Nekromanti Avslöja dina halvglömda settingidéer

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,737
Du vet vad jag menar! Varje gång du hör den där låten eller tittar på den där bilden så dyker den upp och ibland när du ser nån scen i en film så tänker du "Det där hade passat perfekt in i..."

Ja, i vaddå? Avslöja din halvglömda settingidéer som du ändå antagligen inte kommer göra nåt av!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,930
Location
Sandukar
Andra Världskriget, typ runt 1940-41, spelarna tar på sig rollerna som högt uppsatta och mäktiga nazister i skiktet precis under Hitler och hans närmaste. Blandning av intrig, backstabbing, konspirationer, ockultism, äventyr, spionage, krig och spänning.
 
G

Guest

Guest
Oj... Jag har försökt mig på så mycket lustigt genom åren. Speciellt i början av min rollspelskarriär, då skulle jag göra rollspel av allt jag såg och läste. Bland annat:

- Mask - The Roleplaying Game: Började kluddra på det typ 85-86. Baserades på den tecknade serien med samma namn. Använde mig utav Mutants regler och maskerna/hjälmarna hade olika förmågor (1T3 st) som slogs fram, precis som mutanttabellen. När jag senare skulle komma på en fräsig tabell till fordon (alla hade ju ett tufft fordon också) så orkade jag inte, så där dog det projektet...

- Transformers: Samma grej där. Mutants regler, slå på en tabelle vilket fordon eller sak du kunde omvandla dig till. Ända klass som man kunde vara, var robot, såklart :)

- Vilda Västern, fast med en twist: Man var cowboy, fast i rymden :gremlaugh:

- Fantasyrollspelet (Arbetsnamn): Någon gång under tidiga 90-talet skulle alla spel vara så jävla avancerade så det var sjukt. Började kluddra på ett och lade ner när jag var uppe i 40 grundegenskaper och ca 20-30 sekundära egenskaper. Skulle vara något sorts highfantasy rollspel i rolemasterstil.

Ja, lite kort lista....
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Indiska alver. Jag började på en tidigmodern kampanjvärld med någorlunda ogenerade paralleller till England, Tyskland, Ryssland, Skandinavien, Ottomanerna och Indien.
Jag övergav det hela för andra projekt, men jag tycker fortfarande att indienalver var en bra idé:

Mycket smycken, graciös estetik med mycket blommor och musik, tidlöst perspektiv, uråldrig kultur, långa namn, avancerad filosofi, vördnad för allt levande, balla och udda vapen, slanka personer.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,292
Location
Örebro
En efterkatastrofen värld som i stort set blivit helt översvämmad (det här var innan Waterworld släpptes :gremtongue: ). De gamla rikena hade fallit och endast ruiner fanns kvar av den. Människorna var splittrade och man hade glömt mycket av det förflutna. Yrken var inriktade på sådant som arkeologer och andra sökaryrken, vilket indikerade på att det skulle finnas ett sökande efter det förflutna (vilket dock inte var något jag funderat djupare på - jag var väldigt ung då jag började skissa på det här).

Jag hade också en idé om ett rike som reste sig från spillrorna och skulle ta över världen. De skulle vara inspirerade av aztekerna och inkaindianerna. Jag var dock inte mogen för skapandet av idén vid den tiden så den hamnade på botten av oceanen.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,927
Location
Nordnordost
Stora städer, i Bladerunnerstil, och så ädlingar i 1700-talskläder som har värjdueller högt upp på taken. Något komplext men uråldrigt feodalväsende som samhällsordning, och traditionen att man löser dispyter genom dueller. En enorm sal där alla ädlingar samlas med jämna mellanrum och festar och intrigerar. På väggarna hänger alla ätternas gamla stridsbanner, kvarlevor från när man fortfarande krigade. Ordningen på banneren visar på den status som råder mellan husen.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,661
Location
Demokratiska Republiken Latveria
1. Steampunkstad med kultur inspirerad av nordafrika, mellanöstern, indien. "Tjuvfantasy" och schamansk-gnostiska resor i andevärlden. (Grundtanken var att göra cyberpunk i form av orientalisk fantasy.)

2. Förlorad koloni i ett annat stjärnsystem, bronsålderskulturer med inspiration från maya och azteker. Hemliga sällskap med tillgång till högteknologiska artefakter. (Ja, jag hade precis upptäckt tekumel...)

3. Cyberpunk i rymden (Gibson + Sterling), ungefär som Transhuman Space men med fokus på klasskamp och revolution.

4. Efterkatastrofen, människor betraktar den gamla teknologin som magi och dyrkar AI som gudar. Kamp mellan en AI-styrd teokrati och en stad regerad av "magiker". Moorcocks Hawkmoon och van Vogts Makten och Gudarna var förebilder.

