Exempel på bortglömd svensk fantastik

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Dénis Lindbohm var litet av ett namn på åttiotalet, men ingen det pratas mycket om nu. Nihilistisk katastrof-SF som Domens stjärnor och Frostens barn kan gå att uppbåda på bibliotek eller antikvariskt.
Japp, en svensk författare av klass. Jag blev riktigt ledsen när jag såg att SF-Bok inte längre har en enda bok av honom, speciellt som han var ett av "naven" i svensk SF.

Jag har dock en rätt ansenlig rad i min bokhylla, inklusive en som jag tror är egenpublicerad, på fotokopierat papper och häftad med häftapparat.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
Har den här lyckats glömmas bort trots sin namnkunnige författare?
Makalöst märklig. Faktiskt den enda Guillou-roman jag varken läst eller har stående i hyllan.
Hur kom den till? Varför kom den till? Om jag inte har helt fel nämns den överhuvudtaget inte alls i hans yrkesmemoarer, som finns i ett par olika versioner.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Det här är ju tv och inte litteratur, men det kanske går bra ändå?

Nån som sett denna? Intrigen verkar kul.

 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
På tal om tv-serier. Minns inte hur fantastisk (både i meningen fantastik och fantatastisk) den här tv-serien var, eller ens riktigt vad den handlade om, eller vad den hette, men de tilldrog sig kring någon slags sjukhus? Någon slags forskning eller liknande och ett låst/hemligt rum? Som barn tyckte jag den var rätt otäck, men såg nog bara något eller ett par avsnitt. Känns som det tenderade sf och skräck, men var ju ung när den gick och minns verkligen inte mkt. Högst vaga ledtrådar detta känner jag men någon kanske minns den?
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,293
På tal om tv-serier. Minns inte hur fantastisk (både i meningen fantastik och fantatastisk) den här tv-serien var, eller ens riktigt vad den handlade om, eller vad den hette, men de tilldrog sig kring någon slags sjukhus? Någon slags forskning eller liknande och ett låst/hemligt rum? Som barn tyckte jag den var rätt otäck, men såg nog bara något eller ett par avsnitt. Känns som det tenderade sf och skräck, men var ju ung när den gick och minns verkligen inte mkt. Högst vaga ledtrådar detta känner jag men någon kanske minns den?
Kan det vara den här? https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Femte_generationen
Finns på SVT öppet arkiv, hade aldrig hört talas om den men jag blev nyfiken och googlade.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
På tal om tv-serier. Minns inte hur fantastisk (både i meningen fantastik och fantatastisk) den här tv-serien var, eller ens riktigt vad den handlade om, eller vad den hette, men de tilldrog sig kring någon slags sjukhus? Någon slags forskning eller liknande och ett låst/hemligt rum? Som barn tyckte jag den var rätt otäck, men såg nog bara något eller ett par avsnitt. Känns som det tenderade sf och skräck, men var ju ung när den gick och minns verkligen inte mkt. Högst vaga ledtrådar detta känner jag men någon kanske minns den?
Kan det vara Svenska Slut du tänker på?

 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
På tal om tv-serier. Minns inte hur fantastisk (både i meningen fantastik och fantatastisk) den här tv-serien var, eller ens riktigt vad den handlade om, eller vad den hette, men de tilldrog sig kring någon slags sjukhus? Någon slags forskning eller liknande och ett låst/hemligt rum? Som barn tyckte jag den var rätt otäck, men såg nog bara något eller ett par avsnitt. Känns som det tenderade sf och skräck, men var ju ung när den gick och minns verkligen inte mkt. Högst vaga ledtrådar detta känner jag men någon kanske minns den?
Jag misstänker att det är postningen ovanför din fråga som ger dig svaret. ;)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
Jag misstänker att det är postningen ovanför din fråga som ger dig svaret. ;)
Känner inte alls igen handlingen i den dock så är tveksam om det är samma. Mitt minne är att det inte alls är så mycket data-sf-ai jox. Å andra sidan minns jag inte mycket alls av den alls, men ja, tror det är någon annan faktiskt…
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
På tal om tv-serier. Minns inte hur fantastisk (både i meningen fantastik och fantatastisk) den här tv-serien var, eller ens riktigt vad den handlade om, eller vad den hette, men de tilldrog sig kring någon slags sjukhus? Någon slags forskning eller liknande och ett låst/hemligt rum? Som barn tyckte jag den var rätt otäck, men såg nog bara något eller ett par avsnitt. Känns som det tenderade sf och skräck, men var ju ung när den gick och minns verkligen inte mkt. Högst vaga ledtrådar detta känner jag men någon kanske minns den?
Om det handlar om ett otäckt sjukhus så tar jag och föreslår Riket, så har någon gjort det.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Fast den är väl mer mitten av 90-talet?
Förvisso, men även den bästa kan missta sig på när de egentligen såg en film eller tv-serie, eller så har de genom Mandela-effekten transporterats till vår värld från en parallellvärld där Riket hade premiär 1986.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Oh ja. Och jag fann den absolut sevärd. Är förvånad över att den bara försvann ur det allmänna kulturella medvetandet. Den fick en 6 av 6 av SvD när den kom.
Storm var utmärkt, och med distinkta Kult-vibbar.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Räknas splatter, besatthet, gremlins i kylen och djävulen i form av en filmproducent som fantastik? Då vill jag lyfta Evil Ed, en svensk filmpärla som fått alldeles för lite kärlek!

 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
Om det handlar om ett otäckt sjukhus så tar jag och föreslår Riket, så har någon gjort det.
Nix det var inte Riket. Det var senare och hör till något jag faktiskt än idag inte lyckats se, minns inte varför jag inte såg det när det begav sig. Vad jag minns var mycket mystik kring det här sjukhuset eller forskningsanläggningen, något rum som var låst och det var uppenbart att något fruktansvärt hölls där bakom, minns inte alls vad egentligen men kanske....

Någon missbildad person som resultat av medicinska experiment?

Minns det som att det var i samma veva som exempelvis Xerxes, Goltuppen och andra.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,098
Nix det var inte Riket. Det var senare och hör till något jag faktiskt än idag inte lyckats se, minns inte varför jag inte såg det när det begav sig. Vad jag minns var mycket mystik kring det här sjukhuset eller forskningsanläggningen, något rum som var låst och det var uppenbart att något fruktansvärt hölls där bakom, minns inte alls vad egentligen men kanske....

Någon missbildad person som resultat av medicinska experiment?

Minns det som att det var i samma veva som exempelvis Xerxes, Goltuppen och andra.
Kanske https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ålder_okänd ?

Sven-Bertil Taube och ett medicinskt experiment om att bromsa åldrandet som går fruktansvärt fel.

Barn-Ragnar blev vettskrämd av den. Minns specifikt en scen där en gubbe sitter under en filt i en rullstol. Från filten sticker det fram ett ben som ser ut att tillhöra en äldre man, och ett annat ben som ser ut att tillhöra ett barn.
 
Top