Nekromanti Expedition Varulvsson - Runda 3 - Efter reklamen

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,601
13/16

Morgontankar

– Ja, jag vill helst av allt rösta ut en av Recca/Hastfer. Även om de är gröna bybor skramlar oron värre än en metallmutter i en dieseltank.

– Men jag vill också se Mukwa komma in i spel, jag vill se xyas och !Paxen rösta

– Ska jag lägga ved på Trasapa-brasan så tycker jag att det som är mest ulvigt är hans tidigaste inlägg där han menar att det är löjligt att dreva sysselsättning eftersom den kategorin är så bred. något som också Vimes är inne på med sitt snack om "diverse". Recca fångar upp det här och tycker att det är skumt. [cred till Recca som såg det här först]

Trasapa said:
Sysselsättning känns ju menlöst eftersom det kan vara allt från snickare, skorstenstekniker till sömmerska eller uteliggare. För många möjligheter till ljug som aldrig skulle kunna kontrolleras.

Personlig pryl, känns lite likadant. Inte så svårt för en ulv som enligt PM bär med sig en luskam ljuger ihop att han har ett extra par skosnören med sig till ön. Omöjligt att kontrollera och lätt att hitta på.

Detta baserar jag på mina detaljer i mitt fluff-pm, ni som är bybor bör ju få samma tanke.
Alltså: jag fattar ju Trasans poäng i sitt svar till mig, för han menar att han bara resonerade kring sysselsättning som "fluffkategori" och han har ju helt rätt: hade vi haft fluffkategorin "Skäggiga saxofonister på Fartygsgatan 8 i Hammarby Sjöstad" hade den kategorin varit betydligt mer specifik, so to speak.

Men det är ju inte det som är komprometterande, utan att Trasan verkar veta att alla våra sysselsättningar, som det senare visade sig efter att folk outat, är så diversifierade som de är (om allt outat är sant vill säga)!

Här får vi skilja på två saker:

KATEGORI och INFORMATION. I det här spelet är "Sysselsättning" en KATEGORI och i våra roller har vi fått INFORMATION om dessa. Min INFORMATION i KATEGORIN "sysselsättning" är "cykelbud".

Kort alltså: hur kunde Trasapa VETA att sysselsättningen inte bara som fluffkategori utan också i vår information var så diversifierad? Den enda information han hade vid tillfället var sitt eget roll-PM. Grejen är ju att även om KATEGORIN "Sysselsättning" är bred så behöver inte vår INFORMATION vara det.

Vi kunde ju ha information som var betydligt mer specifik: TV-journalist, Programledare, TV-Hallåa, TV-doktor, … och bara för att KATEGORIN som sådan kan vara diversifierad behöver inte Empiricus urval vara det.

Ett svar och det är väl det som ligger närmast mitt hjärta, är att Trasapa tänkte lite för snabbt. Han ser att han är Taxi-chaffis och att är stolt ägare av en Hyvel. Han utgår då från att allas roller måste se ut på det sättet, inte minst eftersom Taxi-chaffis är så mundant och vardagligt att KATEGORIN måste innehålla diverisfierad INFORMATION.

Dessutom tyder formuleringen kring "luskammen" att han helt bortser från möjligheten att det kanske finns fluff-siare i spelet. Byboigt.

Eller så gjorde han bort sig.


---


Helst skulle jag vilja se att !Paxen siade Trasapa och att vi röstade ut Hastfer/Recca. Då får vi som mest information.

Grejen är ju att om vi sparar någon av Recca eller Hastfer så kommer vi aldrig få information om deras märkliga roller. Då får vi bara gå på deras ord och på att spelupplägget klan vara så tillknycklat att det innehåller två millers, varav en är en halv-miller.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
#5 (jag hoppade över #4 tidigare om jag inte är ute och cyklar, detta är riktiga #5)


Bryt! Det är jag som är taxichaffis och har en hyvel!

Trasapa är:

Jag är pilot, har med en roomba dammsugare och är i lag öst.
...vilket iofs nästan gör hans resonemang ännu märkligare.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
13/15

LJSLarsson said:
Vimes said:
A: Är Recca röd försöker ulv-Larsson rädda sin kumpan.
B: Är Recca grön försöker ulv-Larsson undvika att rösta ut en bybo, men på grund av röststrulet hamnar han ändå i "bybomördar"-korgen.
Om A stämmer, varför röstade KK på henne? Vad är meningen med att jag räddar Recca med en röstflytt om en annan ulv ändå går och röstar på henne? Och varför bad vi henne från första början att outa miller efter Hastfer om vi nu var så rädda för att hon skulle bli utröstad?

