Nekromanti Expedition Varulvsson - Det sista örådet

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Trasapa kämpar vilt in i det sista, han skriker sig hes och blodig att han inte är Ulv, att det är ett misstag. Men ropen faller på döva öron, öborna kastar honom på elden och lågorna slukar honom helt.
Trasapas sista syn är hur Xyas också rasar ihop av att en stor och pälsig tass sliter bort hans rygg.

Det är nu bara sex öbor kvar. Hälften är Ulvar. Tiden är ute.

RasmusL, Mukwa och Basenanji tittar på varandra när Vimes, Pix och Recca plötsligt börjar le i leenden som groteskt sträcker ut sig när deras kroppar omformas till sina sanna Varulvsformer.
Förskräckt ser de sig om efter en utväg. Ovanför glider plötsligt en helikopter in, Harald Treutiger tittar ut, släpper ner Robinsonstatyetten och glider iväg mot soluppgången. Denna säsong är nu slut.


Tack allihopa för att ni var med, och jag får säga att det var riktigt roligt att arrangera ett varulvsspel.

Ulvarna var Konrad Kanyl, Vimes, Pix och Recca.

Jag vill också tacka Vicotnik som hjälpte mig se över balans och spelupplägg och gav mig en del goda idéer.

Dessutom vill jag be ohyggligt mycket om ursäkt för allt strul, jag är förbannad på mig själv för röstdebaclet efter första rundan och för turerna kring Recca och hennes för långa inlägg. Jag var otydlig och gjorde antagligen spelupplevelsen mindre bra än den hade kunnat vara.

Här är upplägget och rollerna.

Upplägg:
Väven hade ingen betydelse, jag tog fyra lag med lika många i varje, och flyttade därefter en så att det blev 5, 4, 4, 3 i lagen. Sedan tog jag fyra kategorier med fyra sysslor och fyra kategorier med fyra prylar (uniformerade yrken, transportörer, c-kändisar och händiga samt spel, verktyg, elektronik och instrument) och slumpade ut tre av varje tillsammans med lagen till rollerna. Den fjärde grejen/sysslan i varje kategori lade jag i en pool. Ett av yrkena var dessutom något som passar in på både transportör och uniformerad (pilot). All slumpning skedde medelst tärning.

Sedan slumpade jag ut spelarna med tärning också, så det fanns inga planerade mönster eller liknande men däremot möjlighet att tro att det fanns mönster.

Ulvarna fick sedan en pool med de fyra kvarvarande sysslorna och de fyra kvarvarande prylarna, samt även möjligheten att välja om de ville dö med syssla och pryl på kroppen eller inte.
Eftersom ingen roll satt med info om vad det fanns för roller eller prylar eller om det fanns någon innebörd i dem så var all informationshantering (lögn och sanning) tveeggade svärd mellan by och ulvar.

Roller:
1
Spelare: Hastfer
Fraktion: Bybo
Personlig grej: Diplomacy-spel
Sysselsättning: Brandman
Lag: Syd
Eventuell förmåga: Halvmiller – Om du sias under rundor med jämna nummer så sias du som Ulv. Om du sias under rundor med udda nummer så sias du som Bybo

2
Spelare: !Paxen
Fraktion: Bybo
Personlig grej: Dragspel
Sysselsättning: Mekaniker
Lag: Syd
Eventuell förmåga: Siare – Varje runda får du sia en person och se vilken fraktion den spelaren tillhör. Meddela mig om vem du vill sia genom att svara på detta PM innan rundans slut. Du får ändra dig till rundans slut, det är bara det sista valet som kommer gälla.

3
Spelare: Max Raven
Fraktion: Bybo
Personlig grej: Munspel
Sysselsättning: Byggarbetare
Lag: Öst
Eventuell förmåga: Siare – Varje runda får du sia en person och se vilken fraktion den spelaren tillhör. Meddela mig om vem du vill sia genom att svara på detta PM innan rundans slut. Du får ändra dig till rundans slut, det är bara det sista valet som kommer gälla.
Note: Denna siare siar alla som om de vore Ulvar.

