Nekromanti Expedition Varulvsson - Runda 3 - Efter reklamen

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vimes said:
Äh, jag vill ju ha Recca i spel egentligen. Den här "BEEP! BEEP! Recca är ulv! BEEP! BEEP!"-känslan är försvunnen. Jag ser en del tveksamheter i hennes spel, men helst av allt vill jag ta ett steg tillbaka och se hur hon blommar ut till den vackra blomma som vi alla vet att hon är. :gremwink:
:gremsmile:

Mukwa said:
"Mukwa är grön"
Det här inlägget är outright skitkonstigt däremot. Recca menar att Mukwa är grön för att:
1. "Alla" ansåg honom grön R1
2. Inget nattmord skedde
3. Alltså måste ulvarna skjutit på Mukwa som väktats av väktaren

Grejen är ju att vi kan tänka oss massor av alternativa scenarion. För det första kan man helt klart ifrågasätta att det skulle vara åh-så-självklart att både ulvar och väktare såg Mukwa som det givna målet. Sedan kan man tänka sig att det finns tanks (kan ta flera nattmord alltså) i byn, man kan tänka sig att ulvarna på något vis fått sniff på väktaren (kanske genom outningarna) och skjutit där. Och så vidare. Reccas resonemang är sunt, men det bygger på en skakig premiss. Jag tycker det är märkligt att hon är så tvärsäker på att ulvarna sköt på Mukwa. Visserligen verkar det korkat att som ulv gå ut och gröna en spelare, men det här är ändå rödpoäng: är hon inte väl säker på att Mukwa var ulvarnas nattmordsmål. Recca får gärna vidareutveckla det här.
Okay. Ja. Det var kanske inte min starkaste teori i mannaminne, men främst så för att jag helt hade glömt bort att det kanske finns bulletproofs i spel. De är ju rätt ovanliga visserligen. Nåväl; teorin lyder så här: Mukwa spelade starkast i R1, det var jag inte ensam om att tycka, därför tycktes han ett bra mål att nattdöda. Eftersom nattmordet misslyckades (får man anta) så utgick jag från att Mukwa blivit väktad. Men om Mukwa varit ulv så hade det inte spelat någon roll om väktaren väktat Mukwa för Mukwa skulle ju aldrig försökt döda sig själv, han skulle förstås försökt döda någon annan, typ Larsson, Vimes eller K.K kanske? Hänger du med, Vimes?

Rasmus sa dock en intressant grej, för han verkade mena att det uteblivna nattmordet grönade både Larsson och Mukwa genom samma princip som jag diskuterade. Jag förstod hans teori men tyckte den var svårsmält. Sedan kom Bulletproof-hypotesen och då insåg jag att min gröning av Mukwa blev väldigt skakig.

Jag kan förklara igen om du inte förstod hur teorin funkar.

Basse said:
Kolla:

Om KK är ulv grönas !Paxen
Om Hastfer är ulv grönas Recca.

Att !Paxen skulle vara ulv känns ju omöjligt: han har nitat KK och dessutom siat en grön spelare (mig). Det är dock ingen svår sak för en ulv att agera siare. Att som ulv claima siar-rollen och komma undan med det är ju ett drömläge för ulvgenget. och om det hade varit så att en siare hade trätt fram så hade !Paxen kunnat dra igång värsta diskussionen om att det verkar finnas två siare, en falsk och en äkta bladda bladda och ulvarna hade tjänat ännu mera tid.

Vi får väl se hur !Paxens öde fortlöper. Om han tas ut nästa runda av ulvlägret är jag beredd att släppa superulvtemat.

Men innan dess vill jag nog se alla ta ställning till om det kan vara så att Hastfer, Recca, KK och Vimes kör en gambit (=schackterm för taktiskt offer) på superulvsnivå.

---

Jag röstar på Pix för att få igång henne i spelet. Kom in och säg något om Hastfer/Recca. Men just nu tänker jag mig att vi i morgon ska fokusera på ett val mellan högst tre kandidater för att se hur folk tar ställning.

Röst: Pix
Din teori är att det finns fem ulvar, Hastfer, K.K, Recca, Vimes och Paxen.

Har jag uppfattat dig rätt då?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Basenanji said:
"Vad har du å sejja om alla som är passiva?"

"Kom igen nu, allvarligt. Ta ställning! Men också att vi knappast kan ha anth, Ruga, Pix, xyas, Mukwa OCH KK som ulvar…det är i alla fall en för mycket.
Grejen är att det är så jäkla galet att tro på fem ulvar. Hur är det balanserat, tänker du? Eller tänker du att för att det ska finnas två ulvar som outat miller så måste ulvarna ha råd att förlora ganska många ur sitt gäng för att våga chansa på att spela ett dubbelmiller-kort? Och därför krävs fem ulvar. Och eftersom det finns fem ulvar så blir det plötsligt rimligt att två ulvar outar millers i syfte att gröna den ene av dem. Det är ett cirkelresonemang...

