Evolution i rollspel

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Det beror väl på vilka tidsperspektiv man har. Om man likt Lovecraft har med en massa uråldriga varelser som hade civilisationer innan ryggradsdjurens uppkomst och tycks kunna vakna till liv igen så är det såklart mer relevant. Men framför allt är det väl ett sätt att bara tänka rimligt kring vad som händer med de olika märkliga skapelser slarviga gudar och kokainstinna magiker formar. Den magiska pantern med förmåga att göra sig osynlig kommer att leva vidare och få barn som också kan bli osynliga, medan den magiska pantern som blir självlysande när det är mörkt kommer svälta ihjäl i brist på matning.
Jag har inga problem med däggdjur som bygger på andra förklaringsmodeller än evolution. För min del handlar det mer om mikrober och växter etc som kräver ständig anpassning för att klara sig och om de inte gör det så dör däggdjuren högre upp i näringskedjan med, men det är på en sån nivå att det i princip är helt ointressant för mig i spel och spelande. Jag är betydligt mer intresserad av de delarna av världens utveckling som inte kan förklaras med evolution.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Så ja, det är svårt att tänka sig en värld utan evolution, men det är också väldigt svårt att tänka sig en klassisk fantasyvärld med evolution.
Det behöver inte vara antingen eller. Liv kan vara skapat och påverkat av vad som helst. Evolution fungerar sedan, också, och oundvikligen om villkoren för evolution är uppfyllda. Och det förefaller de normalt vara i fantasi-världar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Det behöver inte vara antingen eller. Liv kan vara skapat och påverkat av vad som helst. Evolution fungerar sedan, också, och oundvikligen om villkoren för evolution är uppfyllda. Och det förefaller de normalt vara i fantasi-världar.
Exakt. Evolution behöver inte vara ursprunget till allt liv och alla arter för att existera.


Kring spelbordet så spelar det sedan säkert ingen roll alls, men min hjärna går i baklås när jag försöker tänka mig en värld där evolution som process inte överhuvudtaget existerar. Det blir för mig lite som att försöka föreställa sig en värld där 1+1 inte är 2. Jag har svårt att tänka mig det och jag har svårt att föreställa mig vilka effekter det får. Även om det nu aldrig skulle dyka upp i spel att rollpersonerna behövde räkna 1+1.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Exakt. Evolution behöver inte vara ursprunget till allt liv och alla arter för att existera.


Kring spelbordet så spelar det sedan säkert ingen roll alls, men min hjärna går i baklås när jag försöker tänka mig en värld där evolution som process inte överhuvudtaget existerar. Det blir för mig lite som att försöka föreställa sig en värld där 1+1 inte är 2. Jag har svårt att tänka mig det och jag har svårt att föreställa mig vilka effekter det får. Även om det nu aldrig skulle dyka upp i spel att rollpersonerna behövde räkna 1+1.
Ja, evolution är en Heuresterik, som liv som vi känner det uppvisar/följer. Och eftersom heuristiken ”blir exekverad” så funkar den.

Man kan såklart försöka föreställa sig en värld där enkla matematiska sanningar och strategier som ”pröva sig fram” eller ”prova alla lösningar” inte fungerar. Men jag tycker det är jättesvårt att föreställa med.

Inte desto mindre, jag värnar den konstnärliga friheten för den som skapar en fantasivärld!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Inte desto mindre, jag värnar den konstnärliga friheten för den som skapar en fantasivärld!
Ja, absolut! Jag måste inte gilla, eller förstå, alla spelvärldar. Att en spelvärld där processen "evolution" inte finns får min hjärna att gå i baklås betyder ju mest att det nog inte är en spelvärld jag ska ägna för mycket tanke.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Det behöver inte vara antingen eller. Liv kan vara skapat och påverkat av vad som helst. Evolution fungerar sedan, också, och oundvikligen om villkoren för evolution är uppfyllda. Och det förefaller de normalt vara i fantasi-världar.
Ja, precis. Vilket jag skrev ovan. Det jag menade var väl mer om man inte har evolution som förklaringsmodell hur liv uppstod så spelar den extremt, eller ingen, roll när man skapar eller skriver eller spelar spel.
 
Top