Nekromanti författare som aldrig slutar

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Ville bara säga att det värsta som finns är författare som hittar en bra ide och börjar skriva en bokserie men sedan aldrig slutar, utan bara fortsätter med nya delar tills de förstört hela serien. Ex) David Eddings, Robert Jordan och Katherine Kerr. Skit på dom!

/Per
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag håller med dig.. Även om "Skit på dom!" inte riktigt är mitt sätt att utrycka det på..

Jag orkade ta mig igenom Sagan om Belgarion och Mallorea... orkade de 10 första svenska Jordan böckerna.. orkade kansek de 7 första Kerr böckerna.. men efter det slog det till och jag slutade läsa helt.. jag är så trött på att det inte finns något slut.. så jag har utvecklat en fobi mot böcker..
Det var nog inte riktigt vad författarna hade tänkt sig...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Jag måste säga att jag inte håller med. jag finner fortfarande Robert Jordan intressant efter nio böcker. Till skillnad från eddings så tycker jag inte att RJ har börjat upprepa sig, och då finns det inget skäl för WoT att sluta. Det skulle vara trevligt om RJ fortsätter att skriva på serien tills alla åldrar har kommit och gått så att det börjar om från börjar igen. Då behöver jag aldrig sluta läsa. /images/icons/smile.gif

Bela
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: EN författar förklaring

Robert Jordan har skrivigt nu 10 böcker ( PÅ engelska ) och ingen av dom upprepar sig eller tjäns tråkgit dessutom börjar man känna att uppgörelsens stund närmar sig och slutet snart ska komma.
Han låter bli att ge oss en för snabb eller för enkel lösning utan låter oss följa hjältarnas öden då de smids till verktyg som ska forma värden runt omkring dom.
Nä robert jordan ÄR bra så länge man håller sig till Engelska utgåvorna svenska översättare har slaktad hans böcker genom att 1 översätta dåligt och 2 dela upp VARJE bok i två böcker..

Katherine Kerr bättre än Eddings förjänar inte att sättas i samma skamvrå som han...


Vem säger att en bra historia MÅSTE berättas eller begränsas till 3 böcker ?
OM författaren orkar skriva en lång intresangt mångsidig serie av böcker så varför inte låta han skriva klart om hans epos kräver det.

OM man tar vår standard berättelse Bondson blir hjältegud så har vi en story som lätt kan delas in i flera olika avdelningar.
Den kan berättas korftattat JA men samtidgt så skulle det vara som att förklara hela Andra Värdskriget med att säga att Hittler tog makten började kriget och förlorda samt tog sitt eget liv..

1 Bondeson vandrar ut i en värd som han inte känner han presenteras och lär sig grundläggande överlevnads förmågor.. Bara denna del av sagan kan ta en eller flera böcker beronde på HUR många sido historier författaren blandar in.

2 Bondson lär sig lite om sin fiende förmågor och styrkor och träffar för första gången på den ondska han ska bekämpa..
Här så kan allt från att de stöter på några fientliga pattruller eller att de jagas användas för att förklara.
Även tekniker att bondson får följa med på ett litet räddnigs uppdrag eller sitter själv belägrad av lea fi användas.
Denna del av sagan är en av de viktigaste för det låter oss som lässare fatta varför LEAFI är så farlig och ond.

3 Bondson träffar här på antagligen en vän eller vänninna som kommer betyda mycket för honom antagligen genom att denna person räddar hans liv och själv dör eller att hon är hans kärlek och det utsätter henne för livsfara..
Klassisk romantik klart använtbart för att tvista till det. .
Denna del av sagan är otroligt viktig för det ger ytterligare en mänsklig aspekt hos hjälten som gör att vi börjar tycka om honom/henne mera då vi känner igen oss själva i han/henne..

4 Bondson börjar här uppvisa sina förmågor han kommer få tvivel om sig själv och det öde som han lär ha. Det ärklassit ändå sen antikens dagar så hjältarna som Oddysevs försökte smita från det öde de hade till att låta Frodo försöka slingra sig undan bördan av att bära ringen.
Att försöka smita från ett tungt öde är naturligt då inebörden av att vara hjälte är att man måste riskera MER än bara sitt eget liv man måste även riskera sina vänners liv om man misslyckas.. Exempel OM Frodo inte hade lyckats kasta ringen skulle mörkret ha verkligen varit grym mot hans hemland och vänner...

5 Bondson accepterar här bördan av att vara den hjälte han är och börjar utforska de förmågor och det öde han har sist i boken börjar förberedelserna för slutstriden..

6 Hjälten ( tidigare känd som Bondson ) marcherar nu iväg mot skurken för att börja striden här kan olyckliga scener då hans vän/älskarinna dör utspela sig och ge oss en känsla av misslyckan och olycka följer hans krigs kampanj på vägen..