Men jag är på att rösta ut mig och Hastfer. Fuckit. Vi kör. Jag blir riktigt trött på att vara tvungen att bli utröstad för att utesluta möjligheten att jag är ulv. Det är störigt. Så rösta ut mig. Please.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,603
Just nu prövar jag tesen: "Kan det vara så att ulvarna har använt sig av en våghalsig strategi?".

Det kan förstås inte helt uteslutas att vi har fem ulvar, men nä, det verkar helt otroligt. Isf skulle ulvgenget kunna vinna på bara tre rundor så, det får nog räknas som en galen idé (försåvitt det inte finns något annat på bybosidan som väger upp en sådan spelbalans som att ulvarna inte kan nattmörda förrän i runda två...).

Men det är också rätt galet att ha två bybor som millers, varav den ena är en sk "halv-miller".

Ser du min poäng?

Alltså, det går inte att vara tvärsäker på vad som är "normalt och "onormalt" i ett varulvspel och särskilt inte i det här. Vilket alternativ vi än väljer mellan:

A) Recca är bybo, Hastfer är bybo [och bägge är millers]

och

B) Någon eller båda av Recca/Hastfer är ulv. [och en eller bägge har claimat miller trots att det är vansinne av en ulv att göra det]

...så kommer det sluta i att spelet är rätt udda jämfört med ett traditionellt parti (med bybor/ulvar/väktare/siare).

---

Vet du, om vi vänder på det och riktar uppmärksamheten mot de övriga (tysta) deltagarna så tänker jag att:

RasmusL/anth – deltar på sitt eget sätt, efter eget intresse och efter egna kriterier på hur mycket deltagande som utgör skamgränsen

Pix - deltar då och då och kommer med en del vassa inpass, men deltagandet är sporadiskt.

Ruga – vill inte vara med och ersättare är efterfrågad

xyas - vill tydligen vara med, men tar inte ställning, röstar inte speciellt engagerat och säger ingenting om sin roll

Mukwa - var jätteengagerad i början men har försvunnit helt nu. Helgen tog väl slut i söndags, gjorde Mukwa det med?

Trasapa - är också passiv men har i alla fall tyckt till lite i den här rundan.

!Paxen - tar ställning och vill hänga en miller. Tillsvidare röstar han blankt.

Sammanfattning:
Det är tråkigt, men jag tror inte (får ingen känsla av att det skulle vara så iaf) att folk diggar det här med varulvsspel så mycket som tex jag gör. Anledningen till att Ruga/!Paxen/xyas/m fl inte deltar mer är helt enkelt för att de inte orkar bry sig. För när de väl kommer in så är det med en sorts skamsen axelryckning.

Ta inte illa upp nu Empiricus (om du läser det här) det handlar inte om dig. Däremot kanske det handlar om hur en sådan amöba som jag försätter spelet i ett intellektuellt medeltidsmörker och folk bara gaahh!...jag ska verkligen tänka på det i framtiden. Sorry, i så fall.

Men hursomhelst så tolkar jag folks närvaro som ett mått på hur mycket de egentligen vill spela det här spelet och dessvärre kanske vi har sett varulvsspelsboomen passera. Jag stör mig på att anth tex hänger i vrållådan men inte skriver en rad här.
Men jag kan också förstå dem: jag är rätt absurd som kan bli så passionerat förtjust i sådana här varulvsspel. Det är lite trångsynt av mig att kräva att alla andra ska se på varulvsspel med min heta glöd. En del tar helt enkelt det här spelket med en klackspark.

Det kan ju förstås vara så att vi har passiva och sluga ulvar i Ruga, anth, Pix och KK. Och därför är det bra att de måste tycka till om tex Recca/Hastfer.

Hade de varit ulvar som verkligen bara ville att byn skulle fortsätta rota i sina inbillade mönster hade det varit plätt-lätt att gå in och lägga en röst på Recca eller Hastfer. Det finns ju hur många sköna argument som helst!

Men de gör inte det. Det är just därför jag tror att de faktiskt bara är slappa bybor som inte bryr sig och väntar på "att det ska hända nåt intressant".

Och då återstår andra att titta på.

En relevant fråga avslutningsvis, är om vi har tid att rösta ut en bybo den här rundan? Låt oss anta att vi har 4 ulvar och 12 bybor från början. Isf är vi numera 3 ulvar och 10 bybor kvar.

Så, skulle det vara så att både du och Hastfer är bybor och att ulvarna plockar en bybo varje natt:

R1 12-4
R2 11-4 [Max Raven ut]
R3 10-3 [Brynolf ut, KK ut]
R4 8-3 <----här röstas bybo-Recca ut + att en bybo ryker på natten
R5 6-3 <-----här röstas bybo-Hastfer ut + att en bybo ryker på natten

...så har vi ändå rätt gott om bybor och rundor kvar.

