Nekromanti Expedition Varulvsson - Det sista örådet

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Tyr said:
Vimes said:
Ang. segheten: Nu var det här ändå ganska traditionellt ändå. Och något jag börjat fundera över är om det inte finns ett sug på något mer tillskruvat? Konstigare förmågor, DTF, betydelsebärande fluff och all möjlig galenskap. Som det är nu finns det en utveckling mot mer slimmade spel, men jag tror att vi kanske tycker att det vore gott med en rejäl korvtårta lite då och då. Skruvade spel är mer eller mindre omöjliga att få balanserade, men de kan ju vara roliga ändå!
Definitivt! Reccas Varulv 666 är bland de roligaste spelen jag varit med i, och det spelet var galet. :gremlaugh:
Så här i efterhand, med massor av fler varulvsspelserfarenheter så skulle jag göra väldigt annorlunda.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vimes, du var en stjärna i det här spelet. Jag borde ha sagt det flera gånger, känner jag. När du lyckades gröna mig där i R3 och sedan hur du styrde byn och höll dem borta från både mig och Pix med ditt grönlysande namn. Jag gillade vårt tagteamande också och våra grymma planer i bakgrunden. Synd att K.K inte fick vara med och leka. Men en sak har jag lärt mig från detta lir; det är fan inte bra att hänga sina ulvkompisar för att gröna sig själv tidigt i spelet. Det hade kunnat vara bara Pix och Vimes kvar efter R2, liksom. Snacka om flyt där med röstfiaskot i R1. :gremsmile:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,603
Ja, Vimes var så förbannat på att musten fullkomligt gick ur mig.

Sen får ni ursäkta min grinighet, men efter LJS svåra DrWhowolf med en konverterad KK, Vimes Discolir där vi ulvar inte kunde nattmörda hursomhelst och nu det här tycker jag mig nog ha rätt att sura lite. Nog för att jag är jävel-uslig på det här spelet, men jag har knappats fått nåt gratis...

---

Och jag skulle vilja testa nåt annat sorts lir än varulvsspel men i ungefär samma format med hemliga fraktioner och socialt tjabb. Kan inte WRNU skapa Det Nya Varulvsspelet?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Tack för de snälla orden, Recca! (Jag är fett impad av hur du klöste dig upp ur gropen som jag var högst delskyldig till att gräva åt dig i R1)

Recca said:
Men en sak har jag lärt mig från detta lir; det är fan inte bra att hänga sina ulvkompisar för att gröna sig själv tidigt i spelet. Det hade kunnat vara bara Pix och Vimes kvar efter R2, liksom. Snacka om flyt där med röstfiaskot i R1. :gremsmile:
Det jag lärt mig är att ens ulvkompisar aldrig ser så ulviga ut i byns ögon som i ens egna. De här ulv-mot-ulv-situationerna som uppstår (och som verkligen uppstod mellan oss i R1) drivs ju inte av smarta planer och gambitts utan av rädsla. Jag var skitskraj att eventuell slapphet mot dig skulle uppfattas som en tell om någon av oss blev utröstad. Och när man väl börjat argumentera för något (skriva sitt manus) så är det jättesvårt att sluta. För mig var det absolut svettigaste att på ett trovärdigt sätt argumentera mig själv till att sluta misstänka Recca; därav de dubbla inläggen om henne i R3.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Basenanji said:
Och jag skulle vilja testa nåt annat sorts lir än varulvsspel men i ungefär samma format med hemliga fraktioner och socialt tjabb. Kan inte WRNU skapa Det Nya Varulvsspelet?
Ja! Jag skulle vilja se en brainstorm-tråd där vi spottar ur oss nya upplägg.

Jag menar att det går att identifiera tre designmål i "den här typen av spel":
A. Balanserat spel mellan två fraktioner
B. En utmanande "gåta" för byn att lösa
C. Berätta/utforska en historia

De kan förstås gå i varandra. Men i spel som det här, och mitt Discospel är ju fokuserade på balans (alltså A), medan spel med mönster och betydelsebärande fluffinfo mer är B-spel, exempel på C-spel är till exempel Reccas Varulv666.

Äh, vart skulle jag komma (jag behöver ju inte skyla min brist på riktiga ställningstaganden med teoritugg längre!)? Jo! Att jag tror att om man erkänner att man har ett annat mål än balans så kan man nog göra ganska kul saker. Jag funderar på typ mordmysterium där alla sitter med pusselbitar av information, red herrings och sådär. En är mördare, "byn" (alla de samlade i herrgården!) har kanske en vecka på sig att snacka och göra saker (tänk om alla kanske har några alternativ på nya pusselbitar de får kolla på, så kan de halvvägs välja vilken) och sedan när veckan är slut får de rösta på vem de tycker ska gripas. Skitsamma om det är balanserat i så fall. Eller, klart båda "fraktionerna" ska ha en chans, men en obalans av samma storlek som i det här spelet hade ju varit helt problemfritt.

Öh, brainstrom-tråd!
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag har ett spel på gång som har alternativa regler. Suttit idag och planerat det. Tror det kan bli roligt. :gremsmile:
 
Top