Nekromanti Får det inte vara nog nu?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vi säger det en gång till...

"Alltså, ärligt talat - är det ett diskussionsforum eller ett forum för personlig beundran? "Titta här vilket vackert inlägg som inte blir ifrågasatt jag kan skriva"?"

Åkej, vi tar det en gång till, bara för att vara ärkeövertydlig.

Åsikter är helt OK, även de avvikande.

Otrevligheter och provokationer går vi inte med på.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Re: Vi säger det en gång till...

Otrevligheter och provokationer går vi inte med på.

Det skiter jag faktiskt i, och det ärligt talat. Människor diskuterar som människor diskuterar - i synnerhet i ett så anonymt format som Internet. Man får helt enkelt ta konsekvenserna, även om man tror sig vara en aning fin i kanten.

Kort och gott: moderatorer, go home... Och det är medvetet provocerande.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Konsekvenser, du vet

"Det skiter jag faktiskt i, och det ärligt talat."

Du vet om att du har förbundit dig att följa en uppsättning regler som säger just att vi inte tolererar otrevligheter och provokationer?

"Man får helt enkelt ta konsekvenserna, även om man tror sig vara en aning fin i kanten."

Exakt. Skulle du någon gång bli utsparkad så är det sannolikt en konsekvens av att du sket i att vi inte tolererar otrevligheter och provokationer. Bara så du vet.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: Vi säger det en gång till...

Kort och gott: moderatorer, go home...
Där satte du faktiskt huvudet på spiken. Moderatorerna ÄR hemma, och hemma hos dem bestämmer DE vad som är ok och inte ok, inte vi som är gäster. Och bara för att vi befinner oss på det annonyma internet betyder det inte att man kasta allt vad heter hyfs och respekt överbord.

/Anders
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Det är klart att du har rätt

"I min värld finns det aldrig en anledning att låsa någonting, för saker och ting rinner alltid ut i sanden förr eller senare."

Men det är nog just det som är problemet, att vi inte lever i din värld. Folk skakar inte av sig provokationer eller förolämpningar, diskussioner urartar och folk blir sårade. Även om du inte tar det personligt eller accepterar ett ganska barskt diskussionsklimat så finns det ganska många som gör det. Ditt lätta obehag av att moderatorernas närvaro uppvägs förhoppningsvis av att andra känner sig tryggare när de vet att det ändå finns vissa ramar och regler.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Olika sorters modereringar

Det är rätt, vi är hemma hos Olle Johansson och hans hjälpredor (redaktion och moderatorer). Men givetvis vill redaktionen ha en populär site (inte bara det, Sveriges populäraste rollspelssajt). I och med det finns det en viss demokrati här. Jag kan dock tipsa - vill man ändra reglerna här - som ni alla redan har accepterat - så är det nog bäst att maila (bättre än att starta trådar åtminstone). Noterar redaktionen att folk vill ändra på något kommer man att se vad som kan göras åt saken.

Nog om det. Vad jag vill säga är att det finns ett antal olika varianter av moderering. Det finns ingen moderering, á la många amerikanska forum. Eftersom förolämpningarna duggar så tätt där så har det blivit en konstart att överträffa varandra i insinuationer och otrevligheter - men det finns nog en hel del som har vant sig vid jargonen och pallar den. För nya besökare verkar det oftast som en dröse idioter i en klubb för inbördes förakt - i de flesta fall är folk många gånger otrevligare än de skulle vara i verkligheten.

En annan variant är den ursprunliga - några personer har startat ett forum/kanal (ursprungligen BBS:er) och de är enväldiga härskare. De släpper in folk de betraktar som trevliga och kickar utan pardon andra. Vi har nog alla vandrat in på någon IRC-kanal, ställt en "noob-fråga" och kickats eller bannats utan pardon någon gång. Det är vanligt med favorisering, men generellt sett gäller det att så länge man gör som op:arna säger så har man inget att frukta.

En tredje variant är den som vi kör här, och det är att moderatorerna försöker hålla nere otrevligheterna utan att göra undantag, till priset att man hela tiden syns och måste arbeta - de låsta trådarna är exempel på det. Moderatorerna försöker använda synligheten till att informera på pogo-pedagogaktigt sätt att "detta är inte bra, blabla". Förhoppningen är förstås att lära folk att undvika otrevligheter, men det är endast en utopi. En viss andel personer kommer vara rebelliska nog att gå emot reglerna (freedom of speak), medan många nyregistrerade inte har koll på vad som är ok eller inte och därmed åker dit.

