Exempel på bortglömd svensk fantastik

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,977
Location
Umeå
Kanske https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ålder_okänd ?

Sven-Bertil Taube och ett medicinskt experiment om att bromsa åldrandet som går fruktansvärt fel.

Barn-Ragnar blev vettskrämd av den. Minns specifikt en scen där en gubbe sitter under en filt i en rullstol. Från filten sticker det fram ett ben som ser ut att tillhöra en äldre man, och ett annat ben som ser ut att tillhöra ett barn.
Yes! Måste vara den!
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Hittade just en sci-fi-bok jag uppsskattade som ung (och inte läst sesan dess). Stormens Öga av Hans Nordström.

Jag hade helt glömt bort den och rekommenderar den på gamla meriter.
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
271
På tal om tv-serier. Minns inte hur fantastisk (både i meningen fantastik och fantatastisk) den här tv-serien var, eller ens riktigt vad den handlade om, eller vad den hette, men de tilldrog sig kring någon slags sjukhus? Någon slags forskning eller liknande och ett låst/hemligt rum? Som barn tyckte jag den var rätt otäck, men såg nog bara något eller ett par avsnitt. Känns som det tenderade sf och skräck, men var ju ung när den gick och minns verkligen inte mkt. Högst vaga ledtrådar detta känner jag men någon kanske minns den?
TV-serien Babels Hus?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Det är i sanning ett bevis på kapitalismens misslyckande att det inte finns några lättillgängliga remastrade blurayutgåvor av Per Åhlins hela ouvre. En del av det finns på SVT Play, typ Lennart Hellsings ABC. Men Dunderklumpen, Resan till Melonia och Hundhotellet? Till och med Karl-Bertil verkar väl mest finnas på gammal bortglömd DVD?
Jag uppmanar inte till piratverksamhet. Jag bara säger saker för utbildning och information eller vad det nu är jänkarna säger:

Hela Hundhotellet finns på Youtube och hela Resan till Melonia finns på Vimeo.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Jag uppmanar inte till piratverksamhet. Jag bara säger saker för utbildning och information eller vad det nu är jänkarna säger:

Hela Hundhotellet finns på Youtube och hela Resan till Melonia finns på Vimeo.
Ja alltså, de går att få tag på. I, i bästa fall, duglig rippad DVD-kvalitet. Melonia och Dunderklumpen hittas ganska lätt på DVD, Hundhotellet om man accepterar groteska Traderapriser.

Men det är mest märkligt att ingen tänkt att det kanske skulle kunna vara värt att remastra och ge ut på bluray och/eller streaming. Det är trots allt svenskt kulturarv, så att säga.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Ja alltså, de går att få tag på. I, i bästa fall, duglig rippad DVD-kvalitet. Melonia och Dunderklumpen hittas ganska lätt på DVD, Hundhotellet om man accepterar groteska Traderapriser.

Men det är mest märkligt att ingen tänkt att det kanske skulle kunna vara värt att remastra och ge ut på bluray och/eller streaming. Det är trots allt svenskt kulturarv, så att säga.
Ja, medhåll!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
(Projekt som jag är fel person att göra, men skulle backa 100% på Kickstarter: Åhlinrollspelet. Teckningar som antingen är Åhlinoriginal eller gjorda av nån som kan härma manéret (jag tänker Ronja, hon kan ju allt). Enkelt regelsystem, kanske något berättelse/indiefokuserat. Löst om något världsbygge; kanske bygger man en whimsical och lätt surrealistisk spelvärld själv att ha äventyr i. Eller så är det bara en specifik spelvärld men stilen är Åhlin; jag tänker att man kan masha ihop typ något tidlöst garderobsfantasyliknande med grund i Karl-Bertil, Melonia och Hundhotellet… En "normal" tidlös 30-40-50-60-talsvärld som man flyr från in i Robin Hoodska skogar med tjocka munkar, Meloniafantasier eller världar befolkade av djur. Och utanför de otydligt tecknade städerna finns såklart massvis med sagomagi kvar, sjungande bergsjättar och allt möjligt.