Och många många fler...
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,545
Location
Slätta
Natten och dagens stad.

Någonstans i världen i en tid efter katastrofen mitt ute i en stekande öken plågad av två solar ligger Staden.

Staden har två distinkta ansikten. På dagen är befolkningen förpassad under jord då yttertemperaturen är långt över kokpunkten. Livet i de gamla gångarna och tunnlarna under staden är farligt och våldsamt. Djungelns lag råder och folk har samlats i trygga enklaver av olika storlek eller gömmer sig i dolda avkrokar. Att ge sig ut på vandring i underjordens mörker är förknippat med livsfara och görs bara i nödfall, i stora sällskap eller för stor vinning. För överklassen fortsätter festen uppe bakom de tunga ståljalusierna i ythusen medan det vanliga folket sliter med vattensamlande, skörd av de stora svampängarna och utforskande och jakt i underjorden. Många byten finns att fälla och många fynd finns att göra för den modige, men också stora faror.

Efter skymningen öppnar sig staden som en blomma. Barerna och affärerna öppnar, stånden rullas ut, gatumusikanterna börjar spela. Folket sprider sig ut på gatorna och ytjägarna ger sig ut i natten på sina ödlor. I gränderna sker de ljusskygga affärerna och på de stora podierna ovanför gatorna sluts de större avtalen medan man ser ned på stadens myller. Neonskyltarnas ljus blandas med skenet från små eldar och oset från gatuköken blandas med dofterna av brännd sten.

Staden lever tills dess att solvakten blåser i sitt horn. Den här natten är över och en modig betraktare står kvar för att se vilken av solarna som skall plåga staden denna dag och se om han kan ana sig till hur lång denna dag skall bli. Han hoppas att nästa natt blir längre och att de avtal som han slutit denna natt skall hålla även under nästa. Han kastat en sista blick på den brända jorden, vänder om och går in och stänger den tunga dörren bakom sig.
 

soda_UBBT

Warrior
Joined
30 Jul 2001
Messages
267
Location
Luthagen, Uppsala.
Efter katastrofen i en permaisens öken.

Världen är täckt av evig is, små isolerade bosättningar av mänsklighet håller till kring vulkaniska oaser. Vad som hände eller hur är sedan länge glömt, men rester utav de fornstora civilisationerna finns fortfarande bland de lärde. Isödlor, kiteflyg, clockwork-teknik och maskiner alla da Vinci ...

Isvidderna och de mörka månaderna är dödens land. Vålnader och alvfolk sägs stryka runt i de djupaste vidderna. Galenskap och hjältedåd väntar.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Lite summering

Jag måste säga att jag upplever att många har ett efterkatastrofen-koncept på lager.

Så även jag. Men jag kommer till det lite senare. :gremcool:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,904
Location
Port Kad, The Rim
Jag förverkligade den!!

Tack vare Arferts Parallel Worlds-projekt fick jag faktiskt chansen att förverkliga den hårdkokta pulp-Mars-setting som länge puttrat i tanken: Red Sands. Jag älskar kombinationen av pseudo-orientalistiska städer spridda över röda öknar, mystiska hemligheter från det förflutna, råbarkade män och tuffa kvinnor som möts på skumma tavernor. Bogart goes Mars. :gremcool:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,089
Location
Ereb Altor
Faktum är att jag inte har någon. Jag är nämligen så rastlös/kreativ/tankspridd/svårfokuserad/whatever att när jag väl lägger en idé åt sidan så intresserar den mig inte längre. Jag är väl en alv eller nått? :gremsmile:

Just nu är min settingidé den coolaste jag har haft hittills - I karaktärens minne. Mer om det framöver hoppas jag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,630
Location
Rissne
Children of the Evolution

Svart läder och blänkande vit plast, Akira och Ghost in the Shell-liknande arkitektur och stil i en världsstad styrd av en elit, en kuvad underklass av genetiskt modifierade människor, släng in ett gäng Venus är Vår och X-men-artad Kamp Mot Överheten. Blanda och ge. En hel del Ghost in the Shell-inspirerad cyberpunkhårdvara samt ett cyberspace baserat på animeversionen av BLAME! . Rollpersonerna är antingen överklass som fallit i onåd och börjat granska den "perfekta" staten i fogarna och börjat nosa sig till underklassens annars helt dolda och underjordiska existens, eller delar av en upprorisk muterad klasskampsrörelse som formas i underjordiska gångar...

Ett rätt renodlat GitS/Akira-animeactionlir med inslag av social science fiction, skulle troligen funka bäst som ett samberättarlir, kanske att alla har två roller, en från Ovan och en från Under.