Några fler varianter att tillägga? Personligen är jag mycket glad att vi inte har ett omodererat forum, eftersom dessa degenerar konstant (inte sällan dör väl forumen på grund av inre stridigheter och nya forum bildas av avhoppare). För egen del kan jag leva med både diktatur á la IRC eller nu gällande - men det råder ingen tvekan om att nuvarande metod minimerar bråkandet, kanske på en bekostnad av att en del användare irriterar sig på den ständiga moderatornärvaron.

Nåja, min poäng förlorades i dimmorna någonstans.

/RipperDoc
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Re: Konsekvenser, du vet

Alltså, mitt problem är vare sig hyfs eller att vi följer regler. Mitt problem är när moderatorerna banne mig är mer aktiva än de som diskuterar. Varningar, låsningar, påpekanden - blaha. Jag vill inte se det. Regler är till för att följas, men diskussioner är också till för att diskuteras. Hör och häpna.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Re: Det är klart att du har rätt

Men det är nog just det som är problemet, att vi inte lever i din värld.

Men var kommer all denna politiska korrekthet från? Tidigare fick man diskutera i det här forumet. Och det är inte första gången jag reagerar på det.

Allvarligt - är det verkligen någon som tar så illa vid sig att låsning blir den enda utvägen? I så fall är det nog bättre att byta hobby, eller söka sig till ett forum som sysslar mer med beundran och idoldyrkan.

Jag kommer vänta ut trenden. Och ser jag ingen förändring från moderatorernas håll så kommer min sporadiska närvaro övergå till frånvaro. För jag känner inte igen mig här längre.

Over and out.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Konsekvenser, du vet

"Alltså, mitt problem är vare sig hyfs eller att vi följer regler. Mitt problem är när moderatorerna banne mig är mer aktiva än de som diskuterar."

Jag hoppas att jag tolkar dig fel, men det låter faktiskt som att du säger att det är moderatorernas fel om användarna skulle bryta mot reglerna.

"Varningar, låsningar, påpekanden - blaha. Jag vill inte se det."

Om alla håller sig till reglerna så slipper du se det.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Det är klart att du har rätt

"Men var kommer all denna politiska korrekthet från?"

Från det faktum att det är 6000 pers som trängs på den här webbplatsen, och alla tål inte vad som helst. Någon form av minsta gemensamma nämnare-princip måste användas, annars skulle forumet inte fungera.

"Tidigare fick man diskutera i det här forumet."

Det får du nu också. Du får bara inte skälla på eller förolämpa dina kontrahenter. Förolämpningar och skäll är nämligen inte en nödvändig komponent i argumentationsteknik.

Och liksom, svårt ska det väl ändå inte vara att vara artig och vänlig, även om man inte håller med?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Det är klart att du har rätt

"Och ser jag ingen förändring från moderatorernas håll så kommer min sporadiska närvaro övergå till frånvaro. För jag känner inte igen mig här längre."

Böla lagom. Du är som en jobbig jävla tjej som bara: "Snyft, om det är så här det ska vara, ja, då sticker jag!" och kör hela packa väskan och komma tillbaka om fem timmar-charaden. Som att någon kommer sakna dig, eller vadå? Snacka hybris, tönt.


Ovan är ett bra exempel på hur man inte bör bete sig på ett forum. Och då hade jag inte ens med en värre svordom än "jävla", eller ett värre påhopp än "tönt". Den stora skillnaden mellan förr och nu är inte så mycket moderatorattityden, utan att det tillkom en användare som hotar med stryk och är otrevlig utav bara fan (trots det måste jag säga att jag kan gilla Caligula). Inte en gång. Inte fem. Utan varje gång. Flera gånger om dagen.
Och vad har rollspelshobbyn med tolerans för otrevligheter att göra, förresten?
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Det är klart att du har rätt

Folk skakar inte av sig provokationer eller förolämpningar, diskussioner urartar och folk blir sårade.

jag förstår inte hur folk kan bli sårade av någon som dom inte känner, aldrig sett och det enda man vet om personen är vad den har skrivit innan. i så fall får man se till och rycka upp sig

samma sak tycker jag nästan det är om någon skulle komma fram till mig och säga att jag är tjock(vilket stämmer). wtf? listade dom ut det själva? såg dom något som jag inte sett i typ 10 år? och det skall jag ta illa upp av?

idioter

iofs så hade ju det lite värre än om någon skulle kalla mig för tjockis på forumet. här så skulle personen i fråga lika gärna kunna vart en robot, det vet ju inte jag.

så till folk som känner sig provocerade/sårade, ryck upp er och gör något åt saken istället
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Det är klart att du har rätt

"så till folk som känner sig provocerade/sårade, ryck upp er och gör något åt saken istället"

Vad ska man göra åt ett provocerande inlägg på ett internetforum? Söka upp den som skrev det och nita honom eller henne?