7 Slutstriden hjälten möter skurken och hans kamp börjar "The END"..


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Inte Skita!!!

Jag håller inte med om det. Det gör inte TV4 heller för då skulle "skilda världar" vara slut för länge sen. Nä, men historier får upprepa sig så länge någon läser det...

***
Martin Ackerfors - Ohlsson
***
"When this land is wasted, where will we go?"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Repmodellen

Varje ståry kan liksom ett rep delas in i tre delar: ena änden, mittdelen och andra änden. De sju steg du tar upp kan på ett eller annat sätt passas in i de tre delarna av repet/ståryn.

I början presenteras läsaren med miljön och huvudpersonen. Dessutom presenteras huvudpersonen med ett problem och får ett skäl att ta sig an problemet. Exempelvis, bondson upptäcker världen, hittar söt flicka och undrar varför kalsongerna är trånga. Dessutom är en helt ovidkommande person sur på honom av för bondsonen okänd anledning och en gammal gubbe räddar honom undan den ovidkommande personen upprepade gånger.

I mittdelen identifieras problemet. Dess orsaker benas ut och dess möjliga konsekvenser uppdagas. Exempel, bondsonen upptäcker att han är kär, och att känslorna är besvarade. Dessvärre gillar inte flickans pappa att hans dotter ska gänga ihop sig med en bondgrapp, den ovidkommande tredje personen är svartsjuk och vill ha flickan själv. Gubben avslöjar för bondgrabben att han har Gåvan och lär honom lite magi. Den ovidkommande personen visar sig vara hantlangare åt gubbens ärkefiende.

I slutet pusslas trådar ihop, huvudpersonen tar saken i egna händer (nej, inte den saken) och gör något åt situationen, kanske provocerad av antagonisterna. Folk gör upp om saken, dammet faller ner och historien paketeras snyggt med ett "och så levde de lyckliga". Exempel, den ovidkommande ger sig på flickan som skändas, bondgrabben tar sina nyvunna kunskaper i magi och ger sig på den Ovidkommande och Gubbens ärkefiende, räddar flickan, dagen och äppelpajen. Lite snyft senare då flickan är rädd att grabben ska stöta bort henne för att hon är "förstörd" så gifter de sig och börjar yngla av sig. The end, tills uppföljaren.

För övrigt anser jag att man inte ska behöva 1200 sidor gånger tretton för att berätta en historia. Den författare som inte är klar efter en tiondel av ståryn bör allvarligt fundera på att bli tangentbordstestare åt Microsoft istället för författare. Tacka vet jag författare som Neil Gaiman som kan skapa en intressant, rolig och nyskapande berättelse på 100 ord!

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: EN författar förklaring

"Robert Jordan har skrivigt nu 10 böcker ( PÅ engelska ) och ingen av dom upprepar sig eller tjäns tråkgit dessutom börjar man känna att uppgörelsens stund närmar sig och slutet snart ska komma."

Håller helt med. Men RJ har "bara" skrivit nio böcker i WoT serien. "The World of Robert Jordans the Wheel of Time" är inte en bok i serien och inte heller "New Spring" som bara är en novell.


Bela
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: Repmodellen

"För övrigt anser jag att man inte ska behöva 1200 sidor gånger tretton för att berätta en historia. Den författare som inte är klar efter en tiondel av ståryn bör allvarligt fundera på att bli tangentbordstestare åt Microsoft istället för författare."

I Västmark så rekommenderar du Margit Sandemots serier "Sagan om Isfolket" och "Häxmästaren". Är inte de båda serierna på omkring en bokhylla böcker eller...

Bela
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Håller med till 90%. Evighetsserier där man inte kan se slutet (dvs inte hur det kommer att sluta, utan att det kommer att sluta) tenderar att bli tjatiga. nej, tacka vet jag författare som kan skriva så att man inte tycker att de senaste 200 sidorna var trista...

Jag har fått ett problem, förresten. Efter att ha läst de tre första Harry Potter-böckerna, så finner jag det svårt att dras med i handlingen i "vuxnare" fantasy... Läs böckerna, helst på engelska! Om man tror att de är hypade och inte så bra som det sägs, så finner man snart att hypen faktiskt har rätt för en gångs skull.

http://www.algonet.se/~enda
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag har fått ett problem, förresten. Efter att ha läst de tre första Harry Potter-böckerna, så finner jag det svårt att dras med i handlingen i "vuxnare" fantasy..."

Känner igen mig, faktiskt. Jag upptäckte häromdagen att jag plötsligt tyckte att Paksenarrion var rätt... um, förlåt uttrycket, "barnslig".

