Nekromanti Föreningens syfte

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,318
Location
Örebro
Re: Faktiska planer

+1 på allt solvebring och krank skriver om alkohol- och ölintag av skäl som så tydligt motiverats tidigare.

Däremot har jag inga problem att ställa mig bakom förslaget om Repetikon.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: Faktiska planer

I följande inlägg pratar jag absolut inte för hela styrelsen. Detta är alltså inte någon "styrelsens linje" utan bara jag.

anth said:
Och ja, jag inser att även detta inlägg kommer att uppfattas som otrevligt - men nu kräver jag att någon från styrelsen kliver in i den här tråden och förklarar vad de håller på med, för som jag uppfattar det håller de inte på med någonting.
Det här är svidande kritik, men den verkar sann. Detta är vad styrelsen gjort, som jag blivit medveten om genom styrelsen:

- Haft styrelsemöten.
Punkt. På dessa möten har vi lyckats åstadkomma diskussioner (som inte lett till något konkret), beslutet om att arra indierummet i vår, beslutet om att arra WRNUCON nu i höst, samt slutsatsen att vi inte kan söka några bidrag.

Jag har uppenbarligen ett fruktansvärt dåligt minne (jag återkommer till det), men nu när jag gick tillbaka till tråden såg jag vad som hände:
- Jag, Bunny och Persson skrev i tråden att vi gillade idén.
- Bunny tyckte att styrelsen skulle ta upp frågan
- Det föll mellan stolarna, för ingen i styrelsen har gjort det
- Jag mindes inte hur det hade slutat och tog upp det igen i den här tråden
Det här är jättetråkigt, och de som står till skuld är vi tre.



Du undrar vad styrelsen håller på med för något, och jag håller helt med dig: vi håller inte på med någonting. Det finns ingen officiell linje, det var bara tre personer som tyckte något var en bra idé.

I vissa sammanhang – i många sammanhang – är det bra med en styrelse som får mandat från medlemmerna för att sedan köra på den linjen, utan att dalta för mycket, för att få något gjort. I den här föreningen har det under året inte funnits någon poäng i att ha en sådan styrelse, och jag vill därför verkligen inte att medlemmarna får ett "vi-och-dom"-förhållande till styrelsen. Styrelsen är de av föreningens medlemmar som åtog sig att styra föreningen för ett år. I en ideal vrld hade det inte funnits plats för mig, för folk som var mer villiga att faktiskt ta av sin fritid och göra saker för föreningen skulle ha valts in istället. Och detta tror jag är sant för fler än mig. Men faktum kvarstår: sist vi valde in styrelsen, så var det vi som antog utmaningen. Jag är inte särskilt stolt över min insats, så jag hoppas att det finns mer engagerade personer än jag till nästa år.



Att styrelsen uppfattades som att vi "tog över frågan" om priset var inte alls bra. Och visst, när jag läser tråden så är det så det verkar. Styrelsen, är det dags att ha ett extramöte för den här diskussionen, eller kommer det ändå inte leda någon vart?

Jag sa förut att jag ville ha svar i tråden från lika många personer som årets styrelse, INKLUSIVE årets styrelse, för att känna att det var någon poäng att alls fortsätta. Årets styrelse är på 6 personer, och 9 olika personer har postat i tråden. Vi är (typ) nog med folk för att ens försöka ha en förening. Dock är det ingen som har tid eller ork att faktiskt göra saker. Och det börjar kännas som ett misstag att ha en styrelse, eftersom de få medlemmar som bryr sig väntar på att styrelsen ska göra något, medan styrelsen själva inte får något gjort.

Jag lyckades tydligen skriva konstiga saker angående Repetikon också, men det jag menade var detta: jag skulle vilja att sådana arrangemang skedde genom föreningen, men just nu förstår jag varför de inte gör det. Jag har ingen bra lösning på detta (föreningens) problem.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
anth said:
krank said:
Forumet och föreningen är inte samma sak.

En forumträff är en träff som anordnats av forumiter men som inte anordnats av eller välsignats av föreningen.

