Författararvode

verlandes.

rollspelskollektivet
Joined
14 Mar 2017
Messages
371
Jag har gjort en del projekt där jag lutat mig mot andra rollspelsskapare, till äventyr eller andra sorters texter. Jag har gett dessa mellan 500-2000:-, beroende på omfång - inte alls så mycket som jag erbjudit konstnärer för omslagsbild/inlaga.

Hur brukar ni tänka - hur mycket avlönar ni eventuella medförfattare? Hur mycket brukar ni erbjudas för att medverka?

Är jag en snålrumpa med de tariffer jag erbjuder...?
 
Vad som är rimliga skribentarvoden tycker jag beror på hur stora intäkterna är. Det är skillnad på ett litet hobbyprojekt som trycks i kanske 100 ex eller mindre och ett mer storskaligt projekt med en upplaga på flera tusen exemplar. Naturligtvis är det också, som du skriver, väsentligt hur mycket text en skribent bidrar med. Och kanske kan man även se bärande idéer och koncept som särskilt värdefullla? De påverkar slutprodukten och kanske även hela serier av produkter.

Jag har svårt att se varför skribentarvodena ska behöva vara mindre än de arvoden som illustratörerna får. Att det ofta är så är jag dock väl medveten om. Har själv skrivit material till både Mutant (de två senaste utgåvorna) och ett par andra rollspel. Totalt 100+ sidor officiellt material.

Är just nu inne i en flerårig paus från mitt rollspelsskrivande (har flera andra tidskrävande åtaganden), men när jag sätter igång igen blir det förmodligen i ett soloprojekt där jag gör allt själv. Då vet jag ju också att jag får vettig betalt - förutsatt att jag får vettiga intäkter.
 
Last edited:
Jag har gjort en del projekt där jag lutat mig mot andra rollspelsskapare, till äventyr eller andra sorters texter. Jag har gett dessa mellan 500-2000:-, beroende på omfång - inte alls så mycket som jag erbjudit konstnärer för omslagsbild/inlaga.

Hur brukar ni tänka - hur mycket avlönar ni eventuella medförfattare? Hur mycket brukar ni erbjudas för att medverka?

Är jag en snålrumpa med de tariffer jag erbjuder...?

Det är precis samma prisklass som en timmes sexköp! 😂 Så jag tycker du är väldigt generös.
 
Det är precis samma prisklass som en timmes sexköp! 😂 Så jag tycker du är väldigt generös.

1. Rollspelsförfattare är inte prostituerade.

2. Den som köper sex är inte generös, oavsett vad han eller hon betalar.

Ja, jag ser att du lägger in en smiley i din kommentar, men jag har väldigt svårt att förstå det roliga i det du skriver.
 
Last edited:
Som skribent tenderar jag att ta betalt utifrån var projektet kommer från. Så om Fria Ligan hade bett mig skriva något hade jag förväntat mig/krävt mer betalt, än när du bad mig skriva ett äventyr till Kaskelot. Som nämns ovan här är arvodet relaterat till intäkterna för produkten sen. Och det står ju var och en skribent till buds att själva förhandla/tacka nej ifall de inte tycker arvodet möter arbetsbördan tillräckligt bra. Så om jag har tid över har jag inga problem att få "underbetalt" för kärleksprojekt från entusiaster, även om jag givetvis gärna får rejält betalt också. Sen är nog projektet många gånger viktigare för mig än arvodet. Allt jag har skrivit so far till rollspelsgrejer har varit roligt, och jag har varit taggad på att få skriva redan när jag blivit erbjuden jobbet, så betalningen har alltid varit sekundär (så länge jag är nöjd och inte ger bort min tid gratis typ). Jag vet dock inte hur det skulle se ut om någon framförde ett förslag på projekt som jag inte varit taggad på att skriva (vet heller inte om det ens finns något sådant), men då skulle jag nog känna ett behov av att få mer betalt.
 
