Nekromanti Förenklade Stridsystemet + VinitFråga

Branmer

Veteran
Joined
8 Mar 2005
Messages
40
Location
GBG
Jag älskar EON:s värld men tycker att striderna tar alltför lång tid, speciellt då man blir många. Alla OBT6 tar för mycket tid....

Nu kör jag med det förenklade systemet vilket funkar rätt så ok, men saknar samtidigt vissa av det avancerade systemets saker som benbrott, avhuggningar och blödning. Med det förenklade systemet så känns det som om folk svimmar innan de dör och sen ligger de bara där tills de kvicknar till igen. Ingen fara att kollapsa då man inte lider någon fara att dö egentligen. Finns det tips på några bra husregler som andra har gjort för få striderna att löpa på snabbt? Speciellt några bra justeringar till det förenklade stridssystemet.

Vinit vet jag inte riktigt vad jag tycker om egentligen. Det simulerar rätt bra känslan över vem som har iniativet i striden, men känns samtidigt lite missvisande ibland. När 2 nybörjare möts så får en initiativet och har det sedan rätt länge då det är svårt att ta tillbaka pga av att de har så dålig vinit. När 2 veteraner bråkar med varandra så tar de lätt initivet från varandra då de bägge har så högt vinit. Borde inte 2 jämnbra krigare kunna ta initiativet av varandra ungefär 50% av gångerna? Sedan tar Vinit tid, speciellt då man är typ 1 person mot flera andra då man måste slå vinit mot alla fienderna. Många tärningslag blir det.....

Nu har jag tittat lite på NeoTech hur de löser striderna där och TurOrdning såg rätt attraktivt ut tills jag insåg att det inte fanns någon slumpfaktor alls. Själv skall jag testa att man får slå nån typ av tärning plus sin vinit vilken ger en summa. Den summan är ens TurOrdning. Sedan gör man som de löser närstriderna i NeoTech. Finns det någon som pysslat med nåt initiativavsystem där man inte behöver slå så många tärningar ?

Mvh Peter
 

Shepel

Veteran
Joined
24 Jul 2007
Messages
30
Location
Borlänge
Personligen tycker jag att Eons stridsystem är betydligt bättre än Neotechs. Av den enkla anledning att det är iniativ slag och inte TO. To gör visserligen att striderna blir enklare och att det går fortare men det gör även att det alltid är den som är bäst som alltid börjar, vilket kan vara tråkigt för dom personer som råkade ha lite lägre To, dom får nämligen bara försvara sig :gremfrown:. Ett tips om att få striderna går lite snabbare är att få alla spelare att förstå strids reglerna sen kan dom hjälpa sl så gott det går. Sen skulle det kunna gå fortare om spelarna slår sina egna tärningar, men då kan det vara svårt för sl att ändra resultatet som man ibland vill och får som sl.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Om du inte är jättefäst vid hur initiativ funkar så har jag en husregel som jag använder i min spelgrupp.

Initiativ och deklarationsfaserna avskaffas.

När man öppnar striden bestäms initiativ som vanligt men under stridens gång är det en defensiv handling.
Motanfall av alla det slag avskaffas och ersätts med att man tar initiativet och följer upp med ett anfall.
Anfallaren deklarerar handlingar först och försvararen deklarerar efter att anfallaren slagit sina tärningar detta gör att anfallaren blir mer aktiv medans försvararen blir reaktiv, men ger samtidigt försvararen att utnyttja de öppningar som misslyckade anfall utgör.

En annan regel som snabbar upp är delstrider som i skymningshem.

Lijat som i sin spelgrup har märkt att med ovanstående ändrignar så går strider ca 10 gånger snabbare.
 

Branmer

Veteran
Joined
8 Mar 2005
Messages
40
Location
GBG
Jag tror inte att jag förstår tyvärr.... :gremconfused:

Men jag vill gärna förstå så skulle du kunna visa ett exempel? Det kanske är just detta jag letar efter. Tacksam för pedagogisk hjälp. :gremsmile:

Peter
 

Branmer

Veteran
Joined
8 Mar 2005
Messages
40
Location
GBG
Är du säker på att den som har lägre turordning bara får försvara sig?

