Nekromanti Förslag för NT-inlägg

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Bra förslag.

Att det inte står något i stil med "Gardener skrev" har att göra med samma html-kod ska kunna användas för både med och utan text så att konverteringen till/från UBBCode fungerar som det ska.
Det jag tänkte var att det skulle kunna vara något i stil med (pseudokod):
<pre><font class="small">code:</font><hr>if ubbtag = '[ citat=$text$]' {
htmltag = <blockquote><hr><font size mindre>$Text$ skrev: </font> <blockquote>
}
else if ubbtag='[ citat]' {
htmltag = <blockquote><hr><font size mindre>Citat: </font> <blockquote>
</pre><hr>
Men det kanske är onödigt mycket jobb för lite effekt, plus att det kan ställa till problem med äldre inlägg.
Kan inte vanliga användare välja i droplistan ovanför inlägget att man inte vill att UBBCode-taggar ska konverteras?
Jo, men det jag var ute efter var mer en "punktattack" då man inte vill att just den här taggen inte ska översättas, men däremot de andra taggarna.

<pre><font class="small">code:</font><hr>Det här visar att <pre><font class="small">code:</font><hr>-taggen inte fungerar som jag vill. Nu har vi en nästlad code i stället för att visa taggen. Dock funkar det med vissa taggar, t ex fetstil</pre><hr>
En annan jobbig sak verkar vara att det inte blir några radbrytningar i code-taggen.</pre><hr>
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Bra förslag.

Jodå, visst skulle det gå att ordna, det går definitivt i MSIE, och jag tror det går att ordna i DOM också, men det är jag inte säker på. Däremot ligger det ganska lågt på min prioriteringslista att ordna det (speciellt om det bara funkar i MSIE), men om någon kan skaka fram ett färdigt javascript för det så lägger jag gärna till det.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Bra förslag.

Nu är det inte så systemet fungerar riktigt, dessutom är det inte den biten som är något problem, det fungerar ju redan. Det fungerar som så att all ubbcode konverteras till html-kod innan det läggs in i databasen, så att detta bara behöver göras en gång för varje inlägg och inte varje gång det visas. För att man sedan ska kunna konvertera tillbaka till rätt ubbcode när man redigerar ett inlägg och så att det inte kommer upp som html så kan man inte ändra html:en hur som helst. Tack vare mitt system för dynamiskt skapade ubbcode-taggar är det visserligen inte så svårt att lägga till nya taggar som gör som man vill och kolla för alla möjligheter vid omkonverteringen. Men det skapar en del problem, som att man ska hålla reda på alla varianter som finns av varje tag, det finns större möjligheter till att problem uppstår och desto mer taggar som läggs in desto mer arbete blir det för servern. Jag tycker inte att den lilla förändring som görs väger upp dessa faktorer.

Angående code-taggen så kan du väl undvika att använda code inom code-taggen? Att det inte blir radbrytningar är för att koden sätts inom html-pre-taggar för att källkod ska se rätt ut när man lägger det innanför code-taggarna (vilket taggen egentligen är till för). Det blir alltså bara radbrytning där man själv angett det.

Visst skulle jag kunna göra en kopia av code-taggen där inga taggar kan användas och pre inte används innanför. Men hur viktigt är det egentligen, att prata om taggar är det inte ofta man gör och om man bara refererar till dem så är det bara att skippa hakparanteserna eller använda vanliga paranteser, det blir ju ganska tydligt vad man menar ändå. Vill man visa exakt hur man ska göra kan man ju lägga in [b][/b] innanför taggen så ordnar det sig, inte så snyggt, men det funkar. Och ska man ändå skriva en tag så spelar det väl inte så stor roll vad den heter eller var den ligger? Framförallt när jag har svårt att tänka mig att det pågår så väldigt mycket diskussion om taggar på våra forum, känns väldigt onödigt att lägga ner arbete på att ordna någonting för ett sådant specialfall.
 
Top