Om B stämmer så undrar jag vilken ulv det är som brukar vinna genom att undvika att rösta ut bybor. Dessutom skulle ju fortfarande KK hamna i "bymördarkorgen".
Jaha. Du tänker alltså att ulvarna agerar samfällt? I sådana fall är det ju enkelt. Eftersom vi fångade en ulv i Recca-drevet måste ju ALLA ulvar vara där! Ska du eller jag PM:a Empi och säga att vi är klara nu?

Nä, så funkar det inte riktigt va? Du har ju varit ulv flera gånger tidigare, har ni alltid röstat på samma spelare av samma anledningar? Jag har ju spelat ganska många spel här på WRNU, och jag kan liksom inte riktigt minnas att det någonsin hänt. Men vem vet, jag kanske minns helt fel! :gremwink:

Äh, grejen är ju att om A stämmer så har KK (till skillnad från dig då) investerat för mycket av sitt bybopersona i att jaga Recca för att kunna rädda henne. Ulvar som inte investerat lika mycket (eller successivt under rundan planterat en glidning i bedömningen av Recca-Vimes-konflikten, låter det bekant månne?) kan, utan att det ser konstigt ut, försöka rädda sin ulvkumpan. Angående B tycker jag att din fråga är jättekonstig, det säger väl sig självt att ulvar inte vill rösta ut bybor? De vill att bybor ska rösta ut bybor.

Men framför allt så är min erfarenhet att man som ulv för det mesta har ganska fullt upp med att skådespela bybo. Och alla ulvar skådespelar sina egna små framträdanden. Som ulv är du, till skillnad från (eller i varje fall på ett medvetet sätt) när du är bybo, låst av ditt manus: du är låst i rollen som dig själv. Så det är inget konstigt med att ulvar hamnar i olika drev, jag hävdar nog att det är fullt rationellt ulvspel. Skickligt och strategiskt ulvspel är inte att göra maffiga planer utan att inte skriva in sig i ett hörn och ständigt hålla dörrar öppna. Jag tror, du får ta det som en komplimang, att du är en duktig ulv, och vad du gör i R1 är just att hålla ditt manus öppet genom mer eller mindre subtila glidningar i dina bedömningar.

Glidningar som du nu, efter en hel del förhalande, bara kommenterar med: "Efter att ha tänkt efter tyckte jag Reccas fluff-förklaring höll, och jag tyckte att det var rödande att Vimes inte gjorde det."

Ärligt talat, den "förklaringen" hade väl inte ett sådant djup att du behövde lägga tre inlägg på att säga att du skulle skriva den senare?

LJSLarsson said:
Nu, i runda 3, tycker jag att jag både tagit spotlight och stuckit ut hakan. Jag är den som tydligast tagit ställning att Hastur skall hängas. Jag hade kunnat göra som lågflygarna i byn; stå med händerna i fickorna och mumla "ja... någon miller bör ryka... jag röstar väl på den som får mest röster liksom änna..."

Anta, emot alla odds, att Hastfer är grön. Jag, som varit den som skrikit mest efter hans huvud, kommer få en jäkligt jobbig kommande runda om så är fallet. Får Vimes som han vill kan jag rent av bli utröstad.
Jaha! Nu är jag med! Visar det sig att Hastfer är grön så är det inte rödande för dig, utan grönande! Vad knasigt av mig att tänka annorlunda... :gremsuck:

Sen va! Det här med att ta ställning till att rösta ut en miller känns inte som att sticka ut hakan sådär jävellångt att den liksom petar folk i ögonen. Vilket jag försökt få Basse att förstå: vem som helst (förutom Kapten Varulvsspelsprofessor Hr. Vimes naturligtvis!) kan ställa sig bakom en millerutrsötning. Det är liksom inte ett speciellt otäckt rum att behöva vara i som ulv.

