Författare! Säg något om era verk!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Inspirerat av den andra tråden! Har du skrivit en bok, ett rollspel, en dikt, en sång, ett tv-spel eller något annat? Säg något om det som du tycker är sant men som inte är klartext! Vad är subtexten? Vem är i hemlighet en tidaresenär? Vad är självklart i ditt huvud men som läsarna kanske inte vet om?

Min Sword & Sorcery roman Ixion utspelar sig i en post-apokalyptiska värld… Som är samma värld som i Det du blev lovad, min högfantasy roman utspelar sig i! Bara mycket senare. Jag har också skrivit en portalfantasy bok för barn som handlar om början på apokalypsen som utspelar sig mellan de båda böckerna i tidslinjen som heter Sandra och Satan. S&S sätter också upp för en Urban Fantasy uppföljare. Det är alla fantasy genrenerna kopplade till samma fantasy värld!

Säg nu något och visa att du inte är död ännu!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Får man skriva om något som inte är helt färdigt? Då kan jag skvallra om lite kul kuriosa till min Östafrika/Somalia-modul till Neotech :) Med reservation att saker kan ändras tills alstret är färdigt såklart.

Många av karaktärerna som beskrivs i boken har fått både namn och personlighet från familj och släkt på min frus sida.

Kampanjen som ska medfölja i modulen är inspirerad av bröderna Cohens komedier The big Lebowski och Burn after reading. Lite otippad inspo för ett äventyr i stilen afropunk kanske :)

En händelse på erfarenhetstabellen handlar om att avataren fått ett mentalt sammanbrott och mejat ner chefer och kollegor med en k-pist på sitt jobb. Den händelsen skrevs när jag hade en synnerligen dålig dag på jobbet, var förbannad på mina egna chefer och kollegor och behövde skriva av mig.

Två politiker jag beskriver i Sudan är inspirerade av Olof Palme och Gunnar Sträng.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Ogres i Travellers on a Red Road är medvetet europeiskt kodade i utseendet, och är tänkta som de inavlade, brutala resterna av en forntida kolonisatörklass med vanföreställningar om rasmässig överhöghet.
Ohhhh! Fattade inte det men det passar ju perfekt!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Får man skriva om något som inte är helt färdigt? Då kan jag skvallra om lite kul kuriosa till min Östafrika/Somalia-modul till Neotech :) Med reservation att saker kan ändras tills alstret är färdigt såklart.

Många av karaktärerna som beskrivs i boken har fått både namn och personlighet från familj och släkt på min frus sida.

Kampanjen som ska medfölja i modulen är inspirerad av bröderna Cohens komedier The big Lebowski och Burn after reading. Lite otippad inspo för ett äventyr i stilen afropunk kanske :)

En händelse på erfarenhetstabellen handlar om att avataren fått ett mentalt sammanbrott och mejat ner chefer och kollegor med en k-pist på sitt jobb. Den händelsen skrevs när jag hade en synnerligen dålig dag på jobbet, var förbannad på mina egna chefer och kollegor och behövde skriva av mig.

