Nekromanti Förenklade Stridsystemet + VinitFråga

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Det ligger sanning i det du säger, men om man ska lämna saker åt fantasin blir det lätt inkonsistent, och det gillar jag inte :gremlaugh:

Och förresten skulle jag vilja ha exempel på nåt orealistiskt som skapas av EONs detalrikedom. Jag vet nästan helt säkert att du har rätt, men kan inte komma på något direkt exempel själv just nu.

(Förutom reglerna för förändrad vikt på rustning beroende på storlek gentemot reglerna för bärförmåga. Det är en grej jag gärna ser utvecklas lite till nästa utgåva)
 

MattiasS

Veteran
Joined
9 Jul 2004
Messages
113
Location
Göteborg
allt-i-ett Träff och Skadetabell a4 för eonturbo

Något som verkligen hjälpt mig och en hel del andra att snabba upp strider utan att ta bort något är denna mycket kompakta träff och skadetabell till Eon 3 som samlar allt på en sida. Ta en snabb titt och testa själv.



Eon 3 Träff och Skadetabell v3
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Några exempel

Du inser säkert vilken obekväm sits du har satt mig i. :gremsmirk:

Nåja, för att försöka hitta på några situationer som kan kännas väldigt konstiga, så tvingas man givetvis till en del krystande, men vafan, det får gå. Det är inte helt lätt att peka ut sånthär - jag upplever det stundtals i striderna, men det är svårt att peka ut något. Hursomhelst.

Missen
Suberius är en tränad armborstskytt, med 14 i Armborst. Han befinner sig fyra meter från sin motståndare, och är utrustad med ett lätt armborst. Motståndaren, rebellen Cicerim har nyss fått foten avhugget och håller på att förblöda - även om han fortfarande är vid medvetande. Han ligger även ned (konstigt nog). Totalt har Cicerim +Ob5T6 till slaget, vars svårighetsnivå ligger på Ob5T6. Suberius väljer att måtta mot Cicerims bröstkorg. Svårigheten är alltså Ob3T6. På grund av en sexa kommer Suberius upp i 15 (med tärningarna 4, 3, 4, 4). Därför missar han Suberius. Hur gick det egentligen till? Hur missade Suberius Cicerim, trots att denne var fyra meter ifrån honom och rimligtvis inte hade en möjlighet att röra på sig (vilket stöddes av reglerna).

Okej, nu finns det ju faktiskt något som heter Lyckade försvar. Men nu kommer vi till det fina i kråksången. Vi tar om exemplet, men med några modifikationer:
Suberius står den här gången sjuttio meter ifrån Cicerim, som är i samma skick som tidigare. Han är grovt skadad, med svårighetsökningar från smärtnivån på totalt +Ob3T6. Dessutom siktar han den här gången på huvudet. Totalt ligger svårigheten för att han ska träffa på Ob8T6, det vill säga samma nivå som Cicerim har på sitt slag för Undvika (eftersom skottet nu kommer från Långt istället för från Kort håll). Skillnaden är den att Suberius alltså har 14 i Båge, medan Cicerim har 11 i Undvika. De slår båda medelvärdet av Ob8T6, det vill säga 30. Okej, Suberius missade, men den här gången var det tämligen rimligt att det skulle ske. Men! Vi skulle ju använda Lyckade försvar den här gången. Ja juste. Nu fick ju Suberius bättre effekt än Cicerim. Alltså träffas Cicerim i huvudet av Suberius - jävlar vilket skott! Visserligen halverad skadeverkan, men det blev ändå en träff. Hur i helvete blev det en träff?

Okej, det hela är lite luddigt i boken - ett misslyckat anfall kanske är misslyckat oavsett vad försvararen slog. Och då börjar vi närma oss det verkliga problemet - för om det är så, då går det inte att applicera den för övrigt frivilliga regeln 'Lyckade försvar' till situationen, men om det inte är så, då uppstår situationer i stil med den andra.

