Evolution i rollspel

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,950
Location
Ludvika
Och vi pratade om ögonfärg.
Nja, det var väl jag som tog upp ögonfärg, och jag pratar ju egentligen specifikt _inte_ om Athos då du gjort väldigt klart att det jag pratar om inte existerar där oavsett vilket namn vi sätter på det fenomenet =)

Det har ju varit mycket av en semantisk diskussion. Hade vi helt bytt ut orden evolution och evolutionsteori mot vad vi menar med de begreppen istället hade den här tråden inte varit mer än:

"Vad är Athos?"

"Spelvärlden i Kopparhavets hjältar."

"Ah!"

Om ens så lång =)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,064
Location
Ereb Altor
Evolution förutsätter inte evolutionsteorin.
Evolution som sådan är en mycket enkel process som är närmast oundviklig så snart man har livsformer som överhuvudtaget liknar de vi känner till.
För att inte ha någon evolution alls så måste man slå en massa krumbukter och krångla till saker och ting alldeles väldigt om det skall hänga ihop på något tillnärmelsevis logiskt sett.
Håller inte med. Tvärtom faktiskt.

Han menar troligen helt enkelt att i alla normala stridsystem så har den starkare krigaren en fördel och har större chans att överleva än den svage (allt annat lika).
Därmed så har den starkare krigaren en evolutionär fördel - större chans att överleva och fortplanta sig.
Såklart. Men det är ju sant, evolution eller inte.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Ok, låt mig förtydliga med ett exempel. Finns gravitation i en klassisk fantasyvärld? Mycket möjligt inte. Om man t.ex. tänker sig en fantasyvärld med de fyra klassiska elementen så ligger det nära till hands att istället låna den klassiska aristoteliska förklaringen att element dras till sin naturliga plats i världen - jord mot centrum, vatten därnäst, sedan luft och sist eld.

Ett äpple faller fortfarande till marken från ett träd. Newton får fortfarande ont i huvudet. Men inte pågrund av gravitation utan på grund av de förhärskande jord- och vattenelementen i äpplet.

I det här exemplet låter jag gravitation ta evolutionens plats, och det faktum att ett äpple faller till marken ta det faktum att två brunögda föräldrar antagligen får ett brunögt barn plats.

I de flesta fantasyvärldar finns ärftlighet, men inte evolution.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Ok, låt mig förtydliga med ett exempel. Finns gravitation i en klassisk fantasyvärld?
Gravitation är en naturlag. Den är enkel att tänka bort eller ändra.

Evolution är något annat. Mer fundamentalt.

Hur känns det att föreställa sig en fantasivärld utan Ironi? Utan Girighet? Utan Skam? Utan att 5 myror är fler än 4 elefanter?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,950
Location
Ludvika
I de flesta fantasyvärldar finns ärftlighet, men inte evolution.
Och menar du nu evolution som "allt liv har ett gemensamt ursprung" eller som i "genetiska förändringar kan uppstå och spridas, och kvarstå över genereationer"?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
genetiska förändringar kan uppstå och spridas, och kvarstå över genereationer?
Så länge det står "genetiska" är det ganska lätt att tänka bort. Frågan är om "förändrade egenskaper kan uppstå, spridas och kvarstå i generationer".
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,064
Location
Ereb Altor
Bra, ville bara dubbelkolla =)

Så vad har du för belägg för det egentligen?
Vi vänder på det, vilka belägg har vi för att evolution finns i de flesta fantasyvärldar? Du drog upp halvorcher innan, men det kunde du inte styrka med mer än att du hade fått den uppfattningen.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Ok, "de flesta" är kanske svårt att styrka - jag kommer också på flera där det finns. En uppenbar är REHs Hyborien, som ju har en pseudo-vetenskaplig/rasbiologisk grund. Där finns ju någon sorts grumligt ärftlighetskoncept. Så "en betydande andel"
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Definiera vad du menar med evolution. Borde du kanske gjort för länge sedan, men bättre sent än aldrig.
Från höften då...

