Nekromanti Evolutionens Barn - Memeplex

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Efter att ha samlat ihop en ganska OK samling arketyper och aspekter, tänkt jag försöka ta tag i ett par av de tyngre grejerna i EB. Återigen; listor är bra. De behöver inte vara kilometerlånga, det är nästan bättre om man har en kortare lista där varje grej förklaras lite mer istället. Det kan räcka med ett inspirerande citat eller beskrivning.

Memeplex i Evolutionens Barn är de inre konflikternas motor. Ens rollperson Är inte bara saker, den Tycker saker också. Fast "tycker" är för svagt, det här har med värderingar och världsuppfattning att göra; ett memeplex i EB är en grundläggande värdering, en mental reflex man har.

Ett par exempel jag kommer på direkt:

Staten Vet Bäst
Lita På Auktoriteter
Lita Inte På Auktoriteter
Det Är Väl Bra Som Det Är
Livet Är Skit
Livet Är Underbart
(Barn/poliser/pensionärer/etc) Är Värda Mer Än Andra
Inget Kan Skada Mig
Majoritetens Välfärd Går Före Individens
Sökandet Efter Kunskap Går Före Allt
Våld Löser Inga Problem
Med Våld Kan Man Lösa Alla Problem
Kåren/laget/teamet Går Före Allt
Individens Frihet Går Före Allt

Vi snackar alltså framförallt sådant man kan tänka sig går att utmana, och jag vill inte att de ska heta "lojalitet", "konservatism" eller "utilitarism" eftersom de orden känns så sterila och tråkiga.

Jag vill alltså:

...veta om ni har några fler idéer att fylla upp med? Jag vill ha en ordentlig lista, gärtna med ett uttrycksfullt citat till varje (ja, jag vet att mina saknar sånt...)
...att ni ska kommentera de existerande.
...och att di ska kommentera tilltaget i stort; känns det kul att hitta på sånt här till sin rollperson (som tidigare; välj/hitta på tre, sätt ut fem poäng)?

Det finns mekanik för att utmana de här dels genom att ställa personens memeplex mot varandra och dels påverka grejer utifrån genom memetisk programmering eller för den delen direkta upplevelser som motsäger dem. Jag och genesis är ganska stolta över reglerna, men det här är inte tråden där de ska diskuteras. Tänkte mest påpeka att de finns.


-----

För den hugade, i tidsordning:

080226 - Evolutionens Barn (posten som startade alltihop)

080226 - Evolutionens barn - actionfyllt samberättarsystem (där Krank kommit på att han vill göra något av sin gamla skiss och efterlyser system och idéer.)

080425 - Evolutionens Barn - vad man spelar, och världen (där jag funderar kring fluffet och hur världen ser ut och sådant)

080418 - Evolutionens Barn - igen (lite systemdesignfrågor och sammanfattning av vad som sagts innan)

080522 - Evolutionens barn - ny topic igen (en mycket kort tråd utan så mycket nytt)

080528 - Centrala Koncept i Evolutionens Barn (Lite kort uppspaltat om världens beskaffenhet och sånt)

080604 - Evolutionens Barn - Dramaturgireglerna (där vi spikar dramaturgireglerna iaf tills vidare)

080616 - Arketyper och Aspekter
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Ett sätt är väl att gå på några klassiska "synsätt" och skriva om dem i den använda formen? Nu är jag trött och okreativ, men här kommer ett par i alla fall

Man ska aldrig sätta sig själv i första rummet
Endast jag själv betyder något
Blod är tjockare än vatten
Livet i sig är det viktigaste
[Stor] Förändring är farligt/nödvändigt
Vänner är det viktigaste man har

De dur har tycker jag är bra (många av de jag försökte komma på själv var bara variationer på dem, t.ex.), fast de som bara är motsatser till varandra kunde lika gärna skrivas ihop (som min näst sista), eller så kunde den ena tas bort och kommentaren "självklart kan man också vända på ett memplex och få ett nytt med motsatt betydelse" eller dylikt läggas till, annars innehåller ju listan egentligen mindre än vad den ser ut att göra.

