Nekromanti Får det inte vara nog nu?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Vissa troll och flamebaits är så uppenbara att de är mindre subtila än Strindberg. När en tråd skapas enbart för att provocera, och blåsa liv i ett bråk som urartade för inte länge sedan, skulle jag gärna se att omedelbara och kraftfulla åtgärder vidtogs omedelbart.

Är det verkligen någon som vill se den här skiten igen? Ja, en person. Men att låta en person sabba vår forumskultur för sitt eget höga nöjes skull kan inte vara rätt.

Dessutom är jag besviken på alla som svarade i tråden. Gick ni verkligen på den lätta? Snacka om att bjuda trollet på exakt vad det är ute efter och suktar så innerligt över.

Snälla, kan inte moderator-, och administratörskåren ta hand om det här? Jag hatar verkligen att få ont i magen av att gå in på forumet, och det får jag faktiskt nu.

- Vulf
 
G

Guest

Guest
Över 1.200 personer har läst tråden som du talar om, åtskilliga har svarat. Dem flesta svaren har varit seriösa och intressanta att läsa. Alla som ville komma till tals fick göra det.

Om man inte gillar innehållet i en tråd är det jättelätt att klicka på en annan.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Över 1.200 personer har läst tråden som du talar om

Det tivlar jag starkt på. Visst vet du att varje gång en användare klickar på/läser ett inlägg i tråden räknas den som läst ännu en gång (hela tråden alltså).

/Jaggernaut - tvivlare.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Hear, hear!

Vissa människor lär sig bevisligen aldrig. Vederbörande har i min mening inget här att göra.
Och uppenbart trollande, tja, det är väl ett brott mot forumsreglerna? Och ihärdiga brott mot forumsreglerna leder till...?

Well. Det är inte min sak att säga åt moderatorkåren hur den ska göra sitt arbete, men det gör jag ändå. :gremgrin: Ibland undrar man om ni bara ligger i ide allihop, no offense.


/Feliath — ge oss åtminstone en ignorefunktion fort som ögat
 
G

Guest

Guest
Men någon kanske har en "kompis" i knät när han läser den.
 
G

Guest

Guest
Re: Hear, hear!

Är "trollande" att man är oseriös med sina inlägg?

Alla inlägg jag gör är seriösa och jag står för dem.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Hear, hear!

Med "troll" avser man vanligen användare som startar trådar av typen "Vampire är inte skräck", "Friform är inte rollspel" eller "Eberron är inte D&D" trots att alla redan vet att det enda det kommer leda till är ett storgräl som inte kommer leda någonstans. Jag är inte redo att troll-förklara diskussioner om vad D&D är ännu, men efter att tråden som avses blir låst (jag gissar att den kommer bli det till slut) tror jag att den diskussionen kan betraktas som avslutad på WRNU (precis som "Vampire är inte skräck"-diskussionen som gick några varv och blev en helt sjuk tråd med miljontals inlägg (nästan) innan den dog).
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,868
Location
Stockholm
Apropå troll …

Vad var det du sa om trollning och flamebait?

Hörde jag ett glashus krossas?

Bara för att du har en biff med Caligula innebär inte det att han bör varnas.

Tråden ifråga innehåller (än så länge) inte några direkta regelbrott. Vi kan inte börja varna folk för att vi inte håller med om deras åsikter.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,686
Jag vet inte riktigt

Jag förstår vad du menar. Vissa saker är tjatiga.

Samtidigt är det irriterande att man inte effektivare kan handskas med den här sortens tjat. Jag menar, om nu personen som tjatar om samma sak om och om igen, kunde fås att sluta genom att man övertygar honom/henne med rätt sorts argument borde ju problemen upphöra rätt fort?

Som jag ser det är det inte alltid så självklart, vad som kan räknas till forumitkretsens egna "common sense". Tex är det svårt att på rak arm avgöra om Caligula "trollar" eller bara för en debatt sett ur sitt perspektiv. Fast han gör det på ett outtröttligt vis. Inte helt olikt den envisa åsnan.
Själv hade jag tröttnat för länge sedan.

Caligula tycker jag dessutom, med risk för att gå OT, har blivit en sorts märklig maskot för wrnu. Den där illaluktande dockan man aldrig ville kasta bort för att den kunde få inkorporera alla ens dåliga sidor. Ni vet, den där dockan som alltid fick ta emot stryk istället för att bli gullad med. Man behövde den också, inte minst då det blev tråkigt att leka med playmobil om inte någon figur kunde få anta rollen som den jävligaste skurken...

Jag tror nog att Caligula uppriktigt menar att försöka få oss andra att gilla rollspel på samma sätt som han gör. Inte för att han är dryg eller ond utan för att han tror att vi kommer nå rollspelarens lilla nirvana om vi bara spelar på rätt sätt. Uppenbarligen har inte mångas argument att rollspel är vackrast när det utformas efter personen som spelar det fallit honom på läppen än. Är det för att vi inte har övertygat honom nog?

