Författare! Säg något om era verk!

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
En stor mängd av namnen i namnleken till Anatman är diverse referenser, ofta lingvistiska eller ickeanglosaxiska sådana. Typ att Anitta Balvin är en sammanslagning av de briljanta brasilianska artisterna Anitta och J Balvin. En av dem heter Tai Ling-lok, som är personen på framsidan av leken. All kod på den bilden är faktisk kod av olika slag, med diverse referenser till övervakningssamhället i Hongkong, nationella säkerhetslagen och massakern på Himmelska fridens torg. QR-koden leder till en hemsida med ”övervakningsdata” om Tai Ling-lok. Hennes namn är på kantonesiska 大檸樂, vilket betyder ”stor citron-cola” och är i sin tur HK-slang/ordskämt för 大𨶙鑊, ”stort jävla problem”. Hennes alias är ”Lemon Tea”, vilket dels såklart baseras på ovanstående citroncola, och dels refererar till klassiskt Hongkongskt citronte, med en nickning åt Milk Tea Alliance, ”alliansen” mellan människorättsaktivister i Taiwan, Hongkong och Thailand.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Mutant Classic-modulen Efter Ragnarök:
  • Flera Pyri-kejsare (dock ej den grymme Hans Storhand) baserades på folk som Olle Sahlin och jag kände inom SCA och Tolkienfandom.
  • På 1980-talet fanns inte genusfrågor i dagens mening på kartan; dåtidens jämställdhetdebatt handlade om ciskvinnor i förhållande till cismän. Men jag skrev ändå in en queer person: den stenhårda psimutanten Francisca Hammar. Jag kunde dock inte vara explicit, eftersom dåtidens samhällsklimat inte tillät sådant i spel riktade mot ungdomar.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag baserade alla fraktionerna i Siren Song på olika arketyper av feminister, enligt en (feministisk) artikelskribent jag har i någon länksamling någonstans. Mycket för att jag ville utforska ett annat perspektiv; tend and befriend kontra fight or flight. Vet inte hur stor roll det egentligen spelar, dock, men jag gillar hela tänket med att basera till synes orelaterade saker på något konkret.

När vi kladdade på COG-versionen av Mutant Chronicles (som aldrig såg dagens ljus) skrevs det bland annat företagsregler som baserades på FN:s stadgar för mänskliga rättigheter, men applicerade dem på företag istället. Lite samma sak.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag skrev in Momo från Momo eller kampen om Tiden i mitt OSR äventyr Dödsmördarna från bortom Graven. Jag funderade på var hon kunde dyka upp och en otroligt god lyssnare passade bra som ledare för lönnmördarkulten. Hennes gamla kavaj och bilder på Beppo och Gigi finns i lönnmördarnas gömställe.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Nu handlar det här mest om saker som knappt någon läst, men vafan:
En hel del saker i CY_BORG är inspirerade av mitt CV.
En hel hög andra saker är obskyra referenser till filmer, band, vänner, fiender och annat. Vissa av dem har jag själv “tappat bort” och det spelar exakt ingen roll för någon annan än mig.

Intentionen med SKR är att det ska säga ganska lite, annat än “jag tror du kan ha roligt om du spelar detta”. CY_BORG är medvetet politiskt och fyllt med åsikter utan att försöka dölja dem.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Nu handlar det här mest om saker som knappt någon läst, men vafan:
En hel del saker i CY_BORG är inspirerade av mitt CV.
En hel hög andra saker är obskyra referenser till filmer, band, vänner, fiender och annat. Vissa av dem har jag själv “tappat bort” och det spelar exakt ingen roll för någon annan än mig.

Intentionen med SKR är att det ska säga ganska lite, annat än “jag tror du kan ha roligt om du spelar detta”. CY_BORG är medvetet politiskt och fyllt med åsikter utan att försöka dölja dem.
SKR?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Du kommer till 100% älska eller hata CB ;)
Jag räknar med att jag kommer tycka det är intressant men svårspelat, som jag kan känna om mycket OSR och OSR-nära produkter. Men ser fram emot att läsa det! (För läsa det kommer jag göra.)
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Ungdomsgänget i Svavel och stjärnor, ur Aldrig mera frid, är jag och ett gäng kompisar från min ungdom. Detaljen med att raka in ett "A" i håret för att representera Anneberg var något flertalet folk jag kände då gjorde.
En icke uttalad grej i äventyret är att barnet som ska offras var min styvfarfarsfar irl.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Mycket detaljer om drömfurstarna fick av utrymmesskäl tyvärr yxas ur Kult - Divinity Lost, däribland en hel del material jag grävt djupt, djupt i mitt inre mörker för att skriva. The Maiden of Torment som styr över The World of Stone Temples and Feverish Suffering var i livet en tempeldanserska i den medeltida staden Trowulan på Java. När staden föll misstogs hon för en prinsessa av gudinnan Rangdas kult, som tillfångatog henne, stack ut hennes ögon och utsatte henne för fruktansvärd tortyr jag inte ska beskriva närmare här. I sin fångenskap flydde hon in i sin drömvärld, och så blev The World of Stone Temples and Feverish Suffering till. Det är därför den är en febrig Angkor Wat-inspirerad mardrömsvärld med fokus på icke-visuella upplevelser, och har dans, moderskap och övergrepp som tema.
 
Last edited:

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
En stor mängd koncept som bara nämns i förbigående i Neotech Edges världsbok Pearl River Delta har i själva verket haft mycket, mycket mer content bakom kulisserna, som vi inte hade möjlighet att publicera med det scope vi hade för kickstartern. Den primära källan har varit Neotechs motsvarighet till Silmarillion, nämnligen en google-karta vi hade internt som var helt galet proppfull med content i form av klickbara beskrivningar av zoner och points of interest, varav jag skrivit typ 90%. De zoncertifikat som gavs ut till våra backers var i själva verket tagna från denna källa, men är bara toppen på ett isberg av content. Häromdagen kunde vi äntligen, äntligen färdigställa en lösning för att publicera hela kartan. Ni hittar den här om någon är intresserad!
 
Top