Och med "välsignats" menar jag, om du läst såhär långt, att föreningens styrelse kommit fram till att träffen är något man tycker att man vill ställa sig bakom.
Då yrkar jag, som FÖRENINGSmedlem, att föreningen omedelbart ställer sig bakom BÅDE Forumsöl och Repetikon.

Så har föreningen åtminstone lyckats uträtta något detta år.
Forumsöl: tyvärr, men Sveroks stadgar kräver alkoholfria arrangemang. Sorry.

Repetikon: jag tycker absolut att föreningen ska stå bakom Repetikon. Hur då? Det nyss gångna repetikon har ju liksom just vart. Att från föreningens (i praktiken styrelsens) håll kontakta Anarchlown och Magnus Seter? Jag är på.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
anth said:
Pilzeman said:
Ooh, Repetikon!...
Om jag förstår dig rätt är forumsträffar inte detsamma som föreningsträffar.
Och det du vill är att nästa repetikontråd postas här i föreningsforumet och inte i eventforumet.
Nej, en forumträff är inte automatiskt en föreningsträff.
Nej, jag vill att... Okej, vad jag vill är en drömbild som antagligen inte går att uppnå, men såhär:
Någon får en idé på att göra något tufft, typ Repetikon. Denna person säger "åh, jag vet! Det finns ju en förening! Vi lyfter frågan där!" De postar om det i föreningsforumet, eller kontaktar styrelsen, och får hjälp med vad nu föreningen kan hjälpa dem med. Därefter postar de i eventforumet som vanligt, antingen med ett färdigt förslag eller med samma typ av planeringstråd som föregick det senaste Repetikon.

anth said:
Om detta skulle vara den allmänna inställningen hos medlemmarna har jag ett förslag: lägg ner föreningen.
Tydligen ser inte föreningen något positivt i saker som forumsöl eller repetikon - och allvarligt talat; forumsöl, repetikon och forumspris klarar sig utmärkt utan någon förening.
Det är det här som är problemet. Om man är rent cynisk ser man att ingen vill arra något genom föreningen, för det får man inte ut något av. Jag ser absolut hur du har rätt: allt sådant klarar sig utmärkt utan en förening.

Om vi inte behöver föreningen håller jag med om att vi borde skrota den. Som jag ser det finns det bara ett problem kvar: sidan ligger på Sveroks servrar. Om de är så fantastiskt schyssta att de vill låta oss ligga kvar helt utan någon motprestation från oss, så säger jag skrota föreningen. Om inte verkar vi ha problem.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Pilzeman said:
Forumsöl: tyvärr, men Sveroks stadgar kräver alkoholfria arrangemang. Sorry.
Källa? Jag hittar inget.

Utom en diskussion på Sveroks forum, där det typ konstateras att föreningarna gör som de vill på specifika arr.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
krank said:
Pilzeman said:
Forumsöl: tyvärr, men Sveroks stadgar kräver alkoholfria arrangemang. Sorry.
Källa? Jag hittar inget.

Utom en diskussion på Sveroks forum, där det typ konstateras att föreningarna gör som de vill på specifika arr.
Damn, det trodde jag verkligen. Då är det de föreningar jag varit med i som fört in det själva.

I så fall har jag fel. Det är tillåtet, så länge föreningen och dess verksamhet fortfarande är demokratisk och öppen för alla. Jag kan personligen inte sträcka mig längre än till att har man forumsöl får man, så fort någon under 18 anmäler intresse, sluta räkna det som ett föreningsarr. Men jag tycker att man ska undvika det helt och hållet.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Eftersom detta har med samarbeten att göra och om formaliteter när det rör sidans drift, eftersom den hostas av Sverok osv så har jag lagt fram ett förslag här (lade det i Rollspel.nu-forumet eftersom det rör sidan i stort, inte bara föreningen).

... Ja, varför lägger vi inte bara ned och återgår till det gamla vanliga och är forumiter i största allmänhet, så slipper vi bry oss om något annat?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,442
Pilzeman said:
krank said:
Pilzeman said:
Forumsöl: tyvärr, men Sveroks stadgar kräver alkoholfria arrangemang. Sorry.
Källa? Jag hittar inget.

