Nekromanti Expedition Varulvsson - Det sista örådet

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Empiricus said:
Halvmillers - en utveckling ur vrållådan:

En sjuk idé från en sjuk spelskapare, tanken slog mig en kväll helt enkelt.
Ulvarna får en dimension till på att bli siade, och det kanske inte är lika attraktivt att gå ut som halvmiller utan hellre sitta och hoppas att bli siad på rätt runda.

Det borde dessutom påverka halvmillerns spel, för denne vill ju bli siad ibland.


Och jag var ju tvungen att ge byn en också, jag ville testa konceptet och då ville jag se till att byn fick in i sin tankevärld att en sådan bizarr skapelse fanns.

Hur tyckte ni det funkade?
Jag tycker inte det tillför något att ha en bybo-halvmiller, det gör inte så mycket skillnad mot en vanlig miller där. I ulvlaget är det däremot mycket mer intressant än en vanlig ulv-miller. Vi försökte ju spela på att jag skulle bli siad i rätt rundor och sådär, och det är mycket roligare än om man bara blir siad grön oavsett.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Och jag var ju tvungen att ge byn en också, jag ville testa konceptet och då ville jag se till att byn fick in i sin tankevärld att en sådan bizarr skapelse fanns.

Hur tyckte ni det funkade?
Jorå, som sagt borde vi ju ha hajat att ulvarna också kunde ha en sån. Dock svårt för byn att anpassa sig till den insikten, även om vi hade tänkt på det. Vi vet ju inte vilka rundor (Vimes) skulle siats grön/röd så det enda det skulle ha inneburit vore ju att helt enkelt lita lite mindre på siandena. Men för ulvlaget innebär det ju lite trixande för att försöka tajma in siandet rätt, vilket är kul.

Jo! Recca stod för den coola gambiten (som egentligen borde varit jättedålig, men som blev jättebra till slut, credd till Recca).
Verkligen! Jag apgrönade ju henne just för att det hade varit helt idiotiskt ulvspel. Bollar var ordet. (hm, det kanske behövs en genustråd angående "bollar" för övrigt)

Nattmorden: att vi tog Brynolf var mitt och KKs beslut som vi tog när Recca var iväg och spelade rollspel och missade deadline. Hon vart fett sur för hon hade laddat upp för att gå på Brynolf och han var dessutom rätt skön mot henne. Vi fick feeling och trodde Paxen skulle sia honom. Rätt idiotiskt, men det blev ju bra!
Äh, Reccas påhopp på mig just innan jag dog var ju alldeles för illa underbyggt, och byggde på (medvetna?) missförstånd och felläsningar. Jag var lite smått inne på att hon låtsades starta upp ett case mot mig bara för att verka grönare när jag mördades direkt.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Hade ni nån specifik plan med Konrads väv? Eller var det bara en allmänt byboig grej att göra när ni insåg att fluffet var ofarligt för er?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Grattis till segern, ulvar. Jag hade er typ på kornet allihop då alltså. KK svansade efter och var den som gjorde att alla såg mig grön så där osade det ulv, om än lite för subtilt. Om någon var miller så var det Vimes (poäng till mig), om någon av recca/hastfer var röda var det Recca (check) och jag nailade fanimej t o m anledningen till att hon claimade miller (stolt). Enda felet var att vi sparade henne. Pix var den jag ville ha ut av de "ickegrönade". Ni hade vunnit på Vimes gröning ändå, så det här hade mindre betydelse egentligen. Men att allt det här var i görningen samtidigt var jag inte direkt beredd på. Bra spelat ulvar. Jag är ganska nöjd med mitt deltagande trots förlusten tror jag.

Jag är sugen på att hålla i nästa lir. Som tema tänkte jag:

SUPER WEREWOLF BROS.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Mukwa said:
Grattis till segern, ulvar. Jag hade er typ på kornet allihop då alltså. KK svansade efter och var den som gjorde att alla såg mig grön så där osade det ulv, om än lite för subtilt. Om någon var miller så var det Vimes (poäng till mig), om någon av recca/hastfer var röda var det Recca (check) och jag nailade fanimej t o m anledningen till att hon claimade miller (stolt). Enda felet var att vi sparade henne. Pix var den jag ville ha ut av de "ickegrönade". Ni hade vunnit på Vimes gröning ändå, så det här hade mindre betydelse egentligen. Men att allt det här var i görningen samtidigt var jag inte direkt beredd på. Bra spelat ulvar. Jag är ganska nöjd med mitt deltagande trots förlusten tror jag.

