Nekromanti Föreningens syfte

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag håller med krank.

Föreningen startades för att rollspel.nu skulle överleva. Åtminstone var det därför jag gick med. Behövs inte föreningen för att rollspel.nu ska överleva - fine. Men jag ser inget problem med att ha en sken-verksamhet för att få ligga kvar på Sveroks servrar och jag föredrar det framför att finansiera siten på bidrag från generösa forumiter.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Möller said:
Jag håller med krank.

Föreningen startades för att rollspel.nu skulle överleva. Åtminstone var det därför jag gick med. Behövs inte föreningen för att rollspel.nu ska överleva - fine. Men jag ser inget problem med att ha en sken-verksamhet för att få ligga kvar på Sveroks servrar och jag föredrar det framför att finansiera siten på bidrag från generösa forumiter.
Okej, men det förhindrar inte att andra frågar vad vi gör, att vissa former av verksamhet måste redovisas etc. Och, det förändrar inte att den sittande styrelsen inte ens bryr sig om skenverksamhet - usch vad jag ogillar det ordet... Jag menar, vi gör ingenting längre. Pilzeman var den enda som ens kom ihåg att vi skulle ha ett årsmöte nu i december.

Med andra ord tycker jag att man i alla fall kan plocka fram en styrelse som kan ta hand om, minst sagt, de praktiska bitarna av att vara en registrerad förening. I nuläget sker inte ens det. Om vi nu vill ha hosting för att driva den här communityn så kan vi väl åtmistone visa engagemang - och då behöver vi i så fall hitta det folket.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
krank said:
solvebring said:
Det är just därför jag röstar för att lägga ned skiten om nu inga riktiga entusiaster kan gå in och ta över - vilket skulle rädda allting, om de nya vore mer engagerade. För annars känns det som att det är mer nitpicking än vettigt att ha den här föreningen.
Jag måste säga att jag inte alls förstår det här argumentet.

Om föreningen behöver finnas för att få praktisk Sverokhosting, och vi kan driva föreningen genom att t.ex påstå att Dancon är ett forumarrangemang, är inte allt hunky dory då? MÅSTE det vara superaktivitet för att det ska vara någon idé att ha förening? I call bullshit.
Jag ska försöka få tag på Ackerfors eller någon annan som kan se sånt från Sveroks sida angående det här.

Det jag hittar i de faktiska stadgarna är detta:

24§ En medlemsförening kan avregistreras om den inte redovisat verksamhet eller minst fem (5) föreningsmedlemmar under minst ett (1) års tid.
Så ja, vi behöver kunna redovisa verksamhet. I praktiken funkar det så här, kan jag upplysa från riksmötet: på riksmötet tas frågan om att avregistrera de föreningar som inte redovisat verksamhet (dvs inte hört av sig alls) upp. Man klubbar igenom den, med förbehållet att man ger dem ännu ett år på sig. Så om jag har förstått det rätt: gör vi ingeting innan nästa riksmöte (december nästa år) kommer de klubba igenom att ta bort oss, och sen har Förbundsstyrelsen (eller någon kanslist eller nåt) rätt att avregistrera oss när de vill, men kutym är att de väntar ännu ett år, dvs till strax innan riksmötet 2013. Så ja, vi behöver verksamhet för att få finnas, men det är långt ifrån akut.

Så det alternativ krank föreslår, att bara ta något arr och säga att det är föreningens utan att egentligen göra något, kräver ingentng och berättigar oss som förening. Om det sedan är "fult" är en annan fråga, och den tänkte jag ställa till Ackerfors.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,646
Location
Rissne
Pilzeman said:
Det jag hittar i de faktiska stadgarna är detta:

24§ En medlemsförening kan avregistreras om den inte redovisat verksamhet eller minst fem (5) föreningsmedlemmar under minst ett (1) års tid.
Otydligt formulerat, ser jag som programmeringslärare =)

Den omedelbara tolkningen, tycker jag rent logiskt/grammatiskt, är att föreningen kan avregistreras om man antingen inte haft verksamhet ELLER inte haft medlemmar. Dvs, om minst ett av villkoren är uppfyllt (medlemsantal eller aktivitet) så avregistreras inte föreningen.