4
Spelare: RasmusL
Fraktion: Bybo
Personlig grej: Hyvel
Sysselsättning: Taxichaufför
Lag: Nord
Eventuell förmåga: Väktare - Du kan skydda en person från nattmord varje runda. Du får inte välja samma person att skydda två rundor i rad. Meddela mig om vem du vill skydda genom att svara på detta PM innan rundans slut. Du får ändra dig fram till rundans slut, det är bara det sista valet som kommer gälla.

5
Spelare: Brynolf
Fraktion: Bybo
Personlig grej: Trivial Pursuit
Sysselsättning: Reporter känd från morgonnyheterna
Lag: Syd
Eventuell förmåga: Nej

6
Spelare: Xyas
Fraktion: Bybo
Personlig grej: Blue-Ray spelare
Sysselsättning: Programledare för ett modeprogram
Lag: Väst
Eventuell förmåga: Nej

7
Spelare: Mukwa
Fraktion: Bybo
Personlig grej: Oboe
Sysselsättning: Trucker
Lag: Väst
Eventuell förmåga: Nej

8
Spelare: LJSLarsson
Fraktion: Bybo
Personlig grej: Järnfil
Sysselsättning: Polis
Lag: Syd
Eventuell förmåga: Nej

9
Spelare: Ruga
Fraktion: Bybo
Personlig grej: Pokémonkort
Sysselsättning: Takläggare
Lag: Öst
Eventuell förmåga: Nej

10
Spelare: Trasapa
Fraktion: Bybo
Personlig grej: Roomba
Sysselsättning: Pilot
Lag: Öst
Eventuell förmåga: Nej

11
Spelare: Shaithan/Anth
Fraktion: Bybo
Personlig grej: Skruvdragare
Sysselsättning: Årets Bloggare 2011
Lag: Nord
Eventuell förmåga: Nej

12
Spelare: Basenanji
Fraktion: Bybo
Personlig grej: Digitalkamera
Sysselsättning: Cykelbud
Lag: Öst
Eventuell förmåga: Nej

13
Spelare: KK
Fraktion: Ulv
Personlig grej: ?
Sysselsättning: ?
Lag: Nord
Eventuell förmåga: Nej

14
Spelare: Recca
Fraktion: Ulv
Personlig grej: ?
Sysselsättning: ?
Lag: Nord
Eventuell förmåga: Nej

15
Spelare: Pix
Fraktion: Ulv
Personlig grej: ?
Sysselsättning: ?
Lag: Väst
Eventuell förmåga: Nej

16
Spelare: Vimes
Fraktion: Ulv
Personlig grej: ?
Sysselsättning: ?
Lag: Syd
Eventuell förmåga: Halvmiller – Om du sias under rundor med jämna nummer så sias du som Ulv. Om du sias under rundor med udda nummer så sias du som Bybo.

Jag är inte helt nöjd med hur inläggslängden funkade, och hade jag gjort om spelet så hade jag nog inte haft med bägge reglerna från början utan bara max antal inläggs-regeln. Att räkna längd på inlägg eller uppskatta vad som är för långt kändes inte rätt för mig.

Men överlag så är jag nöjd ändå. Jag har lärt mig mycket och haft riktigt kul med att följa spelet.
Det blev lite segt på slutet, men jag vill ändå tacka alla som var med, både från start och inhoppare. Hoppas jag inte avskräckt någon från framtida varulvsspel.

Tack så mycket!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Tack för spel alla! Inte minst till Empiricus som har jobbat hårt! :gremlaugh:

Nästa gång så ska jag tänka på att...

...haha, nej nu har jag äntligen blivit botad från vita valjakten! :gremgrin:
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Skitvimes!
Vågat och snyggt spelat av ulvarna. Sen att byn var slapp som min gammelmormors ringmuskel gjorde inte saken lättare.