Om det däremot är så att åtminstone någon av er är ulv så kan jag tänka mig att ulvgenget är lite stressat nu.

2 ulvar mot 10 bybor är inte bra odds.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Basenanji said:
Och: nu borde vi väl kunna outa hejvilt eller hur? Ut me' allt med andra ord!

xyas: Personlig sak

xyas: sysselsättning
Aight. Jag har med mig en bluray-spelare till ön, och hemma är jag programledare.

Och det är inte att jag inte diggar spelet, eller inte vill vara med. Men jag har så väldigt mycket sämre tid än jag trodde att jag skulle ha, och jag kommer bara inte in i spelet :gremfrown:

Fluffet verkar inte ha någon bäring på något som det ser ut, iom att vi outat det mesta men det har fortfarande gett ingenting. Men varför skulle ulv-KK varit så jäkla kåt på att folk skulle ut med infon? Hans väv-grej var ju så väldigt exponerande för en ulv.

Millers och halv-millers. Ja det kanske vi har. Jag är ju ett fan av att rösta på scum tells mer än något annat och ingendera pingar sådär jättehårt.
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
7/16

Okej, hoppas jag inte missar något nu och att jag FÖRSTÅR vad ni vill mig.

Vi börjar med Trasapan. Svar i citatet.

Trasapa said:
Sen får jag gå över till Hastfer igen då.

Du röstar på mig för att du vill ha ett ställningstagande till att du kallar mig ulv i runda 2? Ok, du har väl kallat mig ulv ganska länge vill jag minnas men aldrig kommit med något som helst konkret, det gör du fortfarande inte, samma sak med Rasmus.

Hastfer: Nej, jag har INTE kallat dig ulv ganska länge? Jag hade lite tid över i ett inlägg och tänkte göra en genomgång av de du gjort (just för att du inte hade skrivit speciellt mycket och gud förbjude att Trasan skulle få glida in på ett Torsdagslir som ulvasegrare när spelet är över). Det visade sig att du inte hade gjort så mycket. Jag tog upp axelbortsningarna du gav mig och inget mer. "jag valde fel kille att gå igenom".

Sedan säger Recca någonting som jag tolkar såhär:
"Det svåra för ulvarna är att spela spelet som de alltid brukar göra. KK är en bra ulv och har hållit Hastfer om ryggen i tidigare spel. Därför torde han göra så igen" Jag kan ha tolkat fel men det är hursomhaver tolkningen jag gjorde.

Tillslut föll polletten ner. Och ja, DET ÄR MAGKÄNSLA! Men inge illa menat (nej, det är inget personligt). Du är kanske inte riktigt av samma ulvkaliber som KK.
Du glömde helt bort ett skräckscenario för Bybo Trasan. Att Hastfer eller KK kan vara ulvar! Liksom inte ens ett försökt till case mot mig har jag sett från din sida. Bara "skärp dig gosse!" Ändå är jag med i alla dina ulvkombos.
Du är på Vimes över att inte ha reagerat på min halvmilleroutning, okej, och du reagerar hur?

Recca, varför eller hur vet jag inte om jag kan bena ut men såhär tänkte jag.

R1
Jag outar, du tror dig hitta ulvlort men det (kommer) visa sig vara nån annan dynga Empis skickade på min roll.
Hastfer är nojjig, sån är han. Klart ulvarna kommer ge sig på han förr eller senare och någon kraftanstängning lär det inte behövas om man ser till tidigare meriter.
Ditt "Dafuq" inlägg är svagt, det ser tillochmed jag. Där får du en rödping av mig. Sedan svarar du mitt svar med citat "långt inlägg hastfer". det tycker jag är att försköna hela grejen som uppstår. En till grön ping. Men jag säger att anklaga dig för ulv ännu är att ta i lite väl mycket.

Så det har jag med mig in i Runda2
KK visar sig va ulv.
Jag backar bandet och kollar.
Hittar beefen med dig och vimes + din ulvning av noobHasse.
hmm, kanske bra att outa halvmiller där? vad vet jag.
Alltså är jag helt uppe i det blå när jag säger att KK hade grönats om en UlvRecca dinglat i R1?
KK, jobbar ju vidare sida vid sida (tillsammans hjälps dom åt? Nej) med Hastfer när det är aktuellt med millerhängning. En ulvhastfer grönar ju inte honom där ifall det hade varit jag som hängts? Och en STOR del till att jag ingår i alla ulvkombos är väl att jag skulle offras?

Man kanske kan säga såhär:
R1 = Varför i Hastfers ögon
R2 = Hur i Hastfers ögon
Och ju mer jag tänker på det så tar väl hur:et över vaffö't. Och så ska man kanske inte spela.