LJSLarsson said:
Minns ni att jag påpekade för Vimes att han höll på att gå över sin inläggskvot i runda 1? Skulle jag verkligen ha gjort det om jag var röd? Hade jag inte suttit tyst, väntat på att han gått över (vilket han i och för sig gjorde trots min varning) och hoppats att Emp diskat honom från spel istället?
Jag tror du missuppfattar mig. "fu manchu"-ulven skulle förstås gnidit sina händer och skrockat för sig själv. Den vanlige 9 fall av 10-ulven skådespelar bybo, och det här är ju en klassiskt ulvtaktik: att räkna och hålla koll på mundana saker (röster, outningar, KK:s väv) är ett utmärkt sätt för ulvar att framträda som nyttiga och hjälpsamma utan att egentligen behöva vara kreativa.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Haha ja där klev du raka vägen upp till ulvtoppen igen rasmus. Jag har inte lagt så mycket tid på dig eftersom du har varit hyfsat anonym och att jag har passat på att jaga andra spår så länge.

Du kommer tillbaka efter en tids frånvaro och vad kommer du med? Exakt samma melodi som du visslat på innan. Ett typiskt ulvatecken är att ha dålig koll på läget och att lätt köra på i invanda spår. Alltså precis det du uppvisar nu.

Jag har redan förklarat det första inlägget du länkar till. Hade du läst mina senare inlägg istället för att bara sålla efter tells så hade du fått svaret.

Arbetar jag febrilt för att gröna recca? Verkligen? Du tolkar efter behov.

Du frågar hur jag kan hålla mukwa grön, återigen, har du läst något efter första inläggen i första rundan? Det var väldigt länge sedan jag höll mukwa som grön, sen har han varit väldigt lågflygande.

Jag vill ta upp en sak som du kastar mot mig här rasmus bland allt blaj. Du yrar om att jag var inne med någon konspiration om den felaktiga rösten. Var hittar du det? Du rycker citat ur kontexten och fabricerar uttalanden för att passa din mall.

Sitter på mobilen, kommer mer utförligt sen, men du är ulv rasmus. Mer tydligt nu än någonsin.

röst: rasmus
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Trasapa said:
Haha ja där klev du raka vägen upp till ulvtoppen igen rasmus. Jag har inte lagt så mycket tid på dig eftersom du har varit hyfsat anonym och att jag har passat på att jaga andra spår så länge.

Du kommer tillbaka efter en tids frånvaro och vad kommer du med? Exakt samma melodi som du visslat på innan. Ett typiskt ulvatecken är att ha dålig koll på läget och att lätt köra på i invanda spår. Alltså precis det du uppvisar nu.

Jag har redan förklarat det första inlägget du länkar till. Hade du läst mina senare inlägg istället för att bara sålla efter tells så hade du fått svaret.

Arbetar jag febrilt för att gröna recca? Verkligen? Du tolkar efter behov.

Du frågar hur jag kan hålla mukwa grön, återigen, har du läst något efter första inläggen i första rundan? Det var väldigt länge sedan jag höll mukwa som grön, sen har han varit väldigt lågflygande.

Jag vill ta upp en sak som du kastar mot mig här rasmus bland allt blaj. Du yrar om att jag var inne med någon konspiration om den felaktiga rösten. Var hittar du det? Du rycker citat ur kontexten och fabricerar uttalanden för att passa din mall.

Sitter på mobilen, kommer mer utförligt sen, men du är ulv rasmus. Mer tydligt nu än någonsin.

röst: rasmus
#6

Att de båda låg på Recca är ju ett tydligare bevis, de visste ju att Max var grön så de köper sig båda en hink grönfärg genom att inte delta i att hänga en bybo. Nu hade KK otur att bli siad annars hade han klarat sig längre.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Inlägg 9

Vimes said:
Vad knasigt av mig att tänka annorlunda...
Skönt att vi äntligen är överrens. :gremgrin:


Det glädjande att se att Rasmus och Anth varit lite mer aktiva i denna runda.
Vid en första anblick gillar jag det Rasmus hittat på Trasis. Oavsett om det är rätt eller fel eller ulvtaktik så är det bra initiativ.
Jag har ju tidigare tyckt att Rasmus varit skum, och Trasis har jag inte ordnat en ordentlig uppfattning kring. Jag skall ta mig tid och läsa igenom och se vems sida jag ställer mig på i frågan.