Men, jag antar att det de menar är ett OCH snarare än ett ELLER, dvs att det borde formuleras som att "Om en förening inte kan uppvisa att den haft >5 medlemmar under året SAMT har haft aktivitet så kan den avregistreras".

Men det är nit-picking.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Möller said:
Föreningen startades för att rollspel.nu skulle överleva.
Skulle någon kunna rota fram vart det står, vad jag minns så fanns inte det snacket när förslaget lades fram.
Fick mer en känsla av att det hade funnits ett sug bland vissa forumiter att rollspel.nu skulle demokratiseras och det var en lite bit på den vägen, och jag tror nog att det är en del av problemet nu åxå, vissa vill att föreningen ska in och styra siten medans andra vill hitta på grejer och göra tillsammans medans sådana som jag tycker att wrnu är bra och vill visa det på något vis
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
Pilzeman said:
Det jag hittar i de faktiska stadgarna är detta:

24§ En medlemsförening kan avregistreras om den inte redovisat verksamhet eller minst fem (5) föreningsmedlemmar under minst ett (1) års tid.
Otydligt formulerat, ser jag som programmeringslärare =)

Den omedelbara tolkningen, tycker jag rent logiskt/grammatiskt, är att föreningen kan avregistreras om man antingen inte haft verksamhet ELLER inte haft medlemmar. Dvs, om minst ett av villkoren är uppfyllt (medlemsantal eller aktivitet) så avregistreras inte föreningen.

Men, jag antar att det de menar är ett OCH snarare än ett ELLER, dvs att det borde formuleras som att "Om en förening inte kan uppvisa att den haft >5 medlemmar under året SAMT har haft aktivitet så kan den avregistreras".

Men det är nit-picking.
Det är precis så det borde ha formulerat det ja, för det är det som gäller. Med andra ord har du rätt i din rättning.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Jag tror du har rätt i din antagna tolkning, och jag läser det snarare som att de använder ordet "inte" som "varken":

En medlemsförening kan avregistreras om den varken redovisat verksamhet eller minst fem (5) föreningsmedlemmar under minst ett (1) års tid.

Men som sagt, oviktigt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
France is Bacon said:
anth said:
Ända sedan jag började skriva i denna tråd har folk inte gjort annat än att slå mig i huvudet med argumentet att forumet och föreningen är två olika saker - vilket klingar väldigt fel i mina öron.
Men så MÅSTE det vara.
Vi har tusentals registrerade användare på forumet, vi har 55 registrerade medlemmar i föreningen.
Läs paragraf 4 i föreningens stadgar:
Föreningens syfte är att bidra till att hemsidan www.rollspel.nu och dess community fortlever och utvecklas.
Alltså: vi som är medlemmar ska verka för att FORUMET utvecklas, INTE att föreningen utvecklas.
Hur kan man då säga att forumet och föreningen är olika saker?
Det är en liten grupp (föreningen) som ska verka för att en större grupp (forumet) blir bättre.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
krank said:
solvebring said:
Det är just därför jag röstar för att lägga ned skiten om nu inga riktiga entusiaster kan gå in och ta över - vilket skulle rädda allting, om de nya vore mer engagerade. För annars känns det som att det är mer nitpicking än vettigt att ha den här föreningen.
Jag måste säga att jag inte alls förstår det här argumentet.

Om föreningen behöver finnas för att få praktisk Sverokhosting, och vi kan driva föreningen genom att t.ex påstå att Dancon är ett forumarrangemang, är inte allt hunky dory då? MÅSTE det vara superaktivitet för att det ska vara någon idé att ha förening? I call bullshit.
Varför ska ni krångla till allting?
Läs info på denna SVEROK-sida om onlineföreningar: http://www.sverok.se/starta-en-forening/onlineantagning/
Sedan föklarar ni för mig vad WRNU-forumet Disciples of Shagul är för något.