Två politiker jag beskriver i Sudan är inspirerade av Olof Palme och Gunnar Sträng.
Älskar alla de här sakerna! Speciellt att skriva våld efter en dålig dag är sjukt relaterbart!
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
204
I min debutroman Tredje kretsen finns ett vardagsrum med en ljuskälla som inte går att hitta. Det är alltid ljust i rummet. Vidare in i berättelsen blir det mörkare och mörkare och till slut lyser det inte alls. Jag försökte få det sammankopplat till huvudpersonens karaktärsutveckling, men det blev inte särskilt tydligt i slutändan. Jag har fått ganska många frågor om vad ljuset representerar, så det kan inte framstå särskilt tydligt. Det hänger samman med hans självkännedom. Ju mindre han vet, desto ljusare är det. När han blir medveten om sitt tillstånd, sina tidigare handlingar och sin framtid blir det mörkt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
I min debutroman Tredje kretsen finns ett vardagsrum med en ljuskälla som inte går att hitta. Det är alltid ljust i rummet. Vidare in i berättelsen blir det mörkare och mörkare och till slut lyser det inte alls. Jag försökte få det sammankopplat till huvudpersonens karaktärsutveckling, men det blev inte särskilt tydligt i slutändan. Jag har fått ganska många frågor om vad ljuset representerar, så det kan inte framstå särskilt tydligt. Det hänger samman med hans självkännedom. Ju mindre han vet, desto ljusare är det. När han blir medveten om sitt tillstånd, sina tidigare handlingar och sin framtid blir det mörkt.
Coolt! Det här vill jag ju läsa! Var får jag tag på din roman? :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Bidraget som jag skrev till Heavy Metal Challenge, De mystiska paddorna, är ju skrivet för att vara så äckligt och edgy som det går, med rednecks som beskrivs på ett rätt vidrigt sätt. Men det största jobbet med äventyret var att ha fingertoppskänsla för vilket slags äckel man ville ha med och vad man inte ville ha med. Bland annat är ju en vanlig trope i gestaltning av inavlade rednecks att de förgriper sig på sina barn och detta ville jag absolut inte ha med. Samma sak med rymdgrodan som har en relation med en tonårstjej, det är en relation i samtycke och ingen våldtäktsgroda som kidnappat tjejen eller så. Sedan finns i äventyret två bröder som har en relation med varandra, men detta beskrivs inte i på ett sätt som ska äckla läsaren, utan tvärtom försökte jag få bröderna att framstå som väldigt sympatiska. Och jag ville ha en ganska jämna fördelning mellan könen på spelledarpersonerna. Jag vet inte om man tänker på detta när man läser äventyret, men det var en viktig del för mig och något jag jobbade mycket på.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Alla personer i kampanjerna i Ur Varselklotet och Flodskörden är baserade på riktiga personer, men sen ”suddade” jag likheterna, för att ingen skulle ta illa upp :)

Introtexterna till varje väsen i Nordiska väsen är klippta från Linnés riktiga dagbok från hans resa i Norrland. I mitt huvud var han ett torsdagsbarn som valde att inte erkänna synen, för att inte bli galen.

Jag tillhör nog annars den gruppen skribenter som inte tycker det finns något mer än texten. Spelar ingen roll vad jag tänkte när jag skrev.
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
204
Jag kom på en till! I min novellsamling Överlämningen förekommer en pojke som egentligen är en svart skugga. Den dödar Dunkla som lever i Östersjön. Det är hittills ingen som har fångat upp att han representerar människans nedskräpning av haven och de arter som hotas som följd.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Dött Kött är menat som ett argument för solidaritet och samarbete i kris, i motsatts till klara-dig-själv-och-skit-i-andra-typen av survivalism.
Nice! Mekaniken stödjer det jättebra också!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag tror inte jag har något jag varit hemlig om, eller som jag tänkt men inte på något sätt skrivit in. Att alla vars hudfärg inte beskrivs i Ödesväktarna är bruna i huden tror jag är rätt tydligt, om inte annat för att det står så i appendix. Annars är det ju en sån grej jag sett författare varit framgångsarikt hemliga med (ibland lite för framgångsrikt).

Att nästan alla namn i Rotsystem är någon form av skojjig populärkulturell referens är nog inte heller någon hemlighet, och jag tror att alla som läst spelet som vet vem jag är har sett att jag manglat in sätt att få alla mina andra spel att utspela sig där (det antyds att Evolutionens Barn utspelar sig i Rotsystems asien, More than Human är något slags VR-spel, och jag har för mig att jag säger att Null State var föregångarna till en av organisationerna i arkologin).

