Nekromanti författare som aldrig slutar

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Eddings kan användas till

En ursäkt för att få vila i biliotektet medans kläderna torkar eller kroppen blir varm under långa cykel turer....
( Jag har läst samliga Eddings i biblio medans jag har alterantivt värmt mig eller självtorkat från regn eller bara vilat benen )

annars så finns väldigt lite matrial i Eddings som gör böckerna värda att läsa Eddings är dock en författare som är lätt att börja med han går snappt att läsa och man kan snappt komma in i ?handlingen? utan att man har några som helst problem att känna igen vem man ska heja på.

tyvär så är Eddings mer ute efter att tjäna pengar än att skriva kvalite vilket är synd och om några få årtionden så tror jag att Eddings kommer vara glömd men Robert Jordan och Tolkien kommer fortfarande vara lästa och älskade.

Författare av Eddings typ är inte ovanliga de finns i alla årtionden bland eddings typ av serie producerande författare kan Barry Sadler ( författaren till Casca Evig soldat och till flera sånger som "The Gren Barret" ) nämnas de skiver böcker som passar in i sin samtidigt där de blir stora ofta är böckerna karaktyrer av som saknar riktig känsla av "liv".. Bland dessa böcker finns även den stora mängd av böcker som slår mynt av populära TV eller Film serier som Star Trek och Star Wars men även av Serie tidningar som Spidelman och Superman och X-men finns i bokform de har sällan någon högre kvalite men säljer stort bland sina fans.. ( Jeeep som Star Wars fanatiker äger jag någon hyllmeter Star Wars literatur och läser dom ofta trots deras bristfälliga kvalite )
Orsaken att Eddings har så stor framgång med bokserierna är läsare som läser de nya böckerna känner igen sig och karaktärerna de möter igen både skurkar och hjältar det är bekväm läsning...


Och Jag har läst alla Eddings och Alla Casca Edding har jag läst i bilioteket då hans böcker är så korta och går så snappt att läsa igenom att man klarar av det på mindre än 30 minuter. Casca böckerna som EJ finns i biblioteket utan endas som mjukpärmade böcker måstes köpas..


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Adde_UBBT

Veteran
Joined
6 Apr 2001
Messages
12
Location
Skoghall (värmland)
Re: Tvärtom

Nej.
Eddings skriver OLIKA serier med (mer eller mindre) OLIKA huvudperson, även om samma personer förekommer i olika serier. Serierna har olika handling och personerna har olika mål. Och man behöver inte ha läst Sagan om Belgarion och Sagan om Malorea innan man läser Belgarath Besvärjaren.
Även fast det kan vara till lite fördel.

I exempelvis härskarringen trilogin är det dock ganska praktiskt att läsa de två första böckerna först innan man läser "Sagan om konungens återkomst". Eller har jag fel?


Arg och farlig spelledare.
 

Adde_UBBT

Veteran
Joined
6 Apr 2001
Messages
12
Location
Skoghall (värmland)
Re: Nej, det gjorde han inte.

Ja, om man ska leka besserwieser.
Det fanns kungar långt före Gustav Vasa oxå.
Och skidåkare innan Gunde Swhan.

Men det var knappast nån fantasyförfattare som blev stor och berömd innan Tolkien. Och det var inte många som gjorde lika välskrivna och spännande böcker som honnom.
Och det är Tolkiens kvalité som de flesta fantasyförfattare vill uppnå, de ser inte upp till han som skrev Conan.

Arg och farlig spelledare.
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: Tvärtom

"Eddings skriver OLIKA serier med (mer eller mindre) OLIKA huvudperson, även om samma personer förekommer i olika serier. Serierna har olika handling och personerna har olika mål."

Eddings skriver om samma händelser sett ur olika aktörers perspektiv. Något som gör att de olika seriena känns som plagiat på varandra. Jordan och G.R.R.Martin mfl för handlingen framåt medans de använder olika aktörers perspektiv, medans Eddings återanvänder samma gamla handling om och om igen.

"Och man behöver inte ha läst Sagan om Belgarion och Sagan om Malorea innan man läser Belgarath Besvärjaren.
Även fast det kan vara till lite fördel."


Man behöver inte ha läst den första delen i WoT för att läsa den andra delen. Bara för att böckerna är fristående från varandra så betyder det inte att de inte hör ihop. Fast Eddings försöker maskera sina serier som nya serier så de är ju olika serier, men de har samma handling och samma karaktärer så...


Bela
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: Nej, det gjorde han inte.

"Ja, om man ska leka besserwieser.
Det fanns kungar långt före Gustav Vasa oxå.
Och skidåkare innan Gunde Swhan."


Det är ingen som anklagat dem för att vara de första inom sitt yrke?

"Men det var knappast nån fantasyförfattare som blev stor och berömd innan Tolkien."

Jonathan Swift och Lewis Carroll skrev båda fantasy.

"Och det var inte många som gjorde lika välskrivna och spännande böcker som honnom."

Det beror på vem du frågar. Tycker personligen att Tolkien är tråkig.

"Och det är Tolkiens kvalité som de flesta fantasyförfattare vill uppnå, de ser inte upp till han som skrev Conan."

Vem säger det. Jag tycker det finns mycket bra fantasy ute i bokhyllorna som inte har någon Tolkien prägel på sig.

Bela
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Nej, det gjorde han inte.

"Det fanns kungar långt före Gustav Vasa oxå.
Och skidåkare innan Gunde Swhan."


Du har förstås inte hört talas om Magnus Ladulås? Eller varför inte Sixten Jernberg och Gunnar Eriksson?