1. Rollspelsförfattare är inte prostituerade.

2. Den som köper sex är inte generös, oavsett vad han eller hon betalar.

Ja, jag ser du lägger in en smiley i din kommentar, men jag har väldigt svårt att förstå det roliga i det du skriver.

1: Molière, Balzac, Baudelaire, Orwell, Nietzsche och Sartre jämförde alla att skriva för pengar med prostitution. Vilket jag tycker är festligt :p “Writing is (a little bit) like prostitution. First you do it for love. Then you do it for a few friends. Then you do it for money.”

2. Det är generöst att betala lika mycket för text till rollspel som för sex är ju min poäng, inte tvärtom! 😂 Även om författare som skriver till rollspel är författaremotsvarigheten till tjejerna som håller på med piskor och läder.
 
Jag har gjort en del projekt där jag lutat mig mot andra rollspelsskapare, till äventyr eller andra sorters texter. Jag har gett dessa mellan 500-2000:-, beroende på omfång - inte alls så mycket som jag erbjudit konstnärer för omslagsbild/inlaga.
Vad betyder "lutar mig mot"? Är det bara så att du inspirerats av andras texter, eller har du använt dem på något sätt?
 
Där jobbar ingen för någon annan utan vi gör något tillsammans. Så ingen får betalt.

Det här är alltid en balansgång; när övergår något från att vara ett gemensamt arbete med en initiativtagare till att vara ett jobb nån gör åt nån annan? Och finns det en gråzon, eller är gränsen skarp?

---

Mitt svar till trådens frågeställning blir nog att det i mina ögon beror på, och bör bero på. Hur stort är projektet? Förväntas det gå med vinst – kommer nån att hysta in kulor? Hur stor är budgeten? Hur etablerad är kreatören (illustratören/författaren)?

Jag ser ingen skillnad jämfört med illustratörer här, men jag är i grunden lika dålig på att sätta priser. Jag brukar fega ur och fråga vad de vill ha, och sen bara… ge dem det, om jag har råd.

Det enda jag sagt blankt nej till hittills är illustratörer som erbjudit sig att göra saker gratis. Jag tycker att folk som gör jobb ska ha betalt. Om inte annat för att det då blir lite tydligare relation, enklare att påminna folk när de missar deadline etc. Framför allt i dessa AI-infesterade tider känns det viktigt att folk som gör kreativa jobb ska kunna få in flis.
 
Författararvoden internationellt sett betalas oftast per ord, nån slags industristandard är mellan 10-20 amerikanska cent per ord, beroende på vem som betalar och vem som skriver. Min erfarenhet är att de små indieförlagen betalar mer än de större, men det finns nog många undantag. En annan variant är att istället för att betala i förskott köra en profit split och helt enkelt dela på försäljningens vinst. Lite mer risk för frilansaren, men också mer skalbart och med lite tur en bättre deal. Också bra om beställaren inte har så mycket cash till att börja med. Vanligt om man är polare som samarbetar med ett projekt och inte riktigt vill ha en beställare/leverantör-relation. Viktigt med att bena ut allt i skrift först bara så att det inte blir tjafs sen.
 
Det här är alltid en balansgång; när övergår något från att vara ett gemensamt arbete med en initiativtagare till att vara ett jobb nån gör åt nån annan? Och finns det en gråzon, eller är gränsen skarp?

(jag använder din tanke som språngbräda för mina egna tankar, så det är inte så mycket menat som ett direkt svar till dig, Krank!)

Det är/var inte ovanligt i Facebookgrupper för artister (eh, folk som gör bilder, för tydlighets skull) att se folk som skrivit något (ofta rollspel, ibland annat) och just la fram det som "jag har skrivit texten, du gör bilderna, vi delar på 'vinsten'".

Detta möttes, ganska förståeligt, av kritik från artisterna.

Jag tycker dock inte grundidén är fel. Ett kollaborativt verk där flera bidrar.

Dock blev jag ofta misstänksam, efter många av dessa författare verkade ha skrivit färdigt texten redan (i vart fall mer eller mindre). Kommer författaren anse sig ha rätt att ha åsikter om artistens bilder? Kommer artisten i så fall ha samma rätt att ha åsikter om den skrivna texten, eller kommer författaren anse sig ha nån slags veto som artisten saknar?

