visa att man svarar på just det.
Håller med. Är själv på några forum som har sådana funktioner och det är väldigt vanligt att diskussioner drar iväg och folk bara citerar hela inlägg gång på gång tills varje inlägg är flera sidor långt, även om de bara lägger till en rad.

Däremot hade det varit ballt om man kunde markera text och klicka på citat och automatiskt få den infogad som ett citat, men jag misstänker att det inte går av flera anledningar (tex klicket tar bort markeringen).
 
Top