Sen har jag svårt att greppa varför Empi slänger in två millers i spel? Halvmillern är ju en skitfrän ulvskill men inte på bybor.
Vi har 1 siare.
Vi tror inte fluffet är av större vikt.
Ingen nattmördades i R1, kan ulvarna värva?

Nojjar man iväg så känns det som att ulvlägret har ett jävla försprång.


LJSLarsson said:
KK said:
Jag spekulerar i att det kan vara avgörande för oss att fånga ulvar på öst-väst-nord-syd. Det känns ju rätt solklart att det skall finnas 4:a i varje lag
Detta känns som något ulv-KK vill vi skall tro på för att vi sedan skall hänga oskyldiga bybor efter denna modell. Jag tror därför, om ulvarna ens har alibin, att de måste vara assymetriskt uppdelade. Jag får intrycket av att KK arbetar ganska mycket för att vi skall outa lag, men nu kan jag inte hitta det exakta citatet, så jag får återkomma om det.
Jo KK vill köra på lag, men den som efter många om och men kommer fram till att de är lag som gäller är ju Trasapan

Men varför är det lag som gäller?
Har det något med nattmorden att göra?
Brynolf va lag syd. Hastfer lag syd.
(ska riva ner tapeter nu så får be övriga bybor luska i detta då jag ej hinner)

Vilka hade outat syd i R1?
Hasse gräver ju sin egen grav så han lär man inte nattmörda.
Va det någon annan? Om ja, stryk teorin om att ulvarna ev bara kan döda i ett visst väderstreck per runda.

Har vi ens en väktare?
Kan ulvarna bara nattmörda jämna rundor?

Alltså, har vi två bybor i mig och Recca MÅSTE ju ulvarna va nerfad på något vis.


KK´s första inlägg:

Konrad Kanyl said:
Inlägg 1 av 16

4 ulvar sätter jag min potatis på. Vi hade 4 ulvar senast om jag inte minns fel och det på 15 spelare så 4 ulvar nu känns fullt rimligt. Det är ju också 25% av antalet spelare så det känns rätt.
Kan vi VERKLIGEN utgå från 4 ulvar?
Är dom 3 och kan värva? Är dom 5?

Justja, Pix. bra att du är med i matchen! Jävligt utförligt inlägg mot en som redan är klar för galgen.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Inlägg 8

Jag kom ihåg att det kändes lite skrämmande först, men nu när jag ser tillbaka på det i efterhand var det ändå något fint - kanske rent av magiskt - med min och Vimes vänskap i runda 1. Jag ångrar djupt att jag inte vårdade den mera ömt. :heart:

:gremwink:

Om vi skall prata lite allvar så har jag nu tagit mig lite tid för att svara Vimes. Efter att ha läst igenom vad han skrivit om mig denna runda så förstår jag det som att det är dessa punkter som får honom att se mig som röd:
* Jag flyttade min röst från Recca till Max Raven i runda 1.
* Jag ändrade min uppfattning om Vimes utan djupare motivering
* Jag är rädd för att befinna mig i spotlighten

Hans tankar angående varför jag flyttade min röst är dessa:

Kapten Vimes said:
A: Är Recca röd försöker ulv-Larsson rädda sin kumpan.
B: Är Recca grön försöker ulv-Larsson undvika att rösta ut en bybo, men på grund av röststrulet hamnar han ändå i "bybomördar"-korgen.
Om A stämmer, varför röstade KK på henne? Vad är meningen med att jag räddar Recca med en röstflytt om en annan ulv ändå går och röstar på henne? Och varför bad vi henne från första början att outa miller efter Hastfer om vi nu var så rädda för att hon skulle bli utröstad?

Om B stämmer så undrar jag vilken ulv det är som brukar vinna genom att undvika att rösta ut bybor. Dessutom skulle ju fortfarande KK hamna i "bymördarkorgen".


Angående att jag ändrat min uppfattning om Vimes så har jag ju en motivation:
Efter att ha tänkt efter tyckte jag Reccas fluff-förklaring höll, och jag tyckte att det var rödande att Vimes inte gjorde det.
Anledningen att jag inte byggt upp ett starkare case på Vimes är för att jag anser honom brun, inte 100% röd. Jag har ju även lyft fram att jag tycker att Vimes gjort gröna saker, som till exempel hitta och lyfta fram Reccas förklaring.


Sist, angående att jag är rädd för spotlight och ta egna initiativ:
I runda 2 fanns det inte så mycket att ta ställning till. Paxen gick ut tidigt med att KK var ulv, det fanns inte så mycket initiativ att ta där.
Nu, i runda 3, tycker jag att jag både tagit spotlight och stuckit ut hakan. Jag är den som tydligast tagit ställning att Hastur skall hängas. Jag hade kunnat göra som lågflygarna i byn; stå med händerna i fickorna och mumla "ja... någon miller bör ryka... jag röstar väl på den som får mest röster liksom änna..."