Jag är helt enkelt sämst på att hålla sånt där för mig själv; jag vill att subtexten ska in i texten och jag vill skryta om alla roliga referenser jag gör. Jag tror inte heller att mina politiska eller filosofiska allegorier är speciellt svårgenomträngliga.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
  • Novellen Dust återger några av mina erfarenheter från Afghanistan 2008-09 nästan exakt som de skedde. Jag skrev berättelsen efter återkomsten till Sverige som terapi mot min PTSD; det lindrade mina symtom.
  • Mina vänner Kathrin & Fredrik Barkö brukar finnas med som SLP i mina produkter, till exempel Norden (Viking), The Kin-strife (MERP) och CyberEurope (Iron Crowns Cyberspace).
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,236
Det här kan bli långt men här kommer lite rolig och kul kuriosa om saker jag har skrivit:
  • Ellen i I skräckfilmens skugga till Ur Varselklotet är inte en medveten self-insert. Jag ville mest att det skulle vara en tjej som jobbade i videobutiken och hon gillade skräckfilmer och så ville jag ha med transrepresentation. Det resulterade att vi blev ganska lika och sedan dess har jag anammat det.
  • Den ursprungliga idéen om vad En seans i Stockholm till Call of Cthulhu Sverige kom när jag såg om filmen Drag Me to Hell och skrev anteckningen "seanser är coolt". Det äventyret innehåller också ett persongalleri där flera är baserade på min spelgrupp. Den innehåller också en karaktär baserad på mig med det explicita syftet att dö, vilket gjorde att jag också oroade mig om jag skulle ha problem med "bury your queers"-tropen. Lösningen blev att öka body counten!
  • Äventyren Den vita natten till Skrômt och Nästa Odenplan till Chock utspelar sig i samma universum, där en karaktär i Skrômt lyssnar på podden Viskningar i mörkret, vars poddskapare är den som spelarna ska hitta i Chock.
  • Den första pitchen till En grym hemlighet så skulle mysteriet utspela sig i Sörmland och handla om sädesfält och kretsa kring en väderkvarn. Ligan behövde något norröver, så sädesfälten blev skog och väderkvarnen ett sågverk. Namnet på byn, Färnsta, är en relik från det, baserat på ordet färn.
  • Mardrömmar från Amerika innehåller som nog alla har märkt en ganska stor del av mina nytolkningar och kritik mot Lovecrafts förlegade synsätt och är utan tvekan vad jag skulle kalla för det mest "politiska" jag har skrivit. Men om ni på något sätt missat så bjuder jag på tolkningarna här:
    • Tjockare än vatten: Deep Ones måste inte vara onda "för det som finns i deras blod" utan det vi ser som ondska kommer från tron, något vi skulle kunna lämna. Men du kan inte fly från ditt öde att bli en Deep One, men då är du mer som ett djur och handlar inte av inhuman ondska.
    • Träskets drömmar: Voodoo-kulten i Cthulhu vaknar var inte onda kultister, utan utmålades som det av den rasistiske Legrasse, som i boken agerar som en stand-in för Lovecraft. Offren som varelsen i träsket önskar är för att visa apatin och grymheten från Lovecraftianska varelser; den vill ha offer men skiter totalt i tro och varför. Voodoo-kulten finns mest till för att stoppa det från att bli värre. Kul kuriosa var att ritualen skulle ha varit klimaxet men genom testspel insåg jag att klimaxet egentligen var att få reda på sanningen.
    • Terror på 200 meter: Hur olika minoriteter och förtryckta grupper kunde behandlas under 1920-talet och till vilken extrem grad många behövde leva i hemlighet. En karaktär är också baserad på en kulturpersonlighet och dennes värsta beteenden.