Blir det nåt? Vem vet. Jag har inte givit upp om skiten. Liksom mina Ångpunkskrönikor livar jag upp idén då och då och ser om jag kan få den till något användbart.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,737
Strålande! + Den svarta staden

Ni har ju massor av kanonidéer. Indiska alver som kittlar fantasin med sin estetik och natten och dagens stad... och krank med ett hårt visuellt samberättarspel! Kickass. Ni är så fina allihopa. :gremcool:


<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>

För egen del så råkade jag lyssna igenom en platta idag som jag lämnar onämnd. Utifrån den fick jag för säkert tre år sen en idé om en stor svart stad. Inte i den fantasymässiga tappningen dock, nej här är det fråga om olja och kol. Sot på rutorna och skitiga gator. Skådeplatsen är en väldigt stad som inte egentligen benämns på nåt särskilt sätt men av uppenbarliga anledning väl skulle kunna kallas den svarta staden helt enkelt.

I denna stad så drabbar gäng som Skorpionerna och Råttorna ihop. Skorpionerna är snarast dieselraggare med tunga hårdstajlade fordon, tatueringar och smörjfett i håret. Råttorna å sin sida, de tar sig fram i stadens alla underliga kamrar och vrår, bygger sina egna prylar av skräp och använder list där Skorpionerna skulle använda råstyrka.

Så vad är grejen då? Jo. Grejen är att rollpesonerna vore tredje generationens innvånare. Eller ska jag säga tredje generationens fångar? Hela staden ligger nämligen under jord och var ursprungligen en straffkoloni i princip. Den första generationens fångar insåg att hoppet var ute och beslöt sig helt enkelt för att inte berätta för sina efterföljande hur saker och ting ligger till.

Mat och råvaror som kol och olja forslas in till staden automatiskt. Ibland kommer det ävan med lite annat som skräp från ovan vilket olika typer kan dra nytta av.

På det hela taget nån slags kamp-för-frihet-kampanj skulle jag tro. Start i gängkonflikter och vardagsliv och vidare mot en kamp för att komma till ytan efte att nån "åldring" motvilligt berättat hur det ligger till. Hur ytan ser ut har jag dock aldrig tänkt på... nån slags nära framtid skulle jag tro.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,630
Location
Rissne
Re: Strålande! + Den svarta staden

Kan förresten nämna ett gammalt projekt jag och Angelis_Ater drog igång på OmegaProject innan den sidan dog. (synd - stora delar av texten ligger nog kvar där):

Tyskarna fick tag på Ödesspkjutet och använde det för att skapa en "bro" i form av ett enormt torn i mitten av Berlin, som sträcker sig mot himlen. Den bokstavliga. I dagsläget har Führern med sin eterteknologi i stort sett vunnit. man har fred med USA och Europa är kuvat. Führerns gigantiska zeppelinare glider i en askgrå himmel, tänk WH40k-artad arkitaktur och känsla fast med nazisymboler och stuk rakt av och inte lika mycket axelskydd och cyber... Kanske mer pseudosteampunk... Man spelar tyskar, självklart, och i det här spelet är nazisterna de goda killarna - och spelets metaplott bygger på Thulesällskapet och Madame Blavatskys förvirrade idéer om rotraser och så vidare. Detta är en värld där nazisterna hade rätt, helt enkelt. Man har belägrat pärleportarna och skickar in stridsvagnar för att söka igenom de många underliga områden som är det ödsliga, övergivna slagfältet i Himlen...

Här finns mer info.

Spelvärlden kom till genom att någon hade hört en låt med textraden "med stridvagnar genom pärleporten" eller hur det nu var, någon charmig MTV-artad slagdänga, och vi alla blev inspirerade...
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,545
Location
Slätta
Re: Strålande! + Den svarta staden

Jag minns den ideén väl, det var en sådan där cool grej som flera gick igång på om än kanske åt lite olika håll. Texten är BWO:s Sixteen tons of hardware:
We load sixteen tons of hardware
Blazing steel and galvanized
We crash fifteen supersonic tanks
Through the gates of paradise

Jag minns min egen tolkning av den också. Gud hade fyrat av apokalypsen och änglarna, appokalypsens ryttade och deras skaror angrep jorden hänsysnslöst. Människorna tänkte dock inte stilla dö utan bjöd så hårt motstånd som de förmådde, men de pressades tillbaka och slogs ned steg för steg. Någonstans i röran fann ett stridsvagnskompani den dolda vägen till himmlen. De står utanför själva pärleporten. Det är dags att möta Gud. Detta är den ultimata bossfighten och Gud har hemmaplan...
 
Top