Nekromanti författare som aldrig slutar

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Repmodellen (vagt OT)

Själv tillhör jag någon sorts hybrid: Jag föredrar att repet är kort och bra (jag älskar noveller), men jag har inget emot att man gör flera rep av samma stora hamptova.

Jag tycker mao om många små berättelser om samma huvudperson(er), plats eller tema. Guldåldern för detta (om vi snackar fantasy) var när den vanliga formen för publkation av dylika historier var magasin med en bunt noveller i varje. Nuförtiden vill varje författare skriva fantasy-motsvarigheten till "Krig och Fred" (eller, i Robert Jordans fall, "På spaning efter den tid som flytt" - en hel lång jävla radda böcker som bara fanatiker orkar läsa, fast sortens fanatisker skiljer sig förstås).

Bläh.

Nightowl, freak

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
JO!!! Potta NU!!

Man kan ju _skita i dem_ - vilket jag gör. Köp inte, läs inte, ge inte mig inköpsförslag på't.

Då, som Yassilius så korrekt uttrycker det, tar det slut, inte förr.

Nightowl

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: författare som aldrig slutar[OT?]

humma.. vet inte om de finns kvar.. kan ha sumpat dem.. eller förresten.. kolla på infocentralen på nogo... Konserten heter en.. Syd heter en annan.... en tredje är fortsättningen på den första..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
En liten jämförelse

Jag går med på att de ovan nämnda böckerna e långa, men det gör dom inte sämmre, och om man jämför med rollspel, vad tycker du e roligast, att skapa nya gubbar och spela i nya världar efter 3-4 äventyr?? e det inte roligare att spela med samma gubbar i 20-30 äventyr, eller inte mer?? och gärna med andra gubbar i samma värld när de gamla har blivit för duktiga?(om det blir det...)Nää, jag tycker snarare tvärt om, en bra historia som tar slut efter 3 böcker blir man sur på, men en bra historia som fortsätter bok efter bok, mycket mera i min smak....

/King Kromm
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: En liten jämförelse

En liten jämförelse, vad är roligast. Att spela 20-30 äventyr som är EXAKT likadana eller att byta och variera sig?

/Per
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: EN författar förklaring

har inte läst fyran, föräldrar som köper fel böcker utan kvitto.. hemskt! fick femman istället, och det såtr på baksidan (har inte läst hela än, vill inte förstöra spänningen..) Fyrtio år har gått sen Rhodry återkom fgrån f¨ångeskapen i Bardek. antar att något händer med Jill under tiden,. då hon inte har Alvblod som R och alltså borde vara typ död. tycker för övrigt att herla känslan med Kerr (som var de första fantasyböckerna jag fick, men inte de första jag läste.. stod och samlade damm i en bokhylla i typ ter år..) med jill osv. tycker att fem böcker hade räckt,och de skulle bara handlat om Jill och Rodry och Nevyn och inte deras inkarnationer för trettielva år sen som jag nästan aldrig orkar läsa..
sammanfattning: Fem böcker om enbart Jill och Rhodry ( fast hennes inkarnation som Gweniver var rätt spännande..)
usch hatar såna här inlägg när man bara glider mer och mer off topic. och bara skirver massa bjas som ingen brys sig om...
SMGULDSMGULDSMGULD
DIF RULES!!!!

"The Danish Wrath Shall Come Upon All Of You"
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: En liten jämförelse

Nej, men jävligt lika, speciellt Eddings.

/Per
 

Adde_UBBT

Veteran
Joined
6 Apr 2001
Messages
12
Location
Skoghall (värmland)
Öh..
Jag kan hålla med ej på pungten om Robert Jordan, 14 utgivna böcker på svenska är att ta i lite. Personligen tycker jag att han kunde ha slutat på del 7 eller 8, eller varför inte bara göra en trilogi, en historia får mycket mer makt då (jag behöver nog inte dra det väntade exemplet en gång till).
När man kommer till Eddings är det dock lite annorlunda. Han gör flera olika bokserier, som alla på sätt och vis återspeglar ungefär samma historia (frånsett brätelserna om den tråkige gamle spjuthök). Sagan om Belgarion, Sagan om Malorea, Belgarath besvärjaren mm är inte en enda lång bokserie, det är flera olika boserier och tappar därför inte känslan.

