Nekromanti Föreningens syfte

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Okej, vi i styrelsen hade beslutat att hålla ett medlemsmöte den 1:e december. Det har som ni märker inte hänt. Alltså tänker jag helt sonika köra igång nu ändå, och hoppas på det bästa. Kolla spoilern för tankar kring korrekt kallelse och sånt.
Vi kan inte ta riktiga beslut som förening här, eftersom det inte är kallat lång tid i förväg osv. Om jag inte gör något mer än skapar denna tråd kommer förhoppningsvis de medlemmar som bryr sig om föreningen att skriva vad de tänker, och det går ganska långt som fingervisning till styrelsen vad föreningen vill. Om styrelsen sedan står inför ett beslut som den inte känner att den kan ta utan att gå förbi sina medlemmar, så får ett möte kallas då så att vi kan få ett stadgemässigt korrekt beslut på det. Styrelsen har dock ett visst mandat från sina medlemmar att följa verksamhetsplan och föreningens syfte som den finner bäst, och om styrelsen känner att den blir klokare av denna tråd, men ändå kan fatta beslut på detta mandat, är allt gott och väl.

Så här är läget (om ingen hoppar upp och säger att läget inte alls är så här):

Föreningens bildning och syfte.
Det pratades om att bilda en förening när siten rollspel.nu var i trångmål och inte hade råd att ha kvar sin serverplats. Sverok, sveriges spelförbund, ryckte in och erbjöd oss plats på sina servrar. Nyckelpersoner här och inom Sverok, bla.a. Martin Ackerfors (om jag förstått det rätt), tyckte att det skulle vara väldigt fult av oss att inte åtminstone bilda en förening, så att den verksamhet som Sverok stödde faktiskt visade samhörighet med dem. Sagt och gjort.

Föreningen kan inte söka några bidrag i form av reda pengar från Sverok (vi har inte nog med ungdomar, ingen lokal, inga träffar), men har som sagt något av en specialdeal med serverutrymme. I gengäld är alla överens om att föreningen får se till att göra något mer än att bara häcka på forumet och njuta av gratis serverutrymme. Vi behöver ha någon form av verksamhet, eller motivera för Sverok varför forumets blotta existens är något de bör stödja (måhända inte omöjligt i och för sig).

Föreningens syfte som formulerat i dess stadgar, är "att bidra till att hemsidan www.rollspel.nu och dess community fortlever och utvecklas." Vår verksamhetsplan har två punkter: få ekonomiskt stöd från Sverok (har visat sig omöjligt, åtminstone i år) eller någon annanstans, samt utreda och verkställa arrangemang och aktiviteter som gagnar medlemmarna.

Styrelsens arbete hittills
Jag kan absolut inte tala för hela styrelsen, men jag anser att hela föreningen, inklusive dess styrelse, har misslyckats det här året. Rent allmänt. Vi har inte haft ett enda arrangemang. Vi kommer inte få något ekonomiskt stöd – visserligen har ingen mig veterligen sökt från Vuxenskolan eller Studiefrämjandet, men vi får inga pengar om vi inte gör saker. Jag försökte rodda ihop ett knytkonvent i Göteborg i november, men inget intresse fanns. Vi är, på det stora hela, tillbaka på ruta ett inför det kommande året.

Nya tag
Detta är inte så illa som det låter. Vi hade ingenting att förlora, och således har inget förlorats, utom styrelsens tid. Enligt mig är vi dock fortfarande på samma ställe vad gäller medlemskap i Sverok, bidrag, och behovet av verksamhet.

Det är här ni, medlemmarna kommer in. Styrelsen kan inte arrangera saker för sig själva. För den delen är det inte främst styrelsen som ska arrangera saker för medlemmarna, utan mest leda föreningen. Vad vill ni ska hända?

Vilket intresse finns egentligen?
Av mitt försök till knytkonvent lärde jag mig en sak. Pepp och engagemang är inte samma sak. Eller snarare, folk som hejar på och är glada är inte samma sak som folk som faktiskt vill och kan vara med och spela. Det första vi behöver göra är alltså att alla som bryr sig om föreningen och dess framtid hojtar här i tråden. Ja, på riktigt. Gör en tom post, för att visa att ni finns. Medans jag skrev detta började jag misströsta lite, och om antalet personer som hojtar i den här tråden inte blir fler än styrelsen (styrelsen inräknad) så kommer jag att avgå och se föreningen WRNU som dömd.