Det finns individer. De har egenskaper. Vissa egenskaper är bättre anpassade till miljön de lever i. Vissa individer är därmed bättre anpassade till si miljö. Det betyder att de bättre anpassade individerna har lite större chans att överleva, skaffa avkomma och hjälpa sin avkomma att överleva (det sista är inte relevant för ex.vis växter). Och deras avkomma har lite större chans att ha dessa bättre egenskaper, än avkomma till individer som inte har dem. Denna process leder, generation för generation, till att populationen av individer inte bara förändras utan också förbättras i förhållande till sin miljö. I genomsnitt alltså - ibland går det sämre för både individer och populationer helt oavsett deras egenskaper.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,064
Location
Ereb Altor
Från höften då...

Det finns individer. De har egenskaper. Vissa egenskaper är bättre anpassade till miljön de lever i. Vissa individer är därmed bättre anpassade till si miljö. Det betyder att de bättre anpassade individerna har lite större chans att överleva, skaffa avkomma och hjälpa sin avkomma att överleva (det sista är inte relevant för ex.vis växter). Och deras avkomma har lite större chans att ha dessa bättre egenskaper, än avkomma till individer som inte har dem. Denna process leder, generation för generation, till att populationen av individer inte bara förändras utan också förbättras i förhållande till sin miljö. I genomsnitt alltså - ibland går det sämre för både individer och populationer helt oavsett deras egenskaper.
Så, om ett barn får blå eller bruna ögon lär det inte påverka dess chanser till överlevnad eller fortplaning (i vuxen ålder) på något markant sätt? Enligt den här definitionen?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,950
Location
Ludvika
Jag redogjorde precis för hur folkslag och förändring fungerar i Arda.
Även om jag köper det så är vi då bara uppe i två fantasyvärldar. Varav den ena är något du själv varit med och skapat, så viss partiskhet där kanske =)

Det såg ut som att du bara pratade om alver dock. Vad är det som säger att det inte finns evolution bland exempelvis människor i Arda? Eller för all del, bland råttor?

Ok, "de flesta" är kanske svårt att styrka - jag kommer också på flera där det finns. En uppenbar är REHs Hyborien, som ju har en pseudo-vetenskaplig/rasbiologisk grund. Där finns ju någon sorts grumligt ärftlighetskoncept. Så "en betydande andel"
Så det finns fantasyvärldar där saker som evolution förekommer, och världar där det inte förekommer. Jag lyfter i så fall upp Harry Potter som ytterligare ett exempel på fantasy där evolution bör finnas så vi har nu 50/50 baserat på framförda exempel.

Eller så kan vi ju kanske skippa så pass generella uttalanden om hur den mesta fantasy är på en punkt som jag tvivlar på att mer än en handfull rollspel ägnat så mycket som en paragraf åt. Jag vet inte.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,950
Location
Ludvika
Vi vänder på det, vilka belägg har vi för att evolution finns i de flesta fantasyvärldar? Du drog upp halvorcher innan, men det kunde du inte styrka med mer än att du hade fått den uppfattningen.
Jag hävdar inte att evolution finns i de flesta fantasyvärldar. Jag har sagt att jag förutsätter att evolution finns i alla världar jag kör i (specifikt spelleder i).

På sin höjd hävdar jag att de flesta fantasyvärldar lämnat detta helt ospecificerat.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,950
Location
Ludvika
På sin höjd hävdar jag att de flesta fantasyvärldar lämnat detta helt ospecificerat.
Nej... jag hävdar nog till och med bestämt att flesta fantasyvärldar lämnat detta ospecificerat. Givet då allstå att evolution INTE förusätter ett gemensamt ursprung. För på den punkten håller jag med om att nästan alla fantasyvärldar jag är bekant med ofta har andra koncept när det kommer till livets ursprung.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Så, om ett barn får blå eller bruna ögon lär det inte påverka dess chanser till överlevnad eller fortplaning (i vuxen ålder) på något markant sätt? Enligt den här definitionen?
Det är nog inte så jätteviktigt nej. Det kan ju finnas estetiska aspekter, vara kopplad till någon svaghet, brist eller immunitet. Men i vår värld förefaller just ögonfärg inte vara så viktigt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,064
Location
Ereb Altor
Det är nog inte så jätteviktigt nej. Det kan ju finnas estetiska aspekter, vara kopplad till någon svaghet, brist eller immunitet. Men i vår värld förefaller just ögonfärg inte vara så viktigt.
Men man måste ändå utgå ifrån att denna väldigt oviktiga ärftlighet innebär att evolution finns? Alltså, så som du definierar den? Ja, det faller ju t.o.m utanför din evolutionsdefinition, även om den kanske är förenklad.
 
Top