Undvikningsmästaren
Nu är mûhadinen Djamir i trubbel. Han har stulit kefalen av Jens bästa vattenpipa och har nu råkat i strid med fyra av dennes väldiga trukhiska livvakter. Trukherna kämpar med trukhyxor, och stridsvana (och många) som de är, så är de alla anfallare mot stackars Djamir. Deras värden i yxstridskonsten de behärskar ligger mellan 15 och 17, med andra ord är det skickliga kämpar. Djamir i sin tur, har Dolk 11 och Undvika 12, men dolken har han ändå inte med sig.
Trukherna väljer alla att göra två anfall, och växlar mellan att sikta på huvudet och på magen (välorganiserade eunucker, ni vet). Men trots de åtta anfall som Djamir utsätts för, så lyckas han dansa undan. Hur?
Han väljer att 'Gå bakåt', varvid svårigheten ligger på Ob2T6 för alla slag - observera alla, för svårigheten stiger ju inte i takt med anfallen. Hur han ska komma ur situationen sedan är en annan femma, men han har i alla fall klarat en runda, och vem vet, han kanske har en magikerpolare som spöar skiten ur trukherna med areamagi (okej, det var långsökt, poängen är att det är sjukt att vår hjälte Djamir klarade sig under en runda av åtta anfall från stridstränade trukher).

Låg parering, men inte
Här ett väldigt kort exempel på något konstigt. Zurrhakk är en nedrig och härdad tirak, Nomarian är en stolt alv med carwelan. De slåss. Zurrhakk började med höga anfall för att träffa alvens huvud, men alven duckade och duckade, så nu är Zurrhakk inne i en period utav låga anfall. Nomarian kör därför, under denna nya runda, en låg parering - men Zurrhakk kör denna gång ett Normalt anfall, så Nomarian misslyckas med sin parering, och en träff kommer äntligen (kämparna är annars jämnbra)! Slaget på träfftabellen visar att Zurrhakk träffar vaden. Just sayin'.

Skadan som inte blev något
Medan Djamir skuttar runt i en palatsträdgård i Jen, befinner sig Quimo Jehanir i en idel värre situation. Den unge parveln har, otursförföljd som han är (Tur 4 eller något. Men det hör väl inte hit), sprungit över bland den farligaste informationen man över huvud taget kan springa över, vi ska inte gå in på detaljerna. En helmgast har därför av en händelse tvingast kasta ett kastspjut i kvalitetsstål, därtill magiskt så att skadan ökar med en hel del, mot vår stackars Quimo. Helmgastens stora skicklighet har helt riktigt tillfogat Quimo ett Perfekt anfall, som träffade Ansiktet. Skadeverkan blev 57, tack vare att de tolv Ob-tärningarna faktiskt utmynnade i ett par sexor, helt i sin ordning. Quimo är chanslös vad gäller försvarandet.
Okej. Det här har varit uppe på tapeten förr, och jag vet vad som kommer i Eon IV, men så länge det är Eon III som gäller, så tar jag mig friheten att ta upp det här. Den Allvarliga skadan blir Kött.
Fast nej förresten, vi gör såhär: den blir Näsa. Schysst. Men fan, Quimo får likförbannat bara 5 Trauma och 5 i Blödning, och löper därför ingen chans att dö av anfallet (återigen, vi koncentrerar oss på nuet, jag antar att han är screwed anyway senare). 28 Smärta känns ju en del, och de 5 extra han får av att näsbenet med allra största sannolikhet bryts svider säkert bra, men faktum kvarstår att Quimo inte alls kommer att dö, trots att han fick Ob12T6 högrullade tärningar ivägslungade mot sig från tre meters fucking håll, vi snackar alltså ett kastspjut som inte bara är magiskt skitvasst, utan också en ivägslungare med typ, 50 i Styrka. Spjutet fastnar inte ens.

Näeh, nu orkar jag inte mer. Det var kul så länge det varade.
-Hjalle, inkonsekvent inkontinens.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Några exempel

Jahaja, allt sånt där glömde jag bort, för vi brukar inte drabbas av sådant i våran spelgrupp.

Vi kör inte med lyckade försvar, och även om vi gjorde det skulle vi nog köra så att man inte kan undvika in i ett misslyckat anfall, har för mig att vi kört med det förut.

Att skjuta ett stationärt mål från fyra meter är ju ett läge då SL gärna får hoppa in och säga att man träffar automatiskt, alternativt att om man ska sikta på kroppsdel så kanske det blir ob1 eller ob2t6 eller liknande.

Vad gäller det sista så kanske killen som blev kastad på helt enkelt vred på huvudet och därför träffar spjutet BARA näsan, klyver den lite snyggt och flyger vidare?

