Nekromanti Avslöja dina halvglömda settingidéer

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Blir det något? Men alltså... samberättande, du? Eller hörde den tanken inte till vad just du skulle vilja göra med saken? Coolt låter det i alla fall.

(I och för sig tycker jag nog att man borde kunna uppskatta mer än en form av rollspel. Jag kan se speligt spelande (jag vill gärna testa Agon, till exempel) och berättarfokuserat spelande som två olika aktiviteter och behöver inte sakna speligheten i berättandet och vice versa. Om jag hade orkat diskutera i långa mastodonttrådar hade jag startat en tråd om saken på rollspelsforumet, men det orkar jag nu inte.)


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Re: Strålande! + Den svarta staden

Märkligt nog tänkte jag också något i stil med "det där skulle man kunna göra något av i Nobilis" när jag hörde det där för något år sedan. :gremsmile: Kranks idé var dock häftigare. Goda nazister ser man inte direkt varje dag.


/Dimfrost
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Re: Strålande! + Den svarta staden

Kranks idé var dock häftigare
Helt klart, en "komplett värld" slår ett scanrio alla dagar i veckan, speciellt med zepelinare och tung arkitektur. Borde kunna bli ett riktigt häftigt brädspel eller datorspel dock!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Blir det något? Men alltså... samberättande, du? Eller hörde den tanken inte till vad just du skulle vilja göra med saken? Coolt låter det i alla fall.
Oavsett vad jag brukar göra gällande så tror jag faktiskt att jag skulle kunna ha skitkul med samberättande, framförallt som SL med engagerade spelare. Däremot finns det andra spelstilar som ger mig andra saker än vad samberättandet kan ge mig, och i 9 fall av 10 vill jag helt enkelt hellre ha de sakerna.

Liksom, jag kan uppskatta en schysst vrålaction med Bruce Willis, men jag kollar hellre på psykedeliska experimentella filmer alternativt ångestladdade skräckfilmer. Men det finns inte alltid såna filmer att tillgå, och en schysst vrålaction är bättre än ingen film alls. Och tonvis bättre än att sätta sig och kolla på såpor typ Days of our Lives...


...

Nå, efter att ha mjölkat liknelsen tills dess juver blivit sten: Jag gillar CotE, det är en av mina favvosettings. I teorin.ö Men oftast när jag funderar på att göra något av den känner jag att hela grejen är för derivativ - allt i den är ju liksom direkt snott från någon annanstans.- Å andra sidan, om man ska köra på samhällskritik a' Venus är Vår, med marknadsföring och memetisk programmering, så kanske just den grejen är värd att använda sig av? En värld enbart bestående av saker som ganska exakt rakt av snotts från andra ställen? Ett memeplex av populärkulturella referenser bakom vilka vi mindre smidigt döljer ett klassiskt klasskampsbudskep? Som ett slags dekonstruktivistisk memetik...

//Krank, som ärligt talat inte är helt säker på vad han pratar om själv, men coolt känns det helt plötsligt. Kanske skulle man försöka få ihop en 10-20 sidor eller så, ett slags mini-betagrej?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Re: Strålande! + Den svarta staden

Kranks idé var dock häftigare. Goda nazister ser man inte direkt varje dag.
Nej, det gör man inte.

Och just tanken att bygga en metaplot åtminstone delvis på nazisternas mer esoteriska idéer kommer ursprungligen från Gemini, fantasyspelet som var det första jag stött på som vågade ta en faktisk medeltida världsbild och göra den till metaplot i ett medeltida fantasyspel... Annars brukar det ju röra sig om gamla antika polyteistiska rewligioner med typ gudar av krig och så vidare, sånt som verkligen inte var kutym i, säg, 13-1600-talets england... Om Gemini vågar, tänkt jag, så vågar jag också.

Angelis_Ater verkar dock helt ha tappat intresset och Charlemagne har jag ingen egentlig kontakt med längre. Jag brukar prutta ur mig lite texter då och då och funderar lite vagt på att i brist på kollaboratörer helt hänsynslöst sno världen och dra den mer i min riktning (Angelis_Ater ville ha mindre eterpunk och mindre ånga och ockultism; jag ville ha dödsstrålesatelliter designade av Tesla som roterade i omloppsbana och styrdes av bunda judesjälar och mechas som drevs av dödsenergi från lägren, han ville ha mer socialrealism nere på marken och tyckte att det esoteriska kunde hålla sig uppe i himlen...)


