Jag tycker som du, en medelväg är det rimligaste.Eller motsatsen – när jag som löst pusselgåtan inte får lösa den för att min trollkarl med 18 i int misslyckades med sitt pusselllösarslag… =)
Jag tycker som du, en medelväg är det rimligaste.
Fast jag vill att det ska vara en hel del strid och att tärningarna ska avgöra där, för jag är sämst på att boxas och skjuta k-pist.
Hur gör man sådana saker i ett spel som bygger mer på friform och player skill?
Det är såklart en lösning, men jag skulle aldrig spelleda på det sättet. Det premierar erfarna spelare och personer som oproblematiskt tar mycket plats framför mer osäkra eller oerfarna spelare. Det finns säkert grupper där det inte är ett problem, men som generell strategi tycker jag den är tveksam. Är inte spelarna jämnstarka så kommer den som är sämst på att skådespela också i lägst grad kunna omsätta sina ambitioner i spel. Hade jag hamnat i den sitsen hade jag nog tappat intresset snabbt.
Ibland händer det att jag ställer följdfrågor till spelarna
Jag vill för övrigt skilja på att skådespela och agera ut, och att komma på argument. Man kan ju komma på kluriga argument utan att vara det minsta bra på att skådespela, tänker jag.
Jag tycker du har bra poänger. Det finns ju dock en viktig skillnad. En spelare kan få input från de andra spelarna för att ta fram en smartare taktik, men input kan knappast i stunden förbättra skådespelarinsatsen.Nu är det förstås också en fråga om spelarskicklighet, som kan gynna vissa spelare på andras bekostnad. Men det är en form av spelarskicklighet som rollspel knappast kommer undan i vilket fall som helst (och kanske är det inte heller önskvärt att komma undan det; hur mycket spel blir över om man tar bort alla taktiska moment?)
Edit: Såg att krank basically gjort denna poäng redan ovan. Nå nå.
Jag tycker du har bra poänger. Det finns ju dock en viktig skillnad. En spelare kan få input från de andra spelarna för att ta fram en smartare taktik, men input kan knappast i stunden förbättra skådespelarinsatsen.
Jag kan dock sympatisera med de grupper som väljer att inte tillåta "baksätesspelande" utan kräver att varje spelare ska komma på sin egen taktik (så länge inte rollpersonerna har möjlighet att snacka ihop sig).
Alltså, det gör man ju såklart. Det går ju alldeles utmärkt att ta bort all taktik och problemlösarförmåga. Jag har nästan aldrig med sådant när jag spelar. Så det är absolut ett val. Många som spelar rollspel väljer att fokusera på taktik, problemlösning, klara uppdrag och så vidare. Men det är knappast någon viktig del i till exempel Fiasco eller Lovecraftesque. Jag har inget alls emot att man säger att "Det här tycker jag är kul, den här typen av utmaningar vill jag ha i spel, och folk som inte är bra på eller inte gillar den typen av utmaningar kanske borde spela något annat". Noll problem. Det jag inte gillar är när man låtsas som att detta är det enda sättet att spela rollspel och att folk som vill ha andra utmaningar, som skådespel och improvisationsförmåga, är orättvisa och ger fördelar till vissa spelare framför andra. Det gör vi alla, förutsatt att det finns någon sorts interaktivitet i spelet. Att säga "Du får +1 på slaget för din övertygande norrändska" är inte på något sätt mer orättvist än "du får +1 på slaget för att du listade ut att vakten gillar öl och hatar sin kapten".Nu är det förstås också en fråga om spelarskicklighet, som kan gynna vissa spelare på andras bekostnad. Men det är en form av spelarskicklighet som rollspel knappast kommer undan i vilket fall som helst (och kanske är det inte heller önskvärt att komma undan det; hur mycket spel blir över om man tar bort alla taktiska moment?)
(Själv gör jag ju inget av ovanstående, utan snarare "Det vore kul om vakten blev sur och försökte haffa dig nu, så det är vad som händer", helt oavsett spelarens argument eller skådespelarförmåga.)
Alltså, det gör man ju såklart. Det går ju alldeles utmärkt att ta bort all taktik och problemlösarförmåga. Jag har nästan aldrig med sådant när jag spelar. Så det är absolut ett val. Många som spelar rollspel väljer att fokusera på taktik, problemlösning, klara uppdrag och så vidare. Men det är knappast någon viktig del i till exempel Fiasco eller Lovecraftesque. Jag har inget alls emot att man säger att "Det här tycker jag är kul, den här typen av utmaningar vill jag ha i spel, och folk som inte är bra på eller inte gillar den typen av utmaningar kanske borde spela något annat". Noll problem. Det jag inte gillar är när man låtsas som att detta är det enda sättet att spela rollspel och att folk som vill ha andra utmaningar, som skådespel och improvisationsförmåga, är orättvisa och ger fördelar till vissa spelare framför andra. Det gör vi alla, förutsatt att det finns någon sorts interaktivitet i spelet. Att säga "Du får +1 på slaget för din övertygande norrändska" är inte på något sätt mer orättvist än "du får +1 på slaget för att du listade ut att vakten gillar öl och hatar sin kapten".
(Själv gör jag ju inget av ovanstående, utan snarare "Det vore kul om vakten blev sur och försökte haffa dig nu, så det är vad som händer", helt oavsett spelarens argument eller skådespelarförmåga.)
Jag gillar när spelarna problemlöser tillsammans, oavsett om det handlar om utmaningen "genomsök den här brottsplatsen efter ledtrådar" eller "bestämma vem av de här fyra Major Players vi ska ge den här mäktiga mcguffinen till" eller "hitta ett sätt att bluffa oss in till slottsbalen" eller "komma på ett bra sätt att övertala baron von Stollig att låta oss leta igenom hans privata bibliotek".
Nu har en del lyft detta redan, dock håller jag med. Vad som händer i spel borde handla om information som spelarna kan få från spel, inte från förmågor som spelarna har övat upp utanför spel såsom en förmåga att agera ut.
För mig låter det där väldigt märkligt, som att en spelare som är väldigt bra på logik till exempel inte skulle få använda denna förmåga, men det kan vara så att jag missuppfattar dig. Har du lust att förtydliga hur du menar?
Jag menar att det inte ska påverka en spelares förmåga att spela en rollperson som är dålig på att övertyga i person om dennes rollperson ska vara en skicklig förhandlare. Det får inte bli att en spelare utesluts från somliga roller för att denne inte behärskar dem i person. Med andra ord kan logisk slutledning absolut användas om det används med hjälp av informationen som finns i spelvärlden.
Hur gör du om en person som inte är bra på logisk slutledning vill spela Sherlock Holmes?Jag menar att det inte ska påverka en spelares förmåga att spela en rollperson som är dålig på att övertyga i person om dennes rollperson ska vara en skicklig förhandlare. Det får inte bli att en spelare utesluts från somliga roller för att denne inte behärskar dem i person. Med andra ord kan logisk slutledning absolut användas om det används med hjälp av informationen som finns i spelvärlden.