Anta, emot alla odds, att Hastfer är grön. Jag, som varit den som skrikit mest efter hans huvud, kommer få en jäkligt jobbig kommande runda om så är fallet. Får Vimes som han vill kan jag rent av bli utröstad.

Det jag gör är att jag, istället för att stå och fega och låta ulvarna ta initiativet, riskerar mig själv för något jag tror på som bybo. Jag är inte rädd för någon spotlight och jag tar egna initiativ.


Sist en öppen fråga:
Minns ni att jag påpekade för Vimes att han höll på att gå över sin inläggskvot i runda 1? Skulle jag verkligen ha gjort det om jag var röd? Hade jag inte suttit tyst, väntat på att han gått över (vilket han i och för sig gjorde trots min varning) och hoppats att Emp diskat honom från spel istället?

(Vimes kommer antagligen säga "För att du är en super-smart Fu Manchu-varuuuuuulv som bara gjorde det för att luuuuuuuura oss alla!". Trots att det inte är sant är det ju ändå ett ganska fint betyg till mig som potentiell varulv, så sådant smicker tackar jag inte nej till. :heart: )
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
8/16
Hastfer said:
7/16

Sedan svarar du mitt svar med citat "långt inlägg hastfer". det tycker jag är att försköna hela grejen som uppstår. En till grön röd ping. Men jag säger att anklaga dig för ulv ännu är att ta i lite väl mycket.
inläggsslöseri men vafan.

Vältjamad röst Trasapan. Lös inlägget ulv lång väg? :gremsmile:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Hastfer said:
Så det har jag med mig in i Runda2
KK visar sig va ulv.
Jag backar bandet och kollar.
Hittar beefen med dig och vimes + din ulvning av noobHasse.
hmm, kanske bra att outa halvmiller där? vad vet jag.
Alltså är jag helt uppe i det blå när jag säger att KK hade grönats om en UlvRecca dinglat i R1?
KK, jobbar ju vidare sida vid sida (tillsammans hjälps dom åt? Nej) med Hastfer när det är aktuellt med millerhängning. En ulvhastfer grönar ju inte honom där ifall det hade varit jag som hängts? Och en STOR del till att jag ingår i alla ulvkombos är väl att jag skulle offras?
Har lite svårt att förstå. Tycker du skriver i anteckningsform. Försök skriva hela meningar. Blir enklare att läsa då.

Men jag gör ett försök att svara. Du säger att Ulv-KK hade grönats om Recca åkt ut som ulv och så hade det säkert varit kan jag tänka mig. Han hade liksom fått ett litet grönpoäng absolut. Men föreställ dig att K.K leder ett drev mot byborecca i R1 och jag blir bekräftat grön efter hängning, skulle K.K i det läget ha sett röd ut för att han ledde drevet mot en bybo? Eller skulle han sett ännu mer grön ut? Det faktum att han exponerade sig så hårt som den grymme spelare K.K är skulle ha haft motsatt effekt med bybofacit på Recca - en ulv-K.K skulle inte exponerat sig på det viset, eller skulle han det? Det blir ett giftbägarresonemang och i slutänden ser han varken röd eller grön ut.

I själva verket är det mycket mer effektivt att som ulv leda en charge mot en bybo i R1 än att offra en ulv. Du förlorar en ulvkompis och ulvarna får jäkligt mycket sämre chanser liksom. Det är idiotiskt, helt enkelt. Likaså, föreställ er om K.K inte blivit siad och fanns kvar i spel, om vi hade röstat ut Hastfer nu och K.K försvarat honom och exponerat sig på det viset, så hade vi haft svårt att rödmåla honom nu - för ulvar gör inte så.

Med siare i spel, måste ju ulvar fundera på "hur gör vi för att ha så stora chanser som möjligt att vinna spelet?" Då offrar man ju inte en ulv i R1 om man kan undvika det. Det är uppenbart.

Det gör ju inte mig autogrön eller något, men DU drar för stora växlar på en spelanalys som inte är logisk, Hastfer. Det kan ju ursäktas med att du är en newbie och behöver inte betyda att du är ulv - å andra sidan är det fucked up med två millers. Det känns inte balanserat alls.
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
9/16

Så, nästan alla tapeter nere, något ska väl målarn ha och göra också.


Recca said:
Har lite svårt att förstå. Tycker du skriver i anteckningsform. Försök skriva hela meningar. Blir enklare att läsa då.
Okej, något att ta med sig och lära av.
Grejen är att jag tycker mig ha utvecklat dessa tankar tidigare och körde en snabb recap nu.

BYN: Ponera att de faktiskt är så att vi har två bybomillers. vad har ulvarna då för förutsättningar?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vi var 16 spelare från början.
Jag antar att 1/4 är ulvar, 4 st.
Vi är alltså 13 kvar, varav 3 ulvar.