Jag är sugen på att hålla i nästa lir. Som tema tänkte jag:

SUPER WEREWOLF BROS.
Ja det var skitkul genomläbbigt att se dig arbeta, Mukwa. Nånstans i R3 blev jag genomgrönad av samtliga. Det var nice. Jag satt i varulvschatten och sa att jag skulle sparka Vimes på smalbenet ifall han inte slutade ulva mig. Tog ett tag men sen började ulvdreamteam arbeta som en maskin. Synd att K.K inte fick vara med på äventyret bara.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag kom på mig med att flera gånger sitta framför tråden och skratta ondskefullt IRL. Vid ett par tillfällen så gick Jonas förbi och höjde liksom på ögonbrynen åt mina Mehehehehehe's och Moahahahaha's.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Trasapa said:
Ja ni var skitduktig, Vimes också, jag är bara bitter. Är nöjävligt trött på att förlora hela tiden, och mycket på grund av att jag spelar som en påse Skit.

Men ni sket alltså i mord första rundan?
Och Reccas miller outning, vad var tanken där?
Första mordet satte vi ju på Mukwa såklart.
 

Pixie

Veteran
Joined
22 Feb 2011
Messages
40
Wow awesome. Jag kollapsade typ vid 7 tiden pga av trötthet så jag vaknade nu och skulle upp och kolla.
Go wulfs! som k.k. skrev i chatten konstant :gremsmile:
weee
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Brynolf said:
Hade ni nån specifik plan med Konrads väv? Eller var det bara en allmänt byboig grej att göra när ni insåg att fluffet var ofarligt för er?
Väven dök ju upp efter Paxie brunat när min svarta själ så tanken med den var väl mest att förvirra. Jag tror Basse läskade sig lite på den och försökte jaga ulvar via den.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Så ni var kalla och utgick från att väven saknade betydelse? OMFG!

Och så vill jag säga att !Paxen och RasmudsL spelade jävligt bra!
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Först och främst, tack för gott och roligt spel, Empi!!!

Angående domarhärvor tycker jag du gjorde så gott det gick under rådande omständigheter. Vi lär ju oss allt eftersom, och efter det här spelet tycker jag att det räcker med inläggstak och att man inte skall behöva oroa sig över längden på inlägg.
Vi bör också komma med en praxis hur vi gör med övertramp. Skall vi säga att det ges ut en varning, sedan åker nästa som gör för många inlägg ut? Eller har varje spelare rätt till en varning var?

Snyggt spel av superulvarna!
Jag hade ju skumma feels för Recca i början - jag tyckte ju att hennes reaktioner på Vimes var skumma. Sedan blev jag osäker och tyckte att Max Ravens tidiga outande var skummare. Det jag tar med mig från detta parti är att jag skall lita mer på när jag tycker folk tänker konstigt istället för olika taktiska drag som anses mer eller mindre ulviga. Alla spelar olika, så det finns både bybor och ulvar som gillar att outa tidigt / outa sent / outa miller / hålla miller-skap dolt och så vidare.

Angående halv-millers var det en cool förmåga som är roligare än vanliga ulv-millers.
Däremot tycker jag att det ger mycket att ha en halv-miller i bybolaget, för annars är det oerhört svårt för byn att börja tänka i de banorna. Vi borde faktiskt fattat denna gång att om det fanns en halv-miller bland oss så borde det finnas en bland ulvarna också. Hade jag bara gått i de tankarna så hade jag gjort mera motstånd mot Vimes, för hans argumentation mot mig var ju bara blaj.

Angående att folk är så inaktiva så undrar jag om vi skall lägga en minimumgräns på inlägg också? Fem per runda?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Hastfer said:
Bra spelat ulvar! Bra spel empi! :)
Förlåt Hastfer att jag jagade ut dig. KK lurade mig totalt genom att krama och gosa med dig!
Nu, när vi har facit på att du inte var coachad, kan man väl lätt säga att du var den spelare som utvecklats mest sedan tidigare spel. Jättekul. :-D
(Pix kommer på en bubblande andraplats eftersom hen spelade mycket bättre och slugare varulv än sist. Inga rån denna gång!)