    • Dimmans hemlighet: Hur funkar en Scooby-Doo-plot i Cthulhu? Vänta, trodde du att det här äventyret hade någon stor, allmänomfattande och stark diskurs med djup tematik? Ok då, det var väl hur folk kan utnyttja Cthulhu-teknologin för egen vinning till banala ändamål och hur kapitalism kan förstöra folks liv. Men vi alla vet att det handlar om Scooby-Doo egentligen och jag bara sa det där innan för att det skulle verka smart.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Det här kan bli långt men här kommer lite rolig och kul kuriosa om saker jag har skrivit:
  • Ellen i I skräckfilmens skugga till Ur Varselklotet är inte en medveten self-insert. Jag ville mest att det skulle vara en tjej som jobbade i videobutiken och hon gillade skräckfilmer och så ville jag ha med transrepresentation. Det resulterade att vi blev ganska lika och sedan dess har jag anammat det.
  • Den ursprungliga idéen om vad En seans i Stockholm till Call of Cthulhu Sverige kom när jag såg om filmen Drag Me to Hell och skrev anteckningen "seanser är coolt". Det äventyret innehåller också ett persongalleri där flera är baserade på min spelgrupp. Den innehåller också en karaktär baserad på mig med det explicita syftet att dö, vilket gjorde att jag också oroade mig om jag skulle ha problem med "bury your queers"-tropen. Lösningen blev att öka body counten!
  • Äventyren Den vita natten till Skrômt och Nästa Odenplan till Chock utspelar sig i samma universum, där en karaktär i Skrômt lyssnar på podden Viskningar i mörkret, vars poddskapare är den som spelarna ska hitta i Chock.
  • Den första pitchen till En grym hemlighet så skulle mysteriet utspela sig i Sörmland och handla om sädesfält och kretsa kring en väderkvarn. Ligan behövde något norröver, så sädesfälten blev skog och väderkvarnen ett sågverk. Namnet på byn, Färnsta, är en relik från det, baserat på ordet färn.
  • Mardrömmar från Amerika innehåller som nog allahar märkt en ganska stor del av mina nytolkningar och kritik mot Lovecrafts förlegade synsätt och är utan tvekan vad jag skulle kalla för det mest "politiska" jag har skrivit. Men om ni på något sätt missat så bjuder jag på tolkningarna här:
    • Tjockare än vatten: Deep Ones måste inte vara onda "för det som finns i deras blod" utan det vi ser som ondska kommer från tron, något vi skulle kunna lämna. Men du kan inte fly från ditt öde att bli en Deep One, men då är du mer som ett djur och handlar inte av inhuman ondska.
    • Träskets drömmar: Voodoo-kulten i Cthulhu vaknar var inte onda kultister, utan utmålades som det av den rasistiske Legrasse, som i boken agerar som en stand-in för Lovecraft. Offren som varelsen i träsket önskar är för att visa apatin och grymheten från Lovecraftianska varelser; den vill ha offer men skiter totalt i tro och varför. Voodoo-kulten finns mest till för att stoppa det från att bli värre. Kul kuriosa var att ritualen skulle ha varit klimaxet men genom testspel insåg jag att klimaxet egentligen var att få reda på sanningen.
    • Terror på 200 meter: Hur olika minoriteter och förtryckta grupper kunde behandlas under 1920-talet och till vilken extrem grad många behövde leva i hemlighet. En karaktär är också baserad på en kulturpersonlighet och dennes värsta beteenden.
    • Dimmans hemlighet: Hur funkar en Scooby-Doo-plot i Cthulhu? Vänta, trodde du att det här äventyret hade någon stor, allmänomfattande och stark diskurs med djup tematik? Ok då, det var väl hur folk kan utnyttja Cthulhu-teknologin för egen vinning till banala ändamål och hur kapitalism kan förstöra folks liv. Men vi alla vet att det handlar om Scooby-Doo egentligen och jag bara sa det där innan för att det skulle verka smart.
Hur missade jag den grejen i Vita natten?! Det är super coolt! :D

Jag gillar verkligen temanen och kritiken i Mardrömmar från Amerika, så kul att få mer detaljer om det!

Och lösningen är alltid att öka body counten!
 
Top