Recca lurade byxorna av mig, snyggt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Yeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeaaaaah!

Boom!

Det var EXTREMT svettigt i de första tre rundorna, sedan var det en söndagspromenad. :gremsmile:

Jag tycker vi spelade bra, Pix lågflög like a boss, Recca lyckades claima miller och sitta kvar i sex rundor (jösses!) och jag spände mina gröna drevuppstamparmuskler i de sista rundorna. Men vi var också gynnade av spelupplägget i min mening.

Hur som helst, såhär kul har jag nog aldrig haft som ulv! Tack!
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Kul spel emp, röstdebaclet ska du inte bry dig om, sånt som händer och inget som sabbade ändå. Synd på aktiviteten dock,blev svårt att jaga ulvar när hälften knappt skrev något i rundorna och den andra hälften var ulvar.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Snicksnack. Pix lågflög i mängden och du levde på ren tur att bli siad rätt runda. Recca var den med balls och skills. Konkel hade oflyt istället.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Sorry Trasapa! Du var bäst att frejma i slutet, vi kunde ju inte tillåta att byn skulle rösta ut Pix.

---

Jag gissar förövrigt att Rasmus väktade Mukwa i sista rundan!
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Jag tycker det var riktigt snygg kraftanvändning i det här spelet, trots att det fanns bra och dåliga rundor att sia i.

Hade Max Raven varit kvar hade det blivit riktigt intressant, för han siade Vimes i runda ett när Vimes siades grön, men Max Raven siade ju alla som röda. Det hade toksänkt halva ulvarna eftersom !Paxen siade KK samma runda.


Att det blev Recca, KK och Vimes som ulvar gjorde ju nog att tempot blev lite skevt dock, alla tre är ju bra på att skriva mycket och ofta.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Trasapa said:
Snicksnack. Pix lågflög i mängden och du levde på ren tur att bli siad rätt runda. Recca var den med balls och skills. Konkel hade oflyt istället.
Wolfpack!

Vi lade ju upp för att Vimes skulle sias i R1 eller R3. Allt var ju strategiskt upplagt. Ett grymt ulvteam med gott samarbete var vad vi såg. K.K´s oflyt lönade sig i och med att hans kompisskap med Hastfer till viss del betalade av sig i en hängning där exempelvis.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Argh! Självklart borde vi ju ha fattat att Hastfers halvmillerskap borde indikera en likadan på ulvarnas sida. Och Recca lurade brallorna av mig i R1, fan vad jag var övertygad om att hon var grön, bara på milleroutningen. Sen efter att jag dog blev jag väldigt konfunderad över allt rabbel om att jag skulle ha varit bulletproof. Det kändes som en typisk ulv-idé.

Det var nog tur att vi hängde Max i R1 ändå, annars hade det ju blivit totalkaos :gremsmirk:
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Sorry Trasapa! Du var bäst att frejma i slutet, vi kunde ju inte tillåta att byn skulle rösta ut Pix.

---

Jag gissar förövrigt att Rasmus väktade Mukwa i sista rundan!
Jag gissar på att RasmusL skyddade sig själv i sista rundan.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Ja ni var skitduktig, Vimes också, jag är bara bitter. Är nöjävligt trött på att förlora hela tiden, och mycket på grund av att jag spelar som en påse Skit.

Men ni sket alltså i mord första rundan?
Och Reccas miller outning, vad var tanken där?
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Halvmillers - en utveckling ur vrållådan:

En sjuk idé från en sjuk spelskapare, tanken slog mig en kväll helt enkelt.
Ulvarna får en dimension till på att bli siade, och det kanske inte är lika attraktivt att gå ut som halvmiller utan hellre sitta och hoppas att bli siad på rätt runda.

Det borde dessutom påverka halvmillerns spel, för denne vill ju bli siad ibland.