Däremot kan jag få nog av den macho-kultur som brukar drypa kring hans och hans medforumiters trådar... :gremwink:

/Basenanji
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Re: Apropå troll …

Dante said:
Tråden ifråga innehåller (än så länge) inte några direkta regelbrott.
Funkar det här?

Caligula said:
En DM som tillåter multiklassning Paladin/Munk borde låsas in i snickarboa och nyckeln slängas ner i utedasset.
Eller kanske det här?

Caligula said:
Dvs det finns tillräckligt många nötter därute som vill ha den typen av varianter på D&D.
Eller vad sägs om;

Caligula said:
Spelljamer bästa kampanjvärlden? Är du onykter?
Och så tar vi och citerar forumsreglerna:

"Förolämpningar, personangrepp, bråk och andra otrevligheter tolereras inte. Detsamma gäller inlägg som strider mot svensk lagstiftning eller som kan uppmuntra till brott mot svensk lag."

Caligula börjar med att uppmana till att "låsa in" spelledare som tillåter multiklassning paladin/monk, fortsätter med att kalla alla som inte spelar som honom för nötter och passar slutligen på att förolämpa Krille.

Vad avser mitt kastande av sten i glashus så låter jag moderatorkåren avgöra huruvida ett fånigt svar på en fråga är ett regelbrott eller ej. Hittills har jag inte fått en varning eller en tillsägelse, så jag dristar mig anta att jag heller inte gjort fel. Eller? I vilket fall kan jag villigt erkänna att jag gjort fel på forumet förut, och dessutom fått mina reprimander för det. Hänger de kvar och förhindrar att uttala mig om andra forumiters risiga uppträdande? Det visste jag i så fall inte.

- Vulf
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Apropå troll … [edited]

Alltså, de exempel du gav var ganska dåliga. Riktigt dåliga till och med om man ser till sammanhanget och formuleringen. (IMHO förstås, inte en officiell ståndpunkt från moderatorkåren :gremlaugh:) Om vi moderatorer skulle agera på "förolämpningar" av den sorten skulle vi inte ens ha tid med tepauser. Jag tror att Dantes poäng var att dina "förolämpningar" mot friformare just inte tilldelades en varning - varför skulle då Caligula tilldelas en för smärre eller likvärdiga brott?

Just eftersom du "gjort fel på forumet förut, och dessutom fått [d]ina reprimander" så ska du kanske vara försiktig att åberopa hårdare tag från moderatorer eftersom det kanske vore att skjuta sig i foten. Men för all del, alla är välkomna med synpunkter på modererandet - vi hade inte varit mycket till moderatorer utan alla tips och åsikter från användare som vi trots allt lutar oss mot.

Däremot skulle jag våga påstå att Caligula lever farligt med tanke på den typ av diskussioner han deltar i. Även Caligula har en bister historia av sammanstötningar med moderatorer, och förr eller senare rinner även den bägaren över.

/RipperDoc - nattlig aktivitet i Hong Kong


[edit: sista paragrafen]
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,868
Location
Stockholm
Just så (NT)

NT = Numismatiska Tandhygienister
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Apropå troll … [edited]

Min åsikt i denna röra är att Moderatorernas tolkning av reglerna är till fördel för forumiterna. Naturligtvis kan man inte gå in och peka på alla små förolämpningar som görs dagligen, men man kan försöka upprätthålla en god diskussionsnivå och ett gott klimat. Det är där jag anser att forumet förfallit under sommaren.

Den tråden som Vulf pekar på är nästan identisk till den förra tråden Caligula startade för inte alls länge sedan som slutade med låsning och upphetsade röster. Att då starta upp en nästan identisk tråd är i mina ögon flambete och något som ändå står i reglerna att de inte uppmuntras utan tvärtom.

Det verkar helt klart som att moderatorerna mjukat upp avsevärt. Vilket också kan bero på bristen av Forumredaktör :gremsmile:.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Apropå troll …

Jämför du verkligen Vulfs i och för sig kanhända något olämpliga svar med att starta en hel tråd om ett brännbart ämne, och därtill inleda med ett kategoriskt yttrande som är designat med flit för att agga på i princip alla andra på d20-forumet?

Om du kollar i tråden Vulf skrev det där svaret till ser du att trådstartaren är en rätt fånig friformstaliban, och Vulf svarade med att skämtsamt ge igen med samma mynt.

Caligula har startat en tråd bara för att mucka, och vad mera är, han bråkar konstant.

Det är en jävla skillnad.


/Feliath — ut me'n
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Re: Apropå troll … [edited]

Jag tror att Dantes poäng var att dina "förolämpningar" mot friformare just inte tilldelades en varning - varför skulle då Caligula tilldelas en för smärre eller likvärdiga brott?
Skillnaden är väl så uppenbar att till och med du ser den? I tråden jag var inblandad kommer "förolämpningarna" som ett svar på en fråga där trådstartaren rakt ut undrar hur jag ställer mig till friform. Jag är rätt säker på att han inte gillar mitt svar, likväl har han frågat och jag svarar vad jag tycker.

