Presentation Förklara ditt användarnamn

Stormspike var namnet på min första WoW-gubbe, en undead rogue. Tog namnet från ett unikt vapen i Diablo 2 fantasilöst nog.

Körde i många år med Garion på många tidiga internetforum och chattar. Bokserien var populär då så namnet var ofta upptaget. 😃

När pappa dog kom steglitser till ängen utanför vår trädgård. Sorgen ledde till en personlig kris där jag ägnade mer tid åt hobbies (som rollspel) och jag började hänga här mer. Jag döpte mig till guldfink, en försvenskning av det engelska ordet för steglits - goldfinch. Guldfinken blev som en mer mytisk variant av steglitsen, en budbärare från pappa och ett värnande av hobbyism.

Jag har en lång historia av användarnamn tagna från sångtexter, det som hängde kvar längst var split-black.ribbon från Haligh, Haligh, a Lie, Haligh av Bright Eyes. Det började dock kännas lite väl... långt och emo (dock fortfarande världens bästa band!). Så för massor med år sedan snodde jag hittepå-ordet melancholosity från Mutant John av Why? för det är en bra sång och ingen vet vilka de är så jag får ha namnet ifred. Hurra! Lyssna på sången nu. :)

Förr spelade jag trummor och Ludwig är en tillverkare av trummor. Jag tog helt enkelt det namnet. Sedan la jag till ett "l" för att få "ludd" som i fickludd eller navelludd. En nackdel med att mitt forumsnamn nästan är ett riktigt namn är att folk tror att jag faktiskt heter Ludwig. Det gör jag dock inte.
En väldigt fin sak med det här forumet är att man blir så imponerad av folks talanger. Du är till exempel den första jag kommit i kontakt med som lyckats göra "ludwig" till "luddwig" genom att lägga till ett "l". Bokstavsmagiker är du!

Jag kallades Brior i gymnasiet, efter att en kompis gissat vad min slutinitial betydde. (Rätt svar är Birger efter min far). Sedan döpte jag huvudpersonen i min första roman ”Smolles varuhus” till Brior, och så har vi förstås Brior Brådfot i Trakorien – både i romanerna och i Trakorienmodulen.

Min bild är tecknet för ”the elder gods” från Lovecrafts fantasivärld. Jag tyckte att det passade en gammal rollspelspatriark. :-)

På andra fora kallar jag mig ibland för ”Berättaren”, vilket är Shaguls beteckning på skapargudarna som han försöker trotsa (jag skrev honom, vad han än säger!) Dock har jag mer och mer börjat kalla mig för mitt riktiga namn eftersom jag själv har svårt att hålla reda på alla nicks och deras koppling till riktiga namn.

En väldigt fin sak med det här forumet är att man blir så imponerad av folks talanger. Du är till exempel den första jag kommit i kontakt med som lyckats göra "ludwig" till "luddwig" genom att lägga till ett "l". Bokstavsmagiker är du!

Haha! Tyvärr är det ingen magi inblandad. Bara bristande koncentration.

Har signerat massor av ritningar med PAX genom åren. Numera är man mest ett kryptiskt nummer...

Det är efter Death-låten Voice of the Soul, som jag råkade lyssna på när jag reggade mej. Jag har för dålig vana att komma på en massa fyndiga användarnamn när jag inte behöver något och sedan ha det snustorrt i idéfontänen när jag väl behöver ett.

Hade mitt IRL-namn som nick, men ett tag hade vi några...element...här inne och jag kände att det var lite obekvämt att outa ens bara mitt förnamn (vilket nog rätt lätt går att hitta ändå... :) ) så jag bytte till Mogger

Jag tänkte ha mitt IRL-förnamn som nick när jag registrerade mig, men det visade sig vara taget av nån som sedan inte ville behålla det. Så nu sitter jag här med monokeln på och är bitter 🧐😉

Back