Nekromanti Får det inte vara nog nu?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Re: Apropå troll … [edited]

Jag tillskriver inte dig några åsikter som du inte själv skyltar ganska friskt med här, här, här och här till exempel.

Blev inte du bannad för att du bashade homosexuella förresten?

- Vulf
 
G

Guest

Guest
Re: Apropå troll … [edited]

Nej, det har jag aldrig blivit bannad för.

Jag skulle uppskatta om du tog den där typen av frågor direkt med mig per mess istället för att antyda saker här på forumet.

Har moderatorerna somnat här eller?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Just ja, en sak till

Jag vill att alla, och det gäller alla, som tänker ta vidare diskussioner via mess, att komma ihåg att reglerna som ni förbundit er att följa även gäller i privata mess.

Dessa regler gäller för hela webbplatsen från och med 20050414 och därmed allting som en användare har påverkan över. Det inkluderar avatarer, signaturer, inskickade texter, skrivna meddelanden och allt övrigt som en användare själv kan påverka.
Inget trollande, inga personangrepp och så vidare med andra ord. Om sådant förekommer från någon sida i denna diskussion, vill jag att det meddelas moderatorkåren så att vi kan vidta åtgärder.

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Nej, vi sover inte

Vi har inte somnat. Att länka till andra personers inlägg är inte ett regelbrott.

Ej heller att ställa en fråga, som du sedan besvarade, och därmed visade att Vulf hade fel.

Du kan lita på att moderatorerna inte sover.

/M
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Apropå troll … [edited]

Sorry för den, det var en fånig formulering som inte lät likadant i huvudet som när jag läste den i skriven text.

Inga probs.

Jag tog det som en förolämpning, är det tillräckligt för att avgöra huruvida det faktiskt är en eller inte?

Om folk känner sig förolämpade är det bäst att rapportera till moderator och förklara varför. Men generellt sett försöker vi moderatorer att titta på påstådda förolämpningar i sitt sammanhang och göra en bedömning - men det är oundvikligt att vissa personliga preferenser följer med, som exempelvis om man känner sig träffad av ett påstående eller inte.

Fast det här ska vi nog inte dra vidare, jag har inte för avsikt att försöka polisanmäla någon, bara peka på att saker kan vara allvarligare beroende på vilka ögon man tittar med. Framförallt vems ögon man tittar med.

Du har nog rätt i att det kan vara olagligt. Men i de flesta fall är våra forumsregler och praxis betydligt närmre till hands, och det blir lätt krystat att dra upp Svea Rikes lag för annat än de värsta snedstegen, både för moderatorer och användare. Och om "vems ögon man tittar med" - se ovan.

Du får ursäkta mitt "pekpinnespråk", men det är lasten man dras med som moderator :gremtongue: Alltid en chans att undervisa om reglerna :gremwink:

/RipperDoc - over and out
 
G

Guest

Guest
Re: Apropå troll … [edited]

Så det är olagligt att kalla folk "jävla nötter"? På Tattoine eller?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Valnötter, hasselnötter och jävla nötter

"Så det är olagligt att kalla folk "jävla nötter"? På Tattoine eller?"

Man kanske skulle kunna få in det under "ärekränkning" om man jobbar lite, och det är faktiskt olagligt. Vare därmed hur som helst, det är förgjordat ohyfsat att kalla folk för "jävla nötter".

Och här på forumet gäller faktiskt hyfs och hänsyn som villkor för att man ska få vara här. Det är ohyfsat att kalla folk för "jävla nötter". Alltså kallar man inte folk för "jävla nötter" här.

Så enkelt är det.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,868
Location
Stockholm
Re: Valnötter, hasselnötter och jävla nötter

Nå, nu var det där med »jävla nötter« faktiskt Vulfs påfund.

Caligula skrev nämligen såhär:

»[…] det finns tillräckligt många nötter därute som vill ha den typen av varianter på D&D«

Rätt ska vara rätt. Även om det naturligtvis fortfarande är lite ohyfsat.
 
G

Guest

Guest
Re: Valnötter, hasselnötter och jävla nötter

Jag håller med, jag kunde valt bättre ord. Det tar sig illa i skrift. Som stockholmare uppvuxen i innerstan har man en viss jargong som uppenbarligen bör hållas till tal. Jag ber om ursäkt om någon tog illa vid sig.

Men grabbar, att påstå att lätta svordomar är olagligt eller ärekräkning får mig att undra lite hur det står till.
 
