Nekromanti Ett litet boktips och några artiklar

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Persson said:
Menar du folk som gått från ungdomsförbunden och till politiska maktpositioner utan att ha studerat eller arbetat? Ge gärna exempel.
Asså, detta är något som kommer upp då och då, normalt sett när vänstern skall kritisera högern och främst moderaterna. Det är också så vitt jag förstår förhållandevis vanligt. Om man till exempel tittar på stadsminister Fredrik Reinfeldts wikipediainfo så finns det så vitt jag sett ingen information om att han arbetat över huvud taget. Även Anders Borg har haft en proffspolitikerkarriär även om han faktiskt arbetat en del under en paus från det politiska arbetet. Detta för att bara nämna några.

Även om jag för min del inte köper gåsleverretoriken riktigt så håller jag med om att det finns en väldigt stor distans mellan det vanliga folket och vissa politiker.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Nu har jag förklarat två gånger vad jag menar. Om jag ska döma på hur du skrivit och resonerat i övrigt så är du inte dum (vi har skilda åsikter, men det är en annan sak) utan av någon anledning VÄLJER du att missförstå mig.
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Allt ovanstående är trams. Jag har rätt att uttala mig om kristna och muslimer, eftersom jag kan granska alla de sagotexter de grundar sina liv kring. Vidare har jag rätt i att politikergräddan fjärmar sig alltmer från sina väljare. Det senaste snacket om samarbete över blockgränserna för att stänga ute SD är ett exempel. Det är ju för fan en enda maktkåt sörja. Min största farhåga är att SD ska smittas av tänket och glömma bort varför de blev invalda.
Ja och religion går att marginalisera till dess heliga texter. Kopplingar till kulturella fenomen och samspel religion och kultur finns ju inte? Skulle inte förvåna mig om de är som fortfarande skulle hävda att Fatimafallet hade något med Islam att göra.

Jag tycker att det är intressant att främlingsfientliga grupperingar slår hårt med hammare och klubba på invandrare utifrån en retorik om kostnader. De är själva överrepresenterade inom kriminella och bidragstagande i samhället. Jag undrar vilken kostnad ni står för. Själv har jag blivit avlönad från kommunalt håll för att få unga människor att förstå att det SD förespråkar inte ligger i linje med vad vårt samhälle står för. Faktum är att rent krasst går inte SD människosyn att kombinera med att vara yrkesverksam lärare i Sverige enligt styrdokumenten. Din retorik blir bara knas. Om människovärdet inte är absolut går det att välja vilka som har ett värde. Det är med den retoriken om kostnad SD är restriktiv vad gäller invandring. Men varför skulle vi som bor i det här landet ha mer rätt att vara här än andra. Speciellt om människovärdet inte är absolut. Hänger du med att den ekonomiskt svaga grupp som du själv säger till höra kan mycket väl bli nästa måltavla.

Dessutom för i helvete vi bor i Sverige. Vi är rika. Fattigdom i Sverige är inte ekonomisk utan social. Den beror på oförmåga att hantera pengar och sig själv. Dock om högern fortsätter hamra på så kommer det bli ett ekonomiskt problem.

Men hur mycket får en person kosta samhället? Är det den grundläggande frågan här? Som jag ser det så har jag en väldigt hög acceptans här. Dessutom kostar förebyggande åtgärder inom skola mindre, synd att inte det blev fler lärartjänster. Att straffa ut folk kommer säkert fungera bra tycker Björklund.

Min son är möjligtvis skitdyr. Han kostar samhället oerhört mycket. Jag tycker han är värd att leva. Men på kostnad har jag svårt att tro att han är billigare än den genomsnittlige invandraren. Han lider av en kronisk sjukdom. Nu försvann medicinen från högkostnadsskyddet vilket lätta ekonomiska trycket (han är dock så pass liten att han inte varit i behov än). En årskonsumtion kostar 500 000- 600 000 kronor. Jag har inte råd med det. Vi besöker sjukhus en gång i veckan och måste resa till Göteborg ett par gånger om året för hans tillstånd. När han blir större kommer vi kanske söka vårdbidrag för att hantera situationen. Oj jävlar om man följer SD:s retorik måste min son vara ett enormt hot Sveriges nation. Vilken tur för honom att han är etnisk svensk annars hade väl han kastats bort först.
 
Top