Vad gäller pareringen så ska man, som jag tror ClawHawk sagt många gånger, se antalet anfall och vilka variationer de har som ett generellt förhållningssätt under rundan, inte som ett enda anfall. Anfallaren kanske tvingade upp försvararens garde till en normal position med en serie slag och sedan lyckades få in ett lyckat slag i vaden? Förresten så är det ju möjligt att parera normala anfall med en låg parering, det blir bara en nivå svårare.

Vad gäller Undvika genom att gå bakåt så har vi helt enkelt skitit fullständigt i biten text som säger att man inte får någon successiv stegring av svårigheten på slaget, annars skulle man hamna i ett läge där en kille med 20 eller liknande i undvika inte skulle gå att träffa oavsett hur många anfall man gjorde (Förrän man kom upp i svårighetsnivåer från utmattning, vill säga)
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Några exempel

Vad gäller Undvika genom att gå bakåt så har vi helt enkelt skitit fullständigt i biten text som säger att man inte får någon successiv stegring av svårigheten på slaget, annars skulle man hamna i ett läge där en kille med 20 eller liknande i undvika inte skulle gå att träffa oavsett hur många anfall man gjorde (Förrän man kom upp i svårighetsnivåer från utmattning, vill säga)
Vilket iofs kanske kan förklaras genom att han konstant går bakåt i samma takt som motståndaren avancerar och därmed blir nästan omöjlig att träffa? Har ingen personlig erfarenhet av sådan strid, men att backa borde fungera så länge du har något som gör motståndaren obenägen att bara rusa på dig, som ett svärd eller så.

Det är även då SL noga bör beakta terrängens fördelning av sådant som väggar, stenar, stolar, bord och hala golv :gremelak:
 

kallebah

Veteran
Joined
13 Sep 2010
Messages
1
Re: allt-i-ett Träff och Skadetabell a4 för eonturbo

Har du kvar den där tabellen eller finns det någon annan som har den? Skulle uppskatta den extremt mycket. :gremsmile:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: allt-i-ett Träff och Skadetabell a4 för eonturbo

Det känns som om jag har börjar göra sådana här saker ganska regelbundet nu :gremwink:

Synd att Neogames inte har en hemsida som det är någon möjlighet att de lägger upp saker på, den här skulle passa där...
 

Attachments

Riktar´n

Veteran
Joined
6 Apr 2006
Messages
29
Re: allt-i-ett Träff och Skadetabell a4 för eonturbo

Tackar, den underlättar något.
 

Rokan aka Daram

Veteran
Joined
9 Aug 2010
Messages
46
Location
Tving
Re: Några exempel

Citat:
-----------------------------------------------------
-----------------------------------------------------
Vad gäller Undvika genom att gå bakåt så har vi helt enkelt skitit fullständigt i biten text som säger att man inte får någon successiv stegring av svårigheten på slaget, annars skulle man hamna i ett läge där en kille med 20 eller liknande i undvika inte skulle gå att träffa oavsett hur många anfall man gjorde (Förrän man kom upp i svårighetsnivåer från utmattning, vill säga)
-------------------------------------------------


Vilket iofs kanske kan förklaras genom att han konstant går bakåt i samma takt som motståndaren avancerar och därmed blir nästan omöjlig att träffa? Har ingen personlig erfarenhet av sådan strid, men att backa borde fungera så länge du har något som gör motståndaren obenägen att bara rusa på dig, som ett svärd eller så.

Det är även då SL noga bör beakta terrängens fördelning av sådant som väggar, stenar, stolar, bord och hala golv
-----------------------------------------------

Jo kanske det Regmolar, men den som går framåt (alltså anfallaren) kan ju ändå röra sig snabbare då de flesta humanoider har ben ledade på så sätt att förflyttning framåt går snabbare än förflyttning bakåt. Anfallaren kommer alltså inte ha något problem att följa upp och försvararens gå-bakåt-undvikning blir successivt svårare. Att se det så kan ju vara inspirerande för spelledaren att skapa en varelse vars ben är ledade på så sätt att den rör sig framåt och bakåt lika snabbt... kusligt^^

Hehe jag älskar helt enkelt alla EONs regler och tycker att man med tillräckligt mycket fantasi kan förklara alla dess utfall på ett realistiskt sätt :gremgrin:

(sorry... missade lukten från trådens överstigna bäst-före-datum)

Rokan är täppt i näsan
 
Top