"Men det var knappast nån fantasyförfattare som blev stor och berömd innan Tolkien. Och det var inte många som gjorde lika välskrivna och spännande böcker som honnom."

*fniss* Ta du och läs lite tidig fantasy. Det skulle göra dig gott.

"Och det är Tolkiens kvalité som de flesta fantasyförfattare vill uppnå, de ser inte upp till han som skrev Conan."

Nej, det är Tolkiens försäljningssiffror som de flesta fantasyförfattare vill uppnå. Att de inte ser upp till Robert E Howard får stå till deras nackdel - REH skrev förbaskat bra. Speciellt om man jämför med dagens ordbajsare till författare.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Du kanske har rätt men det blir ändå litegrann som en dålig skräckfilm.
"Nej, det var minsann inte den riktige skurken som ni dödade utan bara...en sån där gudatyp som hade varit lite olydig".
Jag tyckte också att hans böcker var bra när jag var yngre men på den tiden fanns det inte så mycket att välja på och jag kände inte heller till några andra fantasyförfattare.

Det duger som ungdomsfantasy men inte mycket mer. Jag tyckte att Loyd Alexanders böcker om Taran var bättre när vi nu talar om ungdomsfantasy. Narnia böckerna är inte heller helt fel även om de är lite väl puttenuttiga och man kan ana att författaren nog var hyfsat religiös.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Nej, det gjorde han inte.

Jag _leker_ inte besserwisser - jag _är_ besserwisser.

Lögn ett:
"Men det var knappast nån fantasyförfattare som blev stor och berömd innan Tolkien."
Jo. Sorry. Han var den första som nådde en massmarknad efter andra världskriget, det är det enda. Och han gjorde det inte ens med de första utgåvorna av sina böcker.

"Och det var inte många som gjorde lika välskrivna och spännande böcker som honnom."
Tolkien skriver otroligt träigt. Han kan sin engelska, men han skriver inte överdrivet bra.

"Och det är Tolkiens kvalité som de flesta fantasyförfattare vill uppnå, de ser inte upp till han som skrev Conan."
Om du pratar om fantasilösa plagiatorer som Eddings, Brooks och Jordan, så är det inte hans _kvalitet_ de är ute efter, utan hans _klichéer_ - som inte var klichéer när han skrev dem, för övrigt. De - i synnerhet brödskrivaren Brooks - söker efter minsta gemensamma nämnare för att upprepa samma recept igen och igen och igen. "Tolkiens kvalitet" är möjligtvis hans metodiska arbete som subkreator - hans språk, hans genealogier, etc. Sådan inte ens _försöker_ dessa författare uppnå. Och den kvaliteten, att Tolkien visste att varje god historia slutar, det har ingen av dem. Den mest talangfyllde av dem, Jordan (som kopierar Frank Herbert som omväxling till Tolkien och Artursagan, och i mitt tycke har ett friskare språk än gubben Tolkien) försämrar sina odds hos mig genom att fortsätta i all _oändlighet_ med sina historier. Grrr!

"Han som gjorde Conan", dvs Robert Eric Howard, har, om möjligt, fått än fler efterapare än Tolkien. Studera lite litteraturhistoria. Han var en brödskrivare precis som Eddings, men han skapade sina konventioner själv åtminstone.
Dock är det så att swordn'sorcery ser man inte här i Sverige, för när fantasy äntligen började översättas var det i form av pengakorna Eddings och Jordan, och det mesta som kommer är följdaktligen långa eviga highfantasyepos. Varför? Jo, när det gäller populärlitteratur gäller det att komma med mer av _samma_ tills publiken tröttnar och börjar köpa något annat.

Folk får _gilla_ Tolkien hur mycket de vill - om jag någon gång blir någon sorts smakdiktator hoppas jag på en snabb palatsrevolution med följande tyrannmord genom tortyr, så ni slipper eländet. Men alla som envisas med att prata hur han skapade genren skall ta och studera vad som FANNS innan, och hur litteraturen fungerat.

Nightowl, inte bara en dryg besserwisser, utan också en elak kultursnobb - men BARA när det gäller spekulativ litteratur, för där vet han vad han talar om. När det gäller fransk mat, hiphop och annat för honom okända kulturyttringar håller han käften.

"If it hasn't got exploding ninja lesbian vampires who can sing, then I'm not interested, sorry."
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Nej, det gjorde han inte.

<I>"Han som gjorde Conan", dvs Robert Eric Howard, har, om möjligt, fått än fler efterapare än Tolkien.</I>

Sant. Det kryllade av författare som gjorde pocketfantasy när jag började läsa sånt (Lin Carter, Alan Burt Akers, John *host* Norman...) och de brukade ha två uppenbara förebilder när de skrev - Conan, och Edgar Rice Burroughs' Barsoom-böcker, båda långt före Tolkien. Fast ingenting fanns förstås på svenska.

Fö, brukade inte Tradition ha rätt välförsedda bokhyllor med just såna sword & sorcery-böcker fram till rätt sent 80-tal?

--
Åke
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
999
Location
Bureå
Jag håller fullständigt med. Även om Belgariaden var rätt läsvärd, slitna klichéer till trots, så slukade jag den. de andra böckerna tvingade jag mig igenom mest för att ha gjort det. Ungefär lika roligt som att käka tapetklister.
Han är helt klart en författare som säljer på namnet och tidigare meriter än på någon sorts kvalitativ förmåga.

- daniel

"The force is with you. Always."
 
Top