Utom en diskussion på Sveroks forum, där det typ konstateras att föreningarna gör som de vill på specifika arr.
Damn, det trodde jag verkligen. Då är det de föreningar jag varit med i som fört in det själva.

I så fall har jag fel. Det är tillåtet, så länge föreningen och dess verksamhet fortfarande är demokratisk och öppen för alla. Jag kan personligen inte sträcka mig längre än till att har man forumsöl får man, så fort någon under 18 anmäler intresse, sluta räkna det som ett föreningsarr. Men jag tycker att man ska undvika det helt och hållet.
I korthet. Föreningarna får göra vad de vill, de är självstyrande. Det enda kravet Sverok har är att huvudparten av verksamheten ska röra spelande. Skulle det visa sig att en förening trycker ner hela sitt bidrag i ölkassan är det olyckligt. Att däremot dricka öl är inga problem.

Gällande öppenheten får man göra skillnad på öppen förening och öppen verksamhet. Det tidigare innebär att alla som vill ska få vara med i föreningen, oavsett ålder (och andra särskiljande faktorer). Verksamhet får dock vara åldersbegränsad (jämför med airsoftföreningar där vapenlagarna bestämmer vilka som får vara med). Det gör naturligtvis att det är helt okej att sätta sig på en pub och spela också, men det kan då inte räknas som en öppen verksamhet (vilket det måste vara om man ska vara berättigad till träffbidraget (vilket jag inte vet om ni söker)).

Eftersom föreningen inte söker några bidrag är ju egentligen inget av det ovanstående något reellt problem.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nu har jag sovit på saken, förhoppningsvis resulterar det i mindre otrevliga inlägg - men jag är fortfarande lika förbannad.
Jag har också läst igenom den här tråden en gång till, även läst igenom flera andra trådar, samt läst lite på SVEROK.
Jag förstår att krank inte trodde att jag läst igenom Pilzes inlägg - det hade jag. Det betyder att jag är förbannad på styrelsen som helhet, inte på Pilze som styrelseledamot. Det var ju faktiskt Pilzes larm som gjorde mig uppmärksam på styrelsens arbete, eller mer korrekt - brist på sådant.
krank ifrågasatte det konstruktiva i att vara förbannad. Jag hade inte skrivit detta inlägg om jag vore förbannad och förhoppningsvis kommer även han tycka att detta inlägg är konstruktivt.

<ul style="list-style-type: disc">[*]1. Jag yrkar på att det finns en spikad tråd om:
- Vilka som är styrelseledamöter, samt deras roller (vem är ordförande, sekreterare, kassör, ordinarie, suppleant)
- Revisorer
- Valberedning
- Datum för nästa årsmöte samt sista datum för att lämna in motioner till årsmötet
Om denna info finns är den väl dold - det ska finnas som klistrad tråd med tydlig titel.
Detta yrkande gör jag inte för att jag är förbannad, utan för att det är något som SVEROK kräver av sina medlemsföreningar.
.[*]2. Jag yrkar på att det finns en spikad tråd om:
- Hur man ger bidrag till föreningen.
- Hur stor föreningens kassa är.
- Hur mycket pengar som krävs för att driva föreningen.
Återigen, finns denna info har ni lyckats dölja den väl.
Detta är något som rekommenderas av SVEROK (alltså inget krav).
.[*]3. Jag yrkar på att föreningens stadgar (eller tolkningen av dessa) ändras så att forumets sak även blir föreningens sak (ja, det går att lösa genom att tolka stadgarna annorlunda).
Ända sedan jag började skriva i denna tråd har folk inte gjort annat än att slå mig i huvudet med argumentet att forumet och föreningen är två olika saker - vilket klingar väldigt fel i mina öron.
Som jag förstår så grundades föreningen med ett enda syfte - att vi skulle ligga på SVEROKS server för att det är föreningar som ligger där.
Så antingen minskar vi ner föreningen så att i princip redaktionen = föreningen.
Eller så försöker vi göra något större av föreningen.
För som föreningen fungerar nu har den inget existensberättigande.
.[*]4. Jag yrkar (återigen) på att BÅDE Forumsöl OCH Repetikon räknas som föreningsevent.
Argumentet MOT Forumsöl har varit att SVEROKS Stadgar inte tillåter det.
Här är SVEROKS Stadgar - Jag bjuder på en öl till den som överhuvudtaget kan hitta ordet alkohol i dem.
Däremot har SVEROK en Alkoholpolicy, men den gäller ENDAST deras egna möten och INTE för medlemsföreningarna.
Nu har jag full förståelse för att de flesta av SVEROKs föreningar är ungdomsföreningar och där ska man ha en alkoholpolicy - men WRNU är INTE en ungdomsförening.