I Caliguas fall däremot så handlar det om att propagera fram sin åsikt som den enda rätta (och ja, utan att någon bett om den, faktiskt). Det är knappt mer än korkat i dess mildaste form, men när det handlar om att kalla folk för jävla nötter så är det faktiskt - ja, olagligt.

- Vulf
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Apropå troll … [edited]

Att till och med jag ser den? :gremsmirk: Det är inte mer okej att förolämpa om någon frågar än att förolämpa oprovocerat. Vi försöker se det objektivt och se förbi vilken person det är som begår regelbrottet. Vi försöker också undvika att låta oss provoceras på grund av personliga preferenser. Om Caligulas beteende på D&D-forumet var uppenbart flamebait vet jag inte - jag är varken moderator eller regelbunden läsare där, men den typ av förolämpningar du postade var något som hade kunnat postas av många personer här på forumet - måhända blir de mer provokativa om de nu handlar om D&D-spelare.

Personligen har jag svårt att ta en förolämpning om "jävla nötter" på allvar och "olagligt", ja, lycka till att dra det till rättegång :gremwink: Polisen skulle bli stammisar här om de skulle ta emot polisanmälningar för varje dylikt påstående.

Men för att konstatera det uppenbara - vi för en diskussion om saken bland moderatorerna och redaktörerna. Yyy efterlyser en strängare attityd från moderatorerna och det är inga problem för mig, men då får folk vara beredda på att det kommer banningar och varningar som inte är populära.

/RipperDoc
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Jag vet inte riktigt

Samtidigt är det irriterande att man inte effektivare kan handskas med den här sortens tjat. Jag menar, om nu personen som tjatar om samma sak om och om igen, kunde fås att sluta genom att man övertygar honom/henne med rätt sorts argument borde ju problemen upphöra rätt fort?
I wish...

Problemet med den här sortens diskussioner är att det handlar om åsikter med emotionell grund. Till skillnad från åsikter med rationell grund.
Vem kan "bevisa" att D&D är bäst eller inte bäst? Det går inte. Att förändra någons känslomässiga ståndpunkt är ganska omöjligt vill jag påstå, man stöter på den välbekanta betongväggen nästan genast.

Gordeg
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Dessutom är jag besviken på alla som svarade i tråden. Gick ni verkligen på den lätta? Snacka om att bjuda trollet på exakt vad det är ute efter och suktar så innerligt över.
Jag håller med helt, och jag skrev ju också ett inlägg i troll-tråden om just detta. Flamebaits i all ära, men det krävs två för att dansa tango, och som vanligt var det ganska många som gav sig in i dansen.

Gordeg
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,868
Location
Stockholm
Men jag är ju bara ärlig …

»Jag är rätt säker på att han inte gillar mitt svar, likväl har han frågat och jag svarar vad jag tycker.«

Brr … nu resonerar du precis som såna där dokusåpadeltagare som blandar ihop ärlighet med att vara ett praktarsle: »Det är okej att vara hur otrevlig som helst, bara man är ärlig.«

Needless to say är jag av en annan åsikt.

»I Caliguas fall däremot så handlar det om att propagera fram sin åsikt som den enda rätta (och ja, utan att någon bett om den, faktiskt).«

Rent förolämpningsmässigt ser jag faktiskt ingen skillnad. Och, nej, jag anser inte att varken du eller Caligula gjort er skyldiga till annat än svepande generaliseringar och dåligt omdöme.

Om vi gjorde propagerande för sin egen åsikt till ett regelbrott skulle vi lika gärna kunna lägga in ett skript som automatiskt bannar användare så fort de skriver ett inlägg.

Hur kul vore det?
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Amatöranalys.

Dessutom är jag besviken på alla som svarade i tråden. Gick ni verkligen på den lätta? Snacka om att bjuda trollet på exakt vad det är ute efter och suktar så innerligt över.
De flesta som svarade tycker nog att det är rätt kul trots all kritik. Det är ju därför de, och jag själv, svarar. Problemet är ju att när Caligula inte längre kan argumentera så struntar han helt enkelt i det men fortsätter sin tes i en annan förgrening som om ingenting har hänt. Det verkar reta gallfeber på människor.

Jag tror att Caligula helt enkelt inte riktigt kan lämna den roll han skapat åt sig på forumet. Han vill snacka D&D, mycket dessutom, men eftersom han har en relativt rigid syn på spelet så blir det svårt att hitta beröringspunkter med andra användare. Alltså väljer han konfrontation istället för stiltje eftersom det då händer något.

Vill man hänga på D20-forumet blir det dessutom svårt att undvika honom då hans trådar växer lavinartat. Att helt ignorera inläggen tror jag inte heller på. Baitsen kommer i såfall bara att bli mer och mer saftiga. Det går också att stänga av honom men det vore synd att kväva ett sådant engagemang tycker jag. Bättre är väl i så fall att inte försöka ta det personligt, inte höja garden och istället se det för vad det är. En kille som bara vill snacka D&D men inte riktigt hittar rätt.

Robert - plyschvänster den här morgonen.
 
Top