Exempel på bortglömd svensk fantastik

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,859
Location
Marjura
Ev lite offtopic, men fanns det inte en tidig dansk? bokserie som utspelades sig efter en miljökatastrof?

EDIT 0År av Knut Faldbakken.Norsk var den visst.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,969
Location
Umeå
Dénis Lindbohm borde väl nämnas. Om ingen sagt honom redan och jag missat. Är ju inte direkt obskyr men tycker en hör namnet för sällan baserat på hur stor hans bibliografi ändå är. Nova SF 7/8 har endel om honom.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,859
Location
Marjura
Dénis Lindbohm borde väl nämnas. Om ingen sagt honom redan och jag missat. Är ju inte direkt obskyr men tycker en hör namnet för sällan baserat på hur stor hans bibliografi ändå är. Nova SF 7/8 har endel om honom.
Ja, Frostens Barn är underhållande om hur en Mutant-enklav kommer till! Titeln låter ju som rena rama Mutantäventyret förresten.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,878
Location
Port Kad, The Rim
De 2 har jag läst. ;)
Bok 2 slutar med en cliffhanger. Våra tre hjältar var inte tillbaka på jorden men på Mars hade de uppsnappat ett interstellärt meddelande. Inför julen 1970 såg jag fram emot bok 3, men den blev tydligen aldrig skriven.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
516
Vattenfolkets land av Eric Leijonhuvud (boken fick två uppföljare: Fodams uppdrag och Vägen till vattnet)
Ohh dom läste jag, lånade på biblioteket. Jag minns att jag tyckte om dom. I övrigt minns jag bara spridda skurar från dom.

En cool sak var ju dock att det var...öhh...tusen år...lång tid mellan böckerna.i första boken tror jag det var stenålder? Folkvandringstid typ? Sen i sista boken är det typ 90-tal och folk åker på semester och är rädda för kärnvapenkrig
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
503
Ohh dom läste jag, lånade på biblioteket. Jag minns att jag tyckte om dom. I övrigt minns jag bara spridda skurar från dom.

En cool sak var ju dock att det var...öhh...tusen år...lång tid mellan böckerna.i första boken tror jag det var stenålder? Folkvandringstid typ? Sen i sista boken är det typ 90-tal och folk åker på semester och är rädda för kärnvapenkrig
Gillade dem starkt.

Första boken utspelar sig i typ medeltid. Andra boken ett par generationer senare i tidig modern tid. Tredje boken långt senare i nutid, kopplingen till de tidigare är mest att de rör sig i samma miljöer.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
503
Är det nån som läst Om Om av Stefan Stenudd? Ska vara postapokalyps.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
516
Är det nån som läst Om Om av Stefan Stenudd? Ska vara postapokalyps.
Kanske.... Är det en story om någon slags mesias barn som föds i Stockholms tunnelbana?
Han är den enda som överlever atomvapen kriget?
Han trollar fram solrosor?

Jag läste den i mellanstadiet.
Jag tror inte jag tyckte särskilt mycket om den.
Men Jag minns rätt mycket av den så något gjorde den ju uppenbarligen rätt
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
503
Kanske.... Är det en story om någon slags mesias barn som föds i Stockholms tunnelbana?
Han är den enda som överlever atomvapen kriget?
Han trollar fram solrosor?

Jag läste den i mellanstadiet.
Jag tror inte jag tyckte särskilt mycket om den.
Men Jag minns rätt mycket av den så något gjorde den ju uppenbarligen rätt
Jag har bara läst om Om Om, men det låter som rätt bok.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
516
Jag har bara läst om Om Om, men det låter som rätt bok.
Jo, då har jag läst den. Men som sagt typ tjugo, dryg, år sedan.
Och ingen favorit. Men tydligen minnesvärd
Rätt 70-talig, om jag mins rätt. Krig är dåligt fungerande ekosystem är bra. (Alltså inte så jag tycker att krig och ekokolaps är bra men det kanske inte framfördes på ett sånt sätt att det gjorde det till årets läsupplevelse)
Sen var det aliens typ så
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
516
Religionsvetaren och satanismkännaren Per Faxnelds Offerträdet är tämligen nyskriven svensk folkgotik.
Ja! Den har jag lyssnat på. Och den funkade bra att lyssna på annars är det inte riktigt min tekopp.

Men många kort, väldigt korta, noveller.
Jag gillade grejen. Och många av historierna . Men jag tror att de var typ lite för korta och för...vaga och lika, typ. Så hör i efterhand minns jag mest stämningen och den tyckte jag om, sådär inlands mystiskt och obehaglig. Men inte så många enskilda historier.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
993
Location
Bureå
1) Ja. Jag gillade den.
2) Efter lägereldarna av Pär Jorner. Fortsättningen, Blodmåne, kan man nog hoppa över.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
1. Nej.
2. Bertil Mårtensson skrev flera sf-böcker och -noveller på 70-talet, några översattes och fick priser, men ingen talar någonsin om dem idag (Okej, @anth Har nämt Deral bågskytten en gång). Maktens vägar (fantasy) är väl hans mest berömda verk, de nämns någon gång då och då.
Skulle vara kul med ett Maktens vägar rollspel. Finns ju massa kul saker att hämta där.
Den trilogin hör till en av mina absoluta fantastik böcker (även om 3:e boken är svag jämfört med de 2 första delarna).
 
Top