När jag tittar på min egen insats så skäms jag lite:
* Räddade Recca i runda 1
* Fick gröna Hastfer utröstad
* Blev än en gång utmanövrerad av Vimes

Håhåjaja. Får hoppas det går bättre nästa gång. Ser mycket fram emot Super Werewolf Bros. :)
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Basenanji said:
Så ni var kalla och utgick från att väven saknade betydelse? OMFG!
Vi ville ju få byn att tro att väven hade betydelse och jag räknade kallt med att den saknade betydelse.

Vi ulvar hade ju även förmånen att välja vad vi ville att Empis skulle visa när vi hängdes. Alltså, pryttel och sysselsätttning. Jag var rätt het på att visa upp min nakenhet för att ge sken av att tidiga outare som du Basse kanske ville ge sken av byboighet genom snabba outningar. Nu valde vi att klä på mig för att skydda Vimes väldigt sena outning istället.

Från start var vi lite oroliga för vilka pryttlar och skit vi skulle outa så vi smulade hejvilt runt två sysselsättningar var och två prylar var.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jaha, och när jag läser det här:

Emp said:
Ulvarna fick sedan en pool med de fyra kvarvarande sysslorna och de fyra kvarvarande prylarna, samt även möjligheten att välja om de ville dö med syssla och pryl på kroppen eller inte.
Eftersom ingen roll satt med info om vad det fanns för roller eller prylar eller om det fanns någon innebörd i dem så var all informationshantering (lögn och sanning) tveeggade svärd mellan by och ulvar.
...så lägger sig lite av min bitterhet över att ha förlorat. Jag tyckte (och hoppades på) att väven verkade spännande, men efter R3 tolkade jag den som betydelselös. Ulvarna ska ha cred, de var bra, men det här upplägget var knappast det enklaste för byn.

Grejen är ju att om ulvarna visste att fluffet inte hade någon betydelse tex genom att ulvarna själva fick välja om de ville dö med pryl på kroppen så var den ju knappast spelavgörande. Så där jätteförvirrad blev jag knappast av ditt intresse för en väfv, KK. Däremot så var väfven en möjlighet att fånga ulvar på och om byn inte hade en sådan så blir den övriga balansen desto mer avgörande. Det som är lite bökigt med det där är att byn då behöver utföra två olika uppdrag: 1) analysera hur spelet är designat och 2) jaga scumtells. Om man inte har analyserat speldesignen tillräckligt väl blir ju nämligen 2) onödigt och direkt felaktigt som i fallet Vimes. Det bör man som SL ha i medvetande speciellt om spelet ska innehålla inläggstak.

Jag tycker nog så här:

– det är kul med halvmillers, men då är vi där jag snurrade så mycket: det finns alltså (fortfarande) varulvsspel där det är viktigare för byn att analysera spelupplägget än att jaga traditionella scumtells. Det betyder att jag hade rätt i mina paranoida föreställningar och Vimes möda blir i efterhand beundransvärd – han lyckades verkligen få mig att tycka att det var skitdumt att spekulera i något annat än ett traditionellt upplägg.

– ulv-millers oavsett övriga regler är ett blysänke för byn. Oavsett om vi borde ha förstått det eller inte så spelar det fullkomligt ut rollen av siaren. Så: ingen siare, inget fluff och dessutom en halvmiller i byn som drar till sig duktigt med uppmärksamhet...hm. Om vi dessutom lägger till en manipulerad siare för byn så vet jag inte riktigt hur byn skulle ha spelat för att sätta dit ulvarna. Ett tänkbart scenario är ju att byn börjar misstro !Paxen, att Väktaren inte längre vågar väkta den som utger sig för att vara siare, mm.

– och så på det...ett omfångsrikt fluff utan betydelse.

– och inläggstak...

– och en passiv by...hm, jag var definitivt inte speciellt bra i det här spelet och jag tappade sugen när Recca inte fick vara med. Nu är det inte lätt att vara SL så jag vill inte lägga någon skuld över Empi direkt, utan mer förklara varför jag tappade så mycket tempo på slutet.

I mina ögon var det ett spel som var riktigt tufft för byn att ta hem. Så jag tänker knappast skämmas för att vi förlorade.

---

Och mest av allt känns det så himla tomt nu när allt är över. Suck.