Inspirerad av bl.a Amgodutmaningen funderar jag på att försöka få ihop Angelis till nånting spelbart vid tillfälle. Inget fett i början, kanske bara en 20-30 sidor eller så. Grunden, liksom. Jag har böärjat tilltalas av det här med att skriva korta rollspel - inte så mycket för att jag ogillar att läsa tjocka rollspelböcker, utan mer för att det vore så kul att faktiskt få lite grejer klara nångång...

//Krank, som tycker att den här tråden är helt fantastisk, så här mycket inspiration till just de här två gamla övergivna grejerna har han inte haft på flera år
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Det där låter faktiskt skitcoolt. Gör något mer! Om det så bara är ett inlägg i nästa Amgodutmaning (om det blir nån... vilket man ju hoppas på...)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
IS

IS: Golfströmmen stannade. Avsmältningen från Grönland blev för mycket för saltpumparna i Nordatlanten, så Golfströmmen stannade, Europa fick ungefär samma klimat som Kanada, och det tillsammans med ökad luftfuktighet ledde till snö. Massor med snö. Som packades till is, som började röra sig söderut. En ny istid är här.

Det här är inte ett efter-katastrofen-spel, utan ett under-katastrofen-spel. Världen håller på att gå under as we speak, och eftersom den industrialiserade världen håller på att köras över av tre kilometer tjocka isflak har den inget annat val än att flytta till den icke-industriella världen, och den icke-industriella världen har inte så jefla mycket att sätta emot. Samtidigt finns det dem som försöker göra något åt saken och se till att det finns en civilisation på andra sidan undergången.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,197
Location
Borås, Sverige
En settingide, jag hade var att köra en övärld i fantasymiljö, men med en polynesisk twist. Tänk er surfande alviska hula hula-danserskor, maorier, utriggarkanoter, sol, vajande palmer och massvis med stränder och hav..

Glöm metallvapen och rustningar. Här är det trä och sten som gäller.

/Ulfgeir
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Re: IS

utan ett under-katastrofen-spel.
Måste bara säga att det där är bland det coolaste jag vet. Och det görs alldeles för sällan.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,954
Location
Nordnordost
Tja, ädlingarna gick vidare och hamnade i Höstdimma 5-6 år senare. Städerna ligger kvar och väntar på att användas dock.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: IS

Måste bara säga att det där är bland det coolaste jag vet. Och det görs alldeles för sällan.
Jag slogs just av att två av mina andra projekt är att betrakta som under-katastrofen-spel. Dels Fimbulvinter som utspelar sig strax före Ragnarök. Dels Kaijin som utspelar sig mitt i en läbbig utomjordisk invasion av en fiende som är för avancerad för att man egentligen ska ha något att sätta emot. Båda är utpräglade under-katastrofen-spel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Tja, ädlingarna gick vidare och hamnade i Höstdimma 5-6 år senare. Städerna ligger kvar och väntar på att användas dock.
Det är ju kombinationen jag gillar =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Re: IS

Jag är tråkigare; Jag har grunnat lite halvt sådär på ett spel som skulle utspela sig kring 1981 sådär, ur ett 1970-talsperspektiv. Jag vill ha kalla kriget gone warm, inspirerad som jag var av den fantastiska boken Måndag klockan tre (om när Sverige kärnvapenbombas och några ungdomar tvingas försöka överlav i ruinerna av det gamla samhället, fyllda av ovisshet om vad som faktiskt håller på att hända...)

Det skulle bli ett spel med en stark metaplot, med flera böcker som skulle spelas lite som en följetong... Första boken börjar kriget... Sedan har kriget ett visst förlopp, eller så... Spelarna börjar spela innan alltihop kör inång, spelar vanligt folk...