Och jag var ju tvungen att ge byn en också, jag ville testa konceptet och då ville jag se till att byn fick in i sin tankevärld att en sådan bizarr skapelse fanns.

Hur tyckte ni det funkade?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Trasapa said:
Snicksnack. Pix lågflög i mängden och du levde på ren tur att bli siad rätt runda. Recca var den med balls och skills. Konkel hade oflyt istället.
Jo! Recca stod för den coola gambiten (som egentligen borde varit jättedålig, men som blev jättebra till slut, credd till Recca).

Det jag gjorde var att bestämma vem som skulle ut de tre sista rundorna efter att jag blivit grönad. Eller, byn lät mig bestämma det.

Jag har dock mest dåligt samvete över Larsson! Men det var kul att koka soppa på en spik där och gå in med dödligt högt självförtroende.

---

Nattmorden: att vi tog Brynolf var mitt och KKs beslut som vi tog när Recca var iväg och spelade rollspel och missade deadline. Hon vart fett sur för hon hade laddat upp för att gå på Brynolf och han var dessutom rätt skön mot henne. Vi fick feeling och trodde Paxen skulle sia honom. Rätt idiotiskt, men det blev ju bra!

Ruga mördade vi dels för att vi var rädda för Rasmus och dels för att vara schyssta mot henne eftersom hon inte hade riktigt med tid.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Empiricus said:
Jag tycker det var riktigt snygg kraftanvändning i det här spelet, trots att det fanns bra och dåliga rundor att sia i.

Hade Max Raven varit kvar hade det blivit riktigt intressant, för han siade Vimes i runda ett när Vimes siades grön, men Max Raven siade ju alla som röda. Det hade toksänkt halva ulvarna eftersom !Paxen siade KK samma runda.

Att det blev Recca, KK och Vimes som ulvar gjorde ju nog att tempot blev lite skevt dock, alla tre är ju bra på att skriva mycket och ofta.
Som en sidogrej här så var jag skitsäker runda 2 vilka som var ulvarna, eftersom jag var siaren. :gremsmile:

Jag kan iaf säga varför det blev konstigt med min röst runda 1 - jag följde helt enkelt röstsammanställningen som gjordes av två andra och ville inte ha mer bränsle på elden från bybor/ulvar - jag var jävligt förbannad på LJSLarsson och Brynolf, om man säger så - särskilt som jag hade tänkt outa min siarroll om jag trodde jag var på väg ut.

Nej byn, det här blir bakläxa. Slappare än min förra varulvsrunda - är det bara rundorna jag är med i som ni blir dåliga i eller? :gremwink:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Trasapa said:
Ja ni var skitduktig, Vimes också, jag är bara bitter. Är nöjävligt trött på att förlora hela tiden, och mycket på grund av att jag spelar som en påse Skit.

Men ni sket alltså i mord första rundan?
Och Reccas miller outning, vad var tanken där?
Jag anade att jag skulle bli siad tidigt och jag spelar bäst när jag ligger risigt till. Sen så hamnar jag alltid i smeten i första rundan och när det blåser över så brukar jag alltid komma ut grön på andra sidan. Så det var en chansning som byggde på det.

Good game. :gremsmile:
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Empiricus said:
Halvmillers - en utveckling ur vrållådan:

En sjuk idé från en sjuk spelskapare, tanken slog mig en kväll helt enkelt.
Ulvarna får en dimension till på att bli siade, och det kanske inte är lika attraktivt att gå ut som halvmiller utan hellre sitta och hoppas att bli siad på rätt runda.

Det borde dessutom påverka halvmillerns spel, för denne vill ju bli siad ibland.


Och jag var ju tvungen att ge byn en också, jag ville testa konceptet och då ville jag se till att byn fick in i sin tankevärld att en sådan bizarr skapelse fanns.

Hur tyckte ni det funkade?
Svårt att säga. Nyheten med den påverkade nog en del.
 
Top