Hårda ord, men visa att jag har fel!
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Faktiska planer

Indierummet på GothCon
Det finns en enda konkret plan för föreningen WRNU, och det är att vi ska stå som arrangörer för Indierummet på GothCon 2012. Jag och Bunny (Björn Jacobsen) är huvudarrangörer men kommer självklart vilja ha medhjälpare och spelledare. Jag hoppas att många av er vill vara med och göra det till det bästa Indierummet någonsin!

Rollspelspris
Det finns en idé som fck stort stöd och sedan försvann; antagligen var det en dagslända som ingen bryr sig om längre. I förhoppningen att det inte var det: någon föreslog ett pris som skulle utdelas för en god gärning inom rollspelshobbyn, eller hur det var. Mer nobelpris-känsla än folkets pris i alla fall. Någon annan sa sedan att föreningen WRNU skulle vara lämpligt för att dela ut detta pris. Är det någon mer än jag som tycker att detta låter som en bra idé? Någon eller några behöver ta ordentligt i detta för att det ska bli verklighet.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Räknas inte RepetiCon som någon form av sammankomst? Om inte kanske den kan göra det på något vis. Jag har själv inte deltagit där, men det finns ju massor av forumiter som intresserar sig för det, och hade jag haft en lämpligare färd till storstan hade jag deltagit.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Ooh, Repetikon! Ja, det borde verkligen räknas som en föreningesträff. Alltså, hade det varit en föreningsträff hade det varit klart "godkänt" och ett bra exempel på verksamhet.

Grejen är så här: om ett kompisgäng sitter och spelar brädspel på ungdomsgården, är inte det till nytta för den lokala spelföreningen i lokalen bredvid. Däremot finns det en anledning för kompisarna att vilja göra det till en föreningsaktivitet, eftersom de får ut något av det: låna föreningens spelsamling, vara med och besluta vart föreningens Sverok-bidrag ska gå osv.

Ett gäng forumiter bestämmer sig för att ha en rollspelsträff (repetikon). Ingen tydlig koppling till föreningen finns. Föreningen vet inte vad den sysslar med, och har ingenting särskilt att erbjuda forumiterna, och medlemmarna inser att de lika gärna kan ha sin spelträff helt på egen hand.

Här ligger problemet. Jag vill se det som att föreningen är en möjlighet för medlemmarna. Om en medlem i Föreningen WRNU tänker "hmm, jag vill ha ett repetikon" så ska detta följas av "ja, jag kan göra det genom föreningen!" Det finns dock ingen riktigt bra anledning till att göra just det, snarare än att ta saken i egna händer. Vi behöver någon sorts bootstrap, att medlemmar tar saker de ändå skulle gjort och väljer att säga "detta är ett WRNU-arr" för att stärka föreningen. Föreningen kan liksom inte arra saker "åt" sina medlemmar, för det är medlemmarna som är föreningen.


Jag vill kunna säga till alla medlemmar: "Föreningen är en möjlighet för er! Om ni vill arrangera en forumitträff, en rollspelshelg eller ett knytkonvent så kan föreningen hjälpa er!" Jag kan inte säga det nu, eftersom föreningen inte kan hjälpa någon. Vi bara sitter är och behöver verksamhet för att vara existensberättigade.

Det vi behöver reda ut är hur många, och vilka, som identifierar sig i detta "vi" som sitter och behöver verksamhet. Är vi tillräckligt många är det bara att sätta igång. Är det bara jag, så... okej, jag ska göra mitt bästa för att inte vara bitter över WRNUCON i gbg som inte blev av.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Faktiska planer

Pilzeman said:
Rollspelspris
Det finns en idé som fck stort stöd och sedan försvann; antagligen var det en dagslända som ingen bryr sig om längre. I förhoppningen att det inte var det: någon föreslog ett pris som skulle utdelas för en god gärning inom rollspelshobbyn, eller hur det var. Mer nobelpris-känsla än folkets pris i alla fall. Någon annan sa sedan att föreningen WRNU skulle vara lämpligt för att dela ut detta pris. Är det någon mer än jag som tycker att detta låter som en bra idé? Någon eller några behöver ta ordentligt i detta för att det ska bli verklighet.
Nu blir jag lite småsur och jag HOPPAS att det beror på att jag missuppfattar vad du skriver.

Jag var med och skrev i tråden om rollspelspris.
Och vi hade nästan en komplett struktur för hur priset skulle fungera.
Sedan gick någon från styrelsen in i tråden och sa att detta var en jättebra idé och att styrelsen skulle se över det hela och presentera ett förslag.