Nåja, tack för den här gången!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Angående det här med ulv-millers: byn har ju röstat ut grönsiade ulvar tidigare. Brynolf i Ankeborg, och senast i Discospelet blev ju Basse utröstad trots att han hade siats som en geléhallonätare. Det finns också många andra spel där vi haft ulvmillers med, eller knasiga siarkrafter. Idén om att det fanns millers bland ulvarna diskuterades, Mukwa lyckades till och med pricka in hur min förmåga fungerade exakt. Så visst var min förmåga en rejäl buff, men jag vill nog mena att byn i stor utrstäckning lät den vara en buff.

Grejen var ju inte bara att jag var grön och inte ett alternativ till utröstning. Att jag fick ett grönande gjorde att jag kunde styra utröstningen de tre sista rundorna, och det får faktiskt byn ta på sig lite.

(När jag drog igång drevet mot Larsson i runda tre var det lite av en gamble. Paxen hade visserligen deklarerat att jag var ett av hans sierialternativ, och mitt ganska aggressiva spel i R3 var mitt sätt att vifta med armarna och dra på mig uppmärksamhet. Jag förstod även att om jag skapade en situation där det var mig mot Larsson skulle Larsson bli utröstad om jag grönades rundan efter.)

---

Angående infon och våra alibin så var det ju verkligen inte så att vi visste att den inte spelade någon roll. När outade jag min roll? I runda tre va? Jag var fett paranoid att det var så att vi var tvugna att välja rätt alibin med tanke på vilket lag vi var i. Ett tag såg det ut som att det bara fanns en av varje (fordonsförare, uniform etc, verktyg, spel) i varje lag. Det var skitsvettigt.

(BASSE! Det är en scum tell att tjyvhålla på sin info!)

För övrigt var jag alltså inte lag väst utan lag syd. Men hade jag varit ärlig med det hade lagen inte fördelat sig jämnt och jag hade blivit highlightad som tillhörande laget med "för många" deltagare.

Enligt min mening var alltså roll-infon ändå till byns fördel. Och vad jag vill minnas så plöjde ni inte ner så jättemycket tid i att hitta en väv som inte fanns. Även om den inte hade någon "betydelse" för byn, tog det väldigt lång tid för oss i ulvlaget att inse det. Infon var något vi var tvugna att agera kring, och jag tror att vårt (kanske i synnerhet mitt) agerande kring den hade gått att göra något av.

---

Jag tycker alltså inte att det här var så obalanserat. Titta bara på Mukwa som i stor utsträckning faktiskt löste spelet. Eller såhär: den enda ulv som blev utröstad blev det på Paxens siande.

Visst var min förmåga en stor buff av ulvlaget, men jag vill nog mena att vi lyckades maxa effekten av min gröning.

Jag undrar om man inte skulle stoppat in en lagsiare i byn. Med tanke på att den väv som fanns var ett problem för lag syn (som jag egentligen tillhörde) så hade det kunnat vara ett sätt att skruva ner min roll lite. Även om siaren inte hade siat mig (som ju var den ende som ljög om lagtillhörighet) så hade ju en bekräftad lagsiare gjort att man förstått att ulvarna har anledning att ljuga om lag, vilket innebär att sena lag-outningar är skumma (jag och Pix var jättesena).

---

Ang. segheten: Nu var det här ändå ganska traditionellt ändå. Och något jag börjat fundera över är om det inte finns ett sug på något mer tillskruvat? Konstigare förmågor, DTF, betydelsebärande fluff och all möjlig galenskap. Som det är nu finns det en utveckling mot mer slimmade spel, men jag tror att vi kanske tycker att det vore gott med en rejäl korvtårta lite då och då. Skruvade spel är mer eller mindre omöjliga att få balanserade, men de kan ju vara roliga ändå!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Konrad Kanyl said:
Vimes said:
Sorry Trasapa! Du var bäst att frejma i slutet, vi kunde ju inte tillåta att byn skulle rösta ut Pix.