Av de 13 sätter jag som autogröna:
anth (jag vet att jag är grön)
!Pax (siare)
Basse (siad)

Kvar finns 3 ulvar bland:

***

RasmusL - jag vill ha ut honom, inte för att han är röd, utan för han är så konstig. För mig är han konstigare än att vi har halvmiller + miller. D.v.s. jättekonstig. Rasmus får börja spela mer normalt eller åka ut.

Ruga - av de lågaktiva känns hon som vettigast (och därför grönast).

xyas - har jag fortfarande för lite info på för att kunna gröna/röda. Jag tror honom att han kraschat bilen och därför aldrig kommit in i spelet. Men han kan lika gärna vara ulv för det.

Recca - vår miller. Jag tycker hon spelar helt OK och jag kn inte hitta något som rödar henne. Troligen ryker hon förr eller senare just för han outat miller, inte för att hon är röd.

Hastfer - vår halvmiller. Jag hittar ingenting rött på honom, men han känns rödare än Recca. Är han ulv måste han ha fått god hjälp av KK för jag tvivlar på att han själv kläckt planen om han är ulv. Han lär ryka till slut precis som Recca.

Pix - har hållit tyst. Jag har alldeles för lite info för att kunna säga någonting om honom. Precis som jag rödade Trasapa i första rundan för konstiga inlägg rödar jag Pix tills han klämmer ur sig något matnyttigt.

Trasapa - har ryckt upp sig och spelar bra när han slipper Norge.

LJSLarsson/Mukwa/Vimes - dessa är fortfarande motorerna i spelet.
Just nu känns Mukwa rödast, mest p.g.a. röststrulet i sista rundan och inaktivitet denna runda.
Och jag kan inte släppa bråket mellan Vimes och Recca, så Vimes är halvröd.
Kvar blir LJSLarsson som är grönast i den triaden.

***

Min drevröst ligger kvar på Pix tills vi närmar oss utröstning.
Jag är fortfarande orolig för att våra röster spretar på tok för mycket.
Det känns som byn saknar en gemensam vilja, som vi inte vill dra åt samma håll.

Jag tror vi egentligen har ett klassiskt spel: 1/4 ulvar, 1 siare, 1 väktare, samt fluff som är helt meningslöst.
Och så har vi 2 millers??? Detta stör mig jättemycket, men jag kan inte hitta något som stänker rött på dem.

Det stör mig också att ingen nattmördades första rundan. Den enda logiska förklaringen som jag kan se är att Brynolf väktades första rundan, men det känns ändå inte rätt.

För mig känns spelet bara förvirrande just nu, vilket gör att jag kommer att lägga eventuell jakt på DTF på hyllan. Om jag inte ser några tydliga ulvkandidater är DTF som en nål i en höstack.

Nu sova. :gremsleep:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
RasmusL, som Anth lyfter i sitt inlägg. Grejen med Rasmus är att hans närvaro har blivit sämre och sämre från det utlovade om två inlägg per dygn. Det påminner om hans aktivitet i förra spelet han var med i då han var ulv. Grejen är att Rasmus inte pingat så mycket. Men han har inte heller gjort något som förtjänar grönpoäng. Av de fyra "inaktiva", xyas, ruga, pix och Rasmus är han min ulvigaste. Jag gillar inte att hänga någon för inaktivitet, men samtidigt vill jag inte belöna lågflygandet. Inläggstaket är ju här för att alla ska ha möjlighet att delta, inte för att några ska lägga sig på latsidan och knappt delta i spelet. Och grejen är att ju längre spelet lider blir detta en alltmer smart taktik, ju mindre fokus de här deltagarna får. Vi har tre ulvar kvar, förmodligen. Utgår vi då från att det är 3 ulvar i stora aktiva gänget och att våra fyra inaktiva är bybor? Om inte, så finns det alltså minst en ulv i inaktiva gruppen.

Förhoppningsvis får vi en ersättare till Ruga vilket minskar våra kandidater i inaktiva gänget, så henne är det meningslöst att dreva just nu. Pix kan absolut drevas medan Xyas återigen blir meningslöst tills dess att han ger sig in i spelet.

Rasmus däremot har utlovat 2 inlägg per dygn, har jag för mig. Hittills har han inte producerat mer än ca ett inlägg per runda. Det är helt enkelt inte okay.

Röst: Rasmus

Det finns ett ton grejer att skriva om i tråden. Ta upp något att skriva om.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Trasapa:

<a href="https://www.rollspel.nu/threads/60825/post-820035
" rel="nofollow" target="_blank">Trasapa #1</a>

Jag hänger inte riktigt med i din förklaring kring rösten på Recca. Det låg inte i ditt intresse att hänga henne men ändå röstade du där?