Jag tycker konceptet är bra och framför allt passar ihop med genren, eftersom det ju är en klassisk del av anime att stöta och blöta ideal och livsåskådningar mot varandra. Sedan undrar jag om det är ett genomtänkt koncept med versaler framför alla ord, för det ser lite underligt ut...

Och slutligen så tycker jag att "mem" och "memplex" känns bättre än "meme" och "memeplex", eftersom det annars blir så konstigt att läsa ut på svenska (me-me-plex, typ...), men det är bara mitt personliga tycke.

Keep up the good work, krank :gremsmile:

(du råkar förresten inte ha en bra svensk motsvarighet till det uttrycket?)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Regmolar said:
Ett sätt är väl att gå på några klassiska "synsätt" och skriva om dem i den använda formen?
Absolut. Det enda man ska akta sig för är saker som blir för "platta/självklara".

Regmolar said:
Man ska aldrig sätta sig själv i första rummet
Endast jag själv betyder något
Blod är tjockare än vatten
Livet i sig är det viktigaste
[Stor] Förändring är farligt/nödvändigt
Vänner är det viktigaste man har
Gött!

Regmolar said:
de som bara är motsatser till varandra kunde lika gärna skrivas ihop (som min näst sista), eller så kunde den ena tas bort och kommentaren "självklart kan man också vända på ett memplex och få ett nytt med motsatt betydelse" eller dylikt läggas till, annars innehåller ju listan egentligen mindre än vad den ser ut att göra.
Fast... Det kommer ju inte bara att vara en lista, rakt uppochner, när det är klart. Det ska ju vara en lista med citat/beskrivningar... tror jag. Fast om man skriver dem rätt kanske de blir tillräckligt beskrivande i sig själva?


Regmolar said:
Jag tycker konceptet är bra och framför allt passar ihop med genren, eftersom det ju är en klassisk del av anime att stöta och blöta ideal och livsåskådningar mot varandra.
Framför allt sådan anime som inte uteslutande består av olika former av fanservice... Naruto/Dragonball/andra rena action/annat-serier brukar inte ha sådär våldsamt jobbiga val.

Jag har mer och mer börjat fundera på hur EB-systemet skulle kunna funka i andra animegenres, och har nog kommit fram till att det borde funka ganska bra; framförallt i nutid/sci-fi-animes. Det som krävs är typ att det går att ha yttre och inre konflikter. Och eftersom vad som räknas som en "yttre konflikt" kan skilja sig ganska mycket...

Regmolar said:
Och slutligen så tycker jag att "mem" och "memplex" känns bättre än "meme" och "memeplex", eftersom det annars blir så konstigt att läsa ut på svenska (me-me-plex, typ...), men det är bara mitt personliga tycke.
En snabb googling visar att du har rätt - det är bara jag som bara egentligen läst om memetik på engelska hemsidor och i böcker på engelska...


Keep up the good work, krank :gremsmile:

(du råkar förresten inte ha en bra svensk motsvarighet till det uttrycket?) [/quote]
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Verkar häftigt med memplex. Gillar framförallt när regler om dylika fenomen mest motiverar spelaren till att agera utefter sin karaktär (på ett sätt som liknar hur karaktären motiveras). Men, som du sa det här är inte tråden där reglerna ska diskuteras.

De som du angivit kändes bra för mig. De absolut flesta av dem fick mig att fundera lite på karaktärer spontant, och det får väl anses vara bra betyg. Så ska jag då försöka komma på några själva:

Överlevnad är det högsta målet
Intelligens/Social smidighet fungerar som karaktärsmätare

Okej, det var nog det, är rätt så dålig på att formulera sådant här, så ingen form av kvalitet är garanterad heller :gremwink: . Kan ananrs säga att EB verkar mycket intressant av det vi fått se :gremsmile: .
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,751
Location
Göteborg
Kan de vara undermedvetna? De liknar ju mångt och mycket Övertygelserna jag har i Oskrivna blad. Dessa kan vara undermedvetna. Exemplet jag brukar använda är "Ingen kan någonsin älska mig". Det är en kraftfull mem, och jag tror att det kan funka väl med undermedvetna memer, för subtila berättelser. Jag menar, tänk att introducera en memkonflikt i en rollperson genom att säga att man älskar henne! Blammo!