---

Jag gissar förövrigt att Rasmus väktade Mukwa i sista rundan!
Jag gissar på att RasmusL skyddade sig själv i sista rundan.
Jag vaktade Vimes :/

Tack för god match! Det är trevligt att hänga med även om jag har lite för dåligt tid med sådant här (samt är riktigt kass, men det gör det inte mindre kul :gremsmile: ).
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Vimes said:
Angående det här med ulv-millers: byn har ju röstat ut grönsiade ulvar tidigare. Brynolf i Ankeborg, och senast i Discospelet blev ju Basse utröstad trots att han hade siats som en geléhallonätare. Det finns också många andra spel där vi haft ulvmillers med, eller knasiga siarkrafter. Idén om att det fanns millers bland ulvarna diskuterades, Mukwa lyckades till och med pricka in hur min förmåga fungerade exakt. Så visst var min förmåga en rejäl buff, men jag vill nog mena att byn i stor utrstäckning lät den vara en buff.
Nu kan jag inte uttala mig angående Ankeborg, men i Discospelet fanns det ju faktiskt anledning att tro att ulvarna kunde ha något extra för att kompensera för en stark by (åtminstone trodde vi det eftersom vi misstänkte att det fanns en väktare under stora delar av spelet). I det spelet hade man dessutom möjligheten att sia med två metoder så att man slipper hänga "gröna" personer för att dubbelkolla. Hade inte jag nattmördats så hade mitt siande av Basse gått igenom och han hade varit stekt i vilket fall som helst. Sedan av de två variablerna klass och snacks så var ju snacks den som var mest trolig att det fanns osäkerheter kring.

Däremot i Expedition Varulvsson så fanns det ju faktiskt ingen anledning att tro att det fanns någon form av miller på ulvsidan. Det enda som fanns bekräftat var att byn var svagare än en standardby iom halvmillern Hastfer. Att då tro att byn var ännu svagare med en form av miller på ulvsidan var ju långsökt. Om byn hade vetat att de haft en paranoid siare dessutom på sitt lag så hade det ju verkligen inte ens funnits på kartan att ulvarna hade något så pass kraftfullt som en halvmiller.

Men trots att jag inte tyckte spelet var något vidare balanserat, hade Max Raven varit något positivt för byn istället för negativt så skulle det nog räckt, så tycker jag ulvarna var väl värda vinsten. De förvaltade sina förmågor på ett ypperligt sätt och de spelade skjortan av byn. Byn kom aldrig fram till den punkten där en ulvmiller spelade någon roll.

Empiricus ska dock ha beröm för ett välskrivet och underhållande spel med kul idéer. Låt dig inte nedslås av vad jag skrev om spelbalansen. Jag vill se fler spel från dig, och då ska jag försöka vara med. :gremsmile:

Vimes said:
Ang. segheten: Nu var det här ändå ganska traditionellt ändå. Och något jag börjat fundera över är om det inte finns ett sug på något mer tillskruvat? Konstigare förmågor, DTF, betydelsebärande fluff och all möjlig galenskap. Som det är nu finns det en utveckling mot mer slimmade spel, men jag tror att vi kanske tycker att det vore gott med en rejäl korvtårta lite då och då. Skruvade spel är mer eller mindre omöjliga att få balanserade, men de kan ju vara roliga ändå!
Definitivt! Reccas Varulv 666 är bland de roligaste spelen jag varit med i, och det spelet var galet. :gremlaugh:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Konrad Kanyl said:
Basenanji said:
Så ni var kalla och utgick från att väven saknade betydelse? OMFG!
Vi ville ju få byn att tro att väven hade betydelse och jag räknade kallt med att den saknade betydelse.

Vi ulvar hade ju även förmånen att välja vad vi ville att Empis skulle visa när vi hängdes. Alltså, pryttel och sysselsätttning. Jag var rätt het på att visa upp min nakenhet för att ge sken av att tidiga outare som du Basse kanske ville ge sken av byboighet genom snabba outningar. Nu valde vi att klä på mig för att skydda Vimes väldigt sena outning istället.
Basses och Trasapas tidiga outningar verkade med din alibiroll helt ogröna eftersom alibirollen som du outade tydde på att hela ulvgänget hade gott om stuff. Medan vi ulvar som ju faktiskt var lite smårädda ändå när vi skulle outa våra grejer för att vi just var tvungna att välja (och i början fruktade vi att det fanns ett mönster ju vilket gjorde att vi fegade ut våra grejer lite försiktigt).

Trasapa hängde ju av den anledningen i slutet. Hade inte K.K gått ut med alibirollen så hade Trasapas snack om att fluffet var diverse etc inte haft nån större betydelse, men det blev ju världen rödning på honom. Spelet hade nog varit fullständigt annorlunda utan alibirollen.
 
Top