Mitt användarnamn, som jag också använder i annat spel-relaterat, har en lång historia. Tillbaka till våren 2002. Jag var 12. Min kompis var mycket förtjust i SvenskMUD. Hon lät mig använda sin dator för att skapa ett eget konto. Okej, så jag behövde ett användarnamn. Hon sa åt mig t o m ett par dagar innan att fundera ut ett passande. Ett som passade i en fantasy-setting. Inte mitt riktiga namn (använde man sitt riktiga namn på internet skulle man blir rånmördad av pedofiler direkt ju). Inte heller stjäla ett namn på någon figur jag gillade, det här skulle vara en egen, unik person!
Råkade gå förbi en reklamskylt för Viking Line, där de annonserade att de skulle ha "latino-veckor" ombord. Jag insåg att jag gillade en del av ljuden i ordet "latino". Om jag ändrade några bokstäver och skyfflade om det, tills det lät som ett tjejnamn? Resultatet blev Lanina.
Några år senare lärde jag mig att "la niña" betyder "flickan" på spanska. Så om folk uttalade det så, var det ju också rätt beskrivande.
Nu är jag knappast en "flicka" längre. Men Lanina och varianter på det är det namnet jag använt på bland annat hogwarts.nu, DeathGame, Steam och Neopets. En hel del irl känner mig under det namnet sedan mina DeathGame-dagar. Älskar att höra någon överraskat ropa "Nämen, är det Lanina?!" när de känner igen mig på stan.
Så det kändes självklart att använda samma användarnamn här.