Sedan detta:

Med det här inlägget mot mig så blev du dessutom grönare i mina ögon. Vore du ulv så vore det smartare att låta mig vara så att jag ser sämre ut för att ha försvarat en ulv.
Ser det inte ut som om Trasapa febrilt arbetar för att gröna Recca?

Jag är även lite nyfiken på varför du anser Mukwa vara så extremt grön? Vad bygger du det på?

Notera även hur Trasapa här är helt säker på att jag skulle vara ulv.

Trasapa #2

Några inlägg senare och TADA! RasmusL är inte ens med på listan över misstänkta! Vad hände här? Och sedan teorin kring ulvkonspirationen som bygger på att ulvarna var medvetna om att Empiricus inte skulle räkna den felaktiga rösten?

Trasapa #3

TADA!

Tillbaka på topplistan! Och plötsligt ska Mukwa som var så grön in på listan?

Trasapa #4

Nej, Mukwa var en som du höll som grön, inte en som du var orolig över. I alla fall om man får tro va du skrivit.

Och nu är jag plötsligt borta från listan igen! Vad är det som händer Trasapa, varför är du så nyckfull? Vad där det som händer på din ulvlista när jag och Mukwa åker upp och ner som värsta jojjos emedan Vimes ligger kvar på toppen?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Okay, vad bra. Hoppas på mer aktivitet.

Bra ping på Trasapa.

Jag måste sticka till jobbet nu, är tillbaks vid 6-snåret.

Also, första länken funkar inte, går bara till startinlägget.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
#3

Recca said:
RasmusL, som Anth lyfter i sitt inlägg. Grejen med Rasmus är att hans närvaro har blivit sämre och sämre från det utlovade om två inlägg per dygn. Det påminner om hans aktivitet i förra spelet han var med i då han var ulv. Grejen är att Rasmus inte pingat så mycket. Men han har inte heller gjort något som förtjänar grönpoäng. Av de fyra "inaktiva", xyas, ruga, pix och Rasmus är han min ulvigaste. Jag gillar inte att hänga någon för inaktivitet, men samtidigt vill jag inte belöna lågflygandet. Inläggstaket är ju här för att alla ska ha möjlighet att delta, inte för att några ska lägga sig på latsidan och knappt delta i spelet. Och grejen är att ju längre spelet lider blir detta en alltmer smart taktik, ju mindre fokus de här deltagarna får. Vi har tre ulvar kvar, förmodligen. Utgår vi då från att det är 3 ulvar i stora aktiva gänget och att våra fyra inaktiva är bybor? Om inte, så finns det alltså minst en ulv i inaktiva gruppen.

Förhoppningsvis får vi en ersättare till Ruga vilket minskar våra kandidater i inaktiva gänget, så henne är det meningslöst att dreva just nu. Pix kan absolut drevas medan Xyas återigen blir meningslöst tills dess att han ger sig in i spelet.

Rasmus däremot har utlovat 2 inlägg per dygn, har jag för mig. Hittills har han inte producerat mer än ca ett inlägg per runda. Det är helt enkelt inte okay.

Röst: Rasmus

Det finns ett ton grejer att skriva om i tråden. Ta upp något att skriva om.
#3

Jag hade 8 inlägg i R1 och 4 i R2. I R3 har det varit sämre, troligen blir det en 60-timmarsvecka på jobbet, men jag är med och läser och försöker klämma in ett inlägg då och då. Om det bara är antal inlägg det hänger på kan jag absolut kötta in något lite då och då baserat på magkänsla men jag föredrar hellre att ta en halvtimme och gräva lite bevis för mina funderingar.

Ulvlistan:

Basenanji
Hastfer
LJSLarsson
Mukwa
!Paxen
Pix
Recca
Ruga
Anth
Trasapa
Vimes
Xyas

Millers är lila, svårpejlade och oklara. Min gissning är att vi inte har någon halvmiller i spel, min magkänsla säger "basic spelupplägg", men det är inte nog att bygga ett case ifrån.

Alltså: anth, Trasapa och Larsson är favoriterna givet att vi har två bybomillers och att det bara är tre ulvisar kvar. Om en av millers visar sig röd har jag anth och Trasapa som kandidater.

Larsson och Vimes är IMO lurigast att pejla just nu av de aktiva omillrande, om jag var siare hade jag siktat på någon av dessa!

Det gråa gänget av lågprofillirare har jag noll koll på, där har jag inte haft tid att kika närmare.