G

Guest

Guest
Re: Valnötter, hasselnötter och jävla nötter

Ja, se där. Tack Dante! Jag hade inte svurit....Jag brukar nämligen inte svära i mina inlägg, och jag har (om jag inte minns fel) föreslagit att vi helt ska banna svordomar på forumet för trivselns skull.

Så då tar jag tillbaka min ursäkt. Nötter tycker jag är ok att använda.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Jo, nu får det vara nog, nu låser jag [ANT]

Fyra svar efter att jag bett er hålla er till ämnet och redan innan det var det minst lika många som var helt off. Att två av inläggen gjordes av moderatorer gör det ju inte bättre.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Hänglås av

Nu har jag låst upp igen efter att ha avlägsnat en del ogräs från tråden. Se till att håll er till ämnet så blir allt jättebra.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Re: Valnötter, hasselnötter och jävla nötter

Bara för att reda ut det här så att det inte råder några missförstånd. Jag citerar dig rakt av nu;

"Dvs det finns tillräckligt många nötter därute som vill ha den typen av varianter på D&D."

Du tycker att folk som inte spelar på ditt vis är nötter?

Och du tycker verkligen att;

"En DM som tillåter multiklassning Paladin/Munk borde låsas in i snickarboa och nyckeln slängas ner i utedasset."

Jag vill bara få det klart för mig exakt vad du tycker.

- Vulf
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jag vet inte vad det är som gör att man retar sig eller inte retar sig på en person; vad som gör att några klumpiga formulering leder till axelryckningar eller roade leenden hos somliga men magsår och ilska hos andra.

Själv ser jag oskrivna smileys i nästan alla Caligulas kraftuttryck. Det gör uppenbarligen inte du. Detta är ett starkt argument för att vi alla borde använda smilies i större utsträckning när vi skriver drastiska saker på skämt.

Däremot blir jag illa berörd av den här tråden. Att ha en mycket smal och bestämd uppfattning om hur ett spel skall spelas och starta trådar där denna uppfattning hävdas är kanske trångsynt och trådarna kan bli enformiga, men det är inte i sig ett fall för forumets ordningsregler.
Men eftersom jag inte riktigt förstår din ilska blir den här tråden för mig nästan lika provokativ som du finner Caligulas dito.

lätt-bekymrad-rynka-i-pannan-smiley
 
G

Guest

Guest
Re: Valnötter, hasselnötter och jävla nötter

Engelsmännen har ett uttryck: "I could have bitten my head off".

Tror du dem menar då att dem egentligen hade velat bita av sig sitt huvud?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Medhåll...

Sorry.. jag orkar inte blanda mig i debatten (som vanligt) eftersom jag har väldigt lite bulldog i mig.

För att detta inte bara ska bli ett "Jag håller med"-inlägg så ska jag säga en sak:

guld glimmar men allt som glimmar är inte guld
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Attityd

"Ja, se där. Tack Dante! Jag hade inte svurit....Jag brukar nämligen inte svära i mina inlägg, och jag har (om jag inte minns fel) föreslagit att vi helt ska banna svordomar på forumet för trivselns skull."

Det är inte ordvalet som är problemet. Det är attityden. Även om du skriver "nötter" utan "jävla" framför så är det en tämligen förringande attityd. Den vill jag inte se här.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Re: Valnötter, hasselnötter och jävla nötter

*suck* Som vanligt väljer du att inte svara på frågor.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Så du ogillar en tråd? Svara inte i den.
Du gillar inte en viss forumits inlägg? Läs dem inte.

Alltså, jag avskyr begränsningar i alla former. Har säkert sagt det förut. Idag satt jag och bläddrade igenom ett antal trådar bara för att se tråd på tråd som varit låst. Varför då? I min värld finns det aldrig en anledning att låsa någonting, för saker och ting rinner alltid ut i sanden förr eller senare. På den tid jag registrerade mig här så fanns det knappt något som hette moderatornärvaro och personligen saknar jag det. Vill jag ventilera något på ett visst sätt så vill jag verkligen inte få någon fingervisning eller ha någon gnällig motsträvare eller vän av ordning pipa i mitt öra.

Alltså, ärligt talat - är det ett diskussionsforum eller ett forum för personlig beundran? "Titta här vilket vackert inlägg som inte blir ifrågasatt jag kan skriva"?

Blä.
 
Top