Är det kanske i själva verket så att städerna, även om de liknar våra städer, mer är som svulster skapade av sådana som Slug och Slagg? Visst kan man tänka sig en svensk Dark City? Fan, nu vill jag nästan göra det här… Men jag har för många projekt redan!)
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Tekniskt sett inte fantasy men jag skulle säga att medeltida äventyrsfilm är nära nog för att nämnas här:
1702050492000.png
För att citera Harald Handfaste | SVT Play: "Ett romantiskt äventyrsdrama om Harald Handfaste, en slags svensk Robin Hood på 1400-talet. Utländska inkräktare, med den förhatlige fogden von Dotzen i spetsen, har tagit över makten i Östergötland och traktens bönder dignar under skattetrycket och den hårda maktutövningen. Harald samlar ihop en grupp frihetstörstande skogsrövare för att försöka bekämpa inkräktarna men när von Dotzen försöker gifta sig med Haralds älskade Karin så blir läget plötsligt akut. Regi: Erik "Hampe" Faustman. I rollerna: George Fant, Elsie Albiin, Georg Rydeberg, Gösta Gustafson, Hanny Schedin, Thor Modéen m.fl."
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Tekniskt sett inte fantasy men jag skulle säga att medeltida äventyrsfilm är nära nog för att nämnas här:
View attachment 15610
För att citera Harald Handfaste | SVT Play: "Ett romantiskt äventyrsdrama om Harald Handfaste, en slags svensk Robin Hood på 1400-talet. Utländska inkräktare, med den förhatlige fogden von Dotzen i spetsen, har tagit över makten i Östergötland och traktens bönder dignar under skattetrycket och den hårda maktutövningen. Harald samlar ihop en grupp frihetstörstande skogsrövare för att försöka bekämpa inkräktarna men när von Dotzen försöker gifta sig med Haralds älskade Karin så blir läget plötsligt akut. Regi: Erik "Hampe" Faustman. I rollerna: George Fant, Elsie Albiin, Georg Rydeberg, Gösta Gustafson, Hanny Schedin, Thor Modéen m.fl."
Varför heter alla heta tjejer i gamla svenska filmer Karin? Var det bara det sexigaste namnet de uppfunnit?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Tekniskt sett inte fantasy men jag skulle säga att medeltida äventyrsfilm är nära nog för att nämnas här:
View attachment 15610
För att citera Harald Handfaste | SVT Play: "Ett romantiskt äventyrsdrama om Harald Handfaste, en slags svensk Robin Hood på 1400-talet. Utländska inkräktare, med den förhatlige fogden von Dotzen i spetsen, har tagit över makten i Östergötland och traktens bönder dignar under skattetrycket och den hårda maktutövningen. Harald samlar ihop en grupp frihetstörstande skogsrövare för att försöka bekämpa inkräktarna men när von Dotzen försöker gifta sig med Haralds älskade Karin så blir läget plötsligt akut. Regi: Erik "Hampe" Faustman. I rollerna: George Fant, Elsie Albiin, Georg Rydeberg, Gösta Gustafson, Hanny Schedin, Thor Modéen m.fl."
Jag kommer 1000% se hela den här filmen. Den verkar awesome!
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,866
Location
Marjura
Det är i sanning ett bevis på kapitalismens misslyckande att det inte finns några lättillgängliga remastrade blurayutgåvor av Per Åhlins hela ouvre.
Det gäller väldigt mycket svensk film/tv: extremt lite finns på Bluray. Var är Röd Snö, Pistvakt, Spung, Torsk på Tallinn etc? Smala Sussie kom precis ut på Bluray, men det saknas så mycket, inte bara inom svensk fantastik/SF.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,866
Location
Marjura
Tekniskt sett inte fantasy men jag skulle säga att medeltida äventyrsfilm är nära nog för att nämnas här:
View attachment 15610
För att citera Harald Handfaste | SVT Play: "Ett romantiskt äventyrsdrama om Harald Handfaste, en slags svensk Robin Hood på 1400-talet. Utländska inkräktare, med den förhatlige fogden von Dotzen i spetsen, har tagit över makten i Östergötland och traktens bönder dignar under skattetrycket och den hårda maktutövningen. Harald samlar ihop en grupp frihetstörstande skogsrövare för att försöka bekämpa inkräktarna men när von Dotzen försöker gifta sig med Haralds älskade Karin så blir läget plötsligt akut. Regi: Erik "Hampe" Faustman. I rollerna: George Fant, Elsie Albiin, Georg Rydeberg, Gösta Gustafson, Hanny Schedin, Thor Modéen m.fl."
Åh! Missat helt! Strunta i remake på Drakar och Demoner: Ivanhoe och släpp Drakar och Demoner: Harald Handfaste istället. 10/10 would buy
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Smala Sussie kom precis ut på Bluray, men det saknas så mycket.
Den gjorde ursäkta vaddå sa du?

Och det har jag missat! Och verkar finnas till rätt dugligt pris också… Tack för tipset!

Jag hade precis tänkt se om den, men nu väntar jag tills min bluraykopia kommer =)
 
Top