Röst: Trasapa (och svara gärna på mitt inlägg ovan!)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Recca said:
RasmusL, som Anth lyfter i sitt inlägg. Grejen med Rasmus är att hans närvaro har blivit sämre och sämre från det utlovade om två inlägg per dygn. Det påminner om hans aktivitet i förra spelet han var med i då han var ulv. Grejen är att Rasmus inte pingat så mycket. Men han har inte heller gjort något som förtjänar grönpoäng. Av de fyra "inaktiva", xyas, ruga, pix och Rasmus är han min ulvigaste. Jag gillar inte att hänga någon för inaktivitet, men samtidigt vill jag inte belöna lågflygandet. Inläggstaket är ju här för att alla ska ha möjlighet att delta, inte för att några ska lägga sig på latsidan och knappt delta i spelet. Och grejen är att ju längre spelet lider blir detta en alltmer smart taktik, ju mindre fokus de här deltagarna får. Vi har tre ulvar kvar, förmodligen. Utgår vi då från att det är 3 ulvar i stora aktiva gänget och att våra fyra inaktiva är bybor? Om inte, så finns det alltså minst en ulv i inaktiva gruppen.

Förhoppningsvis får vi en ersättare till Ruga vilket minskar våra kandidater i inaktiva gänget, så henne är det meningslöst att dreva just nu. Pix kan absolut drevas medan Xyas återigen blir meningslöst tills dess att han ger sig in i spelet.

Rasmus däremot har utlovat 2 inlägg per dygn, har jag för mig. Hittills har han inte producerat mer än ca ett inlägg per runda. Det är helt enkelt inte okay.

Röst: Rasmus

Det finns ett ton grejer att skriva om i tråden. Ta upp något att skriva om.
#5

Tack för att du påpekade det, klantigt av mig:

Trasapa #1
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,603
12/16

Hallå alla! Ny dag, nya möjligheter. Jag ber om att få göra inte bara en, utan hela två stycken röstsammanställningar! En uppenbar scumtell är ju att ulvar inte vill rösta ut ulvar, så då är det bra för byn att ha en klar överblick över hur folk tar ställning till varandra.

Den första visar hur läget ligger idag onsdag vid 9-tiden.

Hastfer (5) Pix, Basenanji, LJS, Hastfer, Trasapa
LJS (2) Vimes, Ruga
Pix (1) anth
anth (1) Mukwa
RasmusL (1) Recca
Trasapa (1) RasmusL

Ingen röst (2): xyas, !Paxen

En annan sorts röstanalys ser ut så här. Den visar hur folk byter mellan kandidater

Basenanji Vimes Pix Hastfer
Hastfer Trasapa Hastfer
LJS RasmusL Hastfer xyas Hastfer
Mukwa anth
!Paxen xyas Ingen
Pix Hastfer
RasmusL Trasapa
Recca Vimes Hastfer RasmusL
Ruga LJS
anth Pix xyas Pix
Trasapa Hastfer
Vimes Recca LJS
Xyas ...

---

Hastfer (4) Recca, Pix, Basenanji, LJS
Pix (1) anth
xyas (1) !Paxen
Recca (1) Vimes
anth (1) Mukwa
Trasapa (1) Hastfer

Hastfer-> Hastfer

Hastfer (5) Recca, Pix, Basenanji, LJS, Hastfer
Pix (1) anth
xyas (1) !Paxen
Recca (1) Vimes
anth (1) Mukwa


Vimes-> LJS

Hastfer (5) Recca, Pix, Basenanji, LJS, Hastfer
Pix (1) anth
xyas (1) !Paxen
anth (1) Mukwa
LJS (1) Vimes

!Paxen-> Ingen

Hastfer (5) Recca, Pix, Basenanji, LJS, Hastfer
Pix (1) anth
anth (1) Mukwa
LJS (1) Vimes

Ruga-> LJS

Hastfer (5) Recca, Pix, Basenanji, LJS, Hastfer
LJS (2) Vimes, Ruga
Pix (1) anth
anth (1) Mukwa

Trasapa-> Hastfer

Hastfer (6) Recca, Pix, Basenanji, LJS, Hastfer, Trasapa
LJS (2) Vimes, Ruga
Pix (1) anth
anth (1) Mukwa

Recca-> RasmusL

Hastfer (5) Pix, Basenanji, LJS, Hastfer, Trasapa
LJS (2) Vimes, Ruga
Pix (1) anth
anth (1) Mukwa
RasmusL (1) Recca

RasmusL-> Trasapa

Hastfer (5) Pix, Basenanji, LJS, Hastfer, Trasapa
LJS (2) Vimes, Ruga
Pix (1) anth
anth (1) Mukwa
RasmusL (1) Recca
Trasapa (1) RasmusL
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Så, rundan slutar ikväll. Vi verkar ha en majoritet som vill reda ut millerhärvan, vilket jag självklart tycker är bra. Men, vem av dom ska vi ta ut?

Jag tror just nu på Hastfer, och kommer lägga min röst där. Hastfers outning skulle kunna vara KKs idé. Och jag vill ännu en gång påtala att vi troligtvis inte kommer kunna lita på Recca fullt ut, även om Hastfer är ulv (se tidigare inlägg om best case scenario mot det troliga utkomsten).

Röst: Hastfer
 
Top