Ja, håller med. Skrev jag annat var jag otydlig

Sociala situationer och färdigheter (som) Övertala vinner på att vara mer "fluffiga". Strider tenderar, som man är van vid som spelare av tradspel, vara mer uppstyrt med större system (ibland så pass att stridssystem står för merparten av vissa regelböcker). Med det sagt, och som du säger, uppstår det situationer i spel i strid där man får höfta eller improvisera en snabbregel
Jag tror jag förstår vad du menar. Vissa spel gör ju detta. Tänker på t.ex. Warhammer som har 'Fellowship' som en grundegenskap som då styr alla social interaktion (i senare utgåvor kanske det kom färdigheter som gjorde att man fick en bonus till Fel vid olika situationer, kommer inte riktigt ihåg) eller Symbaroum (som har ett liknande system som Warhammer med att man slår direkt mot grundegenskaper, i Symbaroums fall har jag för mig att GE:n heter Övertygande).
Förstår jag dig rätt att du gärna har någon sorts värde som mer fluffigt ger riktlinjer för vad spelaren kan tänkas övertala (bluffa, förföra osv.) SLP till men själva handlingen slår man inte för utan det spelas ut. Det låter inte som något för mig direkt men kan säkert funka

!
Det du skriver om att man inte tillåts någon hoppa från ett tak och dö (eller bli allvarligt skadad) tycker jag är ganska självskrivet oavsett system man spelar. Den typen av tvingande handling brukar (iaf när jag spelar) vara föremål för magi eller annan övernaturlig kontroll över en annan.
Cog.