nano
Diehard, death or glory Toad
- Joined
- 25 Apr 2019
- Messages
- 561
Jag funderar på ifall det är rimligt att rollpersoner har färdigheter och andra mekaniska stats för att hantera situationer som det är tänkt att de ska friforma.
Sänder man inte oklara signaler om man förväntas skådespela en övertalningsscen samtidigt som man mekaniskt sett bara kunde rulla för övertala?
Om de ska klura ut en mystisk plats, men antingen är beroende av värden för att se nåt eller kan få slutsatserna levererade med rätt resultat på tärningen, uppmanar då inte systemet till att inte tänka själva utan bara låta kugghjulen mala?
Det här är säkert något som kommit upp en massa, men jag kan inte terminologin för att söka på det, så förhoppningsvis finns det gott om åsikter om det.
Vad finns det för bra svar, om man vill uppmana spelarna att agera och klura själva, men inte vill banta bort systemet helt?
Sänder man inte oklara signaler om man förväntas skådespela en övertalningsscen samtidigt som man mekaniskt sett bara kunde rulla för övertala?
Om de ska klura ut en mystisk plats, men antingen är beroende av värden för att se nåt eller kan få slutsatserna levererade med rätt resultat på tärningen, uppmanar då inte systemet till att inte tänka själva utan bara låta kugghjulen mala?
Det här är säkert något som kommit upp en massa, men jag kan inte terminologin för att söka på det, så förhoppningsvis finns det gott om åsikter om det.
Vad finns det för bra svar, om man vill uppmana spelarna att agera och klura själva, men inte vill banta bort systemet helt?