Om inte utbytet sker på lika villkor tycker jag inte det kan ses som ett kollaborativt verk längre, och ena parten brode antagligen betala den andra. Och eftersom det där med faktisk vinst på en genomsnittlig hemmasnickrad rollspelsprodukt verkar vara lite av en enhörning tycker jag inte vinstandelar kan ses som betalning.

Nu handlade det förvisso om textframställare vs bildframställare, men jag tycker det är direkt applicerbart på textframställare vs textframställare också. Är det faktiskt ett kollaborativt arbete med ett någorlunda jämställt utbyte, eller är det en som bestämmer vad den andra ska göra? I det senare fallet är ersättning rimligt i mitt tycke.

Vad som är en rimlig ersättning tycker jag däremot är svårt att säga.

I idealfallet skulle man ju kolla upp vad standardersättning för en frilansförfattare är, och lägga sig på en högre nivå än det (För jag kan inte tänka mig att standardersättningen är särskilt skälig).

Till viss del tycker jag absolut att man ska fråga sig "vad är vinstpotentialen för den slutliga produkten". Men jag tycker kanske att det mest är relevant som input till följdfrågan "är vinstpotentialen tillräckigt stor för att motivera att hyra in en frilansare" (oavsett om det gäller bilder eller text). Jag tycker så att säga inte att man kan förvänta sig att folk ska jobba särskilt mycket billigare bara för att jag inte tror att jag kan få min produkt att gå med vinst.

Sen kanske man är beredd att ta den ekonomiska smällen själv för att man vill släppa en produkt man är nöjd med, även om man på sin höjd kommer sälja ett par ex till uppmuntrande vänner och släktingar. I vilket fall jag återigen tycker man ska titta på standardersättning och (generellt sett) borde försöka lägga sig något högre.

Sen har jag svårt att hitta vad standardersättning för frilansförfattare är i sverige, så i slutänden var detta ett väldigt långt inlägg utan att bidra till den faktiska frågeställningen. Men absolut lägsta timlön för någon som har eget företag måste väll ligga på åtminstone 300-400 kronor i timmen väl?
 
Mitt avtal med Studentlitteratur ger en royalty på 25%. Det tycker jag är fair. Men skulle jag försöka leva på det skulle jag behöva ha ungefär 20 läroböcker i tryck. Det beror förstås på storleken på upplagan och royaltyn går ned när det finns mycket böcker på begagnatmarknaden. Det är så det funkar med kurslitteratur.
 
Mitt svar till trådens frågeställning blir nog att det i mina ögon beror på, och bör bero på. Hur stort är projektet? Förväntas det gå med vinst – kommer nån att hysta in kulor? Hur stor är budgeten? Hur etablerad är kreatören (illustratören/författaren)?
Jag jobbar ju med något slags noll-vinst modell, men vill ändå att det jag ska göra ska vara någotsånär bra/användbart. Tänker att kulturarbete är arbete, och ska därmed avlönas.
Men sen märker jag ju att jag budgeterar mer för illustratörer än för skribenter, och jag vet inte riktigt varför. AITA...?
 
Som skribent tenderar jag att ta betalt utifrån var projektet kommer från. Så om Fria Ligan hade bett mig skriva något hade jag förväntat mig/krävt mer betalt, än när du bad mig skriva ett äventyr till Kaskelot. Som nämns ovan här är arvodet relaterat till intäkterna för produkten sen. Och det står ju var och en skribent till buds att själva förhandla/tacka nej ifall de inte tycker arvodet möter arbetsbördan tillräckligt bra. Så om jag har tid över har jag inga problem att få "underbetalt" för kärleksprojekt från entusiaster, även om jag givetvis gärna får rejält betalt också. Sen är nog projektet många gånger viktigare för mig än arvodet. Allt jag har skrivit so far till rollspelsgrejer har varit roligt, och jag har varit taggad på att få skriva redan när jag blivit erbjuden jobbet, så betalningen har alltid varit sekundär (så länge jag är nöjd och inte ger bort min tid gratis typ). Jag vet dock inte hur det skulle se ut om någon framförde ett förslag på projekt som jag inte varit taggad på att skriva (vet heller inte om det ens finns något sådant), men då skulle jag nog känna ett behov av att få mer betalt.
Men ok, du är ju ett exempel här på någon jag har anlitat.
Jag gav dig mindre än vad jag gav omslagsillustratören, och jag vet inte riktigt varför (eller jo det vet jag, jag är en pank bibliotekarie som snålar). Det känns ju inte helt fair.