(Om jag lyckas få tid så skall jag försöka titta på Mukwa också)
 

Pixie

Veteran
Joined
22 Feb 2011
Messages
40
Ja, jag håller med, jag borde skriva mer. Problemet är ju att byn inte tjänar någonting till att jag diskuterar onödiga ämnen, och skriver bara för att fylla min inläggs kvot. Så därför vill jag be om lite frågor att besvara. Xyas, vad vill du tex åstakomma med ditt drev mot mig? Vill du bara få mig att skriva mer?
Vad vill ni diskutera?
Ett av dom största problemen jag har är att många "tells" är baserade på att "ulvar brukar inte göra så här, ergo dom är ulvar som gör sånt ulvar inte vill göra för att verka gröna". Det blir i mina ögon lätt en evighets cirkel. Men några sådana tankar, eller löjliga konspirationer, som vimes utrycker det, har ingen nämnt. Om jag varit k.k. hadde jag inte attackerat "rätt" offerulv/miller. För det hadde uppenbarligen varit ett offer, för att gröna mig. Om jag däremot tyckte att offerulven gör bra ifrån sig, och sedan går på bybon, kommer det se ut som att jag inte har något med offerulven att göra. För ni verkar inte tänka längre än ett steg. Förall del så tänker kanske inte k.k. längre än ett steg heller, how should i know, men jag tycker ändå att Hastfer är smått rödare än recca.

Angående siar listan tycker jag:
Vimes
Xyas
Rasmus

Rasmus spelar skumt. Jag har problem att fatta en del av era argument ibland, men rasmus är i en egen kategori. Jag vill citera anth som sa det vettigt:
RasmusL - jag vill ha ut honom, inte för att han är röd, utan för han är så konstig. För mig är han konstigare än att vi har halvmiller + miller. D.v.s. jättekonstig. Rasmus får börja spela mer normalt eller åka ut.
Fasst jag tycker ett siande passar lika bra. Och det är nog bättre att få honom grönad så vi kan ignorera vad han säger, tills han försöker rösta ut paxen (jk).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det är utröstning ikväll.
Jag har inte hunnit läsa tråden sen jag postade igår, utan bara skummat lite. jag kommer däremot ha tid efter jobbet ikväll.
Jag får känslan att det står mellan Hastfer och Trasapa.
Jag skulle uppskatta om ni andra la fram argument för vem av de två ni vill rösta ut (samt argument om ni har någon tredje kandidat)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
14/15

Det är bra att du lyfter blicken mot deadline, anth. Såhär är röstläget:

Hastfer (4) Pix, Basenanji, LJS, !Paxen
LJSLarsson (2) Vimes, Ruga
RasmusL (2) Recca, Trasapa
Trasapa (2) RasmusL, Hastfer
Pix (1) anth
anth (1) Mukwa

Hastfer-drevet bygger på idén att en av Recca och Hastfer måste ut, för att de är millers. Trots Reccas nära döden-upplevelse i R1 bedöms Hastfer som den ulvigare av de två. Detta främst för att KK tog ställning för Hastfer mot Recca, om jag får tillåta mig sammanfatta. Jag vill fortfarande veta vad de i Hastferdrevet tänker göra nästa runda om Hastfer är grön: tänker de kedjelyncha Recca då? Vad händer om Hastfer är röd? Kommer de anse Recca som grönad då?

Trasapa tror jag inte är ett alternativ egentligen. Det enda som finns där är en ganska mager anklagelse från RasmusL som själv är misstänkt. Min bedömning är att Trasapa sett över hela spelet varit mer konstruktiv än Rasmus, även om den senare kanske har en knepigare spelstil. Skulle det stå mellan Trasapa och Rasmus ikväll kommer jag rösta på Rasmus.

LJSLarsson är mitt alternativ. Larsson har enligt min mening anpassat sitt spel efter vilka åsikter och positioneringar som varit populära att hålla i byn istället för att komma med något eget. Han har förhalat och svarat undvikande och flamsigt när jag varit på honom om detta. Därtill röstade han ut Max Raven som vi vet var grön.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Pix said:
Så därför vill jag be om lite frågor att besvara. Xyas, vad vill du tex åstakomma med ditt drev mot mig? Vill du bara få mig att skriva mer?
Um, what? Jag har ingen röst på dig, varken nu eller tidigare.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
8/16
Tackar för röstläget
Jag såg bara allt snack om trasan så det kändes som han hade fler röster.

Problemet är ju att jag tycker att du, Vimes, är rödare än Larsson. :gremsmile:

Jag får gräva i er två när jag kommer hem - borde ha ett par timmar på mig då innan utröstning.

