Det här är alltid en balansgång; när övergår något från att vara ett gemensamt arbete med en initiativtagare till att vara ett jobb nån gör åt nån annan? Och finns det en gråzon, eller är gränsen skarp?
(jag använder din tanke som språngbräda för mina egna tankar, så det är inte så mycket menat som ett direkt svar till dig, Krank!)
Det är/var inte ovanligt i Facebookgrupper för artister (eh, folk som gör bilder, för tydlighets skull) att se folk som skrivit något (ofta rollspel, ibland annat) och just la fram det som "jag har skrivit texten, du gör bilderna, vi delar på 'vinsten'".
Detta möttes, ganska förståeligt, av kritik från artisterna.
Jag tycker dock inte grundidén är fel. Ett kollaborativt verk där flera bidrar.
Dock blev jag ofta misstänksam, efter många av dessa författare verkade ha skrivit färdigt texten redan (i vart fall mer eller mindre). Kommer författaren anse sig ha rätt att ha åsikter om artistens bilder? Kommer artisten i så fall ha samma rätt att ha åsikter om den skrivna texten, eller kommer författaren anse sig ha nån slags veto som artisten saknar?
Om inte utbytet sker på lika villkor tycker jag inte det kan ses som ett kollaborativt verk längre, och ena parten brode antagligen betala den andra. Och eftersom det där med faktisk vinst på en genomsnittlig hemmasnickrad rollspelsprodukt verkar vara lite av en enhörning tycker jag inte vinstandelar kan ses som betalning.
Nu handlade det förvisso om textframställare vs bildframställare, men jag tycker det är direkt applicerbart på textframställare vs textframställare också. Är det faktiskt ett kollaborativt arbete med ett någorlunda jämställt utbyte, eller är det en som bestämmer vad den andra ska göra? I det senare fallet är ersättning rimligt i mitt tycke.
Vad som är en rimlig ersättning tycker jag däremot är svårt att säga.
I idealfallet skulle man ju kolla upp vad standardersättning för en frilansförfattare är, och lägga sig på en högre nivå än det (För jag kan inte tänka mig att standardersättningen är särskilt skälig).
Till viss del tycker jag absolut att man ska fråga sig "vad är vinstpotentialen för den slutliga produkten". Men jag tycker kanske att det mest är relevant som input till följdfrågan "är vinstpotentialen tillräckigt stor för att motivera att hyra in en frilansare" (oavsett om det gäller bilder eller text). Jag tycker så att säga inte att man kan förvänta sig att folk ska jobba särskilt mycket billigare bara för att jag inte tror att jag kan få min produkt att gå med vinst.
Sen kanske man är beredd att ta den ekonomiska smällen själv för att man vill släppa en produkt man är nöjd med, även om man på sin höjd kommer sälja ett par ex till uppmuntrande vänner och släktingar. I vilket fall jag återigen tycker man ska titta på standardersättning och (generellt sett) borde försöka lägga sig något högre.
Sen har jag svårt att hitta vad standardersättning för frilansförfattare är i sverige, så i slutänden var detta ett väldigt långt inlägg utan att bidra till den faktiska frågeställningen. Men absolut lägsta timlön för någon som har eget företag måste väll ligga på åtminstone 300-400 kronor i timmen väl?