Det enda vettiga argumentet jag hört mot Forumsöl är att mötesplatsen, Bishops Arms är dyrt och att vi lagt forumsölen i slutet av månaden när folk har ont om pengar.
VARJE gång vi startar en forumsölstråd brukar frågan om tid och plats dyka upp och vem som helst får komma med förslag - de enda förslagen vi fått har varit andra Bishops Arms i staden (som är lika dyra) och Oliver Twist som bara är lite billigare och som är betydligt trängre (vi får problem med sittplatser).
Och jag kan även tillägga att jag ser Repetikon som ett försök av forumsölarna att ge en möjlighet för de som inte har åldern inne eller kontanter att få gå på "forumsöl".
Det är även en baggis för oss att flytta datumet (som är 3:e fredagen i månaden) bara vi har indikationer på att fler skulle komma (vilket vi inte har).

Ytterligare ett argument mot att Repetikon skulle bli en föreningsevent har varit att föreningen inte ska användas av vänner som lika gärna kunde träffas utanför forumet.
För er som tror så vill jag påpeka att av de 7 st forumiter som dök upp på första Repetikon hade INGEN spelat med någon annan - alltså faller argumentet.
Repetikon arrangeras AV forumiter FÖR forumiter - och inget annat. Repetikon skulle helt enkelt inte existera utan forumet.

Till sist: ni som inte vill att föreningen ska förknippas med alkoholintag - har ni någonsin varit på en forumsöl?
Jag har varit på ett dussin forumsöl och syftet är i första hand att träffa andra forumiter, inte att dricka öl. Alkoholintaget brukar sträcka sig till ett par öl per person och jag kan inte dra mig till minnes att någon lämnat forumsölen märkbart berusad.
.[*]5. Jag yrkar på att vi ändrar formatet för hur möten (både styrelse- och förenings-möten) hålls.
Vi är en onlineförening - att försöka få forumet att likna IRL-möten känns bara patetiskt - vänd på det istället.

- För styrelsemöte: istället för att ha en tråd för varje fråga; ha EN tråd för diskussionsprotokoll för hela mötet och EN tråd för beslutsprotokoll (som är låst). På så sätt blir det bra mycket lättare att läsa vad som hänt på mötena.

- För föreningsmöte:
-- Skapa ett beslutsprotokoll (som är låst). I tråden finns dagordning, medlemsmatrikel och info om hur mötet kommer att gå till.
-- skapa flera diskussionsprotokoll (försök klumpa ihop enkla frågor i dagordningen i samma tråd) och om möjligt skapa trådarna samtidigt - många frågor går att diskutera samtidigt. Varje tråd har ett slutdatum/tid då den låses (lämpligtvis kan de vara öppna en vecka).
-- Skapa EN röstningstråd för samtliga punkter, tråden HÅRD-modereras, endast röster, inget annat.
-- Skapa en meta-tråd om föreningsmötet, dit förpassas samtliga diskussioner som inte har direkt med mötespunkterna att göra.

Årsmötet borde klara sig med 6 trådar, något i stil med:
STRYK val av mötes-ordförande, -sekreterare. Det är moderatorer som håller ordning på mötet och uppdaterar beslutsprotokollet - de väljs inte.
1. Beslutsprotokoll.
2. Mötets öppnande, behörighet, verksamhetsberättelse, ekonomisk berättelse, revisorernas berättelse, verksamhetsplan, mötets avslutande.
3. Val av justeringsmän, fråga om ansvarsfrihet, val av styrelse, revisorer och valberedning.
4. Övriga frågor.
5. Röstningstråd.
6. Meta-tråd.