Någon som vet var Mukwa tagit vägen?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Vimes: Jag vill inte ha ut Hastfer för att han är miller. Jag tror han är röd på grund av KKs spel. Oavsett om Hastfer är grön eller röd så tänker jag inte föreslå att rösta ut Recca i nästa runda. Jag kommer rent av kämpa för hennes överlevnad för att jag anser henne grön.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Jag håller hastfer som röd och därför har jag röstat på honom. Kk har spelat in hastfer i det röda facket och jag ser inte att han gjort det för att gröna sig själv eller röda en bybo, kk var nog allt för säker på sin överlevnad.

Om hastfer visar sig grön så hamnar såklart jag i en röd sits, särskilt hos dig vimes eftersom jag håller med Larsson. Men det är min känsla att hastfer är röd.

Jag kommer heller inte jaga recca nästa runda huruvida hastfer visar sig vara röd eller grön. Jag kopplar inte ihop deras roller på det viset. Är hastfer grön så kan jag absolut tänka mig att vi har två millers och är han röd så har vi bara en traditionell. Så ser jag på saken.

Jag ska försöka hinna hem i tid så att jag hinner svara bättre på rasmus löjliga case och kanske komma med något mer vettigt innan slut
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Vimes said:
14/15

Det är bra att du lyfter blicken mot deadline, anth. Såhär är röstläget:

Hastfer (4) Pix, Basenanji, LJS, !Paxen
LJSLarsson (2) Vimes, Ruga
RasmusL (2) Recca, Trasapa
Trasapa (2) RasmusL, Hastfer
Pix (1) anth
anth (1) Mukwa

Hastfer-drevet bygger på idén att en av Recca och Hastfer måste ut, för att de är millers. Trots Reccas nära döden-upplevelse i R1 bedöms Hastfer som den ulvigare av de två. Detta främst för att KK tog ställning för Hastfer mot Recca, om jag får tillåta mig sammanfatta. Jag vill fortfarande veta vad de i Hastferdrevet tänker göra nästa runda om Hastfer är grön: tänker de kedjelyncha Recca då? Vad händer om Hastfer är röd? Kommer de anse Recca som grönad då?

Trasapa tror jag inte är ett alternativ egentligen. Det enda som finns där är en ganska mager anklagelse från RasmusL som själv är misstänkt. Min bedömning är att Trasapa sett över hela spelet varit mer konstruktiv än Rasmus, även om den senare kanske har en knepigare spelstil. Skulle det stå mellan Trasapa och Rasmus ikväll kommer jag rösta på Rasmus.

LJSLarsson är mitt alternativ. Larsson har enligt min mening anpassat sitt spel efter vilka åsikter och positioneringar som varit populära att hålla i byn istället för att komma med något eget. Han har förhalat och svarat undvikande och flamsigt när jag varit på honom om detta. Därtill röstade han ut Max Raven som vi vet var grön.
#7

Det är möjligt att det finns bättre alternativ just nu än Trasapa. Jag vill dock att Trasapa svarar på mina frågor istället för att raljera. Jag är intresserad av varför Trasapa svänger så kraftigt i sin inställning till Mukwa och hur det kommer sig att jag kan vara huvudmisstänkt i ena sekunden och sedan i nästa inte ens vara med på kartan. Jag tycker att det är konstigt och ber jag Trasapa komma med en replik som inte bara är ett "du är dum, finns i sjön!".

Jag har inte riktigt hängt med i caset mot Larsson. När jag snabbt skummar honom ser jag anklagelser mot Hastfer pga samröre med KK samt mot mig som han lovat kämpa för att rösta ut denna rundan. Jag ser inte att han varit mindre ställningstagande än någon annan.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Trasapa said:
Jag håller hastfer som röd och därför har jag röstat på honom. Kk har spelat in hastfer i det röda facket och jag ser inte att han gjort det för att gröna sig själv eller röda en bybo, kk var nog allt för säker på sin överlevnad.

Om hastfer visar sig grön så hamnar såklart jag i en röd sits, särskilt hos dig vimes eftersom jag håller med Larsson. Men det är min känsla att hastfer är röd.

Jag kommer heller inte jaga recca nästa runda huruvida hastfer visar sig vara röd eller grön. Jag kopplar inte ihop deras roller på det viset. Är hastfer grön så kan jag absolut tänka mig att vi har två millers och är han röd så har vi bara en traditionell. Så ser jag på saken.

Jag ska försöka hinna hem i tid så att jag hinner svara bättre på rasmus löjliga case och kanske komma med något mer vettigt innan slut
Jag själv har flera gånger förklarat varför man ska rösta på någon av millersen: Dom är ett problem för byn speciellt för siaren.

