Efter att ha samlat ihop en ganska OK samling arketyper och aspekter, tänkt jag försöka ta tag i ett par av de tyngre grejerna i EB. Återigen; listor är bra. De behöver inte vara kilometerlånga, det är nästan bättre om man har en kortare lista där varje grej förklaras lite mer istället. Det kan räcka med ett inspirerande citat eller beskrivning.
Memeplex i Evolutionens Barn är de inre konflikternas motor. Ens rollperson Är inte bara saker, den Tycker saker också. Fast "tycker" är för svagt, det här har med värderingar och världsuppfattning att göra; ett memeplex i EB är en grundläggande värdering, en mental reflex man har.
Ett par exempel jag kommer på direkt:
Staten Vet Bäst
Lita På Auktoriteter
Lita Inte På Auktoriteter
Det Är Väl Bra Som Det Är
Livet Är Skit
Livet Är Underbart
(Barn/poliser/pensionärer/etc) Är Värda Mer Än Andra
Inget Kan Skada Mig
Majoritetens Välfärd Går Före Individens
Sökandet Efter Kunskap Går Före Allt
Våld Löser Inga Problem
Med Våld Kan Man Lösa Alla Problem
Kåren/laget/teamet Går Före Allt
Individens Frihet Går Före Allt
Vi snackar alltså framförallt sådant man kan tänka sig går att utmana, och jag vill inte att de ska heta "lojalitet", "konservatism" eller "utilitarism" eftersom de orden känns så sterila och tråkiga.
Jag vill alltså:
...veta om ni har några fler idéer att fylla upp med? Jag vill ha en ordentlig lista, gärtna med ett uttrycksfullt citat till varje (ja, jag vet att mina saknar sånt...)
...att ni ska kommentera de existerande.
...och att di ska kommentera tilltaget i stort; känns det kul att hitta på sånt här till sin rollperson (som tidigare; välj/hitta på tre, sätt ut fem poäng)?
Det finns mekanik för att utmana de här dels genom att ställa personens memeplex mot varandra och dels påverka grejer utifrån genom memetisk programmering eller för den delen direkta upplevelser som motsäger dem. Jag och genesis är ganska stolta över reglerna, men det här är inte tråden där de ska diskuteras. Tänkte mest påpeka att de finns.
-----
För den hugade, i tidsordning:
080226 - Evolutionens Barn (posten som startade alltihop)
080226 - Evolutionens barn - actionfyllt samberättarsystem (där Krank kommit på att han vill göra något av sin gamla skiss och efterlyser system och idéer.)
080425 - Evolutionens Barn - vad man spelar, och världen (där jag funderar kring fluffet och hur världen ser ut och sådant)
080418 - Evolutionens Barn - igen (lite systemdesignfrågor och sammanfattning av vad som sagts innan)
080522 - Evolutionens barn - ny topic igen (en mycket kort tråd utan så mycket nytt)
080528 - Centrala Koncept i Evolutionens Barn (Lite kort uppspaltat om världens beskaffenhet och sånt)
080604 - Evolutionens Barn - Dramaturgireglerna (där vi spikar dramaturgireglerna iaf tills vidare)
080616 - Arketyper och Aspekter
Memeplex i Evolutionens Barn är de inre konflikternas motor. Ens rollperson Är inte bara saker, den Tycker saker också. Fast "tycker" är för svagt, det här har med värderingar och världsuppfattning att göra; ett memeplex i EB är en grundläggande värdering, en mental reflex man har.
Ett par exempel jag kommer på direkt:
Staten Vet Bäst
Lita På Auktoriteter
Lita Inte På Auktoriteter
Det Är Väl Bra Som Det Är
Livet Är Skit
Livet Är Underbart
(Barn/poliser/pensionärer/etc) Är Värda Mer Än Andra
Inget Kan Skada Mig
Majoritetens Välfärd Går Före Individens
Sökandet Efter Kunskap Går Före Allt
Våld Löser Inga Problem
Med Våld Kan Man Lösa Alla Problem
Kåren/laget/teamet Går Före Allt
Individens Frihet Går Före Allt
Vi snackar alltså framförallt sådant man kan tänka sig går att utmana, och jag vill inte att de ska heta "lojalitet", "konservatism" eller "utilitarism" eftersom de orden känns så sterila och tråkiga.
Jag vill alltså:
...veta om ni har några fler idéer att fylla upp med? Jag vill ha en ordentlig lista, gärtna med ett uttrycksfullt citat till varje (ja, jag vet att mina saknar sånt...)
...att ni ska kommentera de existerande.
...och att di ska kommentera tilltaget i stort; känns det kul att hitta på sånt här till sin rollperson (som tidigare; välj/hitta på tre, sätt ut fem poäng)?
Det finns mekanik för att utmana de här dels genom att ställa personens memeplex mot varandra och dels påverka grejer utifrån genom memetisk programmering eller för den delen direkta upplevelser som motsäger dem. Jag och genesis är ganska stolta över reglerna, men det här är inte tråden där de ska diskuteras. Tänkte mest påpeka att de finns.
-----
För den hugade, i tidsordning:
080226 - Evolutionens Barn (posten som startade alltihop)
080226 - Evolutionens barn - actionfyllt samberättarsystem (där Krank kommit på att han vill göra något av sin gamla skiss och efterlyser system och idéer.)
080425 - Evolutionens Barn - vad man spelar, och världen (där jag funderar kring fluffet och hur världen ser ut och sådant)
080418 - Evolutionens Barn - igen (lite systemdesignfrågor och sammanfattning av vad som sagts innan)
080522 - Evolutionens barn - ny topic igen (en mycket kort tråd utan så mycket nytt)
080528 - Centrala Koncept i Evolutionens Barn (Lite kort uppspaltat om världens beskaffenhet och sånt)
080604 - Evolutionens Barn - Dramaturgireglerna (där vi spikar dramaturgireglerna iaf tills vidare)
080616 - Arketyper och Aspekter