Vad då DAGSLÄNDA???

Jag trodde i min enfald att styrelsen hade behandlat denna fråga och att den nu var redo att presentera ett förslag - men så har tydligen inte skett.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Pilzeman said:
Ooh, Repetikon!...
Om jag förstår dig rätt är forumsträffar inte detsamma som föreningsträffar.
Och det du vill är att nästa repetikontråd postas här i föreningsforumet och inte i eventforumet.

Om detta skulle vara den allmänna inställningen hos medlemmarna har jag ett förslag: lägg ner föreningen.
Tydligen ser inte föreningen något positivt i saker som forumsöl eller repetikon - och allvarligt talat; forumsöl, repetikon och forumspris klarar sig utmärkt utan någon förening.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Re: Faktiska planer

anth said:
Jag trodde i min enfald att styrelsen hade behandlat denna fråga och att den nu var redo att presentera ett förslag - men så har tydligen inte skett.
Bearnie skrev väl till och med att styrelsen skulle titta på det. Visserligen med förbehållet att det kunde ta ett tag...
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
anth said:
Pilzeman said:
Ooh, Repetikon!...
Om jag förstår dig rätt är forumsträffar inte detsamma som föreningsträffar.
Nej, självklart inte.

anth said:
Och det du vill är att nästa repetikontråd postas här i föreningsforumet och inte i eventforumet.
Eh? Bara för att föreningen hjälper till med ett arrangemang behöver det väl inte (bara) postas i föreningsforumet?

anth said:
Tydligen ser inte föreningen något positivt i saker som forumsöl
Forumöl kan aldrig vara ett föreningsarrangemang, Sverok är bland annat för minderåriga.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Möller said:
Om jag förstår dig rätt är forumsträffar inte detsamma som föreningsträffar.
Nej, självklart inte.
Så, upplys mig om vad som kännetecknar en föreningsträff.

Möller said:
Och det du vill är att nästa repetikontråd postas här i föreningsforumet och inte i eventforumet.
Eh? Bara för att föreningen hjälper till med ett arrangemang behöver det väl inte (bara) postas i föreningsforumet?
Det är just vad jag försöker förstå.
Vad är en forumsträff? Vad är en föreningsträff? Vad är skillnaden mellan de två?

Möller said:
Tydligen ser inte föreningen något positivt i saker som forumsöl
Forumöl kan aldrig vara ett föreningsarrangemang, Sverok är bland annat för minderåriga.
Aha! Äntligen något vettigt i denna tråd.
Kravet för deltagande i en föreningsträff är INTE medlemskap i forumet, UTAN medlemskap i SVEROK. :gremtongue:
Ta dig en titt på medlemslistan, säg mig sedan hur många av våra 55 medlemmar som är under 18 år.
Förklara sedan varför vi inte skulle få dricka öl på våra föreningsträffar.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Faktiska planer

Vimes said:
Bearnie skrev väl till och med att styrelsen skulle titta på det. Visserligen med förbehållet att det kunde ta ett tag...
Pilzeman sitter i styrelsen, Pilzeman skriver:
"antagligen var det en dagslända som ingen bryr sig om längre."
Så länge ingen från styrelsen skriver något annat har jag skaffat mig väldigt bestämda åsikter om den nuvarande styrelsens kompetens.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,645
Location
Rissne
Re: Faktiska planer

anth said:
Pilzeman sitter i styrelsen, Pilzeman skriver:
"antagligen var det en dagslända som ingen bryr sig om längre."
Så länge ingen från styrelsen skriver något annat har jag skaffat mig väldigt bestämda åsikter om den nuvarande styrelsens kompetens.
Jag förstår att det här med att läsa hela inlägg inte är så poppis där du bor, men precis efter Pilzes inlägg står det såhär:

"I förhoppningen att det inte var det".

Det betyder alltså att Pilzeman uppmärksammar något han tycker att det är TRÅKIGT att styrelsen inte tagit tag i, och han HOPPAS att det INTE var en dagslända.

Det känns som att du verkligen anstränger dig till tusen för att vara otrevlig och tolka på sämsta möjliga vis. Det tror jag inte är en fungerande strategi om målet är att få något gjort.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,645
Location
Rissne
anth said:
Så, upplys mig om vad som kännetecknar en föreningsträff.
En träff som anordnats av eller givits välsignelse av föreningen.

Forumet och föreningen är inte samma sak.

En forumträff är en träff som anordnats av forumiter men som inte anordnats av eller välsignats av föreningen.