"jag förstår inte hur folk kan bli sårade av någon som dom inte känner, aldrig sett och det enda man vet om personen är vad den har skrivit innan. i så fall får man se till och rycka upp sig"

Att du inte förstår varför de blir sårade gör inte dem mindre sårade eller deras känslor betydelselösa. Jag föredrar regler och lagar för hur forumet fungerar, bara för att jag inte blir sårad av ett otrevligt inlägg så tycker inte jag att det därmed är helt acceptabelt. Själv blir jag till exempel inte direkt sårad av att Caligula kallar homosexuella för sinnessjuka men det betyder inte att jag tycker att de som faktiskt blir sårade ska acceptera min ståndpunkt och hålla käften.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Det är klart att du har rätt

nä, jag tycker att någon som blir sårad skall ställa sig upp och tala om och tala om det.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Det är klart att du har rätt

Så ansvaret ligger hos de förtryckta, inte hos de som förtrycker? Nej, på samma sätt som du inte förstår de som inte gillar att bli förolämpade på forum så förstår jag inte dig, alls. Och då är det väl ändå väldigt bra att reglerna är utformade så att både du och jag trivs, eller hur?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Re: Det är klart att du har rätt

Problemet är väl att man aldrig kan bli av med idioter, eller hur? Som jag ser det så skapar man bara fler konflikter och av ett icke önskvärt slag om man börjar sparka ut folk, låsa saker etc. Men jag föredrar Internet som Internet kan vara - en fristad för idéer. Det är mer en principsak än något annat.

Men uppenbarligen så föredrar de flesta besökarna här att begränsa sig och låta moderatorer ta över. Fine. Men jag vet att jag inte är den enda som protesterat mot den utvecklingen.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Re: Det är klart att du har rätt

»[…] Men jag föredrar Internet som Internet kan vara - en fristad för idéer. Det är mer en principsak än något annat.

Men uppenbarligen så föredrar de flesta besökarna här att begränsa sig och låta moderatorer ta över. […]«


Det där låter som om du tycker att moderatorkåren begränsar användarnas idéer.

Visst, om deras idé är att vara otrevliga mot varandra, då begränsar vi dem helt klart. Men vi är av den åsikten att rätten att vara otrevlig väger mindre än rätten att inte bli otrevlad på.

Men de som kan framföra sina idéer utan att hänfalla till förolämpningar och otidigheter, menar du att vi begränsar även dem?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Att begränsa sig

Problemet är väl att man aldrig kan bli av med idioter, eller hur?
Nej, ofta blir man inte det. I alla fall inte på Internet.

Jag tror inte att de flesta här begränsar sig, utan att ribban är satt så att den ligger över det sätt de håller diskussioner på. Det är inte så att det sitter 6000 användare och bara hoppas på att få uttrycka sig nedvärderande och taffligt om sina medmänniskor, och känner att moderatorerna trycker ner dem. Tvärtom känner de nog att det för dem finns gott om luft att andas, och till och med möjlighet att bli lite upprörd ibland utan att det spårar ur.

Liksom, det pyser inte i ventilerna här, det finns inte ett uppdämt behov av att skrika "KUKEN!", det är ingen ångpanna som håller på att explodera, annat än hos ett fåtal individer som känner varje form av auktoritetsutövande som en inskränkning av sina rättigheter. Och ett antal som känner att andra användare inte ska trampa på deras rättigheter genom att uppträda trollande, nedsättande, hånfullt eller till och med aggressivt, och som är nära att blåsa en toppventil över det.

Det är en svår balans. Du kanske inte är den enda som klagat, det finns väl två eller tre till kanske skulle jag gissa, men det finns minst lika många som klagat över att stämningen blir dålig och agressiv när det inte finns regler att följa, och att de inte gillar att forumet blir sådant. Så på det hela taget verkar det som att det balanserar ut sig.

Det är bra att det finns alternativ:

http://rpglab.net/

Magnus
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Yttrandefrihetens syfte

Enligt svensk grundlag har "[y]ttrandefriheten [...] till ändamål att säkra ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning och ett fritt konstnärligt skapande."

Här finns ingen "rättighet" att vara oförskämd. Snarare är det så att det fria meningsutbytet kvävs av hot och förolämpningar.

Jag är moderator på några forum och ser det som min uppgift att säkra ett debattklimat som gör att forummedlemmarna får lust att stanna kvar och diskutera intressanta företeelser. Ohyfsat beteende är som ogräs; det driver bort de vacka och nyttiga växterna.

Den feedback vi moderatorer har fått av forummedlemmarna visar på att en övervägande majoritet stöder oss i vårt "trädgårdsmästeri".
 
Top