Såsom jag förstår det hela så är nackdelen med att ha lägre TO att man löper risken att bli träffad först om man missar sin blockering, men om man lyckas blockera så får man nackdelen att få +1T6 på sitt eget anfall på sin egen TO då man redan gjort en handling och blockerat. Fienden som hade bättre TO får å andra sidan +1T6 på sin blockering då han redan gjort en handling då han anföll först.

Har jag förstått det hela fel? Tacksam för rättelse isåfall... :gremconfused:
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Det stämmer som du säger, men vid avståndsstrid vill man helst inte göra något mer än försvara sig om någon skjuter :gremlaugh:
 

Branmer

Veteran
Joined
8 Mar 2005
Messages
40
Location
GBG
Vad bra att det stämde det jag trodde. Jag tänkte nog mera använda TO i närstrider när jag funderade kring det hela, men så klart att TO affekterar avståndsstrid oxå....

Peter
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Ok försöker med ett exempel.

eons vanliga stridsregler:
1 initiativfas
2 redogörelsefas
3 manöverfas
4 slutfas

Då jag uptäckte att redogörelsefasen och initiativ slagen segade ner strider tog jag bort dom faserna.

mina eon stridsregler:
1 manöverfas
2 slutfas

Exempel kalle slås mot pelle
kalle är på öppningsavstånd och öppnar striden mot pelle.
kalle vinner initiativet.
kalle säger att han ska hugga två gånger och börjar slå.
första slagen missar så pelle gör inget.
andra slaget lyckas pelle väljer då att parera men säjer att han ska ta initiativet också. (ob4t6 på anfall och +ob1t6 på initiativ (på grund av två handlingar))
pelle vinner initiativet.
inget att göra i slutfasen.
pelle välljer att anfalla en gång.
slaget lyckas.
kalle väljer att parera och att försöka återta initiativet.
pareringen mislyckas men kalle vinner initiativet.
skada på kalle i slutfasen.
etc...

Blev det tydligare?

Lijat som förklarar mer om det finns något du undrar över.
 

Shepel

Veteran
Joined
24 Jul 2007
Messages
30
Location
Borlänge
Grejen med To är att vid närstrid som den falljerar, tex om du har en motståndare som har TO 90 (av olika anledningar cybertech etc...) och din kille som är jätte erfaren och har lyckats få din To till 70. i avstånds strid kan du söka skydd och skjuta tillbaka. för i skydd kan han få svårigheter att träffa dig plus du har en massa kropps skydd. Men du får aldrig agera först (speciellt inte om aset har smärtblock då han inte får mindre TO pga smärta) men om du nu möter samma kille i närstrid blir det helt plötsligt svårare, du kan inte söka skydd och du måste försvara dig på alla hans attacker, visserligen kan motanfalla med svårighet ökar 1t6 vilket kan göra mycket, du gör bara halv skada (om det nu inte är bara Eon...) och eftersom han förmodligen har smärtblock så kommer din halva skada inte hjälpa dig mycket när det gäller att sänka din motståndares TO. Och eftersom du nu gör 2 hanldingar i rundan (om du vill slå tillbaka dvs) så kommer du blir trött fort samtidigt som du slås ihjäl. (om du har otur)

Annars spelade jag och en kompis Noir igår där gick striderna fort och vi hade skitkul, och där fanns det vinit.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Yupp, NOIR har ett snabbt, om än väldigt orealistiskt och odetaljerat, regelsystem.

Och problemet med Kampsport i Neotech (Vilket är det man använder i närstrid, alltid!) Är att många av dem inte har Blockera eller... jag tror i alla fall att undvika finns, och gör den det har inte så många kampsporter den, så de flesta är inte särskilt erfarna vad gäller att undvika skada i närtstrid. Dock så tror jag att man alltid gör full skada på sina anfall i Neotech.