Jaja, en mycket vag idé jag hade för ett par år sedan.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Ett mystiskt hus som är en TARDIS, karaktärna åker mellan olika världar och löser problem, varje värld har dock sin uppsättning regler (dvs man färdas mellan olika rollspel med system och karaktärsbladen ändras efter världens förutsättningar). Störtskön idé, fast mer på en metanivå, körde set-up och sedan blev det inget mer :gremfrown:

Fårodlarvästern med indianalver, trollslavar i södern och dvärgar utan eget land (som främst sysslar med pengar)... blev en annan västern.

Buffy... dog efter en rollspelshelg.

Girl Genius...

-Gunnar (som får återkomma med mer)
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
"Jag vill att de gröna fälten, Peridotfälten, ska ha förvandlats till en bärnstensöken när Prinsen försvann från dem och lämnade sitt ansvar för att ta sig en mänsklig gestalt i Kungen av Cadmaran, eller något annat snyggt namn... kanske är det då de peridotgröna fälten inte längre skyddar landet där bakom som arvsfienden kan anfalla, ta landet i besittning och kungens krona av diamant - javisst, såär det ju. Och oj, där blev det en ö på kartan... undrar vad den heter. Äsch, det är inte så viktigt, viktigast är ändå Kungs Skrik, udden högst upp, där kungen skek ut sin vanmakt och sitt hat, sin vrede och sin sorg över det förlorade landet innan han tog sin silverflöjt, drog på sig bardernas och trubadurernas svarta dräkt och begav sig in i glömskan...

Kanske kan jag stoppa in den hjärtlösa kungen där någonstans också? Han som sålde sitt hjärta för att få återse sin älskade en gång innan hon dog? Hon som dog en kväll innan han kom hem? Jovisst, där någonstans borton bärnstensöknen, bland de tre tornen av Jet, Jade och Jaspis, där någonstans går han nog..."

Det rullade på, vidare och vidare och vidare, och blev mer och mer och med allteftersom tiden gick.

Sedan ritade jag en karta, hittade en legend för varje plats, och stuvade undan alltihop i en mapp i min bokhylla.

Undras om jag inte ska ta fram det vid tillfälle.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Motståndsmän i slumpvist vald europeisk by under andra världskriget. En blandning mellan Hemliga Armén och 'Allo 'allo, där vem som helst kan vara kollaboratör, inte för att han/hon gillar tyskarna utan för att kanske få lite smör, fotogen eller att få tillbaka brorsan sin som tyskarna tog som gisslan för att rollpersonerna sprängde upp ett utedass med en korpral i i förrgår natt. Eller något.
Mörkt, hårt och fyllt med ångestsituationer som uppstår när man försöker överleva under en brutal ockupationsmakt. Med en gnutta humor för att man inte ska säcka ihop. Men detta skulle ju kräva att man studerade ämnet, gjorde regler för att lita på folk och kontaktnät och allt sådant... nää, jag tittar på en repris av Allo Allo istället.


Storuggla, it is i, leclerc!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Andra Världskriget, typ runt 1940-41, spelarna tar på sig rollerna som högt uppsatta och mäktiga nazister i skiktet precis under Hitler och hans närmaste. Blandning av intrig, backstabbing, konspirationer, ockultism, äventyr, spionage, krig och spänning."

Måste man vara nazist? Ifall inte: Tjing för Canaris!


Storuggla, pal of franco even
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Inte en hel spelmiljö, men en plats som jag alltid har fascinerats av:

Från horisont till horisont sträcker sig en stad med stora palats och breda gator, en stad lika uråldrig som stenen den är byggd av. Men palatsen är tomma och gatorna spruckna, för det här är en stad bortom tiden, där inget levande längre finns. Här blåser inga vindar, faller inget regn och återkastas inga ekon. En döende sol hänger tungt på en blodröd himmel.

Jag använde den en gång som miljö i en gymnasieuppsats där två revolvermän jagade varandra till synes utan anledning.

Dewil
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Måste man vara nazist? Ifall inte: Tjing för Canaris!"

Bah, Göring var ju lungt den skönaste liraren i NSDAP.
Inkompetent, dekadent, korpulent, knarkare... what more can you ask for?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,923
Location
Port Kad, The Rim
På 1970-talet kom ett boardgame på det där temat: The Plot to Assassinate Hitler av SPI. Jodå, nazipamparna var brickor som flyttades på en hexagonkarta som representerade Tredje Rikets maktstrukturer.
 
Top