Vi kommer inte veta med all klarhet huruvida dom verkligen är ulvar förrän dom är utröstade. Men att ta bort en gör iaf mitt jobb enklare. Om jag nu överlever, dvs.

Att claima miller kan vara väldigt vågat för en ulv, men samtidigt så är det bland det bästa man kan göra, så länge det bara är en ulv som gör det. Gör det Recca grönare om Hastfer visar sig vara ulv? Nej, egentligen inte då vi inte kan kolla upp henne. Är det enklare att bara ha en miler i spel? Ja, det är det.


Jag är för att rösta ut båda millersen någon gång, men nu nöjer jag mig med en miller ur spel. Om vi har tur så finns jag kvar i spel till nästa runda och har siat en ulv, och då får vi extra tid att fundera kring miller 2.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,601
14/16

Jag vill rösta ut Hastfer här rundan för att:

– Det känns bra magstarkt att ha med två millers, varav en är en sk "Halv-miller".

– Det vore intressant att se om Hastfers outning av spel "Diplomacy" stämmer. I så fall har vi två spel i ett lag, vilket är assymmetriskt.

– Precis som Pix är inne på så kan det vara så att Recca/Hastfer-härvan är en slug strategi från ulvarnas sida för att vinna tid och skapa rum där de inte kan fångas in av en siare.

– En pikant reaktion är den Vimes visar upp när han går till försvar för Recca/Hastfer genom att påpeka det omöjliga i att Recca/Hastfer skulle claima en miller-roll.

– Hastfer och Recca har bägge gett uttryckt för någon sorts suicidal hållning och föreslagit/röstat på sig själva. Desperation?

– Om vi röstar ut Hastfer i den här rundan OCH siar en annan spelare (Trasapa/Vimes/LJS) kommer vi få ut så mycket information som möjligt.

– Om Hastfer visar sig grön tycker jag att det finns starka argument för en diskussion om att rösta ut Recca i nästa runda, förutsatt att vi inte får annan typ av information innan dess.

– Trasapa/RasmusL är svagt intressant tack vare Trasapas märkliga formulering kring "Sysselsättning" som vagt antyder att Trasapa drar förhastade slutsatser kring spelupplägget.
 

Pixie

Veteran
Joined
22 Feb 2011
Messages
40
Så därför vill jag be om lite frågor att besvara. Xyas, vad vill du tex åstakomma med ditt drev mot mig? Vill du bara få mig att skriva mer?
Förlåt, skulle skriva anth, inte xyas :/
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Om miller-debaklet och spelupplägget.

I ett vanilla spelupplägg finns det varken helmiller eller halvmiller. Det finns dock inte heller några övriga variabler, fluff och sånt shit i rollerna. Så det är inget vanilla-lir precis, detta.

Däremot, om vi jämför med t.ex. mitt varulv 666 eller andra flufftunga lir så är ju detta spelupplägg mycket mer vanilla. På skalan 1-10 där 10 är flufftyngst i världshistorien och 1 är en Vicotnik klassiker så hamnar ju Empiricus spel någonstans mellan 3-6 beroende på vad vi faktiskt har i våra roller.

Vi har antingen väktare eller bulletproof bekräftad, vi har siare bekräftad och vi har 3 variabler i våra roller.

Eftersom väktare och siare är ganska vanilla i ett varulvslir så hamnar vi nog på en 3-4'a på skalan så här långt om vi räknar in fluffet.

Men vad spelar fluffet för roll egentligen? K.K's väfv samt hans bekräftade alibi-roll tyder ju på att fluffet inte är byn till gagn. Huruvida det är ulvarna till gagn kan vi inte riktigt veta. Men jag personligen utgår från att ulvarna måste ha någon form av nackdel. För hittills; alibiroller och en safe väfv tyder helt enkelt på att millers är ytterligare en fördel för ulvarna som inte uppvägs av någon nackdel. Millers är ju en nackdel för byn och vad vi kan utläsa hittills så uppvägs inte den bynackdelen av någon ulvnackdel. Eftersom jag är miller så måste jag utgå från att det finns någon nackdel för ulvarna inskriven i deras roller eller i våra roller eller i väfven (men det senare rimmar illa med K.K's väfv-jakt), för annars makear min roll inte sense helt enkelt. Och Hastfers roll makear förstås inte heller sense. Grejen är att jag stirrat mig blind på vad jag kan se av spelupplägget och jag ser ingen reson på det outade material jag har att arbeta med. Det borde liksom inte finnas millers såvida inte Empiricus med flit gett ulvarna extra fördelar och byn extra nackdelar.