Andra idéer:

En människas yttre är en reflektion av hennes inre
Våld är ett nödvändigt ont
Om det känns bra så är det bra
Den vita (gula/bruna/röda/gröna) rasen är överlägsen
En man behöver sex, men inte kärlek
Brott lönar sig inte
De (fysiskt) svaga behöver de starka för att klara sig
Allting händer av en anledning
Det man inte vet har man inte ont av
Gammal vet bäst
Pengar kan köpa allt

Jag hade någon annan kommentar, men den glömde jag bort. Så kan det gå.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Genesis said:
Kan de vara undermedvetna? De liknar ju mångt och mycket Övertygelserna jag har i Oskrivna blad. Dessa kan vara undermedvetna. Exemplet jag brukar använda är "Ingen kan någonsin älska mig". Det är en kraftfull mem, och jag tror att det kan funka väl med undermedvetna memer, för subtila berättelser. Jag menar, tänk att introducera en memkonflikt i en rollperson genom att säga att man älskar henne! Blammo!
Absolut! Den tar vi sa SS5-medlemmen!

Genesis said:
Andra idéer:
Lägger till listan...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Såhär ser "kringtexten" ut just nu:

Enligt memetisk teori är idéer att betrakta nästan som biologiska ting, som tankevirus och bakterier. De föds, lever, dör - sprider sig, klumpar ihop sig, muterar till nya former. När ett flertal memer, eller idéer, formar en mer komplex skapelse kallas resultatet ett memplex. Ett memplex kan vara nästan vilken komplex idéstruktur som helst, men för din huvudpersons del kanske det hjälper om vi tänker på dem som "åsikter och värderingar". Välj eller fundera ut tre stycken "mentala reflexer", saker din huvudperson tar för givna eller alltid, medvetet eller omedvetet, har som grund för de beslut han eller hon fattar. Huvudpersonen behöver inte själv vara medveten om sina memplex eller kunna artikulera dem.
... och så en lång (?) lista exempel...

Dela ut sammanlagt 5 poäng på memeplexen. Ju fler poäng, desto starkare är övertygelsen eller reflexen. Hur du placerar poängen visar framförallt på vilka grunder huvudpersonen vanligen fattar sina beslut samt vilka värderingar du vill att huvudpersonen ska brottas med, ta konsekvenserna av och få utmanade.

Nåt sånt.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Texten känns svår att bedöma korrekt om man (som jag tack vare de tidigare trådarna) vet vad ett memplex är, men min bror (iofs 18 och intelligent, men det var vad som fanns tillgängligt) säger att han förstår den, och han har aldrig hört orden förut, så den verkar ju fungera, åtminstone.

Sedan är det bara en sak jag funderar på när jag ser den nedre regeltexten; kan man välja att lägga noll poäng på sina memplex?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Regmolar said:
Texten känns svår att bedöma korrekt om man (som jag tack vare de tidigare trådarna) vet vad ett memplex är, men min bror (iofs 18 och intelligent, men det var vad som fanns tillgängligt) säger att han förstår den, och han har aldrig hört orden förut, så den verkar ju fungera, åtminstone.
Det duger, iaf för tillfället =)

Regmolar said:
Sedan är det bara en sak jag funderar på när jag ser den nedre regeltexten; kan man välja att lägga noll poäng på sina memplex?
Nix, man måste ha minst ett. Fast jag frågar mig varför man väljer ett memplex man ändå tydligen inte vill ha...
 
Top