Ja, jag vet att detta mötesförfarande inte följer föreningens stadgar - men skickas info om dessa ändringar ut i kallelsen så får de som vill protestera (och jag tvivlar på att det blir några protester då folk inser att detta är anpassat för forumet, smidigare och lika demokratiskt).[/list]
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Mitt förslag är som sagt att lägga ned och låta folk stödja Rollspel.nu på ett friare sätt.

Om inte så måste de eldsjälar som vill delta träda fram, så att vi så snart vi förmår kan ställa till med årsmöte och byta ut alla de poster som behöver förnyas, så att de som vill avgå kan få avgå osv.

Edit: Om man nu gör så? Jag vet inte om nuvarande styrelse måste sitta året ut, fast hur som haver så måste man ju ändå har ett årsmöte i början av året, plus att det här året snart är slut.
Om inte det finns som utsikt finns det ingen mening med att gå vidare med t.ex. anth's förslag.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
För internetbaserade föreningar förespråkar Sverok numera ett verktyg/en plattform vid namn VoteIT.

Med tanke på detta...
5. Jag yrkar på att vi ändrar formatet för hur möten (både styrelse- och förenings-möten) hålls.
Vi är en onlineförening - att försöka få forumet att likna IRL-möten känns bara patetiskt - vänd på det istället.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
solvebring said:
För internetbaserade föreningar förespråkar Sverok numera ett verktyg/en plattform vid namn VoteIT.
Jag ser två nackdelar med VoteIT.
1. Vi är för små för att det ska löna sig för oss.
Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att kanske 20 st forumiter kommer att aktivt delta på årsmötet - och med så få användare duger ett vanligt forum utmärkt.
2. Hålls mötet på VoteIT betyder det att diskussionstrådar och liknande flyttas från rollspel.nu till voteit.se - det känns lite krångligare att få tag på info i framtiden.

Efter de två förbehållen vill jag också säga att jag tycker om att prova nya saker.
Styrelsen kan ju t.ex. prova att hålla nästa möte via VoteIT.

Först måste vi dock få ett svar på frågan: vad är föreningens syfte, vad har den för existensberättigande?

Youtubes om VoteIt för de som är intresserade att veta mer:
http://www.youtube.com/watch?v=l_a8uY7x4Rk
http://www.youtube.com/watch?v=3PXRDby6QT0
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
anth said:
Ända sedan jag började skriva i denna tråd har folk inte gjort annat än att slå mig i huvudet med argumentet att forumet och föreningen är två olika saker - vilket klingar väldigt fel i mina öron.
Men så MÅSTE det vara.

Vi kan inte kräva att alla forumanvändare blir medlemmar i föreningen. Och detta förkrångligar även föreningsarrangemangsbiten. Ska ett föreningsarrangemang ävan vara öppet för sådana forumanvändare som INTE är föreningsmedlemmar?

Om föreningen behöver att arrangemang kan jag absolut tänka mig att låna ut DanCon. Jag har inga utgifter alls (bortsett från slitage på lokal och inventarier) och behöver inte hjälp med någonting, men om det kan räknas som föreningsverksamhet och därigenom hjälpa föreningen att söka bidrag tycker jag det vore en bra grej.

Men måste jag då kräva av alla besökare att de blir medlemmar i föreningen? Om inte, vad är då skillnaden mellan ett föreningsarrangemang och ett vanligt forumsarrangemang?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
France is Bacon said:
anth said:
Ända sedan jag började skriva i denna tråd har folk inte gjort annat än att slå mig i huvudet med argumentet att forumet och föreningen är två olika saker - vilket klingar väldigt fel i mina öron.
Men så MÅSTE det vara.

Vi kan inte kräva att alla forumanvändare blir medlemmar i föreningen. Och detta förkrångligar även föreningsarrangemangsbiten. Ska ett föreningsarrangemang ävan vara öppet för sådana forumanvändare som INTE är föreningsmedlemmar?

Om föreningen behöver att arrangemang kan jag absolut tänka mig att låna ut DanCon. Jag har inga utgifter alls (bortsett från slitage på lokal och inventarier) och behöver inte hjälp med någonting, men om det kan räknas som föreningsverksamhet och därigenom hjälpa föreningen att söka bidrag tycker jag det vore en bra grej.