Tror kanske att illustratörer har en mer inarbetad syn på arvode än vi skribenter?
 
Last edited:
Men ok, du är ju ett exempel här på någon jag har anlitat.
Jag gav dig mindre än vad jag gav omslagsillustratören, och jag vet inte riktigt varför (eller jo det vet jag, jag är en pank bibliotekarie som snålar). Det känns ju inte helt fair.

Tror kanske att illustratörer har en mer inarbetad syn på arvode än vi skribenter?

Att skribenter oftast värderas högre i rollspelsbranschen tror jag beror på att illustratörernas arbete är mer omedelbart synligt. Omslaget syns redan i butiken eller på nätet. Det skrivna ordet är mer tidskrävande. Jag antar att det är lättare att sälja ett snyggt rollspel med dåligt skriven text än vad det är att sälja ett fult men välskrivet.

Personligen kan jag dock tänka mig att betala lika mycket för en produkt med få eller inga bilder (Cthulhu Dark är ett sådant exempel). För mig är det de skrivna koncepten som är grejen, även om jag verkligen också uppskattar konstnärligt gjorda rollspel.

Vilket rollspel är det du har anlitat andra för att skriva och illustrera? Det är säkert flera här som vet, men jag har missat det.
 
Last edited:
Vilket rollspel är det du har anlitat andra för att skriva och illustrera? Det är säkert flera här som vet, men jag har missat det.
De grejor jag gjort som inneburit transaktioner är det som finns på Drivethru. Mestadels har jag dock varot medskribent till andras grejor.

Sen har jag en grej jag håller på med där halva grejen är att det ska vara lite mer påkostat än vad jag brukar nöja mig med, och då har jag anlitat både skribenter och olika illustratörer.

Edit: skickade fel länk, bör vara rätt nu.
Edit2: Går dåligt för mig att länka. Men jag har ett par dumma pdf:er jag gjort och anlitat folk för, söker man på Johan Fahlvik Thilander på DTRPG så hittar man...!
 
Last edited:
Att skribenter oftast värderas högre i rollspelsbranschen tror jag beror på att illustratörernas arbete är mer omedelbart synligt. Omslaget syns redan i butiken eller på nätet. Det skrivna ordet är mer tidskrävande. Jag antar att det är lättare att sälja ett snyggt rollspel med dåligt skriven text än vad det är att sälja ett fult men välskrivet.

Jag tror att det också rätt mycket handlar om att de flesta rollspelsmakare själva är skribenter. För egen del kan jag säga att det absolut spelar in – jag kan skriva (dugligt), jag kan inte göra illustrationer. Jag kan betala en annan skribent för att skriva åt mig men då är det för att jag aktivt vill samarbeta med just den personen, inte för att jag inte skulle kunna få till en text eller ett spel eller en produkt utan hen.

Det finns så att säga rätt få illustratörer som har en massa illustrationer till ett spel som de skulle vilja att nån skrev åt dem.

Så om man tänker sig att något behöver text + bild för att kännas som en komplett produkt… well. Efterfrågan på illustratörer är högre, rent krasst.

(Sen är, har jag förstått, både spelskapare och läsare sämre på att känna igen dåligt skriven text än på att känna igen dåligt gjorda illustrationer. Vilket ytterligare sänker efterfrågan, för ingen fattar att de bättre skribenterna behövs.)
 
Back
Top