Nekromanti Får det inte vara nog nu?

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Re: Det är klart att du har rätt

Men de som kan framföra sina idéer utan att hänfalla till förolämpningar och otidigheter, menar du att vi begränsar även dem?

Som sagt var; egentligen handlar det mest om principer. Idioter kommer det alltid finnas, men låsningar av trådar, moderatormeddelanden och sådant. Kort och gott: jag gillar det inte. Sedan kan det säkert vara befogat emellanåt, men i mångt och mycket tycker jag att folk måste klara av att vara lite distanserade till diskussionen i sig. Framförallt i ett medium där folk kan skydda sig bakom lite av en anonymitetens fasad.

Och ja, om jag kommer på något att skriva i en tråd och ett sammanhang som blivit låst - då blir jag begränsad i mina idéer. Men återigen: det handlar mest om principer.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Re: Det är klart att du har rätt

"Och ja, om jag kommer på något att skriva i en tråd och ett sammanhang som blivit låst - då blir jag begränsad i mina idéer."
Vad hindrar dig från att starta en ny tråd?

/Han som vet att det har hänt ett par gånger, men kan inte erinra sig någon gång den nya tråden blivit låst
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Idéns eixstens och begränsning

Och ja, om jag kommer på något att skriva i en tråd och ett sammanhang som blivit låst - då blir jag begränsad i mina idéer.
Jag fattar inte hur dina idéer påverkas av en låst tråd, eller ett moderatoringripande.

Ditt uttryck av idén, i just den tråden, i just det sammanhanget, har begränsats, men idén måste väl ändå finnas kvar? Och då kan du starta upp en ny tråd, här eller någon annanstans, eller prata om idén i vrållådan, eller skicka PM till den du diskuterade med, eller gå ner på stan och snacka med en fylltratt på Sergels Torg, eller skriva en insändare ... ja, och så vidare ad naseum.

:gremconfused:

/M
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Re: Det är klart att du har rätt

Vad hindrar dig från att starta en ny tråd?

Att jag är lat? Att jag tycker det känns onödigt, när ämnet redan borde gå att diskutera i sitt sammanhang?

Det finns lösningar på alla problem, såklart, och vissa upplever inte andras dilemman som något annat än bagateller. Min poäng är att jag ogillar moderering, låsning och dylikt eftersom det alltid har en risk att bli personligt, godtyckligt eller helt enkelt felaktigt. Detta kommer dessutom alltid att vara en tvistefråga, särskilt mellan den som modererar och den som blir modererad, eftersom det uppenbarligen finns en konflikt i grunden. Men särskilt när moderatorer själva är med och diskuterar och sedan låser någonting så blir risken att det bara blir löjligt.

Hur som helst är det mest principen jag håller på. Frihet under ansvar, självklart, men är det verkligen så många som tar illa upp? För är det så... då undrar jag banne mig vad folk egentligen tror att en diskussion är för något.

Med tanke på hur många gånger gamla klassiska diskussioner som om Vampire är skräck eller inte tagits upp så förstår jag inte att USA-referenser eller Caligulas kanske en aning extremt formulerade grejer alls påverkas. Det är märkligt. För fortfarande - det är diskussioner som sätter fart på forumet. Dagisnivå eller ej.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Sen när blev lathet en princip?

Vad hindrar dig från att starta en ny tråd?
Att jag är lat? Att jag tycker det känns onödigt, när ämnet redan borde gå att diskutera i sitt sammanhang?
Sen när blev lathet en princip? Det är ett karaktärsdrag, såvitt jag kan se det hela.

Sen är det ju det här med "sammanhang". Om en tråd spårar ur och till exempel blir OT, så har OT-postarna kränkt den ursprungliga tråden, och då diksuterar man inte alls i det sammanhang som tråden gäller. Alltså tycker jag att man i det fallet, som exempel, inte borde ha några som helst problem att skapa ett sammanhang själv, istället för att sno någon annans tråd. Samma med grälsjuka om smådetaljer, eller trollande.

Och det är väl bara trådar som spårar ur som föranleder ingrepp, allt annat som gäller sammanhanget är okej.

Ursprungstrådens integritet borde hyllas bra mycket högre än deltrådar som spårar ur och dödar tråden.


/M
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vad är problemet?

"Frihet under ansvar, självklart, men är det verkligen så många som tar illa upp? För är det så... då undrar jag banne mig vad folk egentligen tror att en diskussion är för något."

Även om det bara är en procent som tar illa upp så är det idag 60 pers på det här forumet. Är 60 pers inte många?

Sen är frågan, måste en diskussion verkligen innebära att man hotar och förolämpar folk? Kan du inte få fram din poäng utan att smutskasta din motpart?

Moderering stoppar inte dina åsikter. Så länge som du uttrycker dem utan hot, förolämpningar och smutskastning så får du faktiskt skriva vad du vill. Därmed så stoppar moderering inte heller diskussioner. Så länge som parterna diskuterar utan hot, förolämpningar och smutskastning, så får diskussionen pågå precis hur länge som helst.

Alltså så hotas inte din fina princip. Du får ha avvikande åsikt om moderering. Du får diskutera saken. Det gör vi nu.

Vad du inte får är att kalla moderatorerna för jävla drägg eller fascistsvin och säga att du ska klå upp dem om de låser dina trådar. Men på vilket sätt stoppar det dina fina principer? Du håller inte med oss om moderering och diskuterar det helt öppet - inom ramarna för dina egna principer.

Så vad är problemet?
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Det är klart att du har rätt

nej det gör det inte. men lite får man ändå tåla
visst jag vet att jag låter hård och icke förstående, men va fan, man kan ju inte börja lipa för allting, men får ju växa upp nån gång annars kommer ju folk bara köra över en för alltid. man måste våga säga till.

visst mods skall hålla i tyglarna, men dom skall hålla löst. lite förtryck dör man inte av, det stärker bara
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Vem är lessen?

Visst ska man inte börja lipa för allting. Det är det heller ingen som gör. De gånger det reageras finns det skäl till att det reageras.

På dig låter det som om ingen någonsin klarar av att bli emotsagd utan att bli ledsen, och sorry, så ser det inte ut på våra forum. Men bli inte lessen nu bara för att jag säger emot dig.

lite förtryck dör man inte av, det stärker bara
Hur ska du har det? Ska moderatorerna förtrycka folk eller ska vi inte? :gremlaugh:

/M
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Vem är lessen?

jag svarade på detta inlägget, där wallium skriver:

Men det är nog just det som är problemet, att vi inte lever i din värld. Folk skakar inte av sig provokationer eller förolämpningar, diskussioner urartar och folk blir sårade.
det var det jag störde mig på
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Art does never apologize

"Men uppenbarligen så föredrar de flesta besökarna här att begränsa sig och låta moderatorer ta över. Fine. Men jag vet att jag inte är den enda som protesterat mot den utvecklingen."

De som följer Ozy and Millie fick i fredags följande lilla godbit om ämnet:

 
Top