Och med "välsignats" menar jag, om du läst såhär långt, att föreningens styrelse kommit fram till att träffen är något man tycker att man vill ställa sig bakom.

anth said:
Ta dig en titt på medlemslistan, säg mig sedan hur många av våra 55 medlemmar som är under 18 år.
Förklara sedan varför vi inte skulle få dricka öl på våra föreningsträffar.
Här tänker jag ge dig rätt; jag hittar ingenting i exempelstadgarna eller nån annanstans om att sverokgrejer måste vara alkoholfria. Ser man på Sveroks officiella alkoholpolicy för arbete centralt med sverok så gäller ganska rimliga grejer (Sverokpengar ska inte gå till alkohol, ingen alkohol till minderåriga). De riktlinjerna gäller inte automatiskt för medlemsföreningar, dock.

Så; rent konkret krävs enbart att föreningen tar beslut om att forumöl ska kunna räknas som ett föreningsevenemang, och att de som anordnar sagda träffar håller med. (Man kan inte tvinga på föreningsarr-stämpeln om de som arrangerar inte vill ha den, såklart).


Själv skulle jag gärna vilja att styrelsen tog någon form av beslut i frågan, åt det ena eller det andra hållet.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Pepp och engagemang är inte samma sak. Eller snarare, folk som hejar på och är glada är inte samma sak som folk som faktiskt vill och kan vara med och spela.
True, jag kan inte annat än att hålla med. Och om jag är ärlig mot mig själv, och mot er - vilket jag tycker är det allra viktigaste eftersom det känns fel att svika folk osv - så är jag nog en sådan som hejar på och är glad före att delta. Jag känner dessutom att jag ledsnat fullständigt på att det är så få som bryr sig och att typ alla (jag är lika god kålsupare) kollar över axeln efter någon annan så fort det är tal om att ta ansvar, göra något aktivt osv.

Kort sagt så kan jag gärna vara medlem, möjligen styrelsemedlem eftersom jag i alla fall bryr mig om weborienterade engagemang (vilka är huvudsaken enligt mig eftersom detta är en webbaserad förening), vilket i sin tur betyder att jag vid nästa möjliga tillfälle (nästa årsmöte?) kommer att lämna mina positioner som kontaktman och kassör.

Kort sagt, om jag peppar mig själv, tar fram mitt klistermärke i form av "det glada leendet utåt" och försöker tänka positivt så vill jag ge mig hän åt detta. Om jag däremot rannsakar mig själv, ger mig en bitch-slap och är rak och ärlig så bryr jag mig inte längre och känner att det är skitsamma.
... Det är bättre att lämna över till de som vill, kan och tänker åstadkomma något med detta än att sitta och ta upp plats medan man är en passiv deppare som ändå inte orkar bry sig längre.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Faktiska planer

krank said:
Jag förstår att det här med att läsa hela inlägg inte är så poppis där du bor, men precis efter Pilzes inlägg står det såhär:

"I förhoppningen att det inte var det".

Det betyder alltså att Pilzeman uppmärksammar något han tycker att det är TRÅKIGT att styrelsen inte tagit tag i, och han HOPPAS att det INTE var en dagslända.

Det känns som att du verkligen anstränger dig till tusen för att vara otrevlig och tolka på sämsta möjliga vis. Det tror jag inte är en fungerande strategi om målet är att få något gjort.
Jo, krank, jag kan läsa inlägg.
Faktum är att det är JUST den rad som du citerar från Pilzemans inlägg som fick mig att skriva mitt inlägg.

- En tråd skapas på forumet om att instifta ett pris.
- Styrelsen går in i tråden och säger att de tar över frågan om ett pris.
- Nu säger en styrelseledamot att styrelsen inte gjort någonting.

Pilzeman ska ha all cred i världen för att han BARA använder ord som "tråkigt".

Det är synd att du uppfattar mitt inlägg som otrevligt - för det är inte känslan jag vill förmedla.
Känslan jag VILL förmedla är att jag är FÖRBANNAD!

Och ja, jag inser att även detta inlägg kommer att uppfattas som otrevligt - men nu kräver jag att någon från styrelsen kliver in i den här tråden och förklarar vad de håller på med, för som jag uppfattar det håller de inte på med någonting.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
krank said:
Forumet och föreningen är inte samma sak.

En forumträff är en träff som anordnats av forumiter men som inte anordnats av eller välsignats av föreningen.