MEN, vi kan ju inte veta om ulvarna har alibiroller eller om det bara var K.K, inte förrän vi röstat ut ytterligare en ulv (eller 3). Det faktum att det är han som drevar efter väfven är dock logisk om det är han som har alibirollen medan övriga ulvar till viss del eller helt saknar sånt fusk (för då kan han börja med att outa sin roll, vilket skänker cred till hans väfv och strävan efter dess fullbordan). Det är ju jäkligt prekärt överhuvudtaget att börja nysta i en ulvs sammanställningar, men något syfte med väfven tror jag att K.K haft. Jag nöjer mig inte med att tro att det endast handlat om att han velat ha något att snacka om, även om det också är godis för ulvar.

Hastfer är på väg ut nu och jag ber till Gud (nä det gör jag inte) att han är ulv. Om han är ulv så grönar det mig till viss del. Om han däremot är bybo (vilket jag betvivlar) så blir ju min position i byn ganska skakig. Men om vi får ut en ulv och den ulven visar sig sakna alibiroll, då faller ju mycket på plats, i min åsikt, då ÄR ju existensen av millers delvis eller helt balanserad.

Eftersom Hastfer är en av mina rödaste kandidater till hängning så tänker jag helt enkelt be till Gud (eller inte) och hoppas att han är en ulv och som tårta på moset att han saknar alibiroll.

Röst: Hastfer
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
Lasse-Bajs said:
Vimes: Jag vill inte ha ut Hastfer för att han är miller. Jag tror han är röd på grund av KKs spel. Oavsett om Hastfer är grön eller röd så tänker jag inte föreslå att rösta ut Recca i nästa runda. Jag kommer rent av kämpa för hennes överlevnad för att jag anser henne grön.
Trashapan said:
Jag håller hastfer som röd och därför har jag röstat på honom. Kk har spelat in hastfer i det röda facket och jag ser inte att han gjort det för att gröna sig själv eller röda en bybo, kk var nog allt för säker på sin överlevnad.

Om hastfer visar sig grön så hamnar såklart jag i en röd sits, särskilt hos dig vimes eftersom jag håller med Larsson. Men det är min känsla att hastfer är röd.

Jag kommer heller inte jaga recca nästa runda huruvida hastfer visar sig vara röd eller grön. Jag kopplar inte ihop deras roller på det viset. Är hastfer grön så kan jag absolut tänka mig att vi har två millers och är han röd så har vi bara en traditionell. Så ser jag på saken.

Jag ska försöka hinna hem i tid så att jag hinner svara bättre på rasmus löjliga case och kanske komma med något mer vettigt innan slut
Ok, så ni tänker exakt lika.
Ni kör på HUR Hastfer kan vara ulv, inte VARFÖR.

Alltså jag kan ju fattat Recca helt fel i hur/varför grejen. Jag har ju fått ett gäng gliringar från hennes sida det här liret så det förvånar mig inte alls om det bara är Hastferlogiken som drar den slutsatsen.

Basse vill ju se sprattel när en bybo hängs men det känns lite lönlöst nu.

Dessutom ska barnen i säng och arbetsdagen har slitit hårt på händerna.

Forza Byn, allez allez allez!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,601
15/16

A propos Reccas väfv-snack så saknar åtminstone jag några detaljer:

LJS, Mukwa, Pix: vad har ni för pryl?

Lag Öst
Basenanji Cykelbud Digitalkamera
Max Raven Byggarbetare Munspel
Ruga Takläggare Pokemonkort
Trasapa Pilot Roombadammsugare

Lag Väst
Pix Lapplisa ?
Mukwa Trucker ?
xyas Programledare Blurayspelare
Vimes Lokförare Skiftnyckel

Lag Nord
Konrad Kanyl Elektriker Hero Questspel
Recca Professionell åsiktsmaskin Ståbas – Miller
anth Bloggare Skruvdragare
(RasmusL) Taxichaffis Hyvel

Lag Syd
!Paxen Mekaniker Dragspel – Siare
Hastfer Brandman Diplomacyspel - Halvmiller
Brynolf TVjournalist Trivial pursuit
LJS Polis ?
 
Top