Presentation Förklara ditt användarnamn

Stormspike var namnet på min första WoW-gubbe, en undead rogue. Tog namnet från ett unikt vapen i Diablo 2 fantasilöst nog.

Körde i många år med Garion på många tidiga internetforum och chattar. Bokserien var populär då så namnet var ofta upptaget. 😃

När pappa dog kom steglitser till ängen utanför vår trädgård. Sorgen ledde till en personlig kris där jag ägnade mer tid åt hobbies (som rollspel) och jag började hänga här mer. Jag döpte mig till guldfink, en försvenskning av det engelska ordet för steglits - goldfinch. Guldfinken blev som en mer mytisk variant av steglitsen, en budbärare från pappa och ett värnande av hobbyism.

Jag har en lång historia av användarnamn tagna från sångtexter, det som hängde kvar längst var split-black.ribbon från Haligh, Haligh, a Lie, Haligh av Bright Eyes. Det började dock kännas lite väl... långt och emo (dock fortfarande världens bästa band!). Så för massor med år sedan snodde jag hittepå-ordet melancholosity från Mutant John av Why? för det är en bra sång och ingen vet vilka de är så jag får ha namnet ifred. Hurra! Lyssna på sången nu. :)

Förr spelade jag trummor och Ludwig är en tillverkare av trummor. Jag tog helt enkelt det namnet. Sedan la jag till ett "l" för att få "ludd" som i fickludd eller navelludd. En nackdel med att mitt forumsnamn nästan är ett riktigt namn är att folk tror att jag faktiskt heter Ludwig. Det gör jag dock inte.
En väldigt fin sak med det här forumet är att man blir så imponerad av folks talanger. Du är till exempel den första jag kommit i kontakt med som lyckats göra "ludwig" till "luddwig" genom att lägga till ett "l". Bokstavsmagiker är du!

Jag kallades Brior i gymnasiet, efter att en kompis gissat vad min slutinitial betydde. (Rätt svar är Birger efter min far). Sedan döpte jag huvudpersonen i min första roman ”Smolles varuhus” till Brior, och så har vi förstås Brior Brådfot i Trakorien – både i romanerna och i Trakorienmodulen.

Min bild är tecknet för ”the elder gods” från Lovecrafts fantasivärld. Jag tyckte att det passade en gammal rollspelspatriark. :-)

På andra fora kallar jag mig ibland för ”Berättaren”, vilket är Shaguls beteckning på skapargudarna som han försöker trotsa (jag skrev honom, vad han än säger!) Dock har jag mer och mer börjat kalla mig för mitt riktiga namn eftersom jag själv har svårt att hålla reda på alla nicks och deras koppling till riktiga namn.

En väldigt fin sak med det här forumet är att man blir så imponerad av folks talanger. Du är till exempel den första jag kommit i kontakt med som lyckats göra "ludwig" till "luddwig" genom att lägga till ett "l". Bokstavsmagiker är du!

Haha! Tyvärr är det ingen magi inblandad. Bara bristande koncentration.

Har signerat massor av ritningar med PAX genom åren. Numera är man mest ett kryptiskt nummer...

Det är efter Death-låten Voice of the Soul, som jag råkade lyssna på när jag reggade mej. Jag har för dålig vana att komma på en massa fyndiga användarnamn när jag inte behöver något och sedan ha det snustorrt i idéfontänen när jag väl behöver ett.

Hade mitt IRL-namn som nick, men ett tag hade vi några...element...här inne och jag kände att det var lite obekvämt att outa ens bara mitt förnamn (vilket nog rätt lätt går att hitta ändå... :) ) så jag bytte till Mogger

Jag tänkte ha mitt IRL-förnamn som nick när jag registrerade mig, men det visade sig vara taget av nån som sedan inte ville behålla det. Så nu sitter jag här med monokeln på och är bitter 🧐😉

Mitt användarnamn kommer från Albrekt av Mecklenburg. Trots att han var kung av Sverige i mer än 20 år så är han inte jättepoppis. Min känsla var att vi såg honom mer som skurk än något annat i skolan. Och det var nog för att han var utböling, mer tysk än svensk, kändes det. Dessutom förlorade han ju Sverige till Kalmarunionen. Loser.

Men han hade ett jävla häftigt sigill! Kolla min profilbild bara! Skittufft! Och det var han som införde Tre Kronor som riksvapen. Och det var ju ganska cool, så...

inget spännande här. jag tycker att mina användarnamn förlorar sin charm efter ett tag så det har blivit några stycken genom åren. när det var dags att registrera mig på wrnu efter att ha lurkat i många år så ville jag nog ha något intetsägande.

och jag gillar ingefära. gärna inlagd. eller i kombucha. eller ginger beer…

Mitt användarnamn, som jag också använder i annat spel-relaterat, har en lång historia. Tillbaka till våren 2002. Jag var 12. Min kompis var mycket förtjust i SvenskMUD. Hon lät mig använda sin dator för att skapa ett eget konto. Okej, så jag behövde ett användarnamn. Hon sa åt mig t o m ett par dagar innan att fundera ut ett passande. Ett som passade i en fantasy-setting. Inte mitt riktiga namn (använde man sitt riktiga namn på internet skulle man blir rånmördad av pedofiler direkt ju). Inte heller stjäla ett namn på någon figur jag gillade, det här skulle vara en egen, unik person!

Råkade gå förbi en reklamskylt för Viking Line, där de annonserade att de skulle ha "latino-veckor" ombord. Jag insåg att jag gillade en del av ljuden i ordet "latino". Om jag ändrade några bokstäver och skyfflade om det, tills det lät som ett tjejnamn? Resultatet blev Lanina.

Några år senare lärde jag mig att "la niña" betyder "flickan" på spanska. Så om folk uttalade det så, var det ju också rätt beskrivande.

Nu är jag knappast en "flicka" längre. Men Lanina och varianter på det är det namnet jag använt på bland annat hogwarts.nu, DeathGame, Steam och Neopets. En hel del irl känner mig under det namnet sedan mina DeathGame-dagar. Älskar att höra någon överraskat ropa "Nämen, är det Lanina?!" när de känner igen mig på stan.

Så det kändes självklart att använda samma användarnamn här.

Föga förvånande så kommer mitt alias från Drakar och Demoner. Närmare bestämt från häskaren av Nidland. Anledningen till det var simple: jag behövde ett "unikt" internet alias för gaming, vilket så här långt verkar ha fungerat hyfsat. Har haft det som mitt alias sen tonåren och nu mer är det inte ovanligt att jag kallas Vico av vänner som jag lärt känna via nätet (vilket jag oftast föredrar).

När jag var i sena tonåren (tror jag) så var det något av de svenska bokförlagen som fick för sig att de skulle ge ut vikingafantasy. Det skulle vara flera böcker som gavs ut under något samlat varumärke. Jag minns att var väldigt upprymd över detta, och jag tog mitt användarnamn från huvudpersonen i den första boken som släpptes.

Jag tror inte den var särskilt bra, och jag tror att det bara släpptes någon enstaka bok till innan projektet skrotades.

On någon har bättre minne än mig får ni gärna påminna om vad boken hette!

Det är ett väldigt töntigt användarnamn, men nu är det som det är. Har ändå haft det i 25+ år så det får hänga med.

Back