Arg och farlig spelledare.
 

Adde_UBBT

Veteran
Joined
6 Apr 2001
Messages
12
Location
Skoghall (värmland)
HA!
Harry Potter BRA???!!!
Nä om man ska läsa "barnfantasy" så ska man läsa gamle goda Astrid eller C.S Lewis, dessa båda halvgudar står sig ganska starkt mot herr Harry.
Harry Potter är bara överhypad kommersiell DYNGA med en gullig attityd.

Arg och farlig spelledare.
 

Adde_UBBT

Veteran
Joined
6 Apr 2001
Messages
12
Location
Skoghall (värmland)
Re: EN författar förklaring

Jag tror inte att Tolkien hadde nån jädra modell när han skrev sin tunna lilla trilogi. Det var nämligen HAN SOM KOM PÅ HELA KONCEPTET!

Arg och farlig spelledare.
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Nej, det gjorde han inte.

"Jag tror inte att Tolkien hadde nån jädra modell när han skrev sin tunna lilla trilogi. Det var nämligen HAN SOM KOM PÅ HELA KONCEPTET!"

Jag är rädd för att du har fel. Det fanns fantasyförfattare innan Tolkien.

Bela
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
"Jag kan hålla med ej på pungten om Robert Jordan, 14 utgivna böcker på svenska är att ta i lite. Personligen tycker jag att han kunde ha slutat på del 7 eller 8, eller varför inte bara göra en trilogi, en historia får mycket mer makt då (jag behöver nog inte dra det väntade exemplet en gång till)."

Jag håller inte med om att en serie får mer makt om den görs om till en trilogi. Jordans WoT hade troligtvis varit bra som trilogi men den hade nog känts avkortad då och förlorat mycket av sin charm.



Bela
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Äh, själv tycker jag det är bra att Robert Jordan skriver så många böcker. Jag hatar små trilogier, de tar ju slut fortare än man hinner säger fantasy är bäst.
Tacka vet jag lååånga historier så man slipper vänta med att läsa klart den sista boken för att man inte vill att bokkänslan ska ta slut.
Det tråkiga är dock att de inte kommer samtidigt, utan att man måste väääänta.
När alla kommit ut skulle det bli en trevlig sommarlovsvecka dock.
 

Alvdräpe

Veteran
Joined
16 Feb 2001
Messages
69
Nej, alla böcker om Belgarion och de andra leffarna är inte en enda lång berättelse. Det är samma berättelse upprepad in absurdum. Att läsa om samma händelser flera gånger till känns bortkastat, framför allt som de "olika" personerna uttrycker sig på samma sätt. Enda skillnaden mellan Polgara och Belgarath är att de använder olika klyschor (som var fåniga och tröttsamma redan i första boken) om varandra.

Eddings är fånig.
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Tvärtom

Ja, jag vill påstå tvärtom än vad du skrev i ditt brev. Robert Jordan är bra, Eddings är hyfsad och jo allt är en och samma serie. Det är samma persoer, dom har varit med om samma handling (eller kommer) så det är samma serie trots att herr Eddings försöker maskera det som olika.

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag håller med om att Eddings är fånig. Han kan vara bra att börja med om man är i 12 års åldern eller så. Hela Sagan om Mallorea är bara en kopia av Sagan om Belgarion. Dessutom gör han det alldeles för enkelt både för sig själv och läsaren genom att det bara är en enda väg och lösning som är den rätta. Varken huvudpersonen, läsaren eller författaren behöver någonsin tänka, allt de behöver göra är att följa profetian. Lägg sedan till att karaktärerna är platta, stereotypa och endimensionella.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
"<EM>Hela Sagan om Mallorea är bara en kopia av Sagan om Belgarion.</EM>"
Det <EM>är</EM> ju det som är hela meningen. Kommer du inte ihåg att det diskuteras i boken. Att "allting upprepas".

"<EM>...karaktärerna är /---/ stereotypa...</EM>"
Håller med, men är det ändå inte lite charmigt?

/[color:green]Han</font color=green> som älskade Belgarionserien när han var mindre, t.o.m. mer än Härskarringentriologin
 
Top