Och med "välsignats" menar jag, om du läst såhär långt, att föreningens styrelse kommit fram till att träffen är något man tycker att man vill ställa sig bakom.
Då yrkar jag, som FÖRENINGSmedlem, att föreningen omedelbart ställer sig bakom BÅDE Forumsöl och Repetikon.

Så har föreningen åtminstone lyckats uträtta något detta år.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Faktiska planer

en nu kräver jag att någon från styrelsen kliver in i den här tråden och förklarar vad de håller på med, för som jag uppfattar det håller de inte på med någonting.
Jepp, så är det. Vi gör ingenting just nu, nej.


... Förövrigt, vad gäller den återkommande frågan om alkohol så beror det på hur man ser det här med föreningsverksamhet och det faktum att man ingår i Sverok. Sverok har en alkohol-policy som krank länkat. Den säger att de inte stödjer någon form av arr där det förekommer alkohol, med andra ord står de inte bakom sådant och man kan inte få pengar för det. Dessutom anser de att man, om alkohol förekommer, naturligtvis ska följa de lagar Sverige har kring detta. Ingen konstigt med det. På det hela taget kan man säga att Sveroks åsikt i fråga hintar om att alkohol och föreningsverksamhet är en dålig idé.

Personligen vill jag hålla med. Jag dricker alkohol ja, och har ingen emot det, nej. Men, som Sverokföreningen måste man hålla portarna öppna för alla. Därmed bör man försöka att hålla bort sådant som kräver ålderngränser och andra förhållningsorder som kan utestänga vissa. Förövrigt tycker jag att det handlar om god ton. Även om nu alkohol är lagligt att förtära så är det en drog, det är ett berusningsmedel. Det är inte alla som tycker om sådant och det är inte alla som klarar av sådant. Det finns folk med dåliga ölsinne, det finns folk med missbruksproblem, dåliga erfarenheter osv.

Med andra ord är min personliga åsikt den att föreningen inte bör syssla med alkoholrelaterade arrangemang och verksamheter, vad nu än åldern är bland föreningens medlemmar. Alla ska kunna vara med i en föreningen och i en föreningen som följer en sådan approach bör enligt mig vara drogfri.

... Anser jag, då alltså. Med andra ord skulle i alla fall min röst kring sådana förslag vara ett rungande, blankt "Nej".
... En spelföreningen bör kunna roa sig och träffas utan att hinka bira. Det kan man göra när som helst med sina vänner, i en gemenskap där alla är med på den biten. Forumsträffar där man går på puben existerar redan och man kan naturligtvis ta några öl med fellow föreningsmedlemmar när man nu vill det, men att göra det till en officiell föreningsgrej tycker jag inte om.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,645
Location
Rissne
Re: Faktiska planer

solvebring said:
Med andra ord är min personliga åsikt den att föreningen inte bör syssla med alkoholrelaterade arrangemang och verksamheter
Jag håller med.

Jag ser heller inte direkt någon fördel av att forumbärshinkande blir föreningsstött.

For the record, alltså.





För egen del kan jag i allmänhet säga, att chansen att få engagemang ur mig just nu är noll. Jag kan skriva ett och annat foruminlägg, men det är helt CRAZY BANANAS med jobb och studier just nu, och ärligt talat är ni och föreningen mycket lägre prioriterade.

I slutet av Januari, mer exakt den 18:e, börjar jag jobba på Nynäshamns Gymnasium igen. Ge mig 1-2 veckor av acklimatisering, så tror jag att jag kommer att ha rejält mycket mer tid. 20 timmar mindre pendling i veckan, samt går från 100% till 85%.

Så; DÄRFÖR är jag inte särdeles engagerad i föreningen just nu.


//Krank, som inte ens haft energi nog att kolla vilka, sådär exakt, som är styrelsen
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,645
Location
Rissne
Re: Faktiska planer

anth said:
Känslan jag VILL förmedla är att jag är FÖRBANNAD!
Och vilket konstruktivt syfte är det du vill uppnå genom att förmedla den känslan? Vad är det för assmart strategi jag missar att du har?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag vill göra en vänlig men bestämd påminnelse om att forumet har vissa bestämmelser vad gäller takt och ton.

Utbrott, provokation, pikar och dylikt undanbedes. Respektera trådens ämne och minns de riktlinjerna som finns bland reglerna i ovanstående länk.

Detta moderatorinlägg riktar sig än så länge inte till någon särskild utan är skrivet iom den ton som börjat utvecklas. Var vänliga och ta vara på varningen.
 
Top