Nej, det är faktiskt inte krångligare än så - Disciples of Shagul räcker som argument för att vi ska få ligga på SVEROKs server.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,646
Location
Rissne
anth said:
France is Bacon said:
anth said:
Ända sedan jag började skriva i denna tråd har folk inte gjort annat än att slå mig i huvudet med argumentet att forumet och föreningen är två olika saker - vilket klingar väldigt fel i mina öron.
Men så MÅSTE det vara.
Vi har tusentals registrerade användare på forumet, vi har 55 registrerade medlemmar i föreningen.
Läs paragraf 4 i föreningens stadgar:
Föreningens syfte är att bidra till att hemsidan www.rollspel.nu och dess community fortlever och utvecklas.
Alltså: vi som är medlemmar ska verka för att FORUMET utvecklas, INTE att föreningen utvecklas.
Hur kan man då säga att forumet och föreningen är olika saker?
Det är en liten grupp (föreningen) som ska verka för att en större grupp (forumet) blir bättre.
Du säger det själv - föreningen har 55 medlemmar, forumet hartusentals. Det går alldelrs utmärkt att varande i föreningen utan att vara med i forumet (eller, det blir krångligt, men det går).

Alltså är de inte samma saker. Det är som att säga att bilmekaniker och bilförare är samma saker. Det finns bilmekaniker som är bilförare, men alla bilförare är inte bilmekaniker och alla bilmekaniker är inte nödvändigtvis bilförare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,646
Location
Rissne
Hans E Magnusson said:
Möller said:
Föreningen startades för att rollspel.nu skulle överleva.
Skulle någon kunna rota fram vart det står, vad jag minns så fanns inte det snacket när förslaget lades fram.
Fick mer en känsla av att det hade funnits ett sug bland vissa forumiter att rollspel.nu skulle demokratiseras och det var en lite bit på den vägen, och jag tror nog att det är en del av problemet nu åxå, vissa vill att föreningen ska in och styra siten medans andra vill hitta på grejer och göra tillsammans medans sådana som jag tycker att wrnu är bra och vill visa det på något vis
Vet inte om alla vändor finns bevarade för eftervärlden. En del sades nog i praten, en del i pm mellan gard och dåvarande tekniske redaktören.

Men, gard hade problem med dåvarande hostningen, som skulle omstrukturera eller nåt. Han snackade med sverok drift, som fixade hostning. Minnsinte om det redan då uppräkna en låtsasförening för att det skulle funka administrativt.

Sen lyftes frågan på forumet,att det vore snyggt om det faktiskt fanns en riktig förening också. Och det gillade såklart de som var skeptiska till redaktionens arbete. De kunde få en plattform attuttrycka sitt missnöje från. Själv gick jag med delvis för att försöka förhindra att föreningen blev en ren motkraft till redaktionen....
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
anth said:
Vi har tusentals registrerade användare på forumet, vi har 55 registrerade medlemmar i föreningen.
Läs paragraf 4 i föreningens stadgar:
Föreningens syfte är att bidra till att hemsidan www.rollspel.nu och dess community fortlever och utvecklas.
Alltså: vi som är medlemmar ska verka för att FORUMET utvecklas, INTE att föreningen utvecklas.
Hur kan man då säga att forumet och föreningen är olika saker?
Det är en liten grupp (föreningen) som ska verka för att en större grupp (forumet) blir bättre.
Nu tycker jag nästan att du argumenterar för vad jag säger. En liten delmängd av X kan ju inte vara lika med X.

Men bortsett från det finns några betydande skillnader:

Föreningen ska vara öppen för »alla«. Dess styrelse ska vara demokratiskt vald av föreningens medlemmar.

Forumet är också öppet för »alla«. Men redaktionen utses helt utan att användarna har något att säga till om. (Och detta tycker jag är bra.)

Föreningens styrelse har inte större mandat att påverka redaktionen än vilka andra användare som helst. Försåvitt inte styrelseledamot även råkar vara redaktör.

Att föreningen ska verka för forumet är jag helt med på. Jag förstår bara inte på vilket sätt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
France is Bacon said:
Att föreningen ska verka för forumet är jag helt med på. Jag förstår bara inte på vilket sätt.
Hur mycket bryr sig SVEROK egentligen om föreningarna?
Så länge föreningarna lämnar in en rapport om året till SVEROK med vad de gjort är SVEROK nöjt.

Ja, föreningen ska vara öppen för alla - men alla vill inte vara med så öppenheten är ointressant.

Ja, styrelsen ska vara demokratiskt vald av medlemmarna - men alla medlemmar är inte intresserade av vem som styr föreningen så demokratin är ointressant.

Föreningen ska verka för forumet genom att lämna in en rapport en gång om året till SVEROK där vi berättar om allt vi gjort - på så sätt får forumet gratis hosting.
 
Top