Men måste jag då kräva av alla besökare att de blir medlemmar i föreningen? Om inte, vad är då skillnaden mellan ett föreningsarrangemang och ett vanligt forumsarrangemang?
Det är just därför jag röstar för att lägga ned skiten om nu inga riktiga entusiaster kan gå in och ta över - vilket skulle rädda allting, om de nya vore mer engagerade. För annars känns det som att det är mer nitpicking än vettigt att ha den här föreningen.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vilka har engagemanget?

Nå, men vilka skulle vilja bli den nya styrelsen, vilka skulle vilja ta tag i föreningen och driva den vidare nästa år och göra slag i saken?

Finns det sådana medlemmar och möjligen några bland de nuvarande styrelsemedlemmarna så finns det ju folk som vill, och då kan ju föreningen räddas ganska så enkelt genom en nya, fräsch, handlingskraftig styrelse som tar vid nästa år... Eller hur?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
solvebring said:
Det är just därför jag röstar för att lägga ned skiten om nu inga riktiga entusiaster kan gå in och ta över - vilket skulle rädda allting, om de nya vore mer engagerade. För annars känns det som att det är mer nitpicking än vettigt att ha den här föreningen.
Jag måste säga att jag inte alls förstår det här argumentet.

Om föreningen behöver finnas för att få praktisk Sverokhosting, och vi kan driva föreningen genom att t.ex påstå att Dancon är ett forumarrangemang, är inte allt hunky dory då? MÅSTE det vara superaktivitet för att det ska vara någon idé att ha förening? I call bullshit.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
solvebring said:
Det är just därför jag röstar för att lägga ned skiten om nu inga riktiga entusiaster kan gå in och ta över - vilket skulle rädda allting, om de nya vore mer engagerade. För annars känns det som att det är mer nitpicking än vettigt att ha den här föreningen.
Jag måste säga att jag inte alls förstår det här argumentet.

Om föreningen behöver finnas för att få praktisk Sverokhosting, och vi kan driva föreningen genom att t.ex påstå att Dancon är ett forumarrangemang, är inte allt hunky dory då? MÅSTE det vara superaktivitet för att det ska vara någon idé att ha förening? I call bullshit.
Nej, men tanken från början var att ha aktivitet, folk har ju gått med i hopp om det och nu känns det som att ingen bryr sig, att vi i styrelsen blivit ett gäng hösäckar och att medlemmar blir förvirrade och förbannade när ingenting händer och sker.

För min del handlar det om ansvar helt enkelt, att någon i alla fall måste ta ansvar, och tja... Ingen gör ju det så då måste man ha finna dem som kan göra det eller fixa något annat. Tycker jag. Sedan vet jag inte om det känns rätt att ha en falsk förening för att få gratis hosting. Inte för min del iaf. Lite verksamhet bör vi väl i alla fall ha...?
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
France is Bacon said:
Men måste jag då kräva av alla besökare att de blir medlemmar i föreningen? Om inte, vad är då skillnaden mellan ett föreningsarrangemang och ett vanligt forumsarrangemang?
Well, de flesta konvent har en förening som driver det hela, som finns till för att dra in bidrag på besökarnas medlemskap och/eller som finns för att ha en koppling till Sverok (och utnyttja saker som reklam på deras hemsida osv). Föreningar som finns till för att göra saker för folk som inte nödvändigtvis är medlemmar i föreningen. Den största anledningen vi har haft hittills på att vara noga med att föreningen inte är samma som forumet är att det varit frågor om sitens ägare, redaktion och styre i relation till föreningen. Det fanns, och vad jag vet finns fortfarande (disclaimer: jag vet knappt vem som sköter siten nuförtiden) en motvilja mot att låta själva styrandet av sidan falla i händerna på en framröstad styrelse - "forumet är ingen demokrati" osv. Därför har inte föreningen kunnat utöva mer inverkan på själva forumet som sådant än medlemmarna på forumet redan kan (och en förhoppning när vi började var att vi skulle kunna samordna sådan påverkan likt en medlemskår) och därför tjatar vi fortfarande om att skilja de tu åt.