Nu har jag dock inga av regelböckerna i närheten, men såhär tror jag att det var.
 

Branmer

Veteran
Joined
8 Mar 2005
Messages
40
Location
GBG
Hmmm, ser ut som man kanske skall ta sig en titt på Noir´s stridssystem. Det låter ju speciellt intressant om det härstammar lite från EON fast löser striderna snabbare..

För övrigt tack för allas tips och intresse !!

Mvh Peter
 

Shepel

Veteran
Joined
24 Jul 2007
Messages
30
Location
Borlänge
Och problemet med Kampsport i Neotech (Vilket är det man använder i närstrid, alltid!) Är att många av dem inte har Blockera eller... jag tror i alla fall att undvika finns, och gör den det har inte så många kampsporter den, så de flesta är inte särskilt erfarna vad gäller att undvika skada i närtstrid.
Jo men där är det också fel i Neotech. I vår förening tränar de flesta olika kampsporter/stridskonster och vi har upptäkt att teknikerna är fel i de olika kampsporterna, jag har tränat ninjutsun och tränar nu jujutsu och där undviker vi jävligt mycket, och ninjutsun har även lite grepp och kast.... sen finns det lite små fel i de andra stridskonsterna också... men jag låter nån som har mer insikt i dom stridskonsterna tala för dom så att jag inte bara bladrar iväg om nått jag inte vet nånting om...

Men när det gäller de strdskonster som inte har teknikerna undvika/blockera har jag för mig att man kan fortfarande använda dom men att dom då börjar på typ 5t6 (ialf undvika).
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Om du över huvud taget gillar EON's stridssystem så kommer Noirs kännas väldigt avskalat, men det gör sitt jobb iaf
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Yupp, NOIR har ett snabbt, om än väldigt orealistiskt och odetaljerat, regelsystem.

Uppfattar du det dåligt, bra eller bara som en konstaterande?

Jag är själv mycket nöjd med Noirs stridsregler och ser gärna att man skulle kunna bygga ut det till ett Eon IV eller så.
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
För mig är det varken positivt eller negativt. Både Eons och Noirs stridsregler har sina charmer, och det beror på humör vad jag tycker bäst om. Eftersom jag vuxit upp med Eon så måste jag dock erkänna att det oftast är Eon. Angående problemet med långa strider så är det nog något som vår spelgrupp lider mindre av en vanligt i och med att vi spelar hela helger eller mer i sträck, vilket innebär att vi har tid att spendera på dem.
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Håller inte riktigt med. Jag älskar Eon men har inget problem med Noir (tycker väldigt mycket om det också faktiskt, om än kanske inte lika mycket) :p .
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Jag har ungefär samma åsikt som ClawHawk, och av samma anledning. jag tycker att det kan vara väldigt charmigt med Noirs regelsystem, men känner att det kanske är lite fattigt. På samma sätt känns EON härligt detaljerat, men det kan bli lite stelt och begränsat med vad man kan göra.

Efter TUSENTALS eon-strider så upplever jag dock inte att det tar särskilt lång tid med striderna i Eon, om jag ska vara helt ärlig, men måste dock säga att när jag tänker efter så märks det en markant skillnad mellan tidsåtgången i Noir gentemot den i EON.

Och slutligen skulle jag vilja säga att okej, utveckla Noirs regelsystem till EON IV om du vill, men snälla ta inte bort själva andemeningen i EON's regler; detaljrikedomen och realismen. Det är värt så otroligt mycket när man spelar EON tycker jag, annars kan man bara sätta sig ner och lira DOD i en annan värld...
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Sedan kan man ju egentligen tycka att, ju mindre detaljer, desto mer potentiell realism. Lämnas mycket åt fantasin, så kan man alltid göra en realistisk lösning av resultatet och situationen, medan Eon, med sin detaljrikedom, ibland kan åstadkomma tämligen märkliga fenomen.

-Hjalle, men så har Noir också mycket mer potentiell orealism också.
 
Top