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag kan tänka mig idel värre saker (krig, aids och svält är tre av dem). Och det är väl upp till författarna hur de vill lägga upp sina historier. Om man har en lång svit i åtanke ska man då strunta i att skriva den bara för att några tycker det är bättre? Jag tycker det är bra om alla möjligheter står öppna för alla vare sig man vill skriva något väldigt kort, en käck trilogi (vanligaste fantasybokformen idag?) eller ett gigantiskt epos på tiotusentals sidor?

Om man tröttnar på att läsa långa berättelser är det bara att sluta, det finns gott om korta verk.

Daniel "Warduke" Schenström
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Repmodellen

Kunde inte hålla med mer..

Vem som helst kan skriva en hyfsat bra och episk berättelse på 15000 sidor, alla kan visserligen inte få den jättebra, men man kan göra det.. Däremot krävs det mer för att skriva en novell och få den lika intressant som en roman eller bokserie...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: EN författar förklaring

Ok, jag har läst alla NIO böckerna på engelska i Jordans serie och måste säga att 6 till 8 stod helt stilla i handling, Winters heart var lite bättre men inte tillräckligt. När det gäller Katherine Kerr så stämmer din Bondson standard definitivt inte in. I så fall skulle serien slutat kring del 4.

/Per

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by kefka on 2001-04-09 12:29.</EM></FONT></P>
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Nä du krig, aids och svält ligger inte ens i närheten./images/icons/shocked.gif

/Per
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: EN författar förklaring

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Ok, jag har läst alla NIO böckerna på engelska i Jordans serie och måste säga att 6 till 8 stod helt stilla i handling, Winters heart var lite bättre men inte tillräckligt. När det gäller Katherine Kerr så stämmer din Bondson standard definitivt inte in. I så fall skulle serien slutat kring del 4.
/Per
<p><hr></blockquote><p>Nej men om du hade läst lite nogrannare så skulle du se att jag sa: "OM man tar vår standard berättelse Bondson blir hjältegud så har vi en story som lätt kan delas in i flera olika avdelningar."
Och Katherine Kerr skriver inte standard fantasy min "Mall" var specifik inriktad emot just den typen av fantasy där en svenson en vanlig nolla blir hjälte som räddar allt.
Katherine använder sig av andra väldigt uppfriskande metoder istället för en ödesbestämd hjälte som ska rädda värden använder hon sig av ödet och hjältar på ett väldigt annorlunda sätt.
Själva Antagonisterna i Katherine värd skiljer sig räjält från de i Tolkien/Jordan och många av de andra författare som använt "Bondson" modellen för sina berättelser.
Och bondson hjälten är en gammal bekant som finns från gamla sagor och antikens teater till modern fantasy.
Styrkan i dom berättelserna är att man kan känna igen sig i hjälten hans tvivel och hans ursprugliga lilla liv och små ambitioner.
Givet viss nackdelen med den typen av berättelsen är risken att man upprepar sig och gör berättelsen till en karikatyr ( Tänk Edding *ryser* ) något som Jordan inte har gjort.
Om man läser Jordan så inser man att minst lika viktigt som det är att följa våran hjälte Rand är det att följa alla de andra små berättelserna och intrigerna som finns Rand är bara en av många huvudpersoner som finns i bokserien. Robert Jordan har även vågat ta med politiska intriger och motsättningar som finns emot att just Rand ska vara hjälten och räddaren..

Och att säga att 8-9 stod stilla tycker jag är lite dumt de var slöa JA men det var mer för att Jordan utnyttjade de böckerna för att knytta ihop flera av de mindre sido handlingarna och åter fixa fokuset emot Rand och de andra som åter har lyckats ta komandot över det som händer i forstättningen del 9 så börjar olika delar av hjältarnas öde att åter förverkligas och man kan känna hur slutstriden närmar sig fienden bygger upp sina styrkor och stärker sina fort inför striden som ska komma....
Winters Heart var otroligt bra tycker jag action ren action...


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Visst kan jag håll med dig på ett sätt. Men samtidigt när man har en bra idé så tycker jag att man kan spinna vidre ett tag på den, men allt till en viss gräns förståss.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: EN författar förklaring

Nja Kerrs serie har utvecklats till en standard fantasy serie med drakar,gudar ( eller mystiska uber ande väsen med krafter som gudar) onda folkslag (hästsnubbarna) osv, och vad gäller Jordan håler jag inte med. Om han inte kommer nån vart snart kommer han tappa minst en läsare.

/Per
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Personligen så är jag faktiskt inte heller så förtjust i långlånga berättelser. Jordan (för att ta ett exempel) får gärna skriva sina böcker som han vill men jag har aldrig riktigt kommit i gång att läsa böckerna igen när jag började se hur mycket det blev. Lite mer lagom (tycker jag) är väl mellan en halv och kanske tvåtusen sidor. Jag älskar t. ex. Triologin om Härskarringen men den är faktiskt rätt lång bara den...

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 
Top