Jag har däremot inga som helst problem med att ha föreningsarr som är öppna för alla forumiter oavsett medlemskap, men... just nu har jag, likt solvebring, svårt att se poängen med föreningen. Vi behöver verksamhet, ja, men att ta över verksamhet känns helt knasigt.


Det jag är inne på nu, precis som solve: lägg ner det lilla av förening som finns nu, om inte i namn så åtminstone i praktiken. Till nästa år, kolla om de personer som faktiskt håller på och arrar saker (typ forumöl-repetikon-gänget, Dante med DanCon, jag och Bunny om vi ror iland indierummet osv) ser någon vinst i att starta en förening för att överbrygga det. Föreningen måste byggas från de som vill göra saker. Vill dessa personer då använda namnet och det lilla som finns (föreningsforumet här, facebooksidan) kan man ju "ta över" den nuvarande Föreningen WRNU snarare än att lägga ner och starta nytt.

Jag skulle absolut vara med i en sådan förening, men antagligen inte i styrelsen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
solvebring said:
Nej, men tanken från början var att ha aktivitet, folk har ju gått med i hopp om det och nu känns det som att ingen bryr sig, att vi i styrelsen blivit ett gäng hösäckar och att medlemmar blir förvirrade och förbannade när ingenting händer och sker.
Från ALLRA första början var tanken att ha en förening för att det skulle se snyggt ut nu när vi fick fin hosting. Det här med aktiviteter är en senare uppfinning.

Jag tycker att de medlemmar som önskar mer aktivitet får göra som medlemmar i föreningar gjort sedan tidernas begynnelse: Fixa aktiviteten själv, och tycker man att styrelsen inte gör det den ska så ser man till att gå med i styrelsen och styra upp.

Om man inte har ork att styra upp saker själv, inte är villig att gå med i styrelsen etc, så är man helt enkelt en gnällputte som inte har rätt att ställa några som helst krav på en styrelse som jobbar ideellt. Framför allt eftersom vi vad jag vet inte har någon medlemsavgift.

solvebring said:
För min del handlar det om ansvar helt enkelt, att någon i alla fall måste ta ansvar, och tja... Ingen gör ju det så då måste man ha finna dem som kan göra det eller fixa något annat. Tycker jag. Sedan vet jag inte om det känns rätt att ha en falsk förening för att få gratis hosting. Inte för min del iaf. Lite verksamhet bör vi väl i alla fall ha...?
Finns inget som är falskt med den. Den har låg aktivitet, bara. Och eftersom vi inte direkt sitter och lyfter en massa bidrag är mitt samvete rent som snö. Föreningen, genom sin blotta existens, bidrar till ett av sveriges största rollspelscommunities, vilket i sin tur betyder ökat engagemang etc för hobbyn. Det här är en förening som inte BEHÖVER ha så stor aktivitet för att ändå bidra med väldigt mycket till hobbyn.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Det jag är inne på nu, precis som solve: lägg ner det lilla av förening som finns nu, om inte i namn så åtminstone i praktiken. Till nästa år, kolla om de personer som faktiskt håller på och arrar saker (typ forumöl-repetikon-gänget, Dante med DanCon, jag och Bunny om vi ror iland indierummet osv) ser någon vinst i att starta en förening för att överbrygga det. Föreningen måste byggas från de som vill göra saker. Vill dessa personer då använda namnet och det lilla som finns (föreningsforumet här, facebooksidan) kan man ju "ta över" den nuvarande Föreningen WRNU snarare än att lägga ner och starta nytt.
Indeed, och om man kollar tråden jag startade på Rollspel.nu-forumet så vill folk att föreningen ska finnas kvar. Kort sagt, vid nästa årsmöte handlar det alltså om att leta upp de som verkligen vill göra saker och lämna över saken till dem.

Förövrigt är väl du en av de få i styrelsen som gjort saker och varit pepp? ... Du om någon borde ju sitta i styrelsen. :gremlaugh:

Kort sagt, föreningen behöver inte läggas ned. Den kan hänga kvar, den